hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barring ved Pessoa-clinic
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Barring ved Pessoa-clinic
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Irene A

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  11:51:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Men samtidig vil jeg også tro at Pessoa sitter inne med mer kunnskap om trening av spranghester enn de fleste andre. Sannsynligvis mer enn alle brukerne på hestemarked tilsammen. Han VET mye om dette som ikke vi gjør. Det er lett å være hatsk mot metoder/ridning vi ikke kjenner til. Han vet nok også veldig godt hvilke hester han kan gjøre dette med, og hvem han ikke kan.
Jeg vil tro at han ville forbedre et spesifikt problem på denne hesten, som han anså ble rettet best opp med dette hindret.

Opprinnelig postet av Irene A

jeg mener å huske at du - i en annen tråd - nå hadde funnet ut av en metode i dressur som passet for deg og din hest, dvs barokk/akademisk/klassisk (rett meg hvis jeg husker feil nå). du angret på at du hadde i lang tid "kjempet" med hesten din i stedet for å gå den lange gode veien. du angret på at du hadde fulgt den instruktøren som lærte deg å kjempe med hesten for å få resultater.. der mente du jo at mange instruktører i Norge tok feil mht dressur. Er Pessoa noe forskjellig fra dem? Siden han har enda mer erfaring enn de tyske beriderne, er han da unntatt? De "vet jo hva de driver med" de også, men det er ikke nødvendigvis riktig for det.
skjønner du hva jeg mener?

uvitenhet og "saueflokksyndromet" (gjøre noe fordi andre gjør det) er den verste fienden når det gjelder korrekt horsemanship i dag, spør du meg.

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Dette blir vel veldig OT, men ja, når jeg var yngre lærte jeg å ri på en måte som jeg ikke vil gjøre lengre. Jeg var bare 9-år da, og det varte vel frem til jeg var 15-16. Det er mange forskjellige nyanser i trening, og jeg mente ikke det at alle tyske/danske trenere ville det slik.
Det jeg mener, som er veldig vanskelig å få skrevet riktig, er at man skal være forsiktig med hva man lærer barn/unge ryttere på trening. Om man selv har vært igjennom en lang utdannelse innen hest, og man som voksen lærer teknikker man har stort utbytte av, så kan det være en stor feil å lære yngre de samme teknikkene, da de ikke har den bakgrunnen/erfaringen som et voksent menneske har, med hensyn til å lese hver enkelt hest, og vite når man kan kreve mer, og når man absolutt ikke skal kreve mer. Barn/unge i tyskland blir udannet veldig annerledes enn i Norge, der har de store krav til sits og selvkontroll på hesteryggen. Selv de minste ponnirytterne i tyskland har enorm selvdisiplin! Noe jeg ikke har sett så mye av her hjemme.
Jeg, som ikke har ridd på flere år, har ikke lengre balanse/sevkontroll nok, til at jeg kan disiplinere min hest, fordi de feilene den gjør kommer av min sits og ukordinerte bruk av hjelpere. Da vil jeg heller trene på å få tilbake sitsen min, istedefor å tvinge igjennom hesten for å få et raskere resultat.

Det nytter heller ikke å trene for to-tre forskjellige trenere, som alle ber deg gjøre forskjellige ting. Man må ha en "rød tråd" å følge.
Det betyr ikke nødvendigvis at en metode er bedre enn en annen, men at den ene passer deg og din hest best.

Du missforstod meg nok litt, for jeg tror ikke jeg trener hverken barokk eller akademisk, men fortsatt "vanlig" dressur. Bare med mer vekt på rytterens sits og holdning, enn det jeg har vært vant med fra før.

På denne pessoa-clinