hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ekkel opplevelse på tur idag.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Ekkel opplevelse på tur idag.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  22:06:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Idag skulle jeg ri med en jente på stallen!

Hun er helt feskt og akkurat fyllt 8år.
Hun har en hest som er veldig sprek og vrang.

Men hun har en pappa som skryter henne opp i skyene og syns hun er klar for og ri tur alene med oss andre jentene uten at han leier henne.

Det synes ikke jeg for har jo ridd i snart 12år og vet hvor mye galt som kan skje, og hvor fort det kan skje.

Men de to siste turene jeg har ridd med henne har det gått veldig bra.
Så i dag skulle vi ut på vår 3 tur.
Vi rir vanligvis en liten runde i skogen som går ned til togstasjonen og opp igjen til stallen, uten at vi kommer på noen bilvei.
Dette er jo en kjempe fin tur som tar 20 minutter.

Jenta klarer seg fint på den runden og ri bak meg og har fått beskjed om og styre i rompa på min hest om hun mister kontroll eller synes hesten går for fort.

Men i dag red vi en runde rundt jordet i skritt før vi skulle ta den vanlige runden vår, fordi vi hadde med en 3 jente som bare skulle ri på jordet for hesten hennes har ikke sko.

Da vi red bort til grusveien som går ned til runden, ropte hun jenta på meg og sa at hesten hennes var litt vrang, og da jeg snudden meg for og se hva som skjedde så satte hennes hest seg på rompa som en ekte western hest og snurret 180grader rundt og satte avgårde i full galopp mot den sterkt traffikerte hovedveien.

Dere kan tror jeg ble redd!
Lille jenta på en rimelig sterk og sta hest i full galopp mot veien.
Jeg har på langt nær så rask hest som henne og hadde ikke mulighet til og få ridd forbi og stoppet henne.

Heldigvis har jenta akkurat lært og dra i en tøyle.

Hun fikk stoppet han 1 gang, før han løp igjen, stoppet 1 gang til før han løp enda 20 meter og den 4 gangen han stakk klarte hun og få styrt han opp i noe kratt så han stoppet.

Da jeg tok henne igjen leide jeg henne hjem og hadde et sikkelig strev med og holde hesten hennes i skritt!
Pappan hennes møtte oss halveis over jordet og han tok det hele med et smil, jeg var hvit som et laken.

Er jo redd for at hun skal skade seg når jeg er med henne og ri.
Føler jo jeg har ansvar for denne lille jenta.

Jeg tørr tett og slett ikke ri ut med henne igjen etter dette, var ikke mye hyggelig og se henne i galopp ned mot bil veien.

Men det skjønner ikke pappan hennes, og jeg aner ikke hvordan jeg skal fortelle at dette ansvaret tørr ikke jeg og ta på meg mer.

Uten at han skal bli sur på meg fordi jeg ikke vil ri med jenta.

Har noen vært borti samme situasjon som meg?
eller lignende.

Finnes det lover og regler for sånt? (dvs har jeg lov til og ri ut og ha ansvaret for en nybegynner sånn)

Håper noen kan hjelpe meg, har ikke lyst til at hun skal skade seg, derfor vil jeg ikke ri mer med henne.
Denne gangen gikk det jo bra, men tror dette kan skje igjen og da går det nok ikke så bra.

Er helt skjelven her jeg sitter og skiver nå, så noen skrivefeil er det helt sikkert :-)

Denne hesten har foresten litt av en liste med folk som ikke tørr og ri han mer, han har for vane og stikke på denne måten og gjør det akkurat når han passer seg, og en åtte år gammel jente har jo ikke veldig mye kraft og stilel opp med mot en 400kg tung islandshest som bestemmer seg for og stkke av.

Og når voksende mennesker ikke vil ri han pga denne vanen, så hvor trygt er det og sende en denne lille jenta ut ?

Dette ble et mega langt innlegg men som sagt er helt skjelven enda.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  22:18:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis du har vanskelig med å snakke med faren selv, forklar situasjonen og få en voksen, erfaren, autoritær person på stallen til å snakke med faren.

En jente i stallen på 11-12år hadde en ponni som tok helt av i galoppen. Selv jeg hadde problemer med å stoppe ham, og det er ikke forsvarlig når man rir på turstier hvor det ofte er folk med barnevogn ol. Også når hun red med andre tok hun plutselig å satte av sted, for å så skylde på at "ponnien stakk". Jentene hun red med var litt mer ansvarlige enn henne og sa ifra til stalleier, ei myndig og bestemt dame. Hun snakket med foreldrene om dette og de forbød henne derfra å galoppere på tur. Tror det hjelper hvis en voksen person tar det opp på en alvorlig måte.

