hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sitte opp på hesten - potensielt farlig øyeblikk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Sitte opp på hesten - potensielt farlig øyeblikk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  09:49:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Bruker alltid en stor stein e.l. når jeg stiger opp. Som Dagros sier, bedre for hesten, bedre for salen og bedre for meg.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/12/2003 :  10:10:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Dagros, føler meg også litt handicapet når jeg skal gå opp fra høyre side, og da jeg rir endel på rideskolehester for øyeblikket og de blir litt forvirra om man prøver å stige opp på høyre side dropper jeg det stortsett...Men herregud som jeg klønet første gangene jeg prøvde
Kanskje derfor er det like greit at jeg ikke går av ute på tur med mindre jeg må (iom at det hender seg at oppsitting fra høyre side er mest funksjonellt der )

Tror jeg nevnte det tidligere også, men som Dagros og Vixi, prøver jeg også alltid å stå på noe når jeg stiger opp!! (iallfall når jeg skal på fra "feil" side )

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  10:16:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vi stiger opp på midtgangen og får noen andre til å løse oss. Veldig greit!
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  15:16:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Heisann,

Det er faktisk en - arkaisk - grunn for oppstigning fra venstre hånd. Regelen er fra det militære, fra da soldatene hadde sabel hengende på venstre side. De kunne mao ikke stige på fra høyre uten store problemer...
Siden har dette blitt videreført som en regel til "klassisk" ridning, men det er altså ikke annet enn vaner som gjør at vi sliter med å stige opp fra høyre side. Sunt med variasjon for både oss, hest og utstyr!
Selv har jeg for vane å bruke bukk, rampe eller lignende når jeg stiger opp. Først og fremst fordi jeg fikk høre at det var bedre for hest og sadel (logisk), deretter fordi jeg skadet ryggen i et styrt med hest og det rett og slett er enklere for meg.
Har stort sett vært heldig og ridd/hatt veloppdragne hester. Og med unghester har jeg brukt tid til å lære dem å stå stille når man går opp, men jobber fortsatt med min nyeste.
Hun er "voksen" og har supert temperament, men har vært håndtert og ridd veldig ufornuftig. Eide ikke manerer og hvis hun sto rolig et kort øyeblikk hjalp ikke det stort for hun hev seg konsekvent bort fra rytter idet man la litt vekt i stigbøylen. Skikkelig ekkelt!
Er nå (4 mnd senere) ganske bra både "hjemme"og på tur - både fra bakken (måtte jo lære det!) og fra krakk eller lignende, avogtil litt kjapp i kroppen men stadig bedre og tryggere. Var forøvrig like pyton å gå av, men har blitt kjempeflink og står helt stille til jeg har løsnet gjord, tatt opp stigbøyler etc.

elx
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 05/12/2003 :  11:49:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Det med aa staa opp paa hooyre side, har ikke det med at de fleste mennesker er hooyre hendte? Altsaa, vi er sterkere i hooyre haand og hooyre fot? Mener det har noe med det aa gjoore, akkurat som med leing(utenom traffikerte veier).... Men har ellers godt av og paa paa hooyre side, og det var faktisk uten problemer. Maa si at det er lettere aa skyve seg opp paa hesten fra venstre side, hooyre benet er faktisk sterkere enn venstre. Men om man bruker rampe er ikke dette noe veldig problem.

Den andre tingen var aa staa oppaa ting. Maa si at jeg har bare gjort dette 2 ganger. Den foorste gangen fra rampe, og da flyttet hesten seg ett skritt unna naar jeg skulle til aa gaa paa(gikk bra), den andre gangen falt jeg bakover fordi jeg glei. Saa ga jeg opp! Finner det lettere aa gaa opp fra bakken, men har ikke akkurat kjempe hesten heller... Har aldri hatt problemer med dette, alt skjer med vett selvsagt!

Det med aa booye hesten virket smart. En annen ting er vel at det kan vaere greit aa laere seg aa gaa paa og av i fart. Paa ridetime engang hoppet vi paa og av hesten i skritt, trav, og galopp(bare av). Dette foregikk under ganske trygge omgivelser, men ulykker kunne ha skjedd. Fooler meg litt tryggere naar jeg vet at jeg kan gjoore dette... Om hesten skulle gaa av gaarde ville jeg helst hoppet opp paa hesten hvis jeg hadde en fot i stigbooylen. Hva tror dere?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/12/2003 :  03:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er absolutt ikke bare arkaiske grunner til at man fremdeles har en regel om å sitte opp på venstre side. Man holder ikke fast ved regler som ikke har noen praktisk betydning bare "fordi". Denne regelen har fremdeles en nytteverdi.

