hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hva synes du om å ri barbak? Er det farlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 20

Monroe

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  10:43:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hvis dere rir i byene så er jeg faktisk enig, men jeg bor faktisk på landet, å der jeg rir barbak er det ingen trær som jeg kan skalle i!

Det jeg ikke forstår er hvordan dere ikke klarer å forstå hva jeg sier!
Jeg vet så jæv... godt at jeg utsetter meg selv for farer, men jeg vet også at alt vi gjør her i livet utsetter oss farer.
Noen her som drikker?
Er liksom ikke det farlig i det hele tatt?
Røyke?
Nei er det farlig da?
Bare ødelegger lungene!

Det med at jeg er oppmerksomhets-krevende...kanskje jeg er det, men jeg prøver å få dere til å forstå tankegangen min, fordi dere klarer jo ikke å få inn hva jeg mener!!!

Alt jeg gjør for tiden er å ta meg av hestene, jeg står opp klokka 6 å tar dem ut, hver bidige morgen.
Om kveldene tar jeg dem inn, fòrer dem og går ut ca. 5 trillebårer med møkk, som er forferdelig tunge!

Men ikke missforstå meg, jeg elsker jo hestene mine,såjeg vil jo gjøre alt jeg kan for at de skal ha det godt!

Men jeg får ikke tid til å gjøre ting som andre ungdommer gjør, fordi hestene tar all tiden min.
I helgene står jeg å møkker, mens andre ungdommer fester!

Det kjekkeste hesten min vet er å ri barbak, å siden det er det kjekkeste jeg også vet, så tar jeg meg gjerne en barbak tur på beitet.
Å siden vi liker fart, så blir den gjerne i gallop.

Det hender oftere at jeg faller av hvis jeg har sal på, enn hvis jeg rir barbak.

Er det ikke farlig å ri sprang da?
Tenk hvis hesten brå stopper forran hinderet, og du fyker i en bue over hode på hesten og rett i hinderet!!!
Jeg synes jeg har sett at det har skjedd et par ganger!

Kanskje det ikke er bra for en ridehest å bli ridd på barbak, men min hest er en hobbyhest, jeg rir og kjører den, å da skader det ikke å ri barbak, fordi kjøringen gjør hesten sterkere i ryggen!
Så at dere syter over at det er farlig for hestens rygg, fatter jeg ikke.
Hesten min er 10 år, og er like sprek som en 4 åring, så jeg tror ikke den har tatt særlig skade av det, den har heller aldri hatt rygg problemer!

Hvis dere bare prøver å se dette fra min side, å ikke bare fra deres, så kanskje dere forstår hva jeg sier.
Jeg forstår veldig godt hva dere mener, men er helt uenig!

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  13:10:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg sweety!! Jeg liker oxo å ri barbakk turer!!!
Har aldri sjedd meg noe.. Ikke deg heller som jeg har skjønt.. men dere andre som er imot dette og sånt.. Jeg synes d har skjedd så mye ulykker med dere!!
Sweety du virker veldig erfaren.. stå på videre
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 26/01/2003 :  14:03:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Sweety89:
Du klager på at du må måke i helgene, kjøre ut mange tunge trillebårer når du kommer fra skolen osv. Hvorfor har du egentlig hest? Det hører med når man har hest skjønner du, så egentlig burde du ikke klage på det. Ikke at det hadde noe med denne debatten å gjøre, men jeg måtte bare spørre.

Angående barbakridning så er nok risikoen for å falle av litt større enn når man rir med sal. En av Norges beste salmakere har også uttalt at hesten rygg ikke er skapt for å bære. En grunn til at vi rir med sal er jo at menneskene ville få en bedre, enklere og mer behagelig ridemåte. Men en annen god grunn for å ri med sal er at den fordeler trykket fra rytteren jevnt over ryggen til hesten. Så lenge en hest alltid blir ridd med riktig sal, tror jeg det er svært sjeldent at den får trykkskader. Sjansen for skader på hestens rygg er nok noe større ved barbakridning.
Og du må ikke tro at jeg ikke synes det er gøy å ri barbak for det. Jeg har ridd litt barbak nå i vinter, og jeg rir noen ganger dressur barbak. Dette er veldig bra for balansen. Men jeg synes man skal bruke sunn fornuft når man rir barbak. Hestene synes kanskje det er gøy med barbakturer, helt til de en dag får vondt i ryggen av det...?