Hvis ikke det hjelper, og faren finner noen andre til å ta med jenta si på tur, er det nesten så jeg ville tipsa noen om det. For du utsetter virkelig ungen din for fare ved å sette det oppå et ukontrollerbart dyr. Islandshester er dessuten utrolig sterke og viljesterke islendinger passer dårlig som barneponni.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  22:22:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Denne islandshesten er en veldig stor og kraftig hest, og voksende kan ha problemer med og stoppe den, når den først setter igang.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 23/09/2006 :  23:30:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Snakk med faren...
Kordan reagrete jenta da? Var hun like smilende som faren???
Enkelt og greit:
Si til pappan hennes at du etter den turen har fått ganske respekt for den hesten, og har ikkje lyst til å ha ansvaret om noe skulle skje.
Si at en jente på 8 år, ikkje kan ha noe glede av å ri en hest som er så pass ustabil at den vrir på ræva og sender seg selv ut i gallopp som en annen rakett.

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  00:22:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Huff, dette hørtes ikke ut som en koselig lørdagsridetur

Få med deg en voksen, gjerne en ridelærer, stalleier, stallarbeider e.l., og snakk ordentlig med foreldrene (faren) til jenta. For dette hørtes ikke forsvarlig ut. Hvis flere sier det samme, så MÅ faren rett og slett høre på det, ellers er han veldig uansvarlig spør du meg. Men det kan hende at han ikke skjønner det, hvis han ikke er hestevant (?) så ser han antageligvis ikke faren i dette, og smiler derfor av det, av ren skjær uvitenhet. Men jeg lurer også på hvordan jenta tok dette?

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 24/09/2006 :  00:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres jo helt vilt ut. 8 år? Jeg synes ikke en som er så ung skal ri på tur der det ikke er helt trygt uansett. I hvert fall ikke på en sterk og vanskelig hest. Finnes det ikke egentlig aldersgranse for å ri i trafikken? Mener å ha hørt noe slikt en gang. Jeg ville i hvert fall aldri tatt ansvaret for en åtteåring hvis jeg ikke leide henne eller følte meg helt trygg på hesten. Det kan få store konsekvenser hvis det skjer noe - slik det gjorde. Heldigvis gikk det jo bra denne gangen. Prøv å snakk med faren, han er voksen og forstår kanskje at man skal ha respekt for et dyr som sikkert veier 10 ganger så mye som datteren hans, og at en jente på 8 år rett og slett ikke har den koordinasjonen, balansen og dømmekraften som voksne har - uansett hvor flink hun måtte være å ri. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  01:21:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, "Tigull" - dette hørtes ikke bra ut, verken for deg - og slett ikke for den lille jenta, som har en så uansvarlig far!
En 8-åring er meget umoden, både fysisk og psykisk. F.eks. er evnen til å "se en situasjon" ikke utviklet før ved ca. 12 års alder. Derfor bør strengt tatt barn ikke sykle alene - og enda mindre ri alene - før de er ca. 12 år.
Vi hadde endel om dette i fysioterapiutdanningen, og f.eks. kan ikke et barn vurdere hvor fort en bil kjører - og så løper de ut i veien....

Ser ut som de fleste av oss som svarer er enige med deg. En skikkelig alvorsprat med faren er på sin plass. - Ikke for å være nysgjerring, men er det bare faren som er med datteren?

Ta utskrift av dette emnet, og vis det til en annen voksen person i stallen - og helst til faren.
Han MÅ få vite hvor farlig dette er for hans lille datter!
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  07:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Og ha en far som skryter henne opp i skyene påvirker ganske lett da.
Jenta tror vel det at hun er god nok til å ri på tur, med den hesten.
Men sånn eg ser det for meg, så er det å vere GOD ikkje godt nok.
Du skal ha evnene til å tenke konsekvenser, og kunne reagere lynraskt om hesten plutselig slo seg vrang. God kan oppfattes så mangt...Si det til faren du! Ellers kan nestegang du snakker med han vere på grunn av at jenta har skadet seg på den ponnien.
Vel, det er alltid sagt at menn ikkje bruker den ene halvdelen av hjernen, men denne mannen kan da ikkje bruke mer en en kvartdel av den andre halve!

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  11:28:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Hei!
Tusen takk for svar alle sammen!

Det som er det største problemet er at pappan ikke er hestevant.
Jenta er vel heller ikke hestevant hun har ridd aktivt kun i sommer, før var det litt til og fra mens mamman eller pappan leide henne.

De startet med og la henne ri rundt låven på gården, og så var hun på en rideleier og fikk masse skryt fordi hun gjorde det veldig bra, inne på ridebanen.

Så kom hun hjem derfra med hesten sin, og begynnte og ri alene rundt låven ca 30 runder.
Og disse 30 rundene foregår sånn: Jenta setter seg i salen , og hesten traver rundt ene kortsiden på låven ca 20 meter før det går i full galopp nesten rundt hele låven før hun skritter forbi der vi steller hestene og så er det samme opplegget rundt låven 29 ganger til, og gjerne uten stigbøyler fordi dem mister hun når det går for fort, og null tøylekontakt.

Hun sitter og lener seg fram og det er jo tegn til denne hesten om og løpe, iallefall det storesøsterene hennes som red han før gjorde.

Pappan synes hun er veldig flink til og ri som klarer disse 30 rundene.

Men han har noen ganger revet henne av hesteryggen i trav fordi mamman hennes har fått annfall av disse ville galoppene, de få gangene hun har sett på, hun er dessuten redd denne hesten for den har løpt ut med henne og hjem til stallen for noen år siden så hun rir den aldri mer.

Og nå har de da begynnt og leie henne på turer, og da er det masse tull og fjas med at han går endten 5 meter forann eller 5 meter bak uten og leie henne for at hun skal lære selv.

Så kommer han og spørr om jeg vil ri en tur i en skogsløype sammen med henne, der store deler er gjerdet inn, og jeg sa ja.
Allerede dage etter ringte dem og maste om at jeg skulle ri en tur til.

2 gangen mente pappan vi skulle ri tog runden som vi prøvde på i går.
Det har vi gjordt to ganger og det har gått bra til i går.

Jeg vil ikke lenger ha ansvaret eller ri med henne før hun får kontroll eller en roligere ponni og ri på.
Dette er rett og slett farlig.

Hun kunne ha galoppert rett ut i sterkt traffikert vei!!!!

Jenta selv etter denne ville turen satt helt vanlig og smilte mens jeg leide henne nesten hjem.
Da så pappan hennes og moren min og en venninne av meg at vi kom gående og jeg ropte at han hadde løpt ut med henne, og pappan hentet henne nede på jordet.

Da ble det kaos igjen, for da skulle pappan leie og passe på og masse surr og det var like før hun begynnte og sippe.

Jeg mistet personlig all fargen i ansiktet etter galoppen hennes.
Men når jeg skulle leie hesten hennes tilbake så hadde den tenkt til og stikke av da også, men jeg klarte og holde den igjen, og takk for det.

Vi har en som er ansvarlig og veldig dyktig med hest, og han sier dette ikke er bra, at hun rir ut alene.
Uten noen som holder henne, for han vet at denne hesten kan løpe ut, tror hesten har løpt ut med han også som har ridd i mange mange år.

Tenkte jeg skulle ta en prat med han og høre hva han synes, og om han evt vil ri med henne i stede.

Han har både en raskere hest en meg som evt kunne tatt igjen jenta om dette hadde skjedd da.
Han kunne også hatt henne som håndhest da han har ridd masse fjellturer med pakkhest.

Jeg hadde ikke kunnet tilgi meg selv om jenta hadde blitt skadet.
Derfor vil ikke jeg ri med henne mer.

De hun var på rideleir hos har anbefalt pappan hennes og kjøpe sikkerhets vest til henne, for hun mente at jenta trengte det.
Og hun mener også det ikke er bra at hun rir på tur enda pga liten erfaring.

Huff vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  12:23:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vi har en som er ansvarlig og veldig dyktig med hest, og han sier dette ikke er bra, at hun rir ut alene.
Uten noen som holder henne, for han vet at denne hesten kan løpe ut, tror hesten har løpt ut med han også som har ridd i mange mange år.

Tenkte jeg skulle ta en prat med han og høre hva han synes, og om han evt vil ri med henne i stede.

Høres lurt ut, gjør det. ;)

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  13:05:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Du får hinte til rideknappen, der må man jo igjennom litt og husker grad 3, da kunne vi ri på tur med leder, og ikke før grad 5 kan man ri alene...
Er iallefall litt til hjelp kanskje??

Dette høres ut som han vi kaller lapskaus i stallen som nettopp kjøpte et Araberføll til sin datter på 13år som ikke liker ri spinkle hester som går med hodet høyt, er redd fremmede hester, liker bare fart på hester hun føler seg 100% trygg på da skal hun gjerne ri kjempe fort og digger galopp, tørr bare hoppe med enkelte hester, men skal starte sprang på stevner.
Og beste av alt hun må skritte overhinderne før hun kan hoppe, og stopper hesten foran hinderet en haug med ganger, blir nok kjekt når hun skal lære sin egen hest å hoppe.

Her er også faren sånn at han skryter datteren opp i skyene, jeg regner med du vet hvem jeg snakker om Tiril, jeg har 1000 ganger prøvd å snakke vett i skallen på denne mannen, men til ingen nytte, nå holder de jo på å kjøpe hest nr. 2, og hun rir på privat timer for meg, men har aldri tid til å komme på timene, og er syk hele tiden, så hvordan hun kan ha 2 hester skjønner ikke jeg, som ikke har tid og ikke kan være i stallen alene.

