hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 16år og koste såpass
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 16år og koste såpass
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  23:33:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Var å glodde på annonser da jeg skulle ha meg lærehest. Så en hest på 16år som gikk både piaff og passage og klar til å starte.
De skulle ha 150.000 for den, er ikke det litt drøyt selvom den går såpass høyt i dressur?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Lopke

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  08:10:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
spørs jo på rase, avstamming, "karriere" osv også. Synes ikke det er så forferdelig en pris egentlig..

Hva tror dere Don Schufro koster når han blir 16 år? bare for å ta et ekstremt eksempel??
Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  14:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jupp! Gode hester koster, slik er det bare.

Ta eksempelet til Lopke, Don Schufro kommer fortsatt til å koste mange millioner selv om han blir eldre. Prisen har jeg ikke lyst til å tippe haha
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  17:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ta eksempelet til Lopke, Don Schufro kommer fortsatt til å koste mange millioner selv om han blir eldre. Prisen har jeg ikke lyst til å tippe haha

Men no er vel dette ein hingst, så den kan avle (regner med den er kåra?) massevis av føl i åra framover. Om det er ei 15 år gammal merr, kan den ikkje få så frykteleg med føl, ikkje på lik linje med ein hingst..

Men som dykk seier; "Gode hester koster, slik er det bare."

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  18:17:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja da.. det var bare et eksempel.. og Schufro er kåret ja :)

Men dette var bare for å sette det på spissen. Man finner masse hester til 150.000 selvom de har passert 10 år..

Og en frieser med rette papirer koster fort denne selvom den ikke har prestert en shit.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  20:54:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Man kan ikke regne prisen på en hest utelukkende ut fra alderen.
Ja, det kan være mye, nei det behøver ikke å være mye.

Klart nok er jo ikke en 16 år gammel hest den samme ungdommen lenger. Men den er jo heller ikke helt "pensjonist", er det en hest osm er fint ridd, og ikke utslitt så har den enda mange gode år foran seg. Samtidig får man jo masse rutine. Er det kanskje en hoppe, med god stamme, og et par gode føll så vil vel det også trekke opp prisen?

Å skulle si om en pris er høy/lav/passe utelukkende basert på de fakta du gir her syns jeg er litt vanskelig.

Guro

Ps: Lopke: betyr rett stamme og papirer "mer" på en friser enn på en del andre hester??
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  00:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner til en ridehest på tre år som heller ikke har prestert en shit, som også skal være prissatt til 150 000 kr. Kun basert på papirer og kapasitet. Han er i tillegg vallak.

Men uansett hva folk mener er aldri en hest mer verdt en hva folk er villig til å gi. Har du problemer med å selge, er nok hesten for dyr. Så da har du valget med å sitte med hesten og la den "spise seg dyrere" i vente på bedre tider, eller selge til den prise folk ønsker å kjøpe.
Og dersom ingen ville gi et øre for Schufro, hadde han heller ikke vert verd et øre.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  09:13:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ps: Lopke: betyr rett stamme og papirer "mer" på en friser enn på en del andre hester??

Opprinnelig postet av Guro

Litt vanskelig å svare på helt presis.. jeg mener JA..men det er veldig strengt. og en frieser regnes vel egentlig ikke for en helt ekte frieser før den er stamboksført og godkjent av de hollandske dommerne. Det stempelet har 100% mye å si... og avl utenom er "uglesett". Avl på ikke avlsgodkjente hingster selvom den er aldri så mye kåret er heller ikke særlig lurt. De skal godkjennes for AVL og dette foregår i Holland.

Stamme er viktig men ikke det viktigste.. Noen stammer er bedre enn andre. Men det er vel egentlig sånn status greie og. Stamme går ikke på far men på morssiden.. Derfor blir en friesers papirer bedømt etter morssiden, da faren allerede er gjennomgått verdens strengeste avlskriterier.. Selvfølgelig er det jo greit å ha en av championhingstene som far på føllet da :) Men farens side er uansett 100% kvalitet.. Så det er morens side som bestemmer føllprisen.. Han hun 1 eller 2 premie ster i 4 generasjoner kalles den for en fullpapirs. Og det betyr ikke at denne har stamtavle for det har de alle som blir avlet etter reglene. Men fullpapirs betyr altså Ster (stjerne) i 4 ledd.. Det har som regel alle hingstene og)

