hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken på utegangerhester ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Dekken på utegangerhester ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

-Korak-

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  13:16:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Nå er jeg litt forbanna her jah!
Stalleieren der jeg har hesten hadde kommentert til min far og at hesten min gikk med dekken ute nå. Han hadde sagt at han ikke måtte gå med dekken siden han skulle "ordne" vinterpels selv. Han går på uteganger, men bruker et regndekken...Slik at han ikke skal sette så mye pels. (dessuten har ikke hestene skur å gå inn i, noe som er påbudt. Han bryr seg ikke om sine egne hester en gang.
Hva syns dere om at folk kommenterer deres hester når de engang
ikke tar seg av sine egne?

Argh! Jeg blir så forbanna.
Stalleieren skjønner seg ikke på noen ting, skulle tro han ble født på 1800- tallet!!!

Til vinteren skal Korak få på seg et vinterdekken. Om han fryser så får han seff komme inn. Men jeg tror ikke det blir noe problem.
Jeg vil ikke at han skal sette så mye pels pga av at han blir så svett, og særlig når vi skal være med på sprangtrening og muligens noen stevner i vinter.

Jeg synes at siden hestene ikke har noe skur osv så syns jeg da i det minste fall de kan få gå med et eller to dekken når det er minusgrader ute

Hva syns dere? Er det noe feil i at hester som går ute døgnet rundt har på seg dekken?? De er jo i bevegelse så de fryser jo ikke, no sæli i alle fall.
Eller syns dere de skal få sette pels?

Håper på mange svar fra alle synsvinkler !!

True friends always stay friends,

xxxx

Skrevet - 01/10/2006 :  14:27:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten skal brukes jevnt ville jeg slengt på et dekken.
Det er både upraktisk,helsefarlig og unaturlig med stadig svett hest når det er minus 10 grader eller mer.

En villhest ute i det fri midtvinters ble ikke trent svett flere dager i uka og satt ut igjen på "steppene" den..
En svett hest taper også meget raskt sin normale kroppstemperatur når den har blitt svett i kulda,og det "tar på" for hesten og gjenskape den.
Hjertepumpa går,fettreservene brukes opp "unødig" og væsketapet er stort.
Så man må bare rett og slett bruke sunn fornuft og ikke sammenligne/tro at vårt hestehold og bruk i dag er identisk med slik hesten levde før.Det blir så feil,nå er de fleste sportshester.

Det er en viss forskjell,flere faktisk..
I dag er det også importert flere varmblodige raser hit fra andre mer sydlige land og som er vant med et helt annet klima enn det vi har her.
(Varmere/tørrere, og ikke så store temp.svigninger)
Vi kan ikke forlange da (eller forvente), at hestene skal måtte tilpasse seg minus 20 grader fra pluss 15 (jeg snakker vintertemp.),og "hive" de ut på løsdrift uten verken dekken eller ly.
Det er ren idioti og viser bare mangel på kunnskap og sunn fornuft.

Jeg har stått på ett par staller hvor noen utegangshester (EIERNE),forårsaket alvorlig forkjølelse/influensa og bla. smittsom mugg på over 25 hester på samme stall og dyrlegeregninger på flerfoldige tusen.
Årsaken var at hestene gjentatte ganger var blitt ridd/kjørt svette,satt ut igjen i luftegården klissvåte-og dermed brøt til slutt halsinfeksjoner og shit ut.
De gikk aldri ute med dekken,<det fikk de tåle-pelsen var vanntett når den ble lang>,ble det påstått..
Seff smittet de hestene i luftegården ved siden av og så var helvete i gang..
Så av hensyn til andre også bør man kanskje ta litt forhåndsregler..

Klima spiller en viktig rolle,det er tøffe forhold og store værsvigninger på disse breddegrader..Dessuten veldig fuktig.
Og hvis de i tillegg ikke har noe ly (som forøvrig nå er lovfestet at de skal ha),ville jeg puttet på ett med litt fòr og som holder vannet på utsiden ihvertfall.

