hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sitte opp på hesten - potensielt farlig øyeblikk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Sitte opp på hesten - potensielt farlig øyeblikk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

eligj

Skrevet - 30/11/2003 :  21:03:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen jeg rir nå, har vi de siste månedene hatt to uhell hvor hesten har bykset til akkurat da rytteren var på vei opp på hesten. Det siste tilfellet medførte bruddskader på rytteren.

Vi er ganske sårbare akkurat i dette øyeblikket når vi skal opp på hesten. Hvis hesten bykser til, kan man bli hengende fast, man kan bli dyttet over ende, tråkket på, løpt ned eller sparket.

Har noen andre tenkt over dette? Har dere erfaringer med slike uhell? Hva kan man gjøre, både forebyggende og i situasjonen, for å unnga at slike ting skjer?

Jeg mener at man bør tenke seg litt om når man velger hvor man stiger på hesten. Man bør for eksempel holde seg litt vekk fra andre hester. Hvis hesten er engstelig for noe, så går man heller til et tryggere sted. Sist men ikke minst, forsøker jeg å unngå å gå av hesten på tur, fordi man da har liten kontroll over omgivelsene når man skal på igjen.

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2003 :  21:09:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Og hva med å ha noe stødig å stå på, slik at veien opp på hesten blir kortere, evt da få noen til å holde hesten samtidig, eller i stedet for. (og for å slippe diskusjon, jeg mener ikke at en hagestol i plast er stødig å stå på i denne sammenhengen.)
Dette sparer jo også både hest og utstyr en smule.

Ute på tur prøver jeg også så langt det går å unngå å gå av hesten, da det medfører at jeg må hoppe opp igjen, og som eligj sier; der er det vanskeligere å ha kontroll over omgivelser.
Prøver også å unngå å gå på rett ved siden av masse mennesker. Eller i nærheten av ting som er potensielt skumle.
Men ellers tenker jeg lite på hva jeg driver med når jeg går på.

Tror jeg hører med i gruppen som ikke alltid tenker på alt som kan være farlig, selvom jeg prøver så godt jeg kan

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/11/2003 :  21:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Man skal ikke være _for_ opptatt av alt som er farlig heller :).

Men akkurat dette har jeg tenkt litt på siden det skjedde tidligere i sommer. Og siden det nå skjedde igjen, så synes jeg det er verdt å fundere litt over det.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2003 :  21:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nei, det vet jeg jo (og akkurat _den_ fella går nok aldri jeg i *rødme*)
Men visse ting kan jo uten tvil være kjekke å ta med i betraktningen :-)

Jeg har etterhvert lært meg at de risikoer jeg vil ta langt heller skal være over hinder (selvom jeg per tiden ikke hopper..) eller på annen måte være "morsomme" risikoer å ta, ikke slikt som å ikke tenke over at hesten i grunnen er redd traktorer og at det er en traktor på vei mot oss i det jeg skal gå opp...(om det her ble forståelig ).
Eller å lefle med hestens helse...

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  21:37:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvis du bøyer hodet til hesten mot deg når du skal oppå, så må den for det første konsentrere seg om deg, og ikke alt annet som skjer. For det andre; skulle den da hoppe til, så har du hodet til hesten bøyd mot deg, og da går bakparten automatisk fra deg og hesten kan kun gå i ring.
en veldig effektiv måte.

Jeg stiger opp og ned av hesten når det passer meg. Jeg tar ikke hensyn til "hva hesten vil". Når hesten er med meg, så skal jeg avgjøre hva vi skal gjøre! For hesten, så spiller det ingen rolle om jeg står/ligger/sitter på bakken eller står/sitter/ligger oppå hesten. Den skal høre på meg UANSETT og den skal være konsentrert om MEG og ikke hva som skjer lenger borti veien. Det er FORBUDT! Det er da alle uhella skjer!
En hest som ikke er konsentrert synes jeg er ubereinelig. Vi må liksom gå etter hesten- vi må passe oss for hesten når den plutselig flytter på seg for å få nærmere detaljer av det som skjer lenger borti veien..
SÅNN vil ikke jeg ha det! Det er hesten som skal konsentrere seg om meg og flytte seg dersom jeg plutselig stopper opp rett framfor den eller brått rygger -Uansett fart og uansett hvor vi er!

