hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

h_grong

Skrevet - 14/01/2003 :  16:12:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har vært på horsemanshipkurs med Miller, Johansen, Forsmann og Ellen Ofstad, og der har jeg lært litt om hva ryggen til hesten tåler av belastning og sånn.

Ribbena går opp og er festet i ryggraden til hesten. Disse er VELDIG skjøre, og hvis man da rir mye barbak kan dette utgjøre stor slitasje på de forreste beina. Det er også derfor man kun skal bruke forreste og bakerste rem på salen når man fester gjorden. Hvis man kun bruker de to forreste så blir det et enormt trykk og de fleste hetene ender opp med ryggproblemer i relativt ung alder. Det værste man gjør når man rir barbak, er å trave, da blir belastningen på hestens rygg ekstra stor.

Jeg må innrømme at jeg rir gjerne barbak til tider, men etter å ha hørt dette, så gjør jeg det sjelden og med omhu.

Ser at noen sier at det er mest naturlig for hesten å bli ridd barbak, men det man på tenke på er at det er egentlig ikke bnaturlig for hesten å bli ridd i hele tatt. Og med en sal på ryggen, så fordeles trykket jevnt over.

Anbefaler slike kurs på det sterkeste, for du lærer alt fra og kommunisere med og forstå hesten din, til saltilpsning og hestens anatomi. Veldig lærerikt.

Så det jeg sier er ri gjerne barbak, men ikke hver dag og gjør det med omhu. Ikke dump rundt i trav og slit ut hestens rygg. Bruk heller en sal såofte som mulig, den er jo laget for å passe hestens rygg. Det er IKKE rumpene våre....!!

Mvh h_grong
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  21:11:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Jeg er en uansvarlig liten tennåring som rir i full gallopp, barbak på beitene om sommeren, det kjekkeste hesten min vet er å terge meg, så hun tar gledelig et bukkesprang og to i farten, jeg har til og med blitt kastet ett par ganger.
Så klart det er uansvarlig, tenk om jeg faller av og dør, eller blir lam.
Hmmmmm......det jeg lurer på er: Er det mange voksne her???
Jeg føler alle skriver på en ansvarlig måte, som om det ikke kan skje noe med deg hvis du er forsiktig, slik at hvis du bruker sal, så kan du aldri falle av og bli lam, eller til og med dø!!!
Men så tenker jeg da....hvem er det som er mest uansvarlig?
Den som hele tiden tenker på sikkerhet, eller den som driter i det....ja selfølgelig det må jo være den som hele tiden tenker på sikkerhet!

Da spør jeg dem som hele tiden tenker på sikkerhet:
Hvorfor har dere da hest???
Det er jo den farligste tingen du kan drive med...hesten kan ta ut, og du faller av, i full gallopp, når du da er fallt av, tenk om hesten steiler over deg, og trakker på deg slik at du knuser ribbebeina! Det er jo livsfarlig.
Når du sitter på en hest så vet du aldri hva som vil skje!

Hopper du i fallskjerm så vet du hvor du lander,du lander jo på bakken en plass, død eller levende, du vil alltid komme ned til bakken.
Rir du en hest, så vet du at du vil som regel havne på bakken en plass da også, men du har null kontroll hvis hesten bestemmer seg for noe. Hvis hesten begynner å ta bukkesprang, kraftig bukkesprang, den tar bittet mellom tennene og holder på helt til du faller av, så vil jo jeg si at dette er livsfarlig.

Hva er det som ikke er farlig i denne verdenen???
Det er jo farlig å leve!
Hva er best av å dø ung, av noe du synes er fryktelig kjekt, enn å sitte å sture i en krok når du blir gammel og aldri ha fått gjort det du hadde lyst til fordi det var for farlig???
Der er svaret for meg klinkende klart...
Jeg synes dere skal tenke over dette...dere som alltid er så opptatt av sikkerheten!

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  21:39:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Nja.. tror jeg fortsetter å ri mest med sal jeg.. skal jeg trene balanse kan jeg alltids ta av stigbøylene.. det er litt balansetrening det også ;)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  21:49:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes kanskje du driter deg selv litt ut sweety89. Men det er ikke min sak..

Selv er jeg veldig opptatt av sikkerhet, og synes på alle måter at det er en ting som børr tas mer seriøst. Å bli skadet når en er ute og rir eller en er ute og sykler er et fett. Jeg rir med hjelm og sykler med hjelm.

Jeg prøver å påpeke at jeg har vært borti mange nestenulykker. En dag er ikke nestenulykken bare en nestenulykke, men en ulykke.

