hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri på tur og ha med enda en hest i line.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Ri på tur og ha med enda en hest i line.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AinaVj

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  21:57:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det er sånn vi hestejenter på Nordre Lindeberg tar inn noen av hestene våres. Rir en hest opp i grima med en annen hoppe på slep i leietau og føllet henger løst etter. Tre fluer i en smekk. Det er absolutt ikke å anbefale, men vi kjenner disse hestene såpass godt at vi kan forutse om noe skal skje. Litt dumdristig men.....enkelt
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  15:14:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om man rir med westersal så er det bare å surre tauet rundt hornet på salen, så slipper man rykket i armene og hesten lærer seg å følge på.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av ToneKristinogLolita

synes det er skummelt...

på tur til Røros for en uke siden.
hadde lederhesten en kløvhest som håndhest.
taue knyttet fast i horne.
rolige begge to..
men over en liten bekk..
hesten med rytter hoppet over, men kløvhesten ble stående igjen..
det ennte nesten galt.. hesten ble dratt bakover i det den landet.
den ramlet nesten bakover..
men det hoppet fort baklengs tilbake på andre siden..

selv bruker jeg å ta med unghesten..
mer før han ble ridd inn. da hadde jeg han alltid med..
for å lære=) og for trimming=)

nå hender det jeg slipper han løs, så han får springe fritt=)

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  21:40:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
man må vel se ann situasjonen om man har med håndhest regner jeg med ang. den bekken.men å la hesten springe fritt??hva mener du med det?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 24/09/2006 :  00:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare gode erfaringer med å ri med håndhest. Fint for unghester og hvis man trenger å mosjonere flere hester samtidig. Også veldig smart dersom man har en hest som ikke vil gå på tur alene. Da kan den få med seg en venn. Å ha hest løs har jeg gjort en del, har hatt føll med løs på småturer blant annet. Faren er jo at de gjerne blir litt for nysgjerrige og tar seg en tur på egen hånd... Ville bare gjort det der det ikke er trafikk i nærheten. På langturer i fjellet fungerer det veldig godt med løse hester etter min erfaring. De følger flokken og stien for å spare på kreftene. Da er det også mulig å bytte på hvilken hest man rir. Og kommer man til befolkede områder er det jo bare å ta på tau. Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  19:08:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Jeg har en åringshingst jeg har med meg på tur inni mellom. Det går veldig greit så lenge den hesten som man sitter på er sammarbeids villig. i hvertfall gjelds det i mitt tilfelle når åringen setter i gang og skal prøve å sitte på 4 åringen jeg rir så kan det bli litt dumt vis ikke hesten tåler det. Men nå er også åringen min ekstrem leiken og blir skikkelig gira når den får være me på tur. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  22:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet at hun jeg kjøpte hesten min hos (hun hadde da 5 hester), ofte var de på tur med fire av hestene (med rytter) og da kunne ikke prisco (som hadde en skade og kunne lenge ikke ries på) være alene hjemme. så gikk han i leietøu etter min hest. I.o.m at prisco var skadet var han veldig vant til å gå i leietøu og gikk som en bikkje i bånd. og min hest var grei å sitte på, da han ikke sparker eller noe. Men jeg tror ikke at jeg vil prøve, da jeg rett og slett ikke føler meg konfortabel nok i den situasjonen - og mener da at det ikke er lurt å gjøre det. men jeg har ikke noe imot, syns ikke det er dumt eller dumdristig av andre å gjøre det. Har man ca. kontroll (man har vel i grunnen aldri 100 prosent kontroll) så ser jeg ikke hvorfor ikke :). Det ser jo veldig kult ut! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/12/2006 :  00:58:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden vi her i landet ikke lenger har bare Døl, Fjording og Nordlands-/Lyngshest, dvs. hester som er rolige i gemyttet og har vært brukt i jord- og skogbruk og skysstrafikk osv i tusenvis av generasjoner, men har fått mange andre typer og raser her - som er avlet frem i konkurranse-hest-malen - så ville jeg vel sett an den hesten jeg både skulle ri og ha med som bandhest.

