hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Mix1

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  19:58:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Hva mener du om barbakridning?
  • Burde en ri barbak mer?
  • Er barbakridning bra for rytters balanse og det mest naturlige for hesten? Burde en ri barbak mest mulig?
  • Kan hesten få vondt i ryggen av barbakridning?
  • Er det sikkerhetsmessig farlig for rytter å ri barbak? Burde en unngå å ri barbak på tur?
  • Rir vi med sal bare fordi det gjør det enklest for oss som ryttere?
  • Hva synes du selv om å ri barbak? Rir du mye barbak selv? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • I hvilke sammenhenger burde en ri barbak, og i hvilke sammenhenger burde en absolutt la være?

Kom med dine erfaringer og synspunkter på dette temaet.

Mix1, Administrator hestemarked.no

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2003 :  21:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten får vondt i ryggen av for mye barbakridning, men en gang i blant er det jo kjempekoz, tror det er litt koselig for hesten og, den blir jo nærmere rytteren, og det blir litt mer kooz når man rir barbak. Men jeg har en grense på max 1-2 ganger i mnd, for å unngå ryggproblemer. Barbakridning er bra for rytterens balanse ja, rir av og til barbak kun for min egen ridning.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  13:58:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg synest det er kjempegøy å ri barbak! Men man må kunne begrense seg, men en bør sette en grense for hvor mye en skal ri barbak, for mye barbak kan føre til ryggproblemer.
Barbak ridning er veldig bra for rytterens balanse! Og på en varm sommerdag tar nok de fleste salen av hesten, og rir en tur uten :)
Vet ikke hvor ofte jeg rir barbak.. kommer liksom aldri på det... sist jeg red barbak var sikkert i fjor sommer!

Gå til toppen av siden

Ride_hesten
» VIP

Skrevet - 11/01/2003 :  15:14:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er veldig bra for hester og bli ridd barbak.dra på natural horsemanship kurs der lærer du mye om det.og ri barbak er en av de beste måtene og ri hesten din på. du får god kontakt med hesten din og hesten føler seg mere fri.
koz fra meg
Gå til toppen av siden

charli&blesa

» VIP

Skrevet - 11/01/2003 :  19:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg rir barbak endel, men ikke for ofte heller.. Jeg føler jeg får bedre kontakt med hesten lixom, og så synes jeg det er kjempemorro oxo, og det tror jeg hesten gjør også! Forrige gang jeg red barbak var vel for 2 uker siden eller noe.. Ellers rir jeg hver dag uten stigbøyler, blir så trøtt av å ha beina i stigbøylene på tur o.l., så hvorfor ikke? Ingen negative ting med det i allefall... Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  20:13:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er greit å ri barbakk.. *haha* les debatten på hest.no, den tar litt vell av.

Jeg mener også at man ikke bør ri barbakk for ofte! Men det er greit av og til! :)
Rir endel barbak. synes det er kjempe gøy. Detter man av er det bare på igjen.. *ler*

-Milla
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  21:32:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Å ri barbak er det beste for hesten. Det blir ikke det samme trykket på hesteryggen som med sal. For hester med dårlig rygg, er det best å ri barbak! Dessuten kan det være mer utfordrende for rytteren også, særlig om en ikke har god balanse. Det er en veldig god måte å trene balansen på. klarer du sitte på i skritt kan trav være det neste liksom. Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  22:39:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Jeg rir barbak av og til og synst det er helt topp, men det forutsetter at det ikke er en hest med spiss rygg. Og som andre sier, ikke ri for ofte, det er ikke bra for hestens rygg.. Mye bedre m sal ( om den er rett tilpassa vel å merke )