Jeg er veldig overbevist om at den egentlige grunne til at man hadde en slik regel i det militære, ikke er at man hadde våpen hengende på venstre side. Tenk deg en soldat i kamp som havner på bakken av en eller annen grunn. Tenk deg at han tilfeldigvis havner på høyre side. Hva gjør han? Det å snu hesten, eller å komme seg rundt på riktig side vil ta mange sekunder, og sekunder kan avgjøre liv og død i en krig. Selvfølgelig hopper han bare opp på hesten fra den siden han tilfeldigvis er på! Jeg er overbevist om at disse soldatene kunne hoppe opp fra både høyre, venstre, bakfra eller forfra om det så skulle være.

Den egentlige grunnen, som er like relevant i dag som for noen hundre år siden, er at man ønsker å ha faste rutiner og forutsigbarhet når man er i en gruppe av ryttere og hester. Tenk hvordan det ville se ut hvis soldatene i en ryttertropp gikk opp på den sidne hver og en av dem fant for godt. Det ville ikke se særlig proft ut, eller hva? Og på en rideskole, er det for eksempel veldig greit for instruktøren å holde oversikten over elevene hvis man hele tiden vet hvilken side de kommer til å stige opp på. Og i og med at man har en, universal regel som alle følger, vil det aldri være tvil om hvilken side som er den rette siden.

En annen ting, er at det er veldig greit når man skal ri en ukjent hest, å vite at den i hvert fall fikser oppstigning fra venstre. Noen her har jo nevnt at det faktisk er ganske vanskelig å stige opp fra høyre første gang man prøver. Tenk hvis man en dag skal opp å ri en hest man ikke kjenner, og det viser seg at den KUN er vant til oppstigning fra høyre side. Det ville være ganske klønete.

Det er veldig greit å ha en måte å gjøre ting på som alle kjenner, slik at det aldri er tvil i situasjoner hvor det er greit å ha oversikt over hva som skjer. Det at det var den venstre siden som ble valgt, har sikkert noe med utstyr og våpen å gjøre, men hovedgrunnen til at man valgte å ha en fast side, og at vi fremdeles har den regelen, er hensynet til rutine og forutsigbarhet.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  08:58:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Sverdet har du hengende på høyre side, og det er faktisk det som er årsaken til at vi fremdeles stiger opp på hestens venstre side. Rir du derimot uten sverd kan du nok fint bruke begge sider
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/12/2003 :  11:26:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sverdet har du hengende på høyre side, og det er faktisk det som er årsaken til at vi fremdeles stiger opp på hestens venstre side.
Opprinnelig postet av spoff

Mitt poeng var nettopp at det _ikke_ er det som er årsaken til at vi fremdeles stiger opp på venstre side. Det er nemlig ingen som rir med sverd i dag. Ingen på min stall i alle fall.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 14/12/2003 :  03:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ærlig talt så mener jeg det viktigeste er å ta hensyn til hestens nåværende og fremtidige helse. Når vi vet at hestens skjelett blir ødelagt av vår ensidige påstigning, så synes jeg det er enhver rytters plikt å ta det på alvor, fremfor våre egne hensyn til faste rutiner og forutsigbarhet.
At det 'ser' uproft ut at en gjeng velger å stige opp fra hver sine sider synes jeg er urelevant. Dessuten synes jeg det er langt mer uproft å ikke mestre påstigning fra begge sider.

Med tanke på nettopp sikkerhet, bør det være et must å mestre påstigning fra begge sider. Og for at både rytter og hest skal bli vant til en ting må man selvsagt trene, og da er vel det enkleste å gjøre det helt fra starten av - som en del av den daglige treningen. F.eks. bytte påstigningsside ca. ennenhver gang, eller bare bytte på ettersom det passer seg...
Vi vil på den måten ihvertfall spare hesten for unødvendige potensielle ryggplager, og det er vel det viktigste..(?)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/12/2003 :  03:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
frik: jeg synes at folk må få stige opp på høyre og venstre side akkurat som de ønsker det til vanlig. jeg sier bare at grunnregelen fremdeles har sin nytteverdi.