Sånne mennesker som ikke hører er fryktelig vanskelige å ha med å gjøre!!

Lurer på om jeg har sett disse hestene du snakker om, er ponnien hvit? Var noen som leide ei lita jente på en hvit islandshest ved stallen deres her om dagen da vi kjørte forbi, hun som leide hesten var lita, men hun som satt på var enda mindre, gikk noen voksene foran, men de hadde ikke klart å få tak i hesten om den hadde snudd eller løpt til siden for de var et stykke foran, og dette var jo rett ved en veldig trafikkert vei.

Jeg tenkte, det må være en utrolig snill hest da vi kjørte forbi...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  14:41:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Det er nok den samme hesten ja!

Men den er grei når den blir leid.
Grunnen til at den ble leid da var fordi hun som red hadde med en venninne som da fikk lov og leie.

Det voksende menneske går alltid langt forann eller bak.
Og hesten er sikkelig av og på!

Kan være så snill som et lam og i neste sekund løpe ut.

Det er derfor han ikke er noen barne hest, fordi han er enten er en kjempe snill koselig rideskole ponni eller så er han løpsk.

De har brukt samme hesten i bursdags feiringer og hatt ridebursdag, da siste ungen var ferdig med og sitte på, blokket den helt i hode og løp hjem til stallen og ødela stigbøylene sine for salen gikk rundt og de ble slept i bakken.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  22:49:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje prøøøøve å forklare til "han med 1/4 hjernehalvdel" at en hest er IKKE en bil!!!

Man kan ikke skru den på og av med en nøkkel! Gass og brems hører ikke alltid etter, som på en bil - ehh, hvordan kjører denne pappen bil??

Og hvis gasspedalen på en bil henger seg opp, og bremsene ikke virker, kan man skru av motoren - det kan man IKKE med en hest! Og det kan meget fort gå VELDIG galt!

En bil har ingen hjerne, men det har hester - ofte litt for mye av og til....

Denne jenta på 8 år bør gå på en autorisert rideskole i minst et par år - og faren bør sitte og se på hva en rytter bør kunne - leeenge før turer i "full fis" rundt om på frihånd blie aktuelt.

Hadde senest i dag en telefon fra stallen, hvor en liten jente "gjerne ville ri turer" på min lille hest. Jeg fikk vite at hun nesten ikke hadde ridd før - men hesten så jo så snill ut... Jo da, snill er hun, men en uerfaren rytter skal ikke ri henne uten min kontroll. Da er hun ikke dummere enn at hun fort finner ut at hun da kan gjøre akkurat som vil - og det gjør hun...

Mitt råd til den unge jenta: Gå på rideskole og lær deg å ri.

Huff, jeg skjønner at du/dere har et skikkelig problem, "Tigull" & co.

Vil det hjelpe å snakke "sikkerhet, ansvar OG forsikring" med denne faderen? Og altså, kanskje "bilprat" kunne "nå inn"??

For å si det sånn: Jeg vil IKKE lese en melding på denne tråden om at "Nå har hesten løpt ut igjen og jenta ligger skadd på sykehuset!"

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  10:53:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Hei!

Mamma snakket med han i stallen som har ansvaret der, veldig smart mann by the way.
Han sa at jeg ikke burde ri tur med denne jenta unansett om jeg hadde blitt skremt.

Og han mente at pappan til jenta pushet på alt for fort!
For han sa hun kan ikke ri selv om hun har galoppert.

Så nå skal min mamma snakke med han pappan og fortelle at jeg ikke tørr ha ansvaret for hans lille datter på tur med den store sterke og veldig raske sta islandshesten hun ri.

Om hun blir skadet nesten gang hun rir så vil ikke jeg stå med ansvaret.
Hadde jeg hatt en raskere hest, og kunne tatt henne igjen om noe sånt hadde skjedd så kanskje, men ikke sånn som det ligger ann nå!

rusket

Skrevet - 25/09/2006 :  13:46:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aldri i livet om jeg ville hatt med meg en uerfaren 8 åring på tur. Det er som T.Boysen sier; en 8 åring er IKKE moden.

Dessuten så er det en viss forskjell på det å ri på tur og det å ri på bane, selv om jenta er aldri så flink og hesten går rolig på bane, så trenger det absolutt ikke være tilfelle på tur.

Håper for all del gubben har utstyrt dattra si med sikkerthetsutstyr?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  17:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Hun har hjelm og ridesko.
Jeg fikk dem til og bytte gjordt for ti dager siden, da bare 4 sømmer på hver side holdt den fra og ryke tvert av!

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.