Gå til toppen av siden

MaHi

» VIP

Skrevet - 26/01/2003 :  16:46:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
å ri barbakk er både deilig og en god balanse trening... det gir ingen skade på heste ryggen om du ikke sitter helt feil da derrimot.. har du en god sits synes jeg det bare er sundt me litt barbakk ridning.. jeg gjør det så ofte jeg kan.. men det er ikke alle hester du kan ri barbakk... den ene hesten jeg rir er traver og derme ganske frampå og skal være først.. rir ikke denne uten sal for det hadde vært direkte farlig. men jeg er enigm e d som en sa, ja d er farligere å ri uten sal...men allt er jo farlig... Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/01/2003 :  00:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svært mye positivt å si om barbakridning, helt enig med de som forsvarer det, og jeg rir mye barbak selv..
Men.. Og det er alltid et men, for det er alltid to sider i en sak!
Barbakridning KAN faktisk være farligere for enkelte (-faktisk for ganske mange!)hvis man er uerfaren, eller for dem som rett og slett ikke er vant med å ri barbak!
Ingen kan vel nekte for at en som har ridd i ti år, og stort sett alltid med sal, har bedre kontroll over hesten når han/hun rir med sal??!
Så selv om mange her (inkl. meg selv) føler seg veldig trygge på hesten sin når de selv rir barbak, og ikke nøler med å ri uten sal, så betyr ikke det at alle har det sånn..!

Og Sweety, jeg skjønner hva du mener med at det er mye farlig vi utsetter oss for, jeg hadde i mange år samme innstillinga til liv & død som det du har, men husk at noen er faktisk glad i livet (!), og for mange er det å ta bedre vare på egen sikkerhet å ri med sal!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  17:53:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Jeg klager egentlig ikke....men det jeg prøvde å si var at siden jeg ikke fikk tid til å gjøre ting som andre ungdommer gjør, så skader det vel ikke å gjøre noe som både jeg og hesten min synes er gøy!

Jeg vet også at jeg er sabla heldig, er ikke alle som får sjangsen til å ha hest på samme måte som meg!
Men jeg har vurdert så mange ganger å slutte med hest...enda jeg bare er 13, fordi jeg har vært så dritt lei av all arbeidet, og det er ikke lite arbeid jeg har gjort!
I fjor sto jeg 2-3 timer hver kveld, fra klokka 8-10/11 om kvelden, og sto opp klokka 6....og alt jeg gjorde var å fòre hestene, og ta ut dritten etter dem, fikk aldri tid til å ri!
Men heldigvis så fikk vi en ordning slik at ikke jeg fikk alt arbeidet!

Det å ri barbak er det kjekkeste jeg gjør med hesten min, så etter alt arbeidet så driter jeg faktisk i hvor farlig det er.
Det er veldig avslappende å sitte på hesten sin, i tillegg til å kunne føle at den er der, kunne føle bevegelsene dens, kunne kjenne hvordan den strekker seg ut, i full gallop, bare slippe meg, strekke ut armene og føle at jeg flyr!!!!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  19:48:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det å ri barbak er det kjekkeste jeg gjør med hesten min, så etter alt arbeidet så driter jeg faktisk i hvor farlig det er.
Det er veldig avslappende å sitte på hesten sin, i tillegg til å kunne føle at den er der, kunne føle bevegelsene dens, kunne kjenne hvordan den strekker seg ut, i full gallop, bare slippe meg, strekke ut armene og føle at jeg flyr!!!!

Hmmm... Greit nok er du bare 13 år... Vet moren og faren din at du gjør dette???
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/01/2003 :  20:24:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg forstår også hva du mener Sweety89, jeg har faktisk opplevd den samme "flyturen" som deg og jeg må innrømme at det var en himmelsk opplevelse. En kan liksom kjenne hesten jobbe seg fremover i galoppen og bare et lite pro, så stopper den forsiktig med hodelag, grime eller bare et tau rundt halsen. Det er det jeg mener med kontroll over hesten.
De som ikke har kontroll over hesten sin bare fordi at de ikke sitter i salen? hmm.. Noen liker det sånn og andre liker noe annet..
De som hadde hatt en virkelig lydig hest, skulle bare visst hvor kjekt det er å ri barbak! Nå sitter jeg ikke her og sier at alle de som ikke har kontroll over hesten sin ikke har en lydig hest.. ikke missforstå meg! (og heller ikke at min hest er virkelig lydig, for jeg har bare såvidt begynnt med lydighetstreninga!)

Det ville vært kjedelig om alle hadde de samme meningene om ting=)
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  16:30:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Til du som spurte om moren og faren min vet at jeg gjør dette:
Hvis du mener at jeg slipper meg, og føler at jeg flyr, ja hun (mamma) vet det. Men det er jo ikke en ting jeg gjør hver dag da....jeg gjør det hvis jeg er i veldig godt humør, og når jeg føler at jeg kan slappe av...det er like farlig som å sykle uten hender i en nedoverbakke...hvem er det som ikke gjør det?

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  16:55:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg sykler ikke uten å holde i styret.
Jeg rir heller ikke barbak i strak gallopp med hendene i været og leker at jeg flyr...

Årsaken er ikke at jeg er ei kjempekjedelig gammal megge som ikke vet å ha det morro, men at jeg vet hvor fort ting kan gå galt.

