hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som abselutt ikke vil inn på hengeren....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hest som abselutt ikke vil inn på hengeren....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  21:01:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
Får slenge meg på lasset med noen henger-råd:)

Har en haflingerhoppe som er utrolig vanskelig når det gjelder lasting. Hun er ikke redd, men gidder bare rett og slett ikke å gå på hengeren. Mer sta hest enn dette skal du lete lenge etter!
I begynnelsen prøvde vi teknikken med trykk og ettergift. Med en gang hun tok et skritt fem, så løsnet vi tauet. Vi kom et stykke på vei med denne metoden, men måtte bare gi opp. Det fungerete ikke på henne. Hun bare la på ørene og så dumt på oss som prøvde å stramme i tauet. Og ja, vi brukte taugrime. Hjalp ingen verdens ting.Såå sta!
Ved enkelte anledninger måtte vi ty til kraftfor. En skikkelig dum og lettvint løsning, som ikke lønner seg i lengden. Man blir jo ofte helt desperat og lei, og tyr til lokkemidler av denne sorten. Ikke å anbefale!Tilslutt virket ikke det heller og hun var ikke til å rikke. Nektet å gå på...da sto vi der, utenfor ridehallen langt fra hjemme og ante ikke hva vi skulle gjøre. uff..

Heldigvis kjenner vi verdens kydigste hestemenneske. Hun fant på en ny metode som virkelig gjorde susen.
Metoden består av at du går mot hengeren og deretter rygger igjen. Gå litt frem og så rygge. Dette får å vise at det er DU som bestemmer. Du går frem og rygger, frem og rygger. Etterhvert begynner du å gjøre dette oppe på lemmen, men pass på å rygg FØR hesten finner på dette på egen hånd. Skjønner? Det er jo du som bestemmer, ikke sant!
Tilslutt så blir hesten(hvertfall vår) så lei av å bli styrt frem og rygget at den tilslutt gjør som du sier og blir med deg heelt inn på hengeren.
Hoppa mi pleide også å late som hun skulle gå etter deg på lemmen, men gikk heller litt til venstre slik at hun unngikk lemmen. Måtte tilslutt sette opp en sperre sånn at denne smarte fluktveien hennes forsvant. Gikk mye bedre etter det.
Ved å kominere denne metoden ved hjelp av MontyRoberts flotte geniale grime på henne, så er hun blitt kjempe flink. Gjenstår litt fortsatt, men nå har hun begynt å fatte poenget for alvor. Den grimen strammer over nesen hennes når hun stritter i mot, og gjør det ubehagelig å ikke gi etter for trykk.

Vi hadde nok ikke klart å mestre denne hoppa uten råd og hjelp, så det beste rådet jeg kan gi er vel å lytte og lære av andre som har peiling. Denne metoden har hvertfall hjulpet oss langt på vei, men hester er jo forskjellige så det er jo ikke sikkert dette fungerer for andre.

