hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri på tur med hund?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Ri på tur med hund?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  10:10:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Jeg bruker å ha med bikkja når jeg kjører med hestene mine.
Har hunden løs enten oppi roadcarten eller lar han springe fritt.
Han er veldig lydig, så om det oppstår situasjoner med andre hunder el.l har jeg alltid kontrollen på han.

Men, jeg hadde ikke følt meg trygg på å ha han med når jeg rir..

Noen her som pleier det?

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  11:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg rir hesten jeg har nå, så får aldri hunden min være med. Da har jeg nemlig mer enn nok med hesten. Men når jeg hadde den forge hesten min, så var alltid hunden med. Den hesten var mer avbalansert og rolig, og jeg kunne nyte en fin tur med både hest og hund. Hunden storkoste seg, og det var aldri problemer av noe slag. Gikk alltid løs, og vimset litt forran oss og litt bak oss.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  11:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har og av og til hund med meg på tur. Den er 100% lydig så lenge den får lov å være litt på avstand fra hesten.. (pysehund) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  03:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer jo HELT an på hva slags hund man har - og hvor dressert den er.

Har selv hatt forskjellige hunder, og da vi hadde en Bearded Collie, kunne vi faktisk IKKE ha med denne hunden til stallen. Rasen er nemlig en "ku-gjeter", og hun hadde et meget sterkt gjeter-instinkt, som gjorde at hun ville fly BAK alle hester hun så, nappe dem i hasene for å samle dem i en "pen flokk". Noe sånt ville bare ha endt i katastrofe - med redde eller irriterte hester og GARANTERT en hund som før eller siden ville fått en hov i skallen!

Har ellers erfart at flere hunde-eiere har med seg hundene på tur sammen med hestene, og da løse. Da MÅ man ha en særdeles lydig hund, samt en hest som er vant til å ha en hund rundt beina. OG man må være heeelt sikker på at hunden heller ikke bryr andre turgåere med hunder.

Meeen - for å si det sånn: Jeg er 99,9999% sikker på at min hest vil gjøre ALT jeg ber henne om. Sånn bør det også være med en hunde-eier - og det er hunde-eiers ansvar å vurdere om 100% noen gang kan settes opp....
Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  10:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en Collie som alltid var med meg på rideturer før hun var 100% lydig. Kunne fint være med å ri etter vei som i skog. Ropte jeg på plass til henne var hun der med engang.

Nå har vi en Gordon setter å han stoler jeg ikke 100% på, så han er med bare når vi skal ri i skogen ulempen med han er at han liker å gå bak å kommer ofte for nære, men hestene mine har aldri sparket etter hundene vi har.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  11:40:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Prøvde å ta med hunden (wheaten terrier) på ridetur. Men kom ikke lengre enn ut gårdsplassen før hesten og hunden skremte hverandre Egentlig ganske tåpelig: Hunden gikk opp i busken og lagde raslelyd. Hesten ble redd og skvatt til. Da ble hunden redd hesten!

Har hatt med hund på tur en gang, "ufrivillig". En av hundene i stallen fulgte etter (en liten jack russel terrier) og ble med på hele turen. Den var koselig å ha med, fulgte etter, hadde respekt for hesten men var ikke redd;)

Så det kommer ann på hva hund! Min hund egner seg som sagt ikke, da hun er litt skeptisk til hest... Ikke veldig, men såpass at hun ikke ville fulgt etter på tur;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  15:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Synst egentlig det ikke er noe god idë å ha med seg hund på tur.
Hva om det plutselig kommer folk som har hundeforbi, eller ikke liker hunder? Som hunder flest, ville jeg gjettet at hunden ville prøvd å snuse og slikke denne personen, så med omhu til, forbipaserende, hund, hest, eiger og meg, så ville eg ikke tatt med hund på tur, i hvertfall ikke enda. Her oppe kryr det ay sauer og kyr OSV så å ta med stalleigers Schæfere som er vel 1 år eller noe, ville ikke vert særlig lurt å ta med seg et par unge hunder ut på tur, lause. - Å! en flokk sauer! la oss leke!
Dssuten ville ikke naboene likst det noe særlig tror eg, og ikke dem som har hund her oppe heller. Men det er jo en priotitets sak. Om du kan og vil ha hunden med deg på tur, så gjø det, men om du er usikker på naboer, forbipasserende, hest og deg selv, så ville jeg aldri gjort det, menmen...

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 27/10/2006 :  12:06:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hender jeg har med hund på tur både når jeg kjører og rir, men dette er en hund som er lydig og som jeg har kontroll på. Jeg har alltid med et bånd for sikkerhetsskyld. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/10/2006 :  02:38:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Av de hundene jeg selv har hatt, har ingen av dem vært aktuelle å ha med på ridetur, men jeg har sett mange hunder som har fungert utmerket som "coach-dogs", dvs. slike hunder som fulgte med hestekjøretøyer, bla Dalmatinere.

For når man rir, kan man ikke kontrollere en hund med mer enn stemmen - hvis den da ikke går i bånd ved siden av hesten - og det krever vel en viss trening av både hund - og ikke minst hest.

De fleste hunder har et jaktinstinkt, og det kan bli et problem i enkelte områder. I vårt område er det masse rådyr og elg, og - for å si det sånn: Jeg ville ikke sitte hjelpeløs på en urolig hest mens min hund satte ut etter et rådyr som beitet bare 10 meter fra rideveien....

Hva GJØR man da???

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 28/10/2006 :  06:22:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er koselig å ha med hund på ridetur, jeg. Dersom man da har en hund og en hest som "fungerer" til dette.
Pleide i alle år å ha med min venninnes lille Jack Russel på skogstur da jeg hadde hesten min oppstallet på gården der, og det var aldri noe problem. Hun fulgte etter oss overalt, og holdt fin avstand til hestene. Ingen problemer!

Hadde også med valpen til en kompis på noen turer. Det var litt mer problematisk, da han var en vimsete type, som ikke tenkte så mye over at hesten kunne finne på å skade ham, og derfor gjerne virret rundt på stien en halvmeter foran hesten. Nå viste heldigvis gamlefar en god side av seg selv, og fulgte nøye med hvor hunden befant seg til enhver tid og ventet med å sette ned beina (utrolig nok) hvis hunden var i veien. Så det gikk da bra, det også!

Den andre hesten vår, derimot, er litt mindre glad i hunder, og kan finne på å sparke etter dem hvis de kommer veldig nært. Men det går da bra å ha hund på tur sammen med ham også, hvis bare hunden er lydig og holder seg på litt avstand.

Men nå skal det sies at jeg som oftest har ridd på turer med hund i skogen i "huttiheita", der man sjelden eller aldri møter verken folk eller fe. Måtte vært 110% trygg på at hunden var lydig før jeg hadde gitt meg ut på tur med løs hund i områder der det kunne ferdes mye folk og andre hunder/husdyr. Så skjønner godt at de som rir i sånne områder er mer skeptisk til å ha med hund, ja.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 10/11/2006 :  22:26:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg alltid med meg hunden min på ridetur (australsk working kelpie). Hun er kjempe lydig og har ikke noe problem med å gå fritt på tur. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  13:29:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
For meg kommer det an på hvor jeg rir / kjører. ville ikke gjort det i oslo hvor det er så trafikkert og så utrolig mange rare folk med så mange rare meninger, og med så mange ukontrollerbare hunder. Dessuten er det båndtvang overalt. Men kunne ha gjort det på nesodden hvor det ikke er en kjeft i nærheten av der jeg rir. Og om hunden er lydig nok.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

mighty_spin

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  10:51:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hunden min er redd hester så funker litt dårlig:p
gamle vipen min er mullert Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/11/2006 :  11:24:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei på stallen pleier å ha med hundene sine når hun er ute. Første gangen jeg ble med dem så ble det en del hopp og tjohei for Oden siden hundene plutselig dukket opp i full fart frem fra bak et tre osv. Ting ble litt skummelt!

Men jeg anser det som veldig god trening, han reagerte på langt nær så mye gang nr 2, og det virker som han trives godt med å traske på tur med de små firbente krabatene.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 21/11/2006 :  16:08:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også en wheaten terrier og de blir ALDRI voksne så problemer er vel både det og kustusen på hunden!! Dessuten så er hun livredd hesten og hesten er ikke så veldig villig til å gjøre noe med det heller Får heller ta to avslappede turer per dag enn å stresse og kjefte på bare en Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  23:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ofte med meg hunden, i bånd, i stallen. Han er en langhåret dachs. Det går kjempefint! han snuser på mulen til Roal og så er det ikke noe mer spennende. Tror hunden (teodor) syns det hadde vært gøy å være med på tur, men så er det det derre jaktinstinktet da... er det øde nok der jeg rir, så gjør det egentlig ingenting om den får en los, like krise som om vi var til fots liksom... men... Jeg kjenner at jeg heller ville at noen mennesker hadde hunden min i bånd sammen med meg på Roal. Men hadde jeg hatt en type hund som var løs hele tiden, eller at jeg bodde langt oppi gokk og ingen biler, evt på en øde øy *ler* så JA da hadde jeg gjort det :). men jeg er veldig redd for at et eller annet kunne gått galt.

vi hadde en korthåret tøffing av en dachs en gang. søsteren min hadde den med i stallen en gang, dritlenge siden dette. og da kom den litt for nærme en frekk liten jævel av en shetlandsponni (hehe, den sparka ikke bare hunder for å si det sånn... au...) som sparka bikkja rett i øyet. jeg husker ikke dette så godt, for jeg var kanskje 7 år. men mamma sa at øyet nesten rant ut! JEg grøsser av tanken! men hunden overlevde den, og øyet ble helt fint. heldigvis at det var øyet egentlig, for det leger seg sinnsykt godt som regel. MEN UUUÆÆÆÆÆHHHH! kvalmt
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.