hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sitte opp på hesten - potensielt farlig øyeblikk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Sitte opp på hesten - potensielt farlig øyeblikk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 27/06/2004 :  19:45:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid brukt noe å stå på for å komme opp på hesten, det er lettere å komme opp for en som meg som ikke eier spenst i kroppen i det hele tatt og det er bedre for hesten. Problemet er å lære ham til å stå stille når jeg står på stolen ogs skal opp, for han er ikke vant til det fra før og bare vimser rundt. OFte legger jeg litt høy på bakken før jeg stiker opp slik at han i noen sekunder står stille lenge nok Han er helt fin om man prøver å stige opp uten noe å stå på, men ikke når man bruker hjelpemidler Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2004 :  15:11:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har selv vært vitne til at hesten har "dratt avgårde" med rytteren hinkende etter. Dette kan være farlig. Jeg har selv en hest som går avgårde før jeg har kommet meg opp. Jeg vet at det er mindre belastning for hesten om man går opp fra en ramp e.l, problemet mitt er bare at hesten min er livredd stoler,krakker etc. noe vi stadig øver på..men som jeg tror kommer til å ta ganske lang tid!hehe..

Hvis hesten din er sånn, så prøv alltid å få noen til å holde den mens du skal opp. Hvorfor går hesten avgårde,kanskje det kan være i forbindelse med ubehag? Er det sånn at hesten din går avgårde så automatisk tar du og røkker i tøylene når du har kommet opp for å få den til å stå stille, kan det hende salen er vond? Føler den at det er ekkelt å få mer belastning på ene siden?
Hesten min tror jeg går avgårde fordi der jeg kjøpte han fra tok folk alltid å røkket han i munnen så fort de var kommet på..selv røkker jeg han ikke i munnen når jeg har kommet meg på,men ja,jeg er selv klar over at jeg kan være hard i hånden når jeg rir,noe jeg jobber med
Men uansett tenk sikkerhet når du driver med hest,det er tross alt levende skapninger vi driver med!!

Dagros: du lurte på hvorfor egentlig alt skal foregå på venstre side.
det kommer fra gammelt av,når hesten ble brukt i krig o.l.
rytteren hadde alltid sverdet på høyre side i beltet sitt, derfor
var det naturlig at de gikk opp fra venstre side,så ikke sverdet
skulle henge seg fast i salen e.l. Men nå kan vi jo gå opp fra
både høyre og venstre side,for så vidt jeg vet er det ikke så
mange som rir med sverd for tiden

Kristy: du skriver at du går opp på hesten din i stallgangen mens den er
bindt i midtgangen.. dette synes jeg e rveldig usikkert..
men det er min mening,jeg kjenner jo ikke hesten din.
men jeg husker en episode på rideskolen jeg gikk på før. Da var
det en elev som satte seg opp på hesten i stallen, det kunne gått
riktig ille,for når han satte seg opp begynte hesten å småsteile,
heldigvis kom han seg av fort,for hadde den hesten steilet litt
høyere hadde rytteren knust hodet sitt i taket... og hva hvis du
setter deg opp og hesten din eventuelt får panikk og setter seg
,hun kjenner at tauene holder henne igjen og hu får mer og mer
hva gjør du da? Som jeg sa,jeg kjenner ikke hesten din, men
man vet jo aldri...en dag kan det skje noe...

Vil bare at dere alle skal tenke sikkerhet,for det skjer nok ulykker med hest,og hvis vi klarer å "minke" noen er det det beste selvfølgelig!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2004 :  19:41:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, appendix, jeg vet godt hva du mener, jeg har tenkt alle de tankene selv. men, nå mener jo jeg at det er skumlere at hesten drar avgårde, særlig hun jeg hadde da som var noe inni hampen stressa... men, hun var ikke typen til å få panikk slik, og hun var vandt med å stå der. jeg vet grunnen til at hun begynte å gå jeg da (eieren hennes dunket beinet inni henne da hun gikk på), og var veldig påpasselig på å ikke komme borti henne. når jeg hadde kommet meg på så måtte hun også stå ei stund, mens jeg løsnet henne, slik at hun ikke lærte seg at vi skulle gå med en gang.

nå har jeg ikke den hesten lengre, men Lolita (hesten min, som jeg fikk på nyåret) begynner også å gå noen ganger. hvorfor vet jeg ikke, det er ikke hver gang. hun går når jeg har kommet meg over salen, og stanser med en gang jeg trekker i tøylene. men, når jeg går oppå henne så har jeg slakke tøyler. hun er også litt slik at hun må få ut litt futt først, etter en stund er så er hun en engel, og står pal.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2004 :  01:35:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Apropo å gå på i stallgangen vil jeg bare gi en advarsel. Med mindre både tak og dør er så høye, og stallgang så bred at det likevel er ansvarlig.. Jeg har foreløig aldri vært i en stall som etter min mening oppfyller disse krav for at dette er ansvarlig.

Husk at du kan skade deg kraftig om hesten finner på noe tøys. Har ikke stallgangerfaring, men har oplevd bukkeserie under en lav bro som resulterte i gjentatte skallinger i taket. Hadde heldigvis hjelm, fikk bøyd meg ned, og jaget den stressa hesten til utenfor brua. Og utrolignok gikk det bra med meg, og eneste skade var en hjelm hvor trekket var skrelt av, og isoporen delvis krunsja på toppen. Men tenk på hva slags risiko dette er (hadde jeg ikke fått bøyd meg fremover kunne jeg fått nakke- og/eller ryggskader). For alle de som tror at dette ikke skjer, så vet jeg at dette skjer.. Ikke prøv dette ut! Det er for trangt om hesten plutselig finner det for godt at det plutselig passer med en bukkeserie eller annet bøll. Gjelder trange stallganger og lave bruer. Gå til et sted hvor taket er høyt, eller det ikke finnes noe tak når du skal gå opp. Er du på tur og kommer utfor en potensiell farlig bru med hensyn på høyde, så hopp av og lei hesten til dere har passert brua.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2004 :  13:07:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ang. å stige opp på stallgangen:

Jeg gjør det, så løsner noen andre hesten... Stiger gjerne på i boksen også, alt ettersom. Mye av dette med på- og avstigning kommer an på hva hesten er vant til. Min hest liker ikke ramper, men og jeg hopper på i boksen har ikke dette noe å si. Jeg mener også art om man skal se på alt som KAN være farlig tar man bort noe av gøyen med å drive med hest... Som feks spoffs ekle erfaring med lave broer og bukking... Selv om dette sikkert var en utrolig ekkel og skummel opplevelse, så er oddsen liten for at det skjer igjen...

Å drive med hest ER risikabelt, og vi kan selvsagt beskytte oss mot litt, men ikke alt er jeg redd....

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.