En må som hesteier "møte det litt på midten" tror jeg.
Mye utegang (men med litt beskyttelse mot tøft vær og vind), samt god tilgang på grovfor gir friske og fornøyde hester.
Uansett rase og bruk.

Det er vel ikke om å gjøre å se hvor mye evt.hesten tåler...
Det viktigste er vel at hesten trives,er frisk og kan brukes.

Redigert av - xxxx den 01/10/2006 14:57:20 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  18:04:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Er enig med Nancyville.
Jeg ville uansett aldri latt en hest i trening stå ute døgnet rundt uten ly for vær og vind. Her til lands kan det pøsregne flere uker i strekk. Tror de fleste hester foretrekker å kunne ligge tørt og ha tak over hodet ((:
Siden det ikke finnes et skur e.l., er det ingen mulighet for å ha hesten på boks om natten? hvis ikke hadde jeg flyttet den.

Lykke til!

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 01/10/2006 :  18:59:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hmm.. jeg har helt motsatt erfaringer fra Nancyville over her, har aldri opplevd at hester som står på utegang(les kan gå ut og inn som de vil) her har fått luftveisproblemer, det jeg derimot har opplevd og sett flere ganger er at hester som er vant til å stå ute og blir satt inn er spesielt utsatt for dette.
Har også erfart at utegang kan hjelpe hester med luftveisproblemer.
Faren for smitte mellom dyra er selvsagt større når de går mange tett sammen på denne måten det skal jeg være enig i.

Jeg skal ikke prøve å prakke på noen mine meninger og ønsker ingen krangel med noen men mine erfaringer er at en hest som står på utegang trenger pelsen sin, bruk av dekken ødelegger en naturlig vinterpels så jeg anbefaler ikke å bruke dekken i det hele tatt, skal man bruke dekken bør man ihvertfall følge nøye opp.

Her kommer litt info om svett hest utegang og dekken:

*Pelsen
En ekte naturlig vinterpels skal være tykk med ull i bunnen og fet på utsiden nesten som på en sau.
Denne pelsen har mange funksjoner, bla. så er den vanntett og vindtett, den har evnen til å lede fuktighet
opp til overflaten og den danner luftlommer som isolerer når det er kaldt ved at hårene reiser seg.
Ofte kan man se at hestene snur rumpa til vinden, dette er for at pelsen skal reise seg isolere mot vinden.
Man kan også se at pelsen omtrent stritter i sterk kulde. Lang strie hår som er lenger enn resten av pelsen
kan være tegn på at hesten er syk eller at den er i dårlig hold pga for lite for til å holde varmen oppe

*Hvordan få en skikkelig vinterpels?
Tilvenning er viktig, den bør starte senest våren/sommeren før hesten skal stå ute neste vinter.
Under denne perioden skal hesten stå ute døgnet rundt og ikke brukes dekken i det hele tatt.
Pelsen vil nok ikke bli helt perfekt før andre året hesten står på utegang, men den er varm nok i massevis.

*Dekken,puss og vask
Dekken bør man ikke bruke når hesten står på utegang, dette ødelegger pelsen sine beskyttede funksjoner.
Den vil heller ikke utvikle pelsen den trenger.
Vask med såpe er fy fy da dette ødelegger fettlaget i pelsen, det samme gjør overdreven pussing.

*Regn og væte
En hest med god utegangspels vil aldri bli våt inn mot huden, regnet vil prelle av på den fete pelsen.