en stambokshoppe med stamboksmor f.eks er en helt normal "godkjent" frieser.. og har en pris.. mellom 70-110.000 kr for en voksen.. "alt etter som".. en Sterhoppe med fullpapir koster over 200.000 osv.. så kommer Model tittel (fines ikke i Norge) osv osv..
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  13:26:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Dette var en varmblods ridehest vallak... Så den kan jo ikke gå i avelen, så jeg synes det var litt dyrt...
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  14:11:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ster frieservallak koster det samme.. selvom den ikke kan gå så mye som en LD :)
Jeg synes ikke 150 er FOR mye for en godt skolert hest. Hvor mange av NV hestene til rundt 90-100.000 kan disse øvelsene som skrevet over?? Men det er jo markedet som bestemmer prisen uansett som Vinga sier.. Så lenge noen gjerne betaler denne prisen er det jo ikke for dyrt i deres øyne.. Dessuten er det vel forskjell på lommebøkene til folk og hva de vil investere i en hest.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  19:39:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er alt for ille.
en dressurhest. De kan gå lenge. Man behøver jo ikke trene en eldre dressurhest like lenge som en ung hest som stadig skal finpusses og læres masse rart.
Så du kan jo være heldig og starte hesten når den er 20 og over.
Hvis den er trent godt fra den var ung og er uten feil.

Hvis den ser pen ut, har et godt gemytt, god helse, sunn og uten feil og mangler. Så er dette en grei pris.

Kunne ikke slengt inn et bilde da?

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 27/09/2006 :  13:59:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten kan fint være verdt 150 000. Kan den gå såpass høyt i dressur, er den en ypperlig læremester samtidig som at den er så dyktig at du må ri korrekt for at den skal gå fint.

Men alder og pris har egentlig utrolig lite sammenheng og tenk deg hva en hingst ville koste som kunne det samme :-)

Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 27/09/2006 :  19:45:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når skal dere lære? JA, gode hester koster!

Å kjøpe en hest i den alderen der til den prisen, er overhodet ikke noen investering. Men det er ikke hest generelt.
Men hester på slikt nivå koster, tenk dere denne hesten som ung på samme nivå, hvor dyr ville den da ikke vært?
Har selv erfart hvordan de fleste egentlig tenker når det gjelder å kjøpe hester, en "standard hestekjøper" kjøper hester til 20-60.000 og de hestene som koster mer, "å nei de er overprisa og aaaltfor dyre!"
Ja klart det, 150 lapper for en hobby hest går ikke ann, men nå er det strengt talt ikke en hobbyhest vi snakker om her!

Jeg vil ikke uttale meg om denne hesten som et individ koster mer enn hva den er verdt, men dere må seriøst starte å lære, heste-norge utvikler seg, det samme gjør priser, og konkurransehestene.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  21:46:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lopke:
Spennende (eller interessant eller hva som helst;-)) det du skriver om at morsstammen er det som er viktig. Det virker jo å være helt motsatt i "vanlig" ridehestavl.
Der hvor det virker som du kan sette føll på "nesten hva som helst" av hoppe, bare faren er flink. Enda man veldig godt vet at det ikke bare er far som viderefører sine gener.

Når man tenker over det virker det jo på mange måter også ganske fornuftig. Hingster kan bedekke masse, masse...en hoppe kan ikke få på langt nær så mange føll.
Derfor vil hun jo på en måte ha mer å si for hvert individ :-)

Så et lite spørsmål til: hvordan kan en hingst være kåret, men ikke godkjent for avl? Kan en hingst kåres i sitt hjemland? og siden må den til Nederland og bli godkjent for avl?

Dette ble veldig off-topic, så Roxira: vil du at jeg skal lage min egen tråd om dette og slutte med å kuppe din? Full forståelse i tilfelle.

mvh
Guro
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  22:01:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
problemet med ridehester er nok akkurat det at man bruker en feiende flott hingst og en hoppe som ser ut som et takras.
DERFOR ligger danmark også mye lengre foran,.
Hoppene skal ha godkjent rideprøve. og Helst prestert noe i en eller annen form.
Mens vi bare putter på et føll på hoppa fordi vi synes den er "verdens beste" men har kun starta lc og sleper beina etter seg i alle gangarter,
De driver med seriøs avl. Og vi drive rmed hobbyavl;)
MENER NÅ JEG:D
for å sette det litt på spissen
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  22:02:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Oi! Så det nå.. KLAR TIL Å STARTE?
hva menes med det? har den ikke startet noen høye klasser før?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.