En "heit" ridehest og ditto bandhest ville jeg nok ikke tatt sjansen på å ri ut med sånn uten videre. Men min egen lill nl-hest ville jeg ikke nølt med. Ja, og man kan jo ha de snilleste ridehester, og "gompegamper" som ikke er helt trygge, så her må man vurdere HESTEN - ikke rasen - OG - ikke minst - sin egen rideferdighet og trygghet overfor hestene.

Det er da også meget lurt å lære alle føll til å bli bandhester - da har man et meget godt grunnlag for den videre trenignen og utdannelsen av unghester.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  01:34:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Om man rir med westersal så er det bare å surre tauet rundt hornet på salen, så slipper man rykket i armene og hesten lærer seg å følge på.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av ToneKristinogLolita

synes det er skummelt...

på tur til Røros for en uke siden.
hadde lederhesten en kløvhest som håndhest.
taue knyttet fast i horne.
rolige begge to..
men over en liten bekk..
hesten med rytter hoppet over, men kløvhesten ble stående igjen..
det ennte nesten galt.. hesten ble dratt bakover i det den landet.
den ramlet nesten bakover..
men det hoppet fort baklengs tilbake på andre siden..

selv bruker jeg å ta med unghesten..
mer før han ble ridd inn. da hadde jeg han alltid med..
for å lære=) og for trimming=)

nå hender det jeg slipper han løs, så han får springe fritt=)

Opprinnelig postet av KarenOgHerkula

Da vil jeg si det var dårlig vurdering og manglende kontroll fra rytter på lederhesten som utgjorde den farlige situasjonen, ikke båndhesten.
Hvorfor lot han den hoppe? Selv om det selvfølgelig ikke var meningen at den skulle hoppe, viser det bare at rytteren ikke hadde den kontrollen som skal til.

Løpe fritt? DET er farlig det....

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 01/12/2006 :  12:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, enig med Harneshaug, var vel ikke akkurat håndhesten alene som utgjorde en farlig situasjon der... Man kan jo ikke AKKURAT regne med at hester hopper helt synkront, da...

Når det gjelder løs hest, så har jeg også pleid å ha med føll/åring(vokste liksom etterhvert) løs på skogstur, men det var på et stort, inngjerdet utmarksbeite, og lilletass gikk aldri mer enn 10-15 meter unna moren uansett... Men ville jo ikke akkurat ha lagt i vei sånn hvor som helst, da.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  15:02:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Går helt fint med lettløselig knute, som Harneshaug sier. Et salhorn er jo beregnet til å tåle okse på 1 tonn, så en hest skal ikke være noe problem

Husk bare at ikke alle westernsaler er ropingsaler som er ment å brukes til arbeid. Alle tåler ikke så mye trykk, og det kan gå utover ryggen til den hesten du sitter på.

Jeg har alltid ridd mye med håndhest. Man skal IKKe gjøre det om man ikke kjenner hesten man sitter på spesielt, godt. Og man bør ta noen forhåndsregler.

Og binde hesten fast i hornet er livsafarlig. Det hjelper ikke med sikkerhetsknute, om du kommer i en situasjon du ikke får løsnet knuten. Du kan foreksempel ramle av hesten din, og har da to løse hester som sitter fast i hverandre. Er hestene skremt er dette et lite trivelig scenario. Situasjonen kan også bli så hektisk om den man sitter på blir ekstremt redd, at man rett og slett ikke greier å få løsnet tauet.

Jeg har surret tauer rundt horn for å få bedre tak på en som nektet å gå, men ingensom helst knute ville jeg hatt på i allfall. Det kan gå fryktelig galt.

Skal man ha med håndhest, må man også trene på å flytte på den. Man må kunne plassere hesten bak om det er trangt og kunne ha den på siden . den må kunne stoppes og startes uten problemer. Og den må kunne oppføre seg, ikke steile bukke og herje osv. Den man rir på må ikke være en som skal ta den andre.

ved litt forhåndsregler så er håndhest ypperlig trening. det er utrolig god trening og være med etter en annen hest, i heste tempo, uten rytter.

