hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når hesten blir skremt på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Når hesten blir skremt på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  15:57:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurte på hva dere gjør når hesten blir skremt av noe på tur. Jeg tenker ikke på at hesten ser noe skummelt og sjener og nøler, da er det jo bare å drive hesten bestemt frem. Det jeg tenker på at når hesten hører /ser noe som virkelig får den til å reagere. Jeg har nemlig selv som vane å hoppe av hesten og leie den til den roer seg ned, eller til den skumle lyden blir borte. Det funker helt fint for meg. Hesten er rolig igjen etterpå, og daffer videre på lange tøyler som om ingenting har hendt. Det er sjeldent det er nødvendig da hesten sjeldent blir skremt av noe, han er utrolig fin på tur, men det skjer jo en sjelden gang.

For meg fungerer det iallefall mye bedre å hoppe av og holde ham, enn å samle sammen tøylene og prøve å ikke få hesten til å løpe ut. Han blir bare mer stressa av å bli tvunget rundt på volte. Går jeg av derimot, blir jeg selv automatisk mye roligere da jeg føler jeg har mye mer kontroll enn når jeg sitter på hesteryggen. Skulle jeg f.eks ikke hoppet av i dag, når vi var midt i skauen på en smal sti, hvor vi møtte på et dyr som skremte hesten, så hadde jeg antakeligvis fått smelt av hue i en grein eller noe verre.

Men dette er slik jeg ser det og gjør det. Hva syntes dere? Og hva foretrekker dere å gjøre i slike situasjoner?

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  19:23:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Om det funker bra for deg å stige av hesten synes jeg du skal gjøre det. Er ikke vits å risikere noe når det tross alt ikke er store problemet å stige av å leie litt. Blir du nervøs smitter det jo lett, å da er det bare bra du hopper av!

Om min hest blir redd, eller hører noe som du sier, snakker jeg bare med han og tripper rolig videre.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  20:41:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg holder meg på som oftest. Har ikke sjangs til å hoppe av, ettersom at hestene her er ganske så rask på foten og å snu! Heeeh..
Men Jivi pleier som oftest bare å stoppe og heve hodet høyt opp i skyene og står BOM fast. Da gr jeg helst av, for plutselig bestemmer hun seg for at den stikk motsatte veien er veldig interessant!

http://www.home.no/krailien
Redigert av - JiviDream den 01/08/2006 20:42:12 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  19:11:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg stanser henne og lar henne lytte og seeee på det som er skummelt. Er det mulig, så får hun snuse og smake på også. Tøylene er slakke, og jeg er avslappet, men samtidig forberedt på at hun kan bråsnu eller løpe ut.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  22:02:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg holder meg helt rolig og lar hesten finne ut av det, slik som Tone Kristin. Har aldri måtte gå av på tur pga. noe sånn, men så er Eikdokka redd noe i kanskje 10 sekunder til hun får se hva det er.
Therese
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  22:14:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg prøver å bare sitte helt avslappet, eventuelt så jobber jeg ham på tøylen; rir litt versader, sjenkelvikninger og serpentiner o.l.

Hvis det er en reel sjanse for at han løper ut, stiger jeg av.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  09:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom det fungerer for deg å hoppe av og leie hesten forbi skikkelig skumle ting er nok det en god ting å gjøre.

Selv har jeg mye bedre kontroll oppe på hesteryggen når pånnis ser "spook" . Hun har rimelig høy terskel for å "fly ut" (har pr d.d aldri gjort det) og det er for meg bedre å sitte oppe på en hest som tripper som besatt enn å gå ved siden av.
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  00:57:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Har en hest som alltid ser spøkelser alle veier på tur....
Og jeg holder meg som regel oppå hesten,syns jeg har bedre kontroll da og i tillegg så blir hun enda mer gal når jeg leier henne på tur,så da er det nesten umulig og ha kontroll på henne.

Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 07/08/2006 :  01:42:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Jeg går av og leier...
Lest litt om akkurat dette: Når hesten blir redd i en flokk søler den til Alfa hesten(lederhesten)
Når hesten blir redd når du rir er det ingen Alfa hest til å lede. Derfor må DU som rytter ta den stillingen!