Redigert av - Korumdalen_Frieserstall den 02/09/2006 23:44:10 Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  15:00:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
mitt aller beste råd, er å rett og slett sløyfe annen trening en gang i blant, og bruke den tida du hadde tenkt å ri/kjøre/longe på å besøke henger`n litt. Kanskje ha med en liten niste, som man selvsagt må gjøre seg fortjent til. Med hoppa mi, brukte jeg rett og slett tid på å henge på lemmen. dvs at jeg satt der, mens ho sto rundt omkring den, snuste litt, og spiste litt på den. så løfta jeg et bein, og satte det ned på lemmen, etterpå gikk vi hjem. neste gang stilte jeg litt større krav til henne.. og vips.. en dag sto hun på henger`n. En annen ting.. hvis hun plutselig er blitt vrang.. kan ikke ha vært en kjøretur som hun syns var ubehagelig da? en ekstra svingete vei, eller humpete. Hvis man lurer på hvordan hesten har det på henger`n når man kjører, bør man hekte henger`n på bilen, hoppe inni, og la noen kjøre en en tur. det er nemlig ikke så koselig innpå der.. kanskje noen ganger det er sjøføren som burde sakke farta litt, kjøre utenom humpene, og planlegge nedbremsing, giring o.l så langt det lar seg gjøre.
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  15:00:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
mitt aller beste råd, er å rett og slett sløyfe annen trening en gang i blant, og bruke den tida du hadde tenkt å ri/kjøre/longe på å besøke henger`n litt. Kanskje ha med en liten niste, som man selvsagt må gjøre seg fortjent til. Med hoppa mi, brukte jeg rett og slett tid på å henge på lemmen. dvs at jeg satt der, mens ho sto rundt omkring den, snuste litt, og spiste litt på den. så løfta jeg et bein, og satte det ned på lemmen, etterpå gikk vi hjem. neste gang stilte jeg litt større krav til henne.. og vips.. en dag sto hun på henger`n. En annen ting.. hvis hun plutselig er blitt vrang.. kan ikke ha vært en kjøretur som hun syns var ubehagelig da? en ekstra svingete vei, eller humpete. Hvis man lurer på hvordan hesten har det på henger`n når man kjører, bør man hekte henger`n på bilen, hoppe inni, og la noen kjøre en en tur. det er nemlig ikke så koselig innpå der.. kanskje noen ganger det er sjøføren som burde sakke farta litt, kjøre utenom humpene, og planlegge nedbremsing, giring o.l så langt det lar seg gjøre.
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  19:39:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Da jeg hadde problemer med min gamle ponni ble jeg anbefalt å ha hengeren inne på beitet, la lemmen stå nede og fore i hengeren.. funket det--
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  00:17:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da jeg hadde problemer med min gamle ponni ble jeg anbefalt å ha hengeren inne på beitet, la lemmen stå nede og fore i hengeren.. funket det--

Opprinnelig postet av lukas

Ja...helt enig. Det er en fin måte å starte på... Og jeg skjønner ikke hvorfor folk er så negative til å bruke mat til denne treningen. Dersom mat gjør hengerlastingen lettere, smidigere, mindre stressende og kanskje til og med hyggeligere for hesten så hvorfor ikke???!! La hesten få gode assosiasjoner, gode opplevelser og gode erfaringer fra henger og lasting. For hesten er det å legge sitt liv i våre hender så en må senke kravene litt å bare prise seg lykkelig dersom man finner en løsning som hesten virkelig liker, og om det er mat så får det bare være. I aller høyeste grad prøver jeg å unngå å kjøre hest på henger men de skal kunne gå inn på null komma niks og faktisk stole på at det å stå på henger er ok dersom dagen hvor en av mine kjære faktisk MÅ på henger kommer.

Se link om klikker trening.... http://www.ellenofstad.com/

Lykke til

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 20/09/2006 00:18:46 Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  10:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også vurdert treningsmetoden med og la hengeren stå på beite og fore i den tideligere, men fikk høre at det var farlig fordi hengern kunne tippe fram hvis hesten gikk på og den ikke sto på bil? Har aldri sett/hørt om at det har skjedd, men kanskje litt lurt og finne ut det av først? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  12:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har også vurdert treningsmetoden med og la hengeren stå på beite og fore i den tideligere, men fikk høre at det var farlig fordi hengern kunne tippe fram hvis hesten gikk på og den ikke sto på bil? Har aldri sett/hørt om at det har skjedd, men kanskje litt lurt og finne ut det av først?

Opprinnelig postet av kari anne

Det er riktig.... Hengeren bør være koblet til bil eller stå med festet på en stor betongblokk.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

-schnuppa-

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  14:01:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde det samme problemet før. Men så reiste vi på ett horsemanship kurs, og etterpå var d ikke inn på hengeren som var mest slit, men ut av hengeren. Hesten gikk da rett inn på hengeren etter de syv lekene i horsemanship, særlig etter "skvis leken" som er lek nr. 7. Gå til toppen av siden

LivM

Skrevet - 30/09/2006 :  11:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at det er du, som leder over hesten som egentlig legger opp løypa til om hesten skal inn eller ikke.
Mine beste tips når det gjelds hengerlessing er
- At du oppfører deg som en leder
- Du er konsekvent
- Vær rolig

Hvis hesten bare 'tuller' med og ikke ville inn på henger, da mener jeg at det ikke er redsel som ligger bak men heller at hesten kunne tenkt seg å være samme med kompisen i stedet.
La oss nå si at hesten din ikke vil inn til ridestien, den rett og slett stopper opp å prøver og gå i en annen rettning(den vet av den lange motbakken lengre oppe i veien).
Hva gjør du da?
Lokker med gullerot? bøtte med kraftfor? Drar i leietau?

