hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - LUFTSLUKER
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 LUFTSLUKER
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

summer

Skrevet - 19/11/2006 :  00:11:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er ikke alltid det er noe problem at hestene sluker. en fjording på stallen vår sluker masse, og har gjort det hele sitt liv (er 16 nå), og har aldri hatt noe mageproblemer eller noenting. så for ham er det like greit å få lov, i stedet for å bli kvalt med remmer osv

Han er sjekket spesielt for magesår ?
Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  23:48:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Kaldblodshoppa mi er luftsluker. Har prøvd det meste jeg også. Hun slukte luft når jeg kjøpte henne og har ringt rundt for å finne frem til dem som eide henne da det inntraff. Fikk da greie på at hun hadde blitt trent og kjørt på banen. Dette ble ikke bra nok. Så eieren bedekte henne istedet. Hun var da 6 år og sto i nabo boks med en annen luftsluker. Hun begynte å sluke luft også, men om det var grunnen eller om hun rett og slett syns det var leit å slutte å trene, vet jeg ikke. Hun hadde nye eiere etter føllingen. De begynte å trene henne for å kjøre løp, men hun slukte luft fordet.
Jeg merker at hun koser seg ekstra med å sluke luft når hun spiser.
Hun griser og søler mat nedover hele boksen.
Hun tar et jafs av maten og beveger seg bort et passelig sted hun kan sette fortennene i , for så å suge inn "rusen".
Det samme skjer ute. Hun er ikke så opptatt av å kose med noen andre hester. Hun har rangen og jager og suger luft istedet.
Det er 4 andre hopper her, inkludert hennes datter som er født i våres. Hun har så smått begynt med å "herme" etter moren ved å tygge å smake litt på boksen. Så jeg håper det er som du sier Lopke, at dem ikke kan kopiere en sånn adferd.

Heidi

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/11/2006 :  00:04:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
luftsluking smitter vanligvis ikke, men jeg ville vært VELDIG obs på føllet hennes, og tilrettelagt så den ikke begynner. Husk at de preges veldig av moren sin.

Ville få sjekket magen til denne hesten jeg .
Gå til toppen av siden

pepsi00

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  14:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen..
Jeg trur det lureste at en hest som sluker luft har minimalt med sluke muligheter.. Jeg trur at får hesten "fri tilgang" på å sluke vil det utvikle seg til magesår, noe dem fortalte meg på veterinærhøgskolen.. De sa at en hest begynner ikke å sluke luft forde den har magesår,men den har stoore sjanser for å utvikle det hvis den får sluke luft så mye den vil.. Dem sa også der inne at det skilles ut et stoff i hjernen demmes som blir nesten som en "rus" noe som gjør dem avhengige av luftsluking. Vil det si at jeg har en dopa hest??hehe..
Nei, fra spøk til allvor.. Dette er en fryktelig lei uvane som så å si er umulig å bli kvitt..

Jeg har ikke sjekket magen hans, men det hadde nok hvert en ide..'
Hva med å bløte kraftforet? vil det gjøre det litt mildere på magen? det er da han spiser kraftforet at han får slukedilla.....

Tone
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  18:01:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har ikke sjekket magen hans, men det hadde nok hvert en ide..'
Hva med å bløte kraftforet? vil det gjøre det litt mildere på magen? det er da han spiser kraftforet at han får slukedilla.....

Opprinnelig postet av pepsi00

Bløter du kraftfôret vil hesten produsere mindre spytt enn om den får det tørt så det tror jeg ikke er noen god ide´.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/11/2006 :  19:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt motsatt av dyrleger, at magesår kan føre til luftsluking, da de prøver å roe ubehaget i magen ... men det kan jo diskuteres i hyutt og pine, og man blir neppe noe klokere ... iallfall er det flere tilfeller hester som har fått påvist magesår, som har endret kost og behandlet dette, og som omtrent har sluttet og sluke. og når slukingen har kommet tilbake, har det vist seg at mageproblemene er tilbake.

Å bløte kraften behøver ikke være så dumt, men er det magesår på gang, ville jeg fjernet alt kraftforet.

hestene spiser så lite kraft og så mye høy , og spyttproduksjonen er der når man spiser, ikke avhengig av hvor tørt det er .
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  18:44:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Er det noen her som har link til steder hvor forskere har uttalt seg om hester faktisk kan kopiere uvaner etter hverandre?