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Eliss

» VIP

Skrevet - 23/08/2006 :  20:35:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg går av og leier...
Lest litt om akkurat dette: Når hesten blir redd i en flokk søler den til Alfa hesten(lederhesten)
Når hesten blir redd når du rir er det ingen Alfa hest til å lede. Derfor må DU som rytter ta den stillingen!

Opprinnelig postet av Kristine og Sabina

Virket logisk!

Jeg puster med magen, godsnakker med hesten og korter IKKE inn tøylene. da veit jeg Lille Grå kommer til å fly bort ;p
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  22:17:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten vet da meget godt at jeg som rytter er der, og at jeg er sjef og støtte selv om jeg ikke står foran. Jeg prater og klør og stryker så godt jeg kan. Er redd at hvis jeg går av så vil de sende et annet signal: Dette er virkelig skummelt siden jeg må sjekke ut det selv.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

FightingFaceOgMarie

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2006 :  18:15:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFightingFaceOgMarie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFightingFaceOgMarie  Svar med kopi av melding
Jeg blir sittende på. Tror hesten min skjønner at hvis jeg går av når han ser noe "farlig," tror han det antagelig er enda farligere siden jeg går av og forventer at jeg går av hver gang han ser noe skummelt.. Har alltid lært at jeg skal sitte på når sånne ting skjer. Hvis ikke jeg detter av selvfølgelig
Fighting Face, Fjuken, Dorada & Pocahontas <3

www.freewebs.com/mariietindlund
www.TeamAakeberg.piczo.com
Gå til toppen av siden

-Silver

» VIP

Skrevet - 28/08/2006 :  12:50:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Jeg rir western, så hesten min går alltid med hodet lavt. Når noe vekker oppmerksomheten hans tar han alltid hodet opp først, da har jeg et signal. Vanligvis er det ingenting, men hvis noe er litt farlig, stryker jeg på ham og snakker eller synger med ham.

Jeg har lagt inn vane for ham å bøye halsen hans med hodet helt inntil skoen min dersom det skjer noe. Det går automatisk for oss begge. Men hesten må være trent på dette og gi etter i halsen. Dette gjør jeg for å unngå at han løper og det har per idag aldri skjedd heller. Når hodet til hesten er bøyd helt inn, løper han bare i ring og stopper alltid til slutt. Min hest er så vant til dette at han snurrer kanskje maks 180 grader. Men har du en hest som ikke er vant til det, kan han ta noen runder før han roer seg ned. MEN, de stopper alltid til slutt! Ingen hest klarer å løpe med hodet inntil siden!

Men husk å holde helt slakk tøyle på andre siden slik at han klarer å snu helt!

Let freedom ride... Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 31/08/2006 :  20:47:36  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
viss Dagmøy ser noko skummelt ,god snakker eg med ho ,og lar ho undersøke.
har ikkje opplevd at ho tar ut eller noko.
ka kan hoppe rett opp og til siden viss det fks komme en person springenes ut av ein skog eller noko,men ho tar ikkje ut.

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 31/08/2006 :  20:48:07  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
viss Dagmøy ser noko skummelt ,god snakker eg med ho ,og lar ho undersøke.
har ikkje opplevd at ho tar ut eller noko.
ho kan hoppe rett opp og til siden viss det fks komme en person springenes ut av ein skog eller noko,men ho tar ikkje ut.

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 03/09/2006 :  21:03:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Om hesten ikkje har Opplevd noko dumt eller teit, på den plassen, så godsnakker eg, og gå av, men det som er dumt, at det kan vere litt vanskelig å komme seg opp på Fjellvåk i gjen, siden eg som oftest rir Barbak;)
Men prøver å finne ut grunn, og ser kordan hesten reagerer, er den LIVREDD, og blir helt fra seg, så står eg og koser med hesten en stund, på bakken før eg leier den forbi, men er det bare at hesten kvekker litt, eller nekter å gå forbi, sematidig som den er rolig, så prøver å få hesten til å gå et skritt, godsnakking, et skritt til, så godsnakke OSV.
Driter i om eg bruker en 1 time eller 10 min, så lenge hesten er roligere, når eg har ridd forbi tingen, enn mer urolig.
Men det kommer mest ann på hesten,alle har sine måter å reagere på

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.