hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - LUFTSLUKER
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 LUFTSLUKER
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

summer

Skrevet - 27/11/2006 :  09:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo...Jeg tenker litt på når du sier at *det sier litt om livet Avita har hatt som ung når hun begynte å sluke som toåring* ..... samt

Kopi av melding:
Og, et lite tankekors.. Det har aldri vært observert, påvist eller dokumentert at slik adferd foregår i det fri. Hester har ikke slik uvaner i det naturlig liv.. Ergo, dette er et problem som har oppstått i fangenskap...og det er en grunn til det. De blir menneskeligjort og fratatt naturlige behov og lyster.

Jeg vet om to hester som sluker ... (vs jeg vet om flere, men vil nevne disse to. ) den ene begytne å sluke i ung alder. Dette var en hest som ble godt håndtert , som gikk på utegang med jevnaldrende hings, på fri tilgang på grofor, ute hele tiden på store områder. .... han begynte helt uten synlig grunn og sluke ....

Hest nr to: Levd som *villhest* i Storbrittania til den ble kjøpt inn til landet her. denne hesten slukte i *vill tilstand*

En hest behøver ikke å stå på boks hele tiden eller få for lite mat , eller mistrives for å begynne å sluke ....
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  13:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oleo...Jeg tenker litt på når du sier at *det sier litt om livet Avita har hatt som ung når hun begynte å sluke som toåring* ..... samt

Kopi av melding:
Og, et lite tankekors.. Det har aldri vært observert, påvist eller dokumentert at slik adferd foregår i det fri. Hester har ikke slik uvaner i det naturlig liv.. Ergo, dette er et problem som har oppstått i fangenskap...og det er en grunn til det. De blir menneskeligjort og fratatt naturlige behov og lyster.

Jeg vet om to hester som sluker ... (vs jeg vet om flere, men vil nevne disse to. ) den ene begytne å sluke i ung alder. Dette var en hest som ble godt håndtert , som gikk på utegang med jevnaldrende hings, på fri tilgang på grofor, ute hele tiden på store områder. .... han begynte helt uten synlig grunn og sluke ....

Hest nr to: Levd som *villhest* i Storbrittania til den ble kjøpt inn til landet her. denne hesten slukte i *vill tilstand*

En hest behøver ikke å stå på boks hele tiden eller få for lite mat , eller mistrives for å begynne å sluke ....

Opprinnelig postet av summer

Jeg sier heller ikke at en hest på boks må begynne å sluke, men dersom man har en potensiell sluker så er sjansen for at hesten vil utvikle adferden større. Dette er stressrelatert og hester som er iunder denne gruppen bør aktiveres og sosialiseres så mye som mulig, da helst på naturlig vis...ikke i form av flasker med pellets i boksen eller en jollyball. De mangler noe i livet sitt og de manglene er det stort sett bare andre hester som kan gi dem.

Når du referer til denne villhesten så vet jeg faktisk ikke om jeg kan tro på hitorien. Ikke på hva du forteller men da evt hva som er den opprinnelige historien bak hesten. Det er i så fall en liten sensajon og det bør du/de dokumentere til de iherdige forskerene som forsker på etologi og hesters liv i det fri. Det foregår mye forskning og undersøkelser på slikt. Men dersom hesten var vill, hvordan kan de da vite at hesten sluket i det fri?? Har de fulgt den før den ble tamhest? Stiller meg svært underende til dette.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  14:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
signerer Oleos innlegg. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/11/2006 :  16:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men dersom hesten var vill, hvordan kan de da vite at hesten sluket i det fri??

Jeg skrev *Vill*. Villhestene i storbrittania er eide hester, men de lever fritt. Dvs det er tilsyn på dem.

Still deg så usikker du bare vi, jeg baserer dette på eiers historie.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  20:45:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

Still deg så usikker du bare vi, jeg baserer dette på eiers historie.

Opprinnelig postet av summer

Det måtte jo tolkes slik!!!