Personlig mener jeg også at de ikke kan det, men kan ikke si jeg har lest at noen forskere har skrevet dette noe sted.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  19:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les boka av Andrew McLean.. en av verdens fremste hesteforskere..

jeg finner ikke innholdet i boka på nettet..
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/11/2006 :  21:03:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det noen her som har link til steder hvor forskere har uttalt seg om hester faktisk kan kopiere uvaner etter hverandre?

Nei, men jeg har sett hester kopiere adferd ;)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  00:20:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Nei, men jeg har sett hester kopiere adferd ;)

Opprinnelig postet av summer

hvilken adfærd var det??

Men det er jo bevist at hester ikke kan kopiere NY adfærd som ikke ligger instinktivt hos dem.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 25/11/2006 :  00:36:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at det er vanskelig å vite om hesten kopierer atferd eller om det er andre årsaker.
Hvis flere hester som står sammen sluker luft trenger de jo ikke å ha lært det av hverandre. Det kan ha med hesteholdet å gjøre.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/11/2006 :  01:24:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Luftsluking og veving har jeg hørt at er "smittsomt", og at det er psykiske årsaker til dette.

Ville være veldig forsiktig med føllet - da det vil "arve" luftslukingen fra mora - ikke som "gen", men som "oppdragelse".

I en stall jeg jobbet i for 25 år siden, begynte en unghest å sluke luft - i kjedsommelighet, når de andre hestene var på jobb, og hun ble stående alene. Man prøvde først med luftskuker-reim, men det endte med operasjon. Vet ikke hvordan det gikk med denne hesten, da hun ble solgt som ung.

Har ikke vært borti problemet i senere år, så jeg vet ikke hva "veterinær-medisinen" mener om dette i disse dager.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/11/2006 :  08:12:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvilken adfærd var det??

Men det er jo bevist at hester ikke kan kopiere NY adfærd som ikke ligger instinktivt hos dem.

Ganske mange forskjellige ting som nye hester på stallen begynner å gjøre, som den andre hesten som har vært her hele tiden gjør.

Hester tilbyr vel sjelden adferd som ikke ligger instinktivt i dem ....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/11/2006 :  08:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
ang luftsluking og veving så er ikke det uvaner. det er en *tvangsadferdÆ som er fremkalt av noe. Dette skal ikke være *smittsomt* , men jeg ville vært veldig ops på unghester som går sammen en mor med disse problemene.

Luftsluking kan komme av så mye, mageproblemer, kjedsommelighet, rett og slett dårlig hold (mye inne, lite grovfor osv) feilforing etc etc.

Hester på utegang med fri tlgang på grovfor kan begynne å sluke.

skal man løse slukeproblemet, må man rett og slett finne ut hvorfor DEN hesten sluker... og det er ikke alltid like enkelt ...
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  01:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette temaet er kanskje det mest omdiskuterte temaer innen hestefag.
Jeg har vært på en del foredrag om emnet og har selv en hest som er krybbebiter.

Luftsluking er en stereotypisk adferd som de mener er mer arvelig enn smittsom. Dersom hesten er arvelig bærer av adferden og den samtidig blir satt i en situasjon hvor den blir understimulert er det stor fare for at uvanen kan utvikles. Dvs hester som får lite utegang, ingen lekekamerater, lite stråfor osv osv er lettere for å utvikle arvelige laster enn en som er arvelig betinget men som får et miljø og liv som er assossierbart for en hest. . Legger man opp til et naturlig liv med mye utegang og sosial omgang med andre hester så vil trolig adferden utebli. Mitt føll er et godt eksempel.. Han har gått sammen med moren sin, som sluker på alle stolper og kanter hun kommer over..siden han ble født og har ALDRI til dags dato vist noen interesse for å ape etter hennes adferd. Han blir stimulert med lek med andre hester på store områder døgnet rundt..og jeg tror aldri han kommer til å starte heller. Men..hadde jeg derimot fjernet alt naturlig hesteliv for han så tror jeg veien er kort til å søke etter tidsfordriv... grunnet stress.

Hester får ikke magesår av luftsluking, men de kan sluke pga magesår og pga forstyrrelser i syrene i mage-tarm.