Trav og galopp bør man vente med til man har god kontroll i skritt.
Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  13:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså, håndhest er jo forsåvidt en fin måte og mosjonere to hesten på en gang på! For da har du jo ganske grei kontroll på begge hestene.

MEN! Det er helt HØL I HUET og la hesten løpe LØS etter lederhesten! Hester er ufoutsigbare dyr, som plutselig skvetter om det blåser i et tre, eller om en rakett blir fyrt opp! det er hensynsløst å la hesten/føllet/åringen løpe løst etter lederhesten, tenk på alle de som faktisk er ute på tur i skog og mark!!!!!! Det er farlig!

Men en ting er som "spendas" sier, på et INNGJERDET område!
Det er MYE bedre. Da utsetter man ikke mennsker for fare, og bli løpt ned, eller trampet på!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2006 :  16:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
MEN! Det er helt HØL I HUET og la hesten løpe LØS etter lederhesten! Hester er ufoutsigbare dyr, som plutselig skvetter om det blåser i et tre, eller om en rakett blir fyrt opp! det er hensynsløst å la hesten/føllet/åringen løpe løst etter lederhesten, tenk på alle de som faktisk er ute på tur i skog og mark!!!!!! Det er farlig

Mn må huske på at, noen bor faktisk slik til at man har egen skog hvor det omtrent ikke ferdes mennesker, og hvor det er milevis til trafikk ... HAdde jeg bodd slik, hadde jeg hatt en hest løs ofte, for det er kjempegod trening for hesten. En løs hest skvetter sjelden på samme måte som en som blir røsket tak i .Den jumper til, og snur seg og ser hva det var. Jeg har hatt min hest løs etter moren som føll, og det er bare helt strålende. På trygge områder uten folk selvsagt. Jeg har gitt hesten min mye frihet, og jeg har en hest som jeg ikke er det minste redd for om hun kommer seg løs. Hun klarer seg helt fint. Hun hadde fått gått mye løs på tur, om jeg bodde et sted hvor jeg faktisk kunne gjøre det ;)
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 28/12/2006 :  17:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med summer der. Selvfølgelig bør man ikke ha hester løpende løs hvis det er på turveier der folk går på tur eller der det er trafikk. Jeg har hatt føll løs på småturer på en skogsvei vi selv har tilrettelagt. Dette er vår vei, og folk som evt skulle befinne seg der vet at vi av og til har hestene løse. Og på lange turer i fjellet har vi hatt håndhest med som vi har tatt av tauet på der det er forsvarlig. I slike områder i fjellet er det ikke slik at vi plutselig møter folk rett foran oss på stien. Vi ser sjelden folk, og hvis vi ser dem er det gjerne på flere kilometers avstand.. Dessuten er hestene vant til å gå sammen i flokk, og det er svært liten risiko for at en enslig hest forlater alle de andre og løper 2 - 3 mil alene hjem. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2006 :  20:13:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gladhest: Jeg kan bare si en ting : Er grønn av misunnelse over turmulighetene dine ! Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 28/12/2006 :  20:42:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gladhest: Jeg kan bare si en ting : Er grønn av misunnelse over turmulighetene dine !

Opprinnelig postet av summer

Ja bare vær misunnelig. Har holdt til i nordnorge de siste par årene og her er det god plass! Synes også at det er forbausende lite folk i skogen og fjellet, den fine naturen og ingen folk. He, he.. Selvfølgelig går folk tur da, men man går ikke i kø for å si det sånn. Har inntrykk av at mange kun går i fjellet når det er jakt. (I elgjakta rir jeg selvfølgelig ikke rundt med løse hester). Jeg har hatt hest i byen også, og vet at ikke alle er like heldig med turmulighetene. Men dere som bor på østlandet f. eks. - om dere ikke har de aller største turområdene (noen av dere har jo det da), så er det dere som har de beste veterinærene, kiropraktorer, barfottrimmere, instruktører og kort vei til kurs og clinics
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.