personlig stiger jeg alltid opp fra venstre side. hadde jeg vært vant til å sitte opp på høyre side, hadde det sikkert fungert like godt i de fleste tilfeller. det er mest av gammel vane, og jeg tror ikke de hestene jeg rir har noe som helst vondt av det. oppstigning skjer EN eneste gang om dagen (ok, kanskje to av eller tre av og til), det varer i ett eller to sekunder, og jeg tror ikke noe på at det er skadelig for hester som er normalt sterke og friske, og som blir ridd riktig.

det er godt mulig at en oppstigning påvirker hesten, og at den kanskje blir en anelse skjev i øyeblikket, men jeg tror de neste 40-50-60 minuttene når vi rir har mye, mye større innvirkning på hesten. hvis hesten, etter å ha blitt ridd i 45 minutter, fremdeles bærer preg av hvilken side man har sittet opp på, da er det noe seriøst galt enten med ridningen, eller med hesten.

skolehester blir det faktisk litt annerledes med. for det første, fordi mange av dem går mange timer om dagen. det er mange uerfarne ryttere som rir dem, og de henger gjerne i stigbøylen når de går opp. dessuten har de fleste skolehester ikke særlig god musklatur. de er gjerne skjeve, og ofte ikke riktig muskelsatt (dvs. enten for lite muskler, eller muskler på feil steder).

jeg stiller meg forøvrig tvilende til at man kan påvise noen årsakssammenheng mellom skjeve hester og oppstigning i en undersøkelse av den typen man snakker om her. det er alt for mange variable i det regnestykket til at jeg lar meg overbevise av sånne tall.

Redigert av - eligj den 14/12/2003 03:34:12 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2003 :  06:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Logisk tankegang tilsier selvsagt at hesten vil utvikle dens venstre side sterkere på sikt,
om man kun går opp/av på den siden.

I tilegg vil stiglæret strekke seg lenger på den siden for hver gang,og du blir ubevisst sittende skjevt,og bommen vil bli belastet på sikt.

Dette handler bare om "gammel vane".Vi er da ikke så u-koordinerte i kroppen at vi ikke klarer å bytte side annenhver gang.....?Alt må trenes inn,og at det ser litt klumsete ut de første gangene er vel ikke "verdens undergang"....du skal helst kunne ri like bra på begge hender/veier,så da må du da klare å komme deg opp på hesten fra begge sider også...?
Det går på kropps- koordinasjon begge deler.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/12/2003 :  12:20:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisan!
Logisk tankegang tilsier selvsagt at hesten vil utvikle dens venstre side sterkere på sikt,
om man kun går opp/av på den siden.
Opprinnelig postet av chess

Jeg synes ikke det er selvsagt i det hele tatt. Jeg tror faktisk ikke at det er sant en gang med de fleste hester som trenes ordentlig. Som jeg skrev ovenfor, så er innvirkningen under oppsitting forsvinnende liten i forhold til resten av treningsøkten. Jeg antar selvfølgelig at man sitter opp nogenlunde normalt, at man ikke henger i bøylene og at man setter seg rolig ned. Etter at hesten så har gått noen runder i skritt, og i hvert fall når den har jobbet litt i løsgjørende trav, så er den saken ute av kroppen.

Stigbøyler er et poeng, de strekker seg. Derfor bytter man om på stigbøylene av og til, så holder de seg nogenlunde like.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  10:39:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg kommenterte IKKE opp/avsitting kontra hva som skjer når du rir....
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  17:10:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
jeg suns det viktigtste erå ha kontråll over hesten når du går på....viss hetsen er stresset å urolig så kansje snakke litt med den å roe den ned først...
å så holder jeg alltid i tøylen ved på stigning...... å stikker ikke tåa i magen til hesten eller setter meg hard i salen eller lar foten komme borti krysset til hetsen..hmmmm dette ble litt masse men OK:P
snx

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  17:24:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Uansett metode for å gå av og på - og uansett side. Jeg har lagt såpass med penger i sal at jeg velger å lytte til råd fra salmakere! Tror som Eli at hesten i seg selv neppe tar skade av de få sekundene som oppstigning faktisk tar. En annen ting er derimot salen. Salmakere råder til å bruke rampe e.l. fordi salen fort kan bli skjev - og det er ikke bra for hesten i hvertfall.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.