*Svett hest utegang og dekken
Ang en svett hest så transporterer en naturlig pels fuktigheten til overflaten slik at pelsen er tørr på innsiden
i løpet av kort tid. Ta deg tid til å sjekke underpelsen på hesten en stund etter at du har trent for å sjekke om
dette stemmer.
At pelsen er isete eller våt på utsiden har ingenting og si. Dette gjelder selfølgelig de hestene som har fått lov til
å utvikle en naturlig pels med utegang hele døgnet og null dekken.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/10/2006 :  20:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm.. jeg har helt motsatt erfaringer fra Nancyville over her, har aldri opplevd at hester som står på utegang(les kan gå ut og inn som de vil) her har fått luftveisproblemer, det jeg derimot har opplevd og sett flere ganger er at hester som er vant til å stå ute og blir satt inn er spesielt utsatt for dette.
Har også erfart at utegang kan hjelpe hester med luftveisproblemer.

-Var ikke luftveisproblemer (astmatiske),jeg mente men forkjølede hester.
I tillegg mugg/våteksem osv.

Utover det har jeg samme erfaring som deg når det gjelder luftveiene/ gå mye ute-det er positivt.
Ihvertfall så lenge det er innen rimelighetens grenser.Det sier jo veterinærene også som behandler slike tilfeller.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  20:59:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!

Brum, du skriver jo om erfaringer med hester på utegang som kan gå ut og inn som de vil. Slik jeg har forstått trådstarter og Nancyville, gjelder dette hester som står ute døgnet rundt, uten noe som helst ly for vær og vind. Da blir det vel ganske anderledes?
Det kan da umulig være særlig fordelaktig eller praktisk for en hest å gå ute døgnet rundt når det er "drittvær", samtidig som de skal fungere i trening? Tenker da på hester som ikke har mulighet til å stå under tak.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  21:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er enig med Nancyville.
Jeg ville uansett aldri latt en hest i trening stå ute døgnet rundt uten ly for vær og vind. Her til lands kan det pøsregne flere uker i strekk. Tror de fleste hester foretrekker å kunne ligge tørt og ha tak over hodet ((:
Siden det ikke finnes et skur e.l., er det ingen mulighet for å ha hesten på boks om natten? hvis ikke hadde jeg flyttet den.

Lykke til!

Opprinnelig postet av Irene A

Heisann!
Stalleieren har fire bokser...Men tilpasset islendinger så det blir nesten som et spilt for min hest. Jeg kan jo sikkert ha han inne, men det ender med at jeg må ta han inn og ut hver dag selv. Og det har jeg ikke tid til + at jeg bare er snart 15 år og kjører hverken moped eller bil. Stalleieren gidder rett å slett ikke å ta hestene inn. :/
Dessuten så KAN jeg IKKE flytte han, da kommer jeg til å stå uten stallplass og må selge hesten...Noe jeg har lovet han at jeg ikke skal gjøre...Jeg har sagt at jeg aldri kommer til å selge han siden han var den første hesten min, jeg har trent han opp til den han er nå og han hopper 1,20 med meg! Så neida, jeg skal ALDRI selge Korak.

Vi tror at hvis vi maser for mye på stalleieren så kommer han ikke til å ville ha oss der...Som kanskje ender med at jeg må selge hesten.

Hvis jeg skal ha hesten inne så blir han nesten like våt inne som han blir inne da 2/3 av stallen lekker.

Så argh, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :-(

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/10/2006 :  23:07:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen ganger må man bare bruke sunn fornuft og finne praktiske løsninger som fungerer for deg og hesten i den situasjonen du er. Jeg har selv hatt hesten min på utegang som ikke var optimal og vi prøvde å gjøre det best mulig for hestene uten å bruke mye penger. Jeg tror det ofte var værre for meg enn for hesten.
Har du mulighet til å sette opp litt ly på utegangsområdet? En presenning mellom noen trær el.lign. Det blir ikke flott, men alt er bedre enn ingenting. Det finnes partytelt eller plasthaller som du kan ta med deg fra bonden når du ikke skal stå der mer. Hvis noen anmelder dere og mattilsynet kommer for å se kan dere få beskjed om å flytte hestene om dere ikke har tilstrekkelig sjul. Reglene krever tre vegger, tørt gulv og tett tak, - men hvis dere har noe som ikke er helt bra nok kan mattilsynet gi dispensasjon et år dersom de mener at hestene totalt sett har det bra likevel.