Det er da du som leder som bestemmer hvor ferden går. Vis hesten tilstadig vet han har valget selv kan vi egentlig ikke regne med at rytteren får det sånn han vil gjort, og hesten kommer nok straks til å skjønne at her kan det utnyttes fordi lederen sier da ikke ifra. Hesten får da plutselig en liten lederrolle selv, skummelt. Da må hesten få vite hvor skapet står...
Den turstien jeg snakket om lengre opp her kan fort sammenlilgnes med en henger.

Men merk, dette er da kun hvis det IKKE er blandet redsel inn i bildet.
Er det redsel så må man ta et helt annet standpunkt en hvis det er prinsesse-vil-ikke fakter.

Hvilke metoder du skal bruke på din hest blir opp til deg:)
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 03/10/2006 :  00:12:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flyttet hesten min fra en stall til en annen i går. På de verste dagene kan vi bruke opp til 2 timer på å få henne på og da med tvang. Så denne dagen hadde jeg samlet sammen flere som skulle hjelpe til med å få henne på hengeren. Hadde sikret oss god tid for vi regnet med å bruke masse tid.
Jo da kommer i stallen og gjør henne klar til reisen. I det hun kommer ut av stallen og før hun en gang kan se hengeren starter hun med å tulle. Det er bare tull for hun er ikke redd. Det er jeg sikker på. Denne dagen har jeg bestemt meg for å prøve noe nytt. Vi går noen skritt fram og så må hun rygge litt tilbake. Sånn holder vi på hele tiden. Hun får ikke fri. Vi kommer fram til hengeren på mindre tid enn vi vanligvis bruker. Men skal fortsatt inn på den *f* hengeren. Får henne opp på rampa med forbeina,men ikke lenger. Den ene hjelperen min tar et tau å veiver med det bak rumpa hennes,men hun vil fortsatt ikke på. Etter litt mere knoting. Bestemmer jeg meg for å ta av meg jakken og binde den over øynene hennes. Den lukter av meg så den er ikke ukjent og skummel. Så går jeg litt rundt med henne mens jeg snakker rolig om alt og ingen ting. Slik kan hun merke meg på lukta og stemmen. Vi går mot hengeren og VIPS så er hun på og står glad og fornøyd og spiser høy. Så fornøyd med seg selv og mor er så stolt av henne. Vi lukker rampa men lar døra stå oppe så hun kan se litt ut mens hun spiser og får masse ros. Fjerner meg fra hengeren for å hente utstyret hennes,men det skulle vi ikke ha noe av. Da ble det liv i hengeren. Måtte pent gå tilbake å være der og prate med henne. Merkelig hest,men hun er jo søt også da. Men fra nå av blir det henger trening.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 03/10/2006 :  00:51:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er bare tull for hun er ikke redd. Det er jeg sikker på.
Opprinnelig postet av RenateogKillan

Jeg tror ingen hest utsetter seg frivillig for slikt stress og påkjenning...for å tulle. Til det er de for kloke. Hester er heller ikke noen flinke skuespillere selv om vi tillegger de mange egenskaper sett fra et menneskes perspektiv

Jeg tror faktisk hesten din er redd.....men for selve hengeren. Du skriver at hesten roer seg når den først har kommet inn i hengeren. Dvs at det er det som skjer rundt lastingen som fører til at hesten reagerer så sterkt. Jeg vil råde deg til å legge fokusen på tiden frem til hengeren og la selve hengerlastingen være til hesten føler seg avslappet og rolig i nærheten av den. Om hesten reagerer med en gang den ser hengeren så må dere starte der... ta en meter av gangen... Stell, kos og mat.