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/11/2003 :  22:09:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg stiger opp og ned av hesten når det passer meg. Jeg tar ikke hensyn til "hva hesten vil". Når hesten er med meg, så skal jeg avgjøre hva vi skal gjøre! For hesten, så spiller det ingen rolle om jeg står/ligger/sitter på bakken eller står/sitter/ligger oppå hesten. Den skal høre på meg UANSETT og den skal være konsentrert om MEG og ikke hva som skjer lenger borti veien. Det er FORBUDT! Det er da alle uhella skjer!
Opprinnelig postet av Brynja

Forsåvidt enig med deg. Men hvis du skal sitte opp på en hest som er redd for traktorer, vil du fremdeles sitte opp på den akkurat når du ser at det kommer en traktor?

Hvis man skal følge din innstilling slavisk, trenger man jo heller for eksempel ikke ri med hjelm. Hesten SKAL jo ikke gjøre noe galt uansett..

Når man holder på med levende dyr, så må man dessverre ta hensyn til hva hesten vil. Hester er ikke maskiner, ALLE hester kan være uberegnelige. Det eneste som varierer fra hest til hest, er hvor ofte det skjer.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  22:37:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hva med å lære hesten at den skal stå bom stille når du stiger opp? Er faktisk ikke så veldig vanskelig Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  22:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
men alle hester (også de som er lært til å stå bom stille) kan skvette, det er vel det eligj mener... om en hest hiver seg til siden når man er halvveis oppe på ryggen kan være litt skummelt (har heldigvis aldri opplevd det selv. bank i bordet!)... på hesten jeg har nå pleier jeg å stige opp når hun står inne i stallen, og står fast i midtgangen (jeg løsner kjettingene etterpå). dette er fordi hun har en tendens til å styrte avgårde når jeg stiger opp, noe som er ganske ubehagelig. ellers så har jeg vendt meg til å stå på noe, hvis jeg har anledning til det. da er det som oftest bare å strekke ut foten og "hoppe" oppå ryggen. det sparer mye krefter og ryggen til hesten...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  22:50:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg hadde fortsatt sittet oppå en hest som var redd en traktor eller noe annet. Jeg hadde gitt den oppgaver slik at den minst mulig konsentrerer seg om traktoren. (eller noe annet den er redd)
Hvis jeg hver gang jeg ser en traktor, får hjertet opp i halsen og omtrent hopper i redsel sammen med hesten, så er det ikke rart at hesten er redd! Jeg gir jo beskjed om at "HALLO, HER ER DET FARE PÅ FERDE"! Men hvis jeg så godt jeg kan hjelper hesten med å forstå at "hallo, dette er ikke farlig"! (jeg kan ikke tvinge en hest til ikke å være redd, men jeg kan hjelpe den med å forstå at dette ikke er farlig allikevel), så vil den mer og mindre gradvis bli overtalt til at det ikke er farlig allikevel.
Jeg går ikke etter hva hesten vil, men hva som er best for den og hva som er trygt og ikke. Det tar faktisk tid for å få en hest som følger med på hva du gir beskjed om. Å få hesten til å forstå at det du avgjør er til beste for hesten!