Har lyst til å nevne noen ulykker som faktisk har vært ulykker som igrunn er ganske "kjente".

En sak som av flere grunner har opptatt meg mye er ulykken med Katrine Bråtane for mange år siden. Katrine var utfor en trafikkulykke for mange år siden, med hest. Hesten ble drept/avlivet. Katrine sitter i dag i rullestol og er totalt ingvalid og er 100% avhengig av folk rundt seg for å klare seg. Hun er skarp i hodet, og en jente med virkelig stå på evne, og har vært mye i media i høst p.g.a. en forsikringssak mot Storebrand i forbindelse med denne ulykka. Går selv på samme "skole" med Katrine, og ser henne stadigvekk. Jeg synes virkelig synd på henne, samtidig som jeg imponerer henne veldig over den saken hun hadde mot Storebrand. Men i den rullestolen hennes er jeg glad jeg ikke sitter.. Om ulykken skyldes uforsvarlig ridning, uforsvarlig sjåfør av bil eller begge deler vet ikke jeg. Men uannsett var det en ulykke med hest, og kosekvensene er virkelig alvorlige.

I begravelsen til kong Olav falt en politidame (erfaren også..) av en politihest som steilet. Hun omkom dagen etter. Hun hadde sannsynlivis overlevd om hun hadde ridd med hjelm (etter denne ulykken har politirytterne alltid begynt å ri med hjelm). Sånne ting skjer!

Ditte Pedersen (tidligere landslagsrytter på det danske ponnilaget i dressur) døde i høst i en rideulykke. Etter hva jeg kjenner til rei hun med et leietau rundt livet. Hvordan ulykken skjedde er det ingen som vet, men Ditte ble funnet død som følge av at hun hadde hengt etter ponnien sin som hun hadde bundet til livet (dette var ikke en villponni, men hennes egen dressurponni).

Om du synes det er tøft å være dø så er jo det din sak. Jeg har ridd i mange år, og fått skrubbsår mange ganger. Vært heldig og sluppet unna varige skader, men har vært ute for mange nestenulykker. De fleste av mine nestenulykker har skjed på tur. Enten med eller uten sal.. Uten sal har iallfall jeg mye mindre kontroll.

Jeg har sittet på hest som har bukket på kanten av stup (hadde jeg falt av da hadde jeg vært død eller skadet for livet. Jeg falt ikke av.. Flaks). Jeg har sittet på hest som har tatt bukkeserie under en bro så jeg gikk med hodet i taket opptil flere ganger. Hjelmen ble vrak, og brua tok etterhvert slutt slik at jeg fikk fri luft å ta bukkeserier i (hadde hesten fortsatt under brua hadde jeg nok iallfall kunnet fått nakkeskader, og andre alvorlige skader. For min del gikk bare hjelmen istykker. Flaks). Jeg har sittet på hester i full galopp uten kontroll i trafikerte gater i tett boligstrøk i Oslo (det kom bare en bil imot, og den klarte heldigvis å stoppe selv om hesten løp rett utfor den. Kunne gått virkelig galt, men gikk bra. Flaks). Jeg har sittet på hester som har løpt ut og er på vei hjem uten at jeg har kontroll. Kvister og bråe svinger er ting jeg har møtt. Dette har også skjedd barbak (Det gikk bra. Flaks). Og igrunn mange andre ting som har vært nære på, men som har gått bra. Flaks. Å ta sikkerhet på alvor er noe jeg iallfall har lært at en må. Min mening er iallfall at det ikke er tøft å være dø eller sitte i rullestol. En dag har man uflaks..

PS: Forøvrig.. Bukkinga under broa og bukkinga rett ved et stup var i utgangspunktet en såkalt "skrittetur". Altså ikke jeg som hisset opp hesten..

Å vite at hestesport er "farlig" har en godt av å vite. Ikke for å skremme folk vekk, men for å forstå at hester børr behandles deretter. Mest for ditt eget beste.. Du kan unngå ulykker ved å ta sikkerhet på alvor. Hest er også veldig trivelig, og uten ulykker så er det ennå mer trivelig..