Må man så må man og noen ganger så må en bare få dyret på for så å trene senere og ta jobben virkelig fatt når man kommer frem osv osv.
Men i stedet for å gjøre så mye, jakke, rygging og masse stress...hvorfor ikke bare ta med en bøtte med for? Når man alikevel skal trene senere og målet er bare å få hesten på så kan man like gjerne få hesten på med noe den trolig vil like...

Eller?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 03/10/2006 :  22:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det er bare tull for hun er ikke redd. Det er jeg sikker på.
Opprinnelig postet av RenateogKillan

Jeg tror ingen hest utsetter seg frivillig for slikt stress og påkjenning...for å tulle. Til det er de for kloke. Hester er heller ikke noen flinke skuespillere selv om vi tillegger de mange egenskaper sett fra et menneskes perspektiv

Jeg tror faktisk hesten din er redd.....men for selve hengeren. Du skriver at hesten roer seg når den først har kommet inn i hengeren. Dvs at det er det som skjer rundt lastingen som fører til at hesten reagerer så sterkt. Jeg vil råde deg til å legge fokusen på tiden frem til hengeren og la selve hengerlastingen være til hesten føler seg avslappet og rolig i nærheten av den. Om hesten reagerer med en gang den ser hengeren så må dere starte der... ta en meter av gangen... Stell, kos og mat.

Må man så må man og noen ganger så må en bare få dyret på for så å trene senere og ta jobben virkelig fatt når man kommer frem osv osv.
Men i stedet for å gjøre så mye, jakke, rygging og masse stress...hvorfor ikke bare ta med en bøtte med for? Når man alikevel skal trene senere og målet er bare å få hesten på så kan man like gjerne få hesten på med noe den trolig vil like...

Eller?

Leste du ikke det som var skrevet nederst? Der skrev jeg at fra nå av ble det mere henger trening.!!!!

Vet ikke hvem av oss som kjenner hesten min best? Du eller jeg? Regner med at det er meg!

Det er ganske klare tegn på at hun ikke er redd og jeg vet hvordan hun er nå hun virelig er redd for noe.
Dette med jake over hode var siste løsning utenom tvang. Tvang syns jeg er en dårlig løsning. Like dårlig som det med bøtte med mat i. Rett og slett ubruklig
Å rygge henne og presse henne litt hele tiden er riktigere. For hver gang hun gikk fram fikk hun slappe av og mye ros. I å med at vi har brukt opp til 2 timer på å få henne på før og på søndag brukte toppen 30 min vil jeg si at det er en bra løsning for henne. Spess siden hun ikke var stressa,svett eller oppspilt,men heller svært fornøyd med seg selv.

Men ellers takk for omtanken.

Opprinnelig postet av oleo

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  00:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
RenateogKillan.

Fortsett med den tonen og holdningen til folk på dette formet, jeg håper du lykkes.....

La meg spørre hvordan din hest oppfører seg når hun er bare litt redd? Når hun er ganske redd og når hun er vettaskremt??
La meg få noen virkelig gode argumenter mot å bruke mat???? La meg høre argumenter for å bruke jakke over øynene?? La meg høre pararellen mellom mat og tvang??

Legger til en link, vel verdt å lese Ellens svar om temaet.

http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=16749&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=30#question

Redigert for å legge til link.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 04/10/2006 00:25:24 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  04:33:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vel vært inne på lignende emner tidligere - og jeg har IKKE noe jeg skulle ha sagt med egne hester - de bare tusler snilt inn på hengeren, stiller seg opp, og blir bundet. HELDIGE meg!!

MEN så har jeg vært "sjåfør" mange ganger, siden jeg er en av få i stallen som har "lappen" i orden, og har da sagt "ja" til å kjøre div. hestetransporter i årenes løp - og en del har blitt et "helvete".

Har da selv lagt meg MINST mullig opp i eiers "metoder" - selv om jeg nok kunne ha gitt et råd eller to. Men siden jeg selv er delvis avhengig av rullestol, er det ikke mye jeg kan bidra med av "teknikker" og fysisk styrke.