At hesten skal gjøre noe galt eller ikke, kan ikke jeg bestemme. Hesten må ville det selv og vite at det jeg avgjør er trygt. Hesten må føle at jeg er den som order opp når noe skjer. At hesten skvetter nå og da, er helt greit. Alle skvetter nå og da, og det er helt "normalt" (for å si det sånn). Men selvom hesten min skvetter og jeg sitter oppå (med eller uten sal) så har det aldri hendt at hun har begynt å løpe e.l. Heller har jeg aldri falt av pga. det.
Når jeg rir/kjører med hesten min, snakker jeg til den. "f.eks. når jeg sier; "se opp" eller "pass deg" , så blir hun mer "våken og følger med på omgivelsene. Det liker jeg veldig godt med henne! Jeg kan ikke uttale meg om at hun forstår språket, men hun forstår kroppsspråket og tone fallet mitt.

Hester er ikke dumme, det er først når en når inn til dem at vi forstår egentlig hvor snille samtidig omsorgsfulle de er!

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2003 :  22:53:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dagros: jeg tror ikke det er det som er meninga her i grunnen. De fleste hester er jo en eller annen gang lært til å stå i ro når man stiger opp.
Det er vel mer snakk om uforutsette hendelser som burde vært forutsett!?

Slik som "du kan jo bare lære hesten å skritte rolig" og hesten kan skritte så rolig som bare det, og likevel bli redd for noe og potensielt løpe sin vei...
Altså, jeg forlanger også at hesten står stille, men det hindrer ikke hesten i å flytte seg _om_ den blir skremt av noe.

Jeg er en av de uheldige som ikke har min egen hest, derfor er jeg nødt til å ta visse hensyn.
Selvom jeg også ønsker at hesten skal høre på meg osv. så kan jeg ikke forlange at hesten jeg er forrytter for 1 dag i uka skal være hundre prosent trygg på meg når jeg setter meg opp og forvente at jeg skal være lederen hennes før jeg har fått vist henne at det er akkurat det jeg er...
(om det der ble forståelig..)

Det er akkurat som at jeg setter meg ikke opp på en rideskolehest heller om jeg ser en annen hest kom i full fart mot oss eller noe i den duren...
En ting er jo å kreve at ens egen hest er en "tro tjener" men man kan ikke forlange det av alle og enhver som aldri har sett deg før..iallfall ikke i mitt hode...

Men som jeg har nevnt tidligere..jeg er ikke spesiellt god til å tenke masse på sikkerhet..prøver jo så godt jeg kan (og har da alltid hjelm på hodet iallfall :-))

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  23:40:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei igjen!
Var ikke meningen å være frekk eller noe Men de få potensielt farlige episodene jeg har vært borti selv eller har vært vitne til i forbindelse med oppstiging, har skjedd på grunn av at hesten har vært vimsete. Og hvis hesten lærer seg at den skal stå stille så ungår man de fleste av disse hinke-etter-heste-med-en-fot-fast-i-stigbøyla-opplevelsene Men hvis hesten plutselig skulle bli skremt av noe så hjelper det kanskje ikke....
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/11/2003 :  23:42:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Er veldig enig i Brynjas første innlegg.

Utover det er selvfølgelig ALT som har med hest å gjøre,POTENSIELT farlig.(Det er jo et dyr vi hanskes med,tross alt.)

En får bruke hodet og tenke sikkerhet innenfor "rimelige" grenser, og ikke tenke "hvisom atte og dersom atte"under alle omstendigheter.
Hadde jeg gjort det ville jeg blitt et nervevrak,og da har jeg ingenting å gjøre verken ved siden av,eller oppå en hest...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  23:47:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet skal selvfølgelig alle hester både ha lært og bør stå stille når en stiger opp. Men som vi alle vet så skjer ikke det bestandig av ulike grunner, og som regel går det greit at en enten kommer seg opp likevel, eller at en må stoppe hesten og prøve igjen. Den ene hesten eligj nevner er hesten jeg rir (den hvor alt heldigvis gikk bra med rytter). Med meg har hesten aldri gjort noe tull når jeg skal opp. Så det er ikke at hesten ikke vet at han skal stå stille, men at situasjonen hvor det passer han å gå eller hoppe litt til side kan skje som med hester flest. Så hesten kan stå stille, og har lært å stå stille, men en dag kommer en til dagen hvor den ikke står stille.