Så er det lurt å møkke i området der de spiser slik at det ikke blir for gjørmete der de står mest. Gjørme er ofte det største problemet for hester på utegang. Hestene trenger å ligge et par timer i døgnet og da bør de kunne ligge tørt. På høsten er ikke det lett å få til. Det er heller ikke bra for høver å stå vått 24 timer pr døgn.
Når det blir snø og jent kaldt går det an å få tak i en halmball og spre utover et område. Da får hestene et fint sted å ligge varmt, men den må jo erstattes med ny etter nedbør osv.

Så over til dekken og pels. Veldig mange sterke meninger her, men det går faktisk an å finne kompromiss.
Bonden må være klar over at hester som fryser trenger mer mat. Dobbelt så mye høy pr døgn for at de ikke skal falle i vekt. Hester på utegang trenger å være i godt hold, det er skummelt om de begynner å bli tynne så forebygg og kjøp litt olje og gi et par dl i kraftforet hver dag. Om du holder hesten tørr og litt varmere kan bonden spare penger på mindre høy.

Hestepelsen er fantastisk bra og skal ikke undervurderes, men, man kan jo hjelpe hesten litt også. Når det regner og er under 10 plussgrader, kanskje nærmere 0 grader og nedbør, så ville jeg lagt på regndekken. Litt bygevær går fint, men tungt kraftig regn i mer enn 8 timer vil gjøre de fleste hester nokså gjennomvåte og med 5 pluss grader og vind vil de fryse. De dør kanskje ikke av å fryse litt, men jeg klarer ikke å tenke på at hesten min fryser mer enn veldig korte perioder. Jeg bor på østlandet, så her trenger jeg ikke å legge på hesten dekken så ofte siden det sjelden regner kraftig mer enn 8 timer i strekk. Kaldt tørt vær klarer hestene fint.
For å ta vare på pelsens egenskaper bør den ikke vaskes med såpe og ikke børstes mer enn absolutt nødvendig. Om du har på et lett regndekken en eller to dager pr uke når det er meldt vått vær skal ikke spille så stor rolle. Jeg bruker www.met.no og her kan du se på radar hvordan regnet beveger seg over landet så det er lettere å forutse været det neste døgnet.

Så, jeg vil råde deg til å gi hesten ubegrenset høy og litt kraftfor med vitaminer og olje og passe på at den ikke går ned i vekt.
Se hva du kan gjøre med litt bedre ly ute.
Ta på dekken når det er meldt mye regn og la hesten tørke inne en time nå og da om den er blitt veldig våt.
Når det er veldig kaldt bør du skritte av 30 min og se på pelsen helt inne ved huden for å se om hesten er tørr innerst før du slipper den ut uten dekken. Prøv deg frem, det er stor forskjell på minus 5 og minus 15 selv om alt kjennes kaldt ut for oss. Slipp hesten ut og se til den etter 30 minutter. Er den tørr eller kald? Kjenn på ørene og i armhulene for å kjenne om hesten er kald.

Husk at hestens trivselstemperatur er minst 10 grader lavere enn for oss. Hesten tåler mer kulde enn oss, men den tåler likevel ikke alt.
Veterinærhøyskolen har tatt luftprøver fra div staller og fra områder med utegangshester og målt antall sykdom(forkjølelses)fremkallende mikroorganismer. I stallene var det enorme mengder mikroorganismer, mens det på uteområdet var et par stk pr kubikkdl luft. På veldig mange måter er det veldig sunt for hesten å stå ute, ikke minst psykisk, men noen forholdsregler bør du ta for å sikre deg at hesten har det bra.