HVIS jeg får vite at hesten er vanskelig å laste, gjør jeg "kort prosess":
Rygger hengeren HELT inntil stalldøra, sørger for at det ikke er "fluktmuligheter" mellom døra og hengeren (med lemmer), og legger klar reip til å legge bak hesten, SAMT en "litt tøff" person utstyrt med en kjørepisk, og en ditto STERK person til å "løpe hesten inn på hengeren" - OG øyeblikkelig feste leietauet rundt bommen. En slik lasting må gjøres i løpet av sekunder, så hesten ikke engang rekker å bli redd, før bakbommen og luka smekkes opp - av folk som står klare.

I slike tilfeller bør kanskje ikke hesten utstyres med alt mulig av bandasjer - da den helt klart forbinder dette med transport, og begynner å "tulle".

Når/hvis hesten da har gått inn på hengeren, må den selvfølgelig få masse ros og godbiter - ETTER at den er på plass.

Jeg har flere ganger opplevd å sitte klar i bilen, og så fått signalet: KJØR!

MEN altså - dette er IKKE "måten å gjøre det på" - bare i nødsfall.
I ENKELTE tilfeller bare MÅ "Brutus-metoden" benyttes.

Det KAN bli langt å RI fra en stall i Oslo til et stevne i Arendal....

ALLE hester bør trenes til å gå på og av henger - fra ung alder.

Og da er det veldig greit å ha en mamma-hest som går greit på - og føllet følger etter. Så hvis mamma IKKE liker henger, så må den IKKE lære føllet at henger er pyton. Da har du "gratis" en problemhest...

He he - her forleden fikk jeg høre: Duuu - vi "lånte" Sunniva for å trene hesten vår til å gå greit på henger, siden han var litt urolig med dette før. Var det greit, eller.....??

Jooo da - greit nok, siden jeg VET at Sunniva ikke kommer til å bli vanskelig å laste, uansett. - Det ville jo blitt litt dumt hvis en snill hest "lærte" av en problemhest, da ønsket var TO snille hester å laste, og ikke TO problemhester....

Et tips: SE på hesten om den er redd eller ikke, om det er "trollskap" eller redsel. Jo mer en hest får "spillerom", jo mer vil den utnytte det til fulle - tro meg! - Og DA må hesten IKKE få noen "valg" med pjusing og "trøsting" - DET vet de fleste hester å spille på, og blir vanskeligere og vanskeligere å laste for hver gang.

Til slutt er bare "Brutus-metoden" tilbake....

Jeg har faktisk opplevd at man måtte tilkalle veterinær, få hesten dopa, og så måtte 10 mannfolk BÆRE gampen inn i hengeren...!! (Jeg vet IKKE hvordan dnne transporten endte.....)

I sommer har jeg fraktet mye hest - til rideleire, til ny eier i vår stall og tu/retur Seljord mm. Og heldigvis, INGEN probemer med hestene.

Verre er det med alle de IDIOTENE som ferdes på norske veier, og som IKKE tar hensyn til en hestetransport!

DET kunne jeg skrive sidevis om!!

Det er faktisk ikke rart at noen hester får "transport-fobi" når man, som stakkars sjåfør må bråbremse, bråsvinge og ellers utføre mange "akrobatiske øvelser" for å få hestene trygt fra A til B - og tilbake - dvs. HJEM....

Jeg har mer enn ên gang ergret meg grønn over den utrolige "uforstand" og manglende trafikk-kultur som råder når man er ute og kjører med en dyretransport!

For å si det sånn: Jeg FORSTÅR ALLE hester som er skeptiske til en tur i en hestehenger!!!

Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  09:14:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
RenateogKillan.

Fortsett med den tonen og holdningen til folk på dette formet, jeg håper du lykkes.....

Opprinnelig postet av oleo

Er ikke helt sikker på hva du mente med det der. Om det er hyggelig eller ekkelt ment. Men ting kan jo missforstås her inne så fort.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.