hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - liker å løpe fort!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 liker å løpe fort!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

sandrapizi

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  20:56:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en hest (gammel kaldblodstraver) som liker veldig å løpe når vi er på tur. Så tenkte jeg kanskje på om noen visste av ett eller annet bitt eller noe slik at jeg slipper å dra slik i tøylene for at hesten skal stoppe? veldig slitsomt når jeg er på tur eller skal springe i det hele tatt. Det går rett og slett ikke.. Hadde det gått bedre med hackamoore? Er en erfaren rytter.

Ina_R

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:04:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke tro at et nytt og sterkere bitt vil løse problemene du har. Dette er nok et problem som du må jobbe med for å få bort.

Respekterer hesten deg?
Har du ridd hesten lenge?
Er hesten likedan til andre ryttere?

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

sandrapizi

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil ikke tro at et nytt og sterkere bitt vil løse problemene du har. Dette er nok et problem som du må jobbe med for å få bort.

Respekterer hesten deg?
Har du ridd hesten lenge?
Er hesten likedan til andre ryttere?

Opprinnelig postet av Ina_R

jeg har nyli fått henne. Jeg har ikke ridd sammens med andre hester, og hun er lik med alle andre ryttere.. bruker nå et gummibitt...så jeg tenkte kanskje at hvis hun fikk på seg et bitt som hun kjenner litt bedre når jeg drar i tøylene, at hun sjønner at hun ikke har lov å springe så fort....Har du ingen andre råd? hun er kjeeeempe snill ellers.
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:26:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Du har ikke mulighet til å ri på bane? Siden du nylig har fått henne så kanskje dere må bli godt kjent med hverandre først. Ang bitt, så har jeg så godt som null peiling. Men det er mange som vet ganske mye om bitt her =) Så om du har hatt mulighet til å ri litt på bane så kunne du funnet ut hvordan hun er der. Om du ikke vet?

Lykke til hvertfall. =)

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 21/07/2006 21:33:57 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/07/2006 :  22:08:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enn tennene? Er de fine?
Går an å snakke med en hesteveterinær, og få tips fra de. Og en tann og kanskje en rygg sjekk..?

La vær å løp med henne. La alt gå i skritt en måned eller to. Så kan du kanskje starte så smått med fart igjen. Om hun da bli "gal" å vil løpe, vri henne fort rundt. Ri henne på en volte på veien til hun har roet seg. Gjerne kjør henne ned i grøfta så hun "våkner".

Om du har skog og mye terreng, ri der. Både vanskelig for å løpe ut, og hesten må kanskje konsentrere seg for å løfte beina og gå ordntlig, eller tryner den. Det skaper også tillit, som trengs helt sikkert senere

Hva med å leie henne, prøv å få henne til å trave ved siden av deg mens du løper. Om hun drar ivei, vri henne rundt og vis henne at dette er fyfy!

Ellers kan det være fint å ha en ridebane som "hjelp".

Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  22:35:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vel typisk traver da å bare vil springe,springe,springe. med trening/omskolering vil du nok kunne lære den at springing ikke nødvendivis betyr 100km/t.. har ei varmblodshoppe på 18 år. hun har ikke gått løp på 15 år,og er i grunnen blitt en fin ridehest. men hun er veldig hard å holde igjen på trinsebitt. hun vet godt hva kort galopp betyr,og går til tider bra,men hun blir fort gira og sterk. jeg orker ikke drakampene med trinsebitt,så jeg rir ofte med et sterkere bitt om vi skal springe mye. da er hun som en helt annen hest og ikke noe problem å holde igjen med lett hånd. de bittene jeg har er pessoabitt(til tross for alt det negative jeg hører,virker det som hun trives bra med det) og kimlewick. det fungerer også bra,men med løs kjetting og tøylen på mildeste mulighet. Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  23:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Det er jo standar traver-fakter: Spring, spring - stress, stress. Jeg hadde en eks-traver på halvfôr i over et år, og det tok flere måneder før vi ble helt enige om tempoet Red på trinsebitt, og etterhvert apple-mouth bitt. Tror nok ikke et sterkere bitt er løsningen - iallefall ikke på lang sikt. Klart det vil holde igjen hesten, men er det ikke bedre at den stopper fordi du vil, enn fordi at den føles ubehag og må stoppe?

