hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - LUFTSLUKER
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 LUFTSLUKER
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ramazotti

» VIP

Skrevet - 19/01/2007 :  21:04:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Første gang her... he he.. forsøker igjen!

Vi har en liten pågående diskusjon vedrørende luftsluking. Jeg mener dette er en bagatell, og har en 4 åring som jeg har hatt fra han var 6 mnd. Han har stått ved siden av luftslukere til og fra nå i 3 år, og har aldri vist tendenser til å ha "lært" denne kunsten. Men vi har også en voksen gutt, som er virkelig god på å sluke, men fungerer veldig godt med reim. Vi velger å bruke reim da han blir relativt oppblåst i magen, uten at dette noen gang har medført kolikk forøvrig, samt at bøtter og vannkar rives av veggen. OG tennene hans, for ikke å nevne tannkjøttet! De sklir jo faktisk av "kanten" sin innemellom, og da er det tannkjøttet som får lide.

Men nok om det, det er noen her som forteller om dokumentasjoner for at luftsluking ikke smitter, samt forskningsrapporter. Er det mulig å få en link til hvor dette ligger, om det ligger på nettet, eller info om hvor man kan henvende seg for å få det?

Fikk en så patetisk kommentar i dag, som "jeg ville ikke hatt en luftsluker om jeg så fikk den kastet etter meg!!"

Vi har spranghester, lykkelige sådan, og så lenge de er sunne og friske, ser godt ut, og koser seg i sin hverdag, og gjør en fantastisk jobb på sprangbanen, så driter jeg rett og slett i om den ene sluker!!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/01/2007 :  01:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesteadfærdsforsker Andre McLean har skrevet en avhandling om dette. Det står beskrevet i boka hans "træning på hestens principper" men jeg finner ikke noen artikkel på nettet å vise til.

Men du kan lese mer om Andrew på Australias adfærds ett eller annet for dyr. Han er Etolog.
http://www.aebc.com.au/ og http://www.todayshorse.com/Experts/AndrewMcLean.htm
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 22/01/2007 :  23:04:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Veldig mange hester kopier adferd, uansett hvor 'bevist' det er at de ikke kan det.
det har jeg sett og opplevd maaange ganger.
Det må bare aksepteres at det er forsellige syn på dette.
Har dog adri opplevd at en hest har tatt etter luftsluking, så det kan jeg ikke utale meg om..

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  23:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
det netopp det som er poenget. En del adfærd er instinktivt for hesten. Mor og føll f.eks, her vil man se koiering av adfærd. Men ikke for uvaner som er utløst av stress, kjedsomhet og frustrasjon, Da må hesten som "kopierer" være disponert for det, altså kjede seg like mye.. og da er jo prblemet her.. ikke at den kopierer..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/10/2007 :  11:40:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Drar opp igjen denne jeg. Operasjon?? Kan luftslukere opereres? Hvordan?

Og hva med avl på luftsluker? Er det noe lurt?

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.