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  17:40:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg synes det å ri barbak en gang i blant kan være greit, men for ofte er ikke bra for hesteryggen. halebenet ditt stikker ned i ryggraden til hesten. hadde en hest med litt ryggproblemer, og vi kunne ikke ri barbak på ham da han ble værre.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 12/01/2003 :  18:22:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til amayan!
Jeg lurer på hvor krum du er i ryggen jeg, hvis halebeinet ditt berører hestens rygg!!??! Potetsekk?!
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  19:09:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg er ikke krum i ryggen! det er flere hestefolk som sier det samme.!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  20:19:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Barbak ridning er det beste!!!
I gamle dager ridde folk uten sal hele tiden...de visste ikke hva en sal var for noe, hesterne hadde mye lenger levealder før i tiden, så jeg tviler på at de hadde vondt av det, for da hadde de daua lenge før de gjorde det!
Barbak ridning hjelper masse på balansen til rytteren...før ridde jeg nesten bare med sal...og datt av hesten nesten hver gang jeg ridde, men nå, nå rir jeg kun en sjelden gang med sal, å jeg detter av ca. en gang i halv-året (hvis jeg ikke har en dårlig dag da), jeg holdt på å dette av en gang, uten sal, jeg hang på siden av hesten i full gallopp, men jeg klarte å klatre opp på igjen, hvor tror dere den balansen kom fra, var det bare flaks? tror ikke det...
Men barbak riding er farlig, veldig farlig...men hva er det i livet som ikke er farlig da????
ALT er farlig!
Det å drive med hest i det hele tatt er jo livs farlig, hvis hesten blir skremt, så løper den deg rett ned!

Ja ja....nå har jeg sagt det jeg ville si.....kozzzz....!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  20:24:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Barbak ridning er det beste!!!
I gamle dager ridde folk uten sal hele tiden...de visste ikke hva en sal var for noe, hesterne hadde mye lenger levealder før i tiden, så jeg tviler på at de hadde vondt av det, for da hadde de daua lenge før de gjorde det!
Barbak ridning hjelper masse på balansen til rytteren...før ridde jeg nesten bare med sal...og datt av hesten nesten hver gang jeg ridde, men nå, nå rir jeg kun en sjelden gang med sal, å jeg detter av ca. en gang i halv-året (hvis jeg ikke har en dårlig dag da), jeg holdt på å dette av en gang, uten sal, jeg hang på siden av hesten i full gallopp, men jeg klarte å klatre opp på igjen, hvor tror dere den balansen kom fra, var det bare flaks? tror ikke det...
Men barbak riding er farlig, veldig farlig...men hva er det i livet som ikke er farlig da????
ALT er farlig!
Det å drive med hest i det hele tatt er jo livs farlig, hvis hesten blir skremt, så løper den deg rett ned!

Ja ja....nå har jeg sagt det jeg ville si.....kozzzz....!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 12/01/2003 :  22:43:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er vel enda farlige å henge fast i stigbøylene når først uhellet er ute? Uten sal, faller du rett av, uten å henge fast i noe...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  00:12:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Litt om mine erfaringer med å ri barbak..
Somrene fra jeg var 13-17 år jobbet jeg på hesteutleie på hytta. Her hadde vi blant annet ansvar for å ri ut med grupper på tur og være leder på egen hest. Jeg jobbet da sammen flere jenter på min egen alder, og vi hadde ridd i 3 år og mer vi som jobbet der. Altså ikke så mye erfaring, egentlig..

I den aldern er det ganske vanlig å elske og ri barbak, og på gode runde fjordinger var det veldig fint å ri barbak i shorts hele sommern. Sjefen vår var forsåvidt veldig flink, men akuratt sikkerheten synes jeg han tok alt for slakt. Det endte derfor opp med at vi som jobbet der rei ut på turer med lederhest som vi rei barbak på. Det var snakk om flere timer, og flere turer om dagen.. Og ikke uventet hendte det fra tid til annen at turledern trillet av som følge av lederhest som plutselig skvatt, eller at en annen hest bak løp forran og rytteren på den ikke hadde kontroll. For min del var det heldigvis snakk om få fall, og fallene gikk heldigvis for oss alltid bra. Tror samtlige av de fallene jeg hadde, hadde vært ungått om jeg hadde ridd med sal.