Jeg stiller meg undrende til dette da det i såfall bør være et lite gjennombrudd i en ellers så lang forskning på området...
Går hestene helt fritt eller har de begrenset området å bevege seg på? Er det en naturlig flokk eller er hestene satt vilkårlig sammen av mennesker? Spiser de tilført for eller lever de kun av foret de finner ute?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  19:57:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Utrolig bra innlegg Oleo =)
Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

pepsi00

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  22:44:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må nesten si meg litt uenig med Oleo da det gjelder at hestene bør få fri tilgang på å sluke luft.. Jeg har hvert i kontakt med både Bjerke dyrehospital og veterinærhøgskolen da deg gjelder dette, å på begge steder ble jeg anbefalt på det sterkeste å prøve å unngå at hesten min sluker luft. Dette pga kolikk, luftveis innfeksjon og magesår (dem sa nemlig at hester kan utvikle magesår da de sluker luft) så nå står hesten min sånn til både ute og inne at han ikke får mulighet til dette, og jeg har faktisk fått meg en helt "ny" hest nå, han er mye mer glad og full av liv enn han noengang har hvert hos meg.. Han var litt stresset de første nettene han stod inne, men det roet seg fort. Så å la hesten stå å sluke hele tiden trur jeg ikke er noen bra ting i lengden..
Men ellers hadde du et utrolig fint innlegg :)
Gå til toppen av siden

GitteogLone

Skrevet - 17/12/2006 :  13:36:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! må bare si at eg ikkje har lest gjennom alle innlegga, men at en bør sjekke hesten for magesår dersom den sluker luft!

Me hadde ein hest på stallen som begynte å sluke noe febrilsk når maten kom. nettopp fordi den hadde magesår og det gjorde vont når han begynte å spise. elles var det en trivelig hest som ikke sto å slukte noe nevneverdig!!

Han har hatt behandlinger og div. men ble ikke noe bedre da han led av kronisk magesår... tilslutt ble han avlivet da det var det beste for hesten!!! kjempe trist!

Men mange hester som lever kjempe lenge og uten store problemer med luftsluking! håper det går bra med hesten din!!

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/12/2006 :  16:01:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
En annen ting i forhold til å bare la hestene sluke luft .. har dere sett tennene deres etter noen år ? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  00:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...det er dette som er så forvirrende... Bjerke sier en ting...Veterinærhøgskolen sier en ting...mens veterinærer som faktisk forsker på omårdet både innenlands og utenlanske mener noe helt annet igjen. Det en ikke kommer bort ifra samme hvordan man snur på det er at det er stress relatert og en adferd det er nesten så å si umulig å bli kvitt når hesten først har begynt. Da kan man jo begynne å spekulerer psykoligisk rundt dette... Hesten føler stress og har en uvane som er vanedannende..Å la hesten få fri tilgang kan defineres. Man kan begrense hesten tilagang ved eks la hesten gå ute hele tiden, la den få fri tilgang til grovfor, evt montere vekk krybber og kar...få maten i bøtte på bakken(som jo er det beste uansett). Men dersom hesten står inne å sluker så har jeg etter alt det jeg nå har lest om temaet kommet dit hen at de bør få lov til å sluke når de har behov... Det er forskjell på krybbebiter og luftsluker.. Luftslukerne sluker gjerne i løs luften og er mer eller mindre helt håpløse å begrense, med mindre man setter på de slukereim. Krybbebiterne må ha noe å sette tenna i..og man kan derved begrense tilgangen men øke trivsel og aktivitetsnivå som eks å ha tilgang til grovfor slik at hesten ikke sluker fordi den kjeder seg men heller spiser når den kjeder seg..for så å sluke når den føler behovet.

Ang dette med tenner så er det kun fortennene som blir slitt...og på en hest som har litt begrenset mulighet..ved å ikke stå på boks...så vil ikke slitasjen bli større enn at hesten kan klare seg med tennene sine livet ut.
Min hest har sluket i alle år på krybber og kar. Da jeg hadde hestetannlege på henne så syntes tannlegen at tennene hennes var faktisk ganske fine og de var ikke slitt i den grad at det noengang vil være noe problem for henne...og hunn sa at de aller flste hester som sluker på materiale har ikke så stor slitasje at det bør være noe problem.

Etter det jeg har lært nå så kommer magesåret først... De får ikke mågesår av å sluke.. Og hvorfor får hesten magesår i utganspunktet? JO..mange årsaker...for lite grovfor, for mye kraftfor, for lite utegang, for mye stillestående, for lite kompiser..... Mange ting kan føre til at en hest føler stress...som for eks misstrivesel, rastløshest og for mye kraftfor i sammen er en heller dårlig kombinasjon.

Kaizers_tips
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  21:27:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaizers_tips  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en hest som ble slaktet tilslutt pga skadene av luftsluker reima! Men jeg hr lært noe nytt om luftsuking, og veving. Det blir det samme som mennesker som kutter seg, vi har en welsh mountain som slukte vi brukte luftslukerreim på henne til vi lærte dette. En vennine av meg som ikke driver med hest sa : dere burde bestille phykolog til henne. Hun mente det som en spøk, men jeg tenkte litt over det og kontaktet en dame som snakker med hester. Hun pratet med Gwen og spurte henne hvorfor hun gjorde det. Gwen fortalte henne alt, og fikk snakket ut! Nå sluker hun kun når hun blir stående inne lenge. Fks når vi hadde storm her. Så prøv det, det virket på gwen.