--
spoff

Redigert av spoff den 14/01/2003 22:06:52
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  21:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å kjøre gjennom fronten på en trailer i fart på E - 18, om du overlever kan du jo uttale deg en gang til om det å leve og dø. Jeg har prøvd, jeg vet at jeg vil leve. Om du aldri har fått noen livsvarige skader, kan jeg informere om at det er ikke tøfft!
Det er forskjell på å ri på en normal måte og å ta unødvendige sjanser. Jeg synes folk skal tenke litt over hvilke signaler de som hestefolk, sender ut til omverdenen. Vi ønsker å rekruttere unge ryttere o.s.v. Da er det en dålig taktikk å la ulykkesstatistikken fly rett til himmels.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  22:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
OOooops...
Ellers liker jeg godt å ta en tur barbak om sommeren, gjerne bare med grime på, om jeg ikke skal langs bilveier. Når man bader med hestene må man jo ri barbak, og de liker jo å bade om sommeren. Man kan jo veie for og imot, bade / ikke bade...
Blei bare litt... irritert her tidligere...
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 14/01/2003 :  22:23:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med at en bør tenke på sikkerheten både for deg selv og ikke minst hesten.
For noen er det "kult" å ri uten hjelm, men jeg har aldri forstått hvorfor..
Men jeg må si at en barbak-tur ikke er det verste! Jeg har sett mange komme ridende på hester som aldri skulle ha vært ridd på med sal og hele "hjelpemiddel - pakken". Slike hester med manglende kontroll over seg selv og rytter uten kontroll over hesten, er noe av det verste jeg ser. Fatter ikke at de tørr... Tenk om de skulle møte andre folk, hester, biler..!!??
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/01/2003 :  02:16:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Du har mange bra argumenter som du veier opp mot både det ene og det andre, og jeg må medgi at jeg er enig med deg i mye av det du sier, og jeg deler mange av dine erfaringer. Sikkerhet er viktig, selvfølgelig, og for mange er det direkte uforsvarlig å ri barbak. Det er utrolig mange useriøse mennesker som setter både sin egen og andres sikkerhet i fare ved å ri barbak, og svært ofte er det bare kjempeflaks at det går bra!

Men, jeg er allikevel ikke enig med deg på alle punkter.. Jeg mener at man kan ha like god(-og ofte bedre) kontroll på hesten når man rir barbak som når man rir med sal! Det er selvfølgelig et spørsmål om erfaring og rideferdigheter, men jeg vil absolutt påstå at man KAN ha vel så god god kontroll på hesten barbak.

La meg forklare hva jeg mener..
Når du rir barbak får du mye bedre kontakt med hesten, den kjenner fortere dine signaler og du kjenner fortere hestens signaler enn når du rir med sal. Dette merker du f.eks. ved at hesten ofte gjør det du har tenkt til å be den gjøre, FØR du rekker å gi den signaler om at den skal gjøre det. Ergo: Hesten "leser" deg, den kjenner hva du har tenkt å be den om fordi vi ubevisst beveger oss i et fast mønster oppå hesten når vi forbereder oss til å gi den en kommando. Hesten kjenner igjen denne prosessen, og adlyder automatisk.
Motsatt gjelder også det samme for oss; vi kjenner at hesten har tenkt til å gjøre noe, og har tid til å reagere FØR den gjør det, og vil dermed kanskje avverge en uønsket situasjon. Som f.eks. at hesten skvetter og hopper til siden, enetn kan vi avverge det, eller så er vi i det minste forberedt, og har derfor bedre kontroll. Disse signalene du legger så godt merke til når du rir barbak, blir sterkt redusert når du rir med sal, og kan overhode ikke sammenlignes. Dette veit nok alle som har ridd mye barbak...(?)
Dette er under forutsetning av at du kjenner hesten din/den kjenner deg, og selvfølgelig at du KAN å ri barbak (noe man ikke nødvendigvis kan om man så er aldri så god til å ri med sal!).

Så med dette vil jeg forsvare barbakridningen, for jeg kan love deg at jeg har like god kontroll på hesten min uten sal som med sal, for vi kjenner hverandre så godt at hun skal ha store problemer med å hive meg av om hun skulle ha aldri så lyst!!!

Ang. sal: En tilpasset sal er selvfølgelig det beste for hesten, men er det noen her som egentlig har tenkt over hvor få det er som passer på å tilpasse salen til hesten sin!!?? Det er desverre altfor få! Og da spør jeg meg: er det ikke da bedre å ri barbak, enn å ri med en sal som kanskje klemmer både her og der, gnager og irriterer.. Det er jo både vondt og skadelig for hesten. Kan ikke det i seg selv være et faremoment? Hesten kan jo bli irritert, og til og med, i ekstreme tilfeller, forsøke å hive av rytteren nettopp fordi det er ubehagelig når hun/han sitter på ryggen..