Jeg tror ikke at hester kopierer slik adferd dersom forholdene legges til rette. Jeg ser aldri så mange hester med stalluvaner og adferdsforstyrrelser som på et ridesenter eller en stall hvor det ofte er trangt om luftegårder, hvor hestene blir tatt inn på boks bare det regner eller snør litt, eller at hestene er så verdifulle at de ikke kan stå sammen men må stå en og en og at det deres dag består av er på innsiden av en ridehall og en stall. Alltid er det flere som enten vever, sluker eller krybbebiter, sparker eller som er sure med flate ører. Få dyra ut..i møkka vær og vind, la de leke og la de være ute så mye som mulig og gi de nok grovfor.. så tror jeg slike uvaner vil bli færre og færre.

Problemet er når hesten allerede har utviklet uvanen, min hoppe begynte da hun visstnook var kun 2 år og det sier jo litt om hvordan livet hennes trolig fortonet seg som unghest. Det er nesten umulig å bli kvitt uvanen igjen..det må man bare akseptere... og for hesten så gir det faktisk en lindrende effekt å få lov å utføre tvangsadferden sin.
Jeg bruker aldri reim på Avita, hun får sluke alt hun vil. Og det er et tydelig mønster i adferden. Som en nevnte tidligere så sluker hun mye mens hun spiser...virker som det blir en del av kosen med å få maten sin. En tygg også en sluk på vannkaret..så en tygg igjen. Hun er sjekket for magesår og er helt frisk. Men for henne er dette blitt som en besettelse og hun roer seg ned når hun får sluke litt. En kan sammenligne det litt med neglbiting tror jeg...eller kanskje røyking?!!
Avita er i dag en hest som er veldig trygg på omgivelsene sine og som har et godt liv.. Hun går ute hele tiden i en stor flokk på enorme områder. De har mye å gjøre og kan herje akkuratt som de vil både i skogen og på jordene. Alikevel sluker hun på pålene og på porten, så jeg tror dette er noe som har blitt så inngrodd i henne at hun trolig vil gjøre det hele livet, alt bare fordi hun ikke fikk leve slik en 2 åring bør få leve.

Så, til de som har hester som sluker så la de bare få holde på, det stresser de enda mer å ikke få lov...dessuten blir det veldig dårlig assossiasjon med deg som menneske dersom du hver gang hesten sluker sjenner eller klasker til den. Legg forholdene til rette for å gjøre livet så innholdsrikt som mulig i stedet.
Og,,faren for kolikk er faktisk større med reim enn uten, så det er sagt.
Dersom en har reim av den typen som har en remm som går foran i panna så bør det IKKE brukes. Jeg jobbet for en veterinær som kunne fortelle at pannebåndet på den aktuelle remmen keller på en blodåre som går til lillehjernen..noe som resulterer i type hodepine og nedsatt dagsform for hesten. Ved et forsøk i Tyskalnd kunne de etter kun 2 dager se en betydelig endring i humøret på hestene som brukte en slik rem fremfor de som fikk lov til å sluke. Noen ble deprimerte og arbeidsky mens andre ble aggressive og sinte. Ikke rart det hvis man går med konstant hodepine..og i tilegg må tilfredstille en kravstor og ¨blind¨ rytter... Å opperere ser ikke veterinærer på som et alternativ..da skal det være gæli. De har en prognose på 50-50 for at slike opperasjoner skal lykkes. Ofte sluker hesten på seg nye muskler etter opperasjnen men også at det er stygt inngrp hvor de fjerner to muskler på hver side av halsen på hesten som er ca 40 cm lange. Det er lang rekovalens og et smertefult inngrep. Så la hesten få sluke og få sin deilige rus...få heller gampen ut så mye som mulig og sammen med andre hester. Og....som jeg sa... Oleo sluker ikke selv om mamma' n hans gjør det, samt en hest til i samme flokk.. Nå er han 1,5 år og har aldri prøvd....

Og, et lite tankekors.. Det har aldri vært observert, påvist eller dokumentert at slik adferd foregår i det fri. Hester har ikke slik uvaner i det naturlig liv.. Ergo, dette er et problem som har oppstått i fangenskap...og det er en grunn til det. De blir menneskeligjort og fratatt naturlige behov og lyster.

Lykke til.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 27/11/2006 01:57:13 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.