Som sykepleier har jeg også sett hvor galt det kan gå når noen i et ubetenksomt eller overmodig øyeblikk har tatt sjanser og det har gått galt.
Jeg har sett syklister som har slått ut flere tenner og ødelagt utseendet sitt for livet,
ryttere som har falt av hesten og må opereres for kompliserte beinbrudd og skulderskader,
snowboardere som har brukket ryggen og får lammelser, mopedister som har kjørt av veien og fått store indre skader, og så videre.

Ett øyeblikk er alt som skal til for å ødelegge et liv.

Ei jente jeg kjenner skulle få kjøre mopeden til kjæresten hundre meter mens han satt på bak for å passe på. Hun ville ikke ha på hjelmen for da ødela hun sveisen. Hun sitter i dag i rullestol og er totalt lammet uten språk.

Ei annen jente jeg kjente fikk hesten sin som nyfødt fra farens hoppe, trente henne opp fra da av, konkurrerte med henne og vant premier. Etter fem år som hestens eier følte hun seg rimelig trygg på hesten. På tur traff de en traktor etter veien, noe som vanligvis ikke var noe problem. Hesten steilet, jenta falt av. Tross hjelm døde hun momentant.

Ulykker, ja, helt klart. Men det skjer slike HVER DAG! Ikke bli et tall i statistikken, unngå ting som øker faren ved å ha hest som hobby. Vi har bare ETT hode og EN ryggrad. Ryker de, så ryker de!

Ri gjerne barbak, men det trenger ikke foregå i full gallopp med tøylene dinglende løse mens rytteren leker "Master of the Universe", pip-pip, kentaur eller Heste Mester og tror han/hun er usårbare og uovervinnelige...

Kort sagt: Bruk huet før du mister det!
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  17:39:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Godt sagt, Cowgirlchris

Bruk hodet, det vil si: Det som er innafor hjelmen!

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 29/01/2003 :  18:10:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Veldig bra svart, Cowgirlchris! Jeg kunne ikke sagt meg mer enig med deg!!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 31/01/2003 :  16:20:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Jeg forstår hva du sier, men jeg er ikke redd for livet mitt.
Hvorfor?
Det vet jeg ikke, men jeg er rett og slett ikke redd for det!
Jeg liker utfordringer, jeg liker farer...sånn er jeg!

Jeg er lei for at det er så mange som har mistet livet sitt, eller sitter i rullestol p.g.a ulykker med hest.
Men jeg kan dessverre ikke hjelpe for det jeg føler, eller hvordan jeg tenker....sorry, kanskje jeg er en psykopat, hvem vet?

Selv om jeg ikke er redd for slike ting, så oppfordrer jeg IKKE andre folk til å prøve det...bare glem det jeg har skrevet om barbak riding!!!

Gå til toppen av siden

amazing

Skrevet - 01/02/2003 :  10:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
det finnes ikke skadelig for hesten å bli ridd uten sal en gang iblandt! hva med min hest da?? den hadde en veldig stor SKADE i ryggen, etter et gammelt brudd. og dyrlegen sa at jeg kunne ri så mye jeg ville de neste tre ukene, men ikke med sal. for salen kan klemme å trykke på noen steder å ryggen og gjøre vondt. så om man rir barbak kanskje en gang i uka eller noe, tror jeg ikke skadelig i det hele tatt! jeg mener hesten kan ha godt av å få litt fri fra salen. jeg mener at salen er lagt kun fordi vi skal klare å holde oss "fast" på hesten. det er jo så klart mye tryggere å ri med sal. jeg ville aldri ha ridd barbak i trafikken. selv om hesten din kan være "verdens snilleste" hest, så kan den jo bli skremt den også! hvis du da rir med sal, så har du stigbøylene å støtte deg på!
jeg pleier å ri barbak på sommeren, hvis jeg skal bade med hesten, (eller ri skogen) men jeg tar på salen igjen når vi rir hjemover, hvis det er en trafikkert vei.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  21:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg rir en god del barbak om sommeren. det er jo herlig å bare "slenge" på hodelaget og bare ri en tur, uten å måtte tenke på sal og sånn! rei mest barbak på dølen min før, siden han trives best med det. han er en helt annen hest uten sal! det er litt spesiellt, for det virker som han trives best uten sal. og han er så god å ligge på. så i sommer når jeg rei på tur med han hendte det at vi stoppet litt, og han spiste mens jeg la meg på ryggen hans og slappet av. han er litt stor og rund, og derfor helt perfekt å ri barbak på! men fullbloden min derimot, hun er ehem... ikke veldig god å ri barbak på.. men jeg rei frem og tilbake fra satllen/beitet i sommer på henne, og etter vært vente jeg meg til det, og kunne galopperre uten sal uten problemer.
Gå til toppen av siden
Side: av 20 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.