Et menneske har omtrent 2,5 ganger så mye overflate pr kilo kropp som en hest har. Dette gjør det enkeler for hesten å holde varmen. En stor hest, men god pels og passe godt fettlag under huden må stå ute i minus 25 grader før den må øke forbrenningen sin for å holde varmen. Dette varierer fra hest til hest og blir påvirket av vind og nedbør.
Det værste været for utegangshester er nedbør og null grader, ikke sprengkaldt tørt vær. Det tar tid for en hest å bli gjennomvåt, men det er mulig og dersom den blir for kald vil den ikke tørke igjen, fordi blodårene ut mot huden lukkes og sparer på varmen.

Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går.
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  21:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frkelin:
Du har nok misforstått litt!
Hesten min går med regndekken nå uansett vær, men på grunn av temperaturen.
Det er egentlig ikke noe sted å sette opp en pressenning på noen trær..
Der det er trær er det myr, og det blir ikke no sæli.
Partytelt eller vel heller ikke noe særlig lurt her nord hvor det blåser sånn , og ja jeg kan ikke si at jeg ser det for meg...4 hester i et partytelt :P

Tusen takk for svar, og ja jeg skal fortelle dere hvordan det går ! :)

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 10/10/2006 :  18:19:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
det jeg synes er tragisk, er plasser hvor de setter opp ei lita innhegning med gjørmete underlag uten le for vær og vind og kaller det for utegang! er ikke sikkert det er sånn for dere,men hvis man skal ha hester ute 24/7 synes jeg virkelig at de skal ha noe ly. om det ikke er et flott skur,så iværtfall trær e.l. hvis hesten din ikke har ly for været hadde jeg ikke nølt et sekund med å ha på et dekken.

har forresten sett sånne solide ,store partytelt til 900 kr. de boltes fast i bakken:) det må da være bedre enn ingenting?
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  23:50:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det jeg synes er tragisk, er plasser hvor de setter opp ei lita innhegning med gjørmete underlag uten le for vær og vind og kaller det for utegang! er ikke sikkert det er sånn for dere,men hvis man skal ha hester ute 24/7 synes jeg virkelig at de skal ha noe ly. om det ikke er et flott skur,så iværtfall trær e.l. hvis hesten din ikke har ly for været hadde jeg ikke nølt et sekund med å ha på et dekken.

har forresten sett sånne solide ,store partytelt til 900 kr. de boltes fast i bakken:) det må da være bedre enn ingenting?

Opprinnelig postet av crusabell

Veldig enig i deg der Min hest stod med regndekken på de verste dagene på sommerbeite, for der hadde de ikke ly;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 10/10/2006 23:51:38 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2006 :  00:05:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Min har ly og står ikke med noen ting. Begynner med det når hun har blitt barbert. Etter vi har ridd slenger jeg selvfølgelig på et teppe, men hun fryser ikke. Hun er smart nåk til å holde seg inne når det regner og blir ikke våt. Så er det ikke pyseponni jeg har
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 11/10/2006 :  13:35:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis hesten har ly blir det jo litt annet ofte er det ikke så mye som skal til. et par trær tar unna det verste. mine går på utegang med mye ly,og de bruker dekken noen ganger,andre ganger ikke. ser det an hestene litt. nå bruker jeg dekken hele tiden for å prøve å forebygge litt pels. trenger ikke være så godt med bjørnepels heller noen som barberer hester på utegang forresten? Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 11/10/2006 :  19:43:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hei
Her kommer litt fakta:
Det er påbudt med ly for utegangshester. Med ly menes et bygg med minst 3 vegger og tak, underlaget inne skal være tørt. Dispensasjon kan bli gitt dersom det finnes skog eller lignende som kan erstatte et skur men da må det søkes om det. Vanlig sommerbeite kommer ikke innunder denne regelen.

Dekken kan ikke erstatte ly og bør heller ikke brukes på utegangshester.

rusket

Skrevet - 11/10/2006 :  21:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brum, hvorfor bør ikke dekken brukes på utegangshester?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 12/10/2006 :  11:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Se mitt forrige innlegg.
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.