Turene vi som jobbet der hadde på kveldstid sammen var derimot langt verre.. Da rei vi gjerne 3-4 på tur sammen, alltid barbak. Vi utfordret hverandre ved å ri nettopp barbak. Det var alltid så morsomt at det gikk bra! Toppen av turen var et stort jordet vi alltid kappet på. Vi satt hestene på rad og rekke i bunnen, og sa "klar. ferdig, gå!". Vi rei tett (alt for tett..), hestene kom nærme hverandre og slang stadigvekk ut et bein eller to. Dessuten synes jo også hestene dette var gøy, og det var ikke skjelden at reaksjonen bestod av en serie bukkesprang. I enden av jordet var det en skog. At vi klarte å stoppe hestene før skogen var absolutt ikke alltid tilfelle. Husker flere turer i full galopp, barbak, under lave grener, på stier med bråe svinger før vi endelig fikk hestene ned i trav, og så skritt. For våres del endte disse turene med en del knall og fall, men ikke noe verre enn litt blåmerker og skrubbsår, og anledning til å både ri hjem og dra på jobb neste dag. Utrolig heldige vi var mener jeg den dag i dag! At det ikke skjedde noe verre enn dette kan jeg være utrolig glad for.. Disse turene og turene med kunder vi hadde som alle ble ridd barbak ga på alle måter oss masse erfaring, og vi fikk utrolig bra balanse! Absolutt.. Men tenk så utrolig uansvarlig! En ting er at vi selv har mindre sjanser til å mestre vår egen hest i alle situasjoner. En annen ting er de en rir med. Selv om vi klarer det, så er det ikke sikkert de andre på turen klarer det selv om de rir med sal. Dessuten kan den mest erfarne rytter trille av både med sal og uten sal.. Absolutt!

Etter disse erfaringene med barbakridning (som selvfølgelig var veldig gøy, men som så alt for mange ganger har vært nære nestenulykker), så mener jeg at barbakridning på tur er noe en børr unngå. Selv på en skrittetur.. På lang tøyle i skritt har du faktisk nullkontroll om hesten plutselig skvette og tar et hopp til siden eller løper fra faren. Selv på en varm sommerdag, hvor det er fantastisk å ri barbak! Det kan lett bli litt mere enn bare lek. Å leke med live på den måten er unødvendig..

Jeg vil derfor oppfordre alle å holde seg til å ri barbak på banen og i kontrollerte forhold. Den dagen ulykken er ute så er det ikke så tøft og kult å ri barbak lengre. Ri med sikkerhetsbøyler hvis du er redd for at du skal henge igjen i stigbøylen.

Å ri barbak gir deg god erfaring og bra balanse, men ikke la det bli så "tøft" at det blir lek med ditt eget liv istedet.. Når ulykken er ute så er det for sent..

--
spoff
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2003 :  00:23:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Barbakridning i forhold til hestens rygg
Mange mener her at det er bedre for hestens rygg at en rir barbak, enn å ri med sal. Jeg mener det heller er motsatt, og vil begrunne dette.

En godt tilpasset sal er laget slik at den skal fordele trykket mer jevnt og riktig utover hestens rygg. Salen sørger dessuten for at rytterens vekt fordeles utover en større overflate på hestens rygg, som da vil minke sjansene for rygg-/belastningsskader på hestens rygg. Jeg leste nemlig en artikkel (i Hestesport eller Ridehesten.. Husker ikke helt) av salmaker Hanne Brodersen. Der påpeker hun hvorfor det er så viktig med en godt tilpasset sal for hesten, og dette var et punkt hun nevnte. Tror ingen har en slik stor og fin rumpe som vil kunne tilpasse seg hestens rygg like bra som en god sal.

Fordelen for hesten om en rir med sal er a det er lettere for ryttern og komme seg opp av salen i enkelte tilfeller (lettridning, lettsete etc.).

Men absolutt.. Å ri barbak er også bra, og det er sikkert treningsmetoder som gjør det bedre å ri barbak enn med sal med tanke på kommunikasjon mellom hest og rytter. Mitt poeng er at jeg tror salen er skapt nettopp fordi det skal være best for hesten..

Men litt variasjon i ny og ne for hest og rytter tror jeg på ingen måte skader.. Men å ri uten sal fordi indianerne gjorde det, og det derfor er best er feil.. Hesten er egentlig ikke et ridedyr, og det er flaks for oss at de egner seg så utrolig godt til det. Vi mennesker er heller ikke skapt for å gå på asfalt, og vi kan fint gå barbeint på asfalt også. Men det er endel bedre å få på seg noen godt tilpassete joggesko mener nå jeg.

--
spoff

Redigert av spoff den 13/01/2003 08:39:55
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.