Mvh. Ida
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 15/01/2003 :  02:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men..
Må her føye til..
Jeg rir selv hovedsakelig med sal (tilpasset sådan...), men det finnes også mange argumenter for å ri uten, jeg har kun nevnt et par av dem.. Argumenteringa imot ser det ut til at andre har tatt seg av, derfor har jeg valgt å hoppe over det...

Den største grunnen til at jeg rir uten sal er fordi både hesten og jeg elsker det (merker tydelig at hesten setter stor pris på å komme seg ut uten sal), og fordi vi begge har godt av litt variasjon. Det kan fort bli litt for mye kjedelig, seriøs sprang- og dressur trening, om ikke alle turene også skal preges av det litt, etter min mening, for seriøse.

Dessuten:
- jeg trenger den ekstra, gratis balansetreninga for å lykkes best mulig i sprang!
- jeg trenger den gode kontakten med hesten min for å lykkes best mulig i dressur!
- vi trenger begge litt avveksling fra det vante!
- vi nyter godt av det begge to, på alle måter!

Jeg kunne sagt så mye, mye mer, men andre må jo også få slippe til her, hvis ikke blir det en veldig kjedelig debatt!

Ds!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  07:49:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok.. Jeg skal snakke for meg selv.. Men jeg har garantert best kontroll med sal. Nå var jeg "ung og dum" da jeg rei barbak som mest. Men kan fint si at jeg garantert har minst 100 timer total erfaring med barbakriding fra den tid. Nå skal jeg innrømme at balansen var nok best da jeg var liten og rei mye barbak, og iallfall siste året jeg jobbet på denne hesteutleia hadde jeg ridd i 7 år, og var ikke lengre så utrolig uerfaren ellers heller (er fortsatt ingen proff men..). Men min erfaring er at på "skritteturer" som ender med bukkeserier under bruer, utfor stup og full galopp gjennom trafikk, så vil jeg ha sal på. Nå rir jeg igrunn ikke sånne hester som ville funnet på noe tilsvarende (etter hva jeg tror) lengre, men man vet faktisk aldri. Ofte kan andre hester du evnt. rir sammen med finne på noe, og hvordan din hest reagerer da vet du ikke. Men, men.. Det er kanskje bare meg

Konklusjon: Selv er jeg for å ri med sal, iallfall på tur fordi det for meg vil være det mest sikre. Å ri barbak en gang i blant tror jeg de fleste har godt av, men jeg synes banen er et fint sted å gjøre det på. Kanskje noen er proffe barbakryttere, men det får så være. Det er for all del ikke jeg.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  16:20:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Ikke missforstå meg....jeg rir med sal av og til jeg også, og hjelm, og jeg har kun ridd en gang uten hjelm, men det var fælt , så jeg gjør det ikke igjen.
Det jeg faktisk mener er....å ha hest er jo like uansvarlig som å ri den!!!
Hesten kan faktisk drepe deg, og du kan ikke stå i mot den, den er jo 1000 ganger sterkere enn deg.

Til deg som sa at jeg ikke har vært i en nærdøden ulykke....faktisk så har jeg det...men det var ikke med hest, det var noe jeg gjorde selv!
Jeg vet hvordan det er, så du trenger ikke bare å komme å si slike ting.
Jeg er faktisk veldig ansvarlig, og ville aldri gjort noe som kunne skade hesten min, men kanskje jeg ikke er like ansvarlig for meg selv....kanskje jeg ikke er så fryktelig redd for å dø, fordi alle skal faktisk dø en gang uansett!
Kanskje dere synes jeg driter meg ut.....men tenk, jeg gir f i om jeg driter meg ut, fordi jeg sier det jeg mener, og ingen kan stoppe meg.

Synes dere dette er ansvarlig?
En mann var på tur i fjellet, han rei på tur, barbak, han hadde ikke med seg telt, eller noen ting.
Om natta lå han mellom beina til hestn sin, inntil magen, og holdt varmen på den måten, hesten den lå i ro den, helt til mannen reiste seg, da reiste den seg med en gang!

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 15/01/2003 :  16:26:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Det å ha hest er farlig, ja. Derfor må vi som har hest være ansvarlige i vår omgang med hest. Så klart, man kan skli på isen i morra og bli lam, men det har du ikke lagt opp til selv. Rir du barbak i full galopp, er du selv ansvarlig hvis du faller av og blir lam. Bruk derfor sunn fornuft, så slipper du å være etterpåklok hvis du en dag havner i rullestol..