Jeg tror hovedregel nummer 1 er å ha skikkelig fottøy når en stiger opp. Rir selv alltid i ridestøvler, jodphurs eller Mountain Horse Easy Rider (isåfall alltid med leggchaps, da jeg ikke liker at lisser og "tunga" under lissene henger løst). Liker fottøy som er smale forran i foten, og uten ting som kan henge seg fast. Rir f.eks. aldri med vanlige joggesko eller store stallsko ala Dojan. Det er mest fordi jeg synes de er ubehagelige å ri i, og egentlig ikke med tanke på at disse henger lettere igjen i stigbøylen. Ellers er jo stigbøyler som kan løse seg ut en grei og billig invistering. Kan jo komme til nytte i andre sammenheng enn oppstigning også.

Ellers har jeg jo ridd hester som ikke klarer å stå stille når en skal opp, og det er jo en irritasjonssak i seg selv. Men som eligj påpeker så er det ikke ene og alene at hesten er udressert, men at hendelsen kan skje enhver hest.

Og så er det vel greit å ikke dille for mye når en skal opp. Helst ha justert bøyler og strammet gjordet skikkelig før en stiger opp, og så ta en kjapp oppstinging slik at en raskt kan få kontroll om hesten skulle finne på noe i "opphoppstilfelle".

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/12/2003 :  01:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenker ikke særlig mye over omstendighetene rundt oppstigningen, annet enn at jeg sørger for å variere side på hesten.
Det første jeg lærer en hest når jeg skal venne den til rytter, er at den skal stå stille når den bestiges, og inntil annen ordre er avgitt. Hvis en hest ikke kan noe så elementært som å stå stille under påstigning, så kan den like gjerne rides inn på nytt for min del.
Jeg vil vel kanskje ikke akkurat oppsøke farlige situasjoner akkurat når jeg skal sitte opp på hesten, men jeg vil heller ikke bestrebe meg etter å unngå dem. Hesten får vær så god lære seg å stå stille/oppføre seg sivilisert såvel når jeg stiger på den, som når jeg sitter oppå, eller når jeg leier den for den. Basta!

Mye viktigere synes jeg det er at rytteren lærer opp hesten (og seg selv!) til å stige opp på hesten fra begge sider. Også å gjøre oppstigningen raskest mulig.
Litt off-topic, men må bare nevne det:
Visste dere at i en røntgen-undersøkelse foretatt på 20 skolehester, så var samtlige, altså 100%, skeive i ryggen som følge av oppstigning.. At man 'kun skal bestige hesten fra dens venstre side' er en gammel myte som ikke har annet logisk svar, enn at det er enklere for høyrehendte mennesker å håndtere hesten fra dens venstre side.

Unnskyld avsporingen, jeg bare måtte!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/12/2003 :  01:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

He,he, vi kan ikke bli påminnt om akkurat dette ofte nok Frik.Det er VI som burde blitt kallt "vane-dyr"...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  01:28:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jepp, enig i at det er viktig å bruke begge sider. I mange lærebøker og på rideskoler lærer man at alt skal forgå på venstre side. Hvorfor det egentlig??? Jeg praktiserte lenge dette selv, og da jeg en dag skulle stige opp på min høye hest fra høyre side så kom jeg meg rett og slett ikke opp Det ble som å prøve å skrive pent med venstrehånda på en måte... Jeg måtte øve det inn ved å stå oppe på en liten mur kant før jeg greide det fra bakken.
Den murkanten bruker jeg forøvrig nesten hver gang jeg klatre opp på hesten hjemme. Og er vi ute på tur så setter jeg hesten ned i grøfta eller noe mens jeg bakser meg opp i salen. Tror det er best både for hesten, salen og meg
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.