På hesten jeg hadde på fôr før fungere denne metoden: Hvis hesten stresset, og ville løpe, stoppet jeg den, evt. rygget. Når den ble rolig red jeg fram igjen. Og slik fortsatte jeg. Hver gng hesten stresset, stoppet jeg, og ventet til den ble rolig. Etterhvert forsto den at det var mye lettere å stoppe med en gang, istedenfor å tulle rundt. Etterhvert holdt det med en halvparade eller et lite tøyletak, så ble den rolig :)

Dette fungerte iallefall for oss, du kan jo prøve, og se om du merker noen forandringer. Klart det tar tid, men jeg tror både du og hesten vil få større utbytte av denne treningen enn ett sterkere bitt. Klart du kan prøve ett annet bitt også, men jeg er ingen ekspert på bitt, så det får noen andre ta seg av Lykke til da!

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  23:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror du vil få mer nytte av å lære hesten bremse og stoppe.
Drar du i tøylene på en traver går det gjerne enda litt fortere og de blir sterkere da de henger seg på bittet.
Å putte et sterkere bitt i munnen vil kun utsette problemet.
Hva med å prøve et vanlig eks tredelt bitt (ikke gummi som har lett for å bli for tykt) og ri kun i skritt, ri masse overganger og halvparader og få hesten din lydig og oppmerksom for dine hjelpere istedefor å starte en drakamp?

Jeg brukte nærmere 6 mndr før jeg kunne bremse og stoppe hesten min ved hjelp av sete og sjenkel... Det var også en traver som hadde lært at alt skulle gå i 110.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Redigert av - lucky june den 21/07/2006 23:24:01 Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  11:47:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min er lydig og snill,lett å stoppe,i heletatt kjempelett å ri. i skritt og trav. i galopp hun bli j****g sterk og bryr seg ganske lite om hva jeg ønsker til tider. jeg vet at hun KAN,men det er som om konkurranseinstinktet tar over. er det feil av meg å putte et sterkere bitt i munnen på henne da? jeg rir med veldig lett hånd,og har alle justeringene på svakeste mulighet.

Kopi av melding:
Klart det vil holde igjen hesten, men er det ikke bedre at den stopper fordi du vil, enn fordi at den føles ubehag og må stoppe?

et sterkere bitt trenger ikke være mer ubehagelig for hesten! jeg mener det er mer ubehagelig for hesten at vi sitter å sliter i er trinsebitt enn at vi lirker med et som kanskje er sterkere. hva er så mye vondre med et lett trykk i nakken og et svakt trykk fra kjettingen under haka? vet at det er bitt som også er som torturmidler,men her snakker vi om "snille"
bitt.

det stiller seg annerledes om hesten stresser HELE tia,og man bare blir sittende å holde. da utsetter man problemet ja. da er det bare trening og atter trening som vil hjelpe. sånn er det desverre med de fleste x-travere;oppjekket fra travbanen
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  13:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Målet må vel være at hun skal bry seg om hva du mener også i galopp?
Jeg mener nå det helt fint kan trenes vekk, men med enkelte hester kan det ta lenger tid og mer jobbing enn med andre.