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  20:34:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Er det ikke farlig å ri med sal da?
Du kan falle av, og henge fast i stigbøylen!
Faller du av en hest med sal, så er det like stor sjangse for at du knekker nakken, som uten sal.
Det gjelder jo bare om å ha balanse.
Har du ikke balanse så er det farlig bare å sitte på en hest, men sal eller uten.

Jeg sier bare: Tar du ikke sjangser i livet ditt, vil du aldri kunne ha det gøy, dessuten er det ingenting du kan gjøre uten å ta sjangser.

Hva med å fly da?
Du vet at flyet kan styrte, men du setter deg på plass, og håper at det vil gå bra!
Bil!
Du setter deg inni, vet at du kan krasje, men kjører allikevel!
Båt...
Du vet at båten kan forlise, men du går ombord!!!

Kanskje dette er helt andre ting enn en hest....men det går jo ut på det samme!!!
Du vet aldri hva som skjer, uansett hva det er, ingenting er sikkert...du kan ikke stole på noe!!!

Kanskje det er hesten som er den farligst tingen her, men, jeg sier det igjen som mange ganger før, hva er det som ikke er farlig med hest da???

Bare det å strigle hesten er jo farlig, tenk om den steiler over deg inne i boksen.

Jeg forstår faktisk hva alle dere mener, fordi jeg var faktisk livredd for hester før, da jeg var 5 år, men jeg har lært å ta sjangser, ikke bare gjøre omigjen og omigjen det samme hele tiden.
Hva med litt forandring da av og til, ikke bare ri med sal, ikke bare ri på asfalt, ikke bare ri på ridebane, kanskje ta en tur i fjellet, barbak! Jeg er så sikker på at hesten din ville likt det, fordi er det noe jeg vet her så er det at hestene er skapt for å gå på turer, som ikke er på asfalt.

Jeg har sett så mange hester som står på en stall å kjeder seg døgnet rundt!
Tror dere virkelig det er det hestene er skapte for???

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  21:06:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg gidder ikke en gang skrive en kommentar til innlegget ditt, sweety89, for det er så tåpelig. Du skjønner veldig godt hva vi mener med at barbakridning er mer risikabelt enn ridning med sal. Du får gjerne ri barbak du, men jeg gir meg ikke på at du utsetter deg selv for flere farer da, enn hvis du rir med sal. Dessuten tror jeg det er bedre for ryggen til hesten å bruke sal. Hesteryggen er egentlig ikke skapt for å bære, så vi bør vel gjøre det som er best for hesten, synes du ikke??

Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  09:54:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

tenkte jeg også skulle skrive litt om barbak... men jeg forstår deg ikke helt sweetie? du er litt eh.... rar? kanskj litt oppmerksomhet krevende?

nå ja uanz.. jeg rir ofte barbak, ca en gang i uka. dette gjør jeg for å styrke min egen balanse, noe sm er tilfelle, og for å få kontakt med hestn på et annet nivå. barbak riding er i og for seg ikke skadelig for hesten, men det er ikke anbefalt for unghest. siden de ikke er ferdig utviklet.

har også hatt en del uhell angående barbak riding. men det verste var vel i fjor. da hadde den ene hesten min, tinna, stukket av. og han som eide plassen hadde tilfeldigvis glemt åsi ifra. så hadde det ikke vært for at jeg følte en rar trang til å sjekke hestene, hadde hun kanskje blitt alvorlig skadet.

men uanz så var det omtrent i tolv ett tiden om natten. og det var mørkt! det fantes ikke et lys der. verken gatelys, eller utelys. (hestene stod på en gård) så jeg tenkte at hvis jeg hoppet oppå fâla så kanskje hun fant tinna.

men så hadde tinna tydeligvis hørt oss, og hun kom sprettene fram fra buskene. dermed skvatt fâla, hun er en veldig nervøs hest ble mishandlet før og er skeptisk til alt, men vi går på kurs.

det endte iallefall at hun steilte, og jeg datt av. hadde i farten glemt å ta på ridehjelm, og hadde en veldig, ekstremt glatt treningsbukse. (tror ikke jeg hadde særlig mye vett i hodet;P) men uanz jeg datt av, og det resulterte i at jeg bristet to ribbein, og knakk armen...

med andre ord jeg kunne ikke ri på en stund... (det hørtes litt kjent ut!)

men jeg rir jo fortsatt barbak da. men jeg bruker riktig utstyr, og freser ikke så mye rundt i galopp... jo litt da.....

klemz Deftonah...;)

ps: jeg har også blitt påkjørt av en lastebil... =( det endte med at sportsponnien min, sweet butterfly, døde...

Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.