Ps, noen hester sluker kun for å få oppmerksomhet. Så prøv og sitte en kveld i stallen uten at han vet det. Karnskje han også bare sluker for oppmerksomhet ;)

Jeg er meg, er du deg? Gå til toppen av siden

MarenElskerHera

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  19:34:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarenElskerHera  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarenElskerHera  Svar med kopi av melding
Jeg er litt uenig i noe av det som ble sagt på den første siden. der det sto noe om at hester ikke kan lære å sluke luft etter andre.! i en stall ikke langt fra meg hadde de en hest som sluka luft. i "nabo" boksen sto det ett føll som etter hvert også begynnte! men det er jo ikke alle som gjør det!

Hesten jeg har på for sluker også luft. men du kan redusere det ved å passe på å legge merke til de gangene han skal gjøre det. Da skal du sette hånden stramt oppi halsen hans!(der halsen og hodet går sammen). til slutt vil han få respenkt for detå lavær å gjøre det så ofte når du er i nærheten!

Hester er ikke en hobby, men en LEVEMÅTE!:D Gå til toppen av siden

Tessa-77

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  02:03:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er litt uenig i noe av det som ble sagt på den første siden. der det sto noe om at hester ikke kan lære å sluke luft etter andre.! i en stall ikke langt fra meg hadde de en hest som sluka luft. i "nabo" boksen sto det ett føll som etter hvert også begynnte! men det er jo ikke alle som gjør det!

Hesten jeg har på for sluker også luft. men du kan redusere det ved å passe på å legge merke til de gangene han skal gjøre det. Da skal du sette hånden stramt oppi halsen hans!(der halsen og hodet går sammen). til slutt vil han få respenkt for detå lavær å gjøre det så ofte når du er i nærheten!

Opprinnelig postet av MarenElskerHera

Å "kvele" hesten din tror jeg ikke er noen løsning. Dette har ingenting med respekt å gjøre. Dette blir til slutt en tvangshandling fra hestens side. Og kan ikke løses ved å gå løs på hesten når den sluker. Dette er så godt som umulig å plukke av de. Man må bare legge forholdene til rette for sin hest, og gjøre det beste ut av det. For har hesten først begynt å sluke så kommer den til å gjøre det resten av livet.
Tror faktisk at mange av de hestene som sluker har seprasjonsangst og blir veldig stresset når de blir alene. Og dermed utløses denne unoten. Selvfølgelig kan også understimulering og alt det der også utløse det.
Noen andre som har lagt merke til dette???
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  09:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hæh??

Nå er det altså bevist ved forsøk at hester ikke klarer å kopiere slik adfærd. Om noen absolut må innbille seg at det ikke er tilfellet så greit for meg. Jeg synes bare man bør tenke over om hesten er understimulert og det kanskje er en mulighet for at eier kan forbedre livet til hesten på..

å presse hardt i halsen på hesten når den gjør det var nok det dummeste jeg har hørt sorry..

Hvor mange timer pr dag står hesten på boks?? og hvor mange timer klarer du å stå og forhindre luftslukingen?? Jeg tviler på du er til stede mer enn 1% av de gangene hesten gjør det. Istedet for å stå og kvele hesten din, kunne du jo heller lukke den ut på folden så den får noe annet å tenke på.
Gå til toppen av siden

Ramazotti

» VIP

Skrevet - 19/01/2007 :  20:55:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hæh??

Nå er det altså bevist ved forsøk at hester ikke klarer å kopiere slik adfærd. Om noen absolut må innbille seg at det ikke er tilfellet så greit for meg. Jeg synes bare man bør tenke over om hesten er understimulert og det kanskje er en mulighet for at eier kan forbedre livet til hesten på..

å presse hardt i halsen på hesten når den gjør det var nok det dummeste jeg har hørt sorry..

Hvor mange timer pr dag står hesten på boks?? og hvor mange timer klarer du å stå og forhindre luftslukingen?? Jeg tviler på du er til stede mer enn 1% av de gangene hesten gjør det. Istedet for å stå og kvele hesten din, kunne du jo heller lukke den ut på folden så den får noe annet å tenke på.

Opprinnelig postet av Lopke

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.