Så lenge du ikke er hard på hånden ser jeg ikke problemet med å ri med et sterkere bitt, men jeg er alikevel av den oppfatning at du får ikke bort problemet, du utsetter det.
Hva gjør du den dagen det sterke bittet du bruker nå ikke er sterkt nok?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  13:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner hva du mener
men er av den oppfatninga at travere spesielt kaldblodser er veldig sterke i trynet uansett hvor mye du trener dressur og lydighet. akkurat som "traverinstinktet" aldri går helt bort. hesten min kan gå i fin galopp på ridebane med trinsebitt,men orker ikke å utfordre skjebnen (og evt turgåere,hehe) på tur.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  14:05:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Ingen bitt vil løse dette problemet, det vil kanskje bare skjule symptomene, derfor anbefaler jeg å gjøre noe med årsaken til problemet, som jo er stressingen/traverinstinktet. De fleste travere er ikke sprekere enn andre hester, og har ikke mer energi enn andre, de har bare ikke lært annet, og tror derfor at det er løpe løpe løpe som forventes av dem, også etter at de er ferdig på travbanen, det første steget i omskoleringen er derfor å snu denne tankegangen, få hesten til å forstå at det faktisk går an å slappe av på tur, de kan også foregå i skirtt. Det er derfor viktg å ikke la hesten løpe når den hisser seg opp, det vil bare forsterke atferden (joda, den blir sliten etterhvert, men neste dag er det på'n igjen), Linda_B har mange fornuftige tips (det virket på min hest også). Itillegg må man huske på at travere har lært å løpe fortere om man tar hardere i tøylen (de har lært at når kusken tar i tøylen er det for at de skal støtte seg på den, få mer kraft bakfra, for å kunne løpe fortere), derfor hjelper det ikke å tviholde i tøylene (som noen nevnte vil den jo stanse etterhvert, men det er ikke fordi den skjønner hva du vil, det er heller for å unngå et ubehag), man må derfor lære gampen å gi etter for tøylen når man tar i den (noe man jo må med alle hester). Jeg lærte min hest stemmekommandoer da jeg begynte omskoleringen, brukte så dette når jeg skulle lære henne å gi etter for tøylen, stanse, rygge osv. Også til slutt; Jeg har aldri ridd en hest som er så myk og fin i munnen som min lille kaldblodstraverpånnis, så det nytter
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 22/07/2006 14:07:01 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/07/2006 :  14:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville først av alt sjekket at utstyret var i orden og at det passet. Så ville jeg fått en veterinær til å se om hun er frisk. Så ville jeg ha jobbet med henne på bane og horsemanship. Lær henne at de signalene du gir henne betyr stopp.

For meg høres det nesten ut som om du burde omskolere henne om igjen.

Jeg trener ofte hoppa mi på overganger som fra holdt - skritt og omvendt, og trav - galopp og ned. Hun har veldig lett for å "glemme" ut at det er jeg som bestemmer når vi skal stoppe, og blir ofte veldig rusten på det.

Tren henne inne på banen, der du ikke kan løpe ned noen andre.

Tviler på at et sterkere bitt gjør det bedre.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

sandrapizi

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  17:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hun er jo liksom ganske grei ellers...og stopper , slakker ned farten når jeg bare sier prooo og drar litt i tøylene...men så er det påå`n igjenn..jeg må altså si prooo hele tiden...litt kjipt..så jeg tenkte bare på at kanskje et sterkere bitt ville hjelpe...menm takk for alle råd..skal se hva jeg greier Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/07/2006 :  19:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min erfaring er at dess mer en drar, dess fortere løper hesten.

Jeg pleier å sette meg godt tilbake i salen og klemme sjenklene i henne, det pleier å fungere.

Lykke til!=)

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  20:24:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Nå leste jeg ikke alle innleggene... så det jeg skal si er kanskje allerede her inne men pytt,pytt hehe.

Jeg hadde samme problemer med hesten jeg trener. Det jeg gjorde var å ri masse på bane eller et inngjeret område. Jeg trente masse halvparader og overganger til holdt. Ikke la hesten løpe, men få den til å skjønne at den ikke skal det. Da jeg begynte å ri på tur med ho etter bane-treninga var ho like heit, men så begynte jeg å jobbe masse halvparader med ho å nå går ho som en drøm :) Dette er noe som kan ta lang tid så forbered deg på dette

Håper jeg var til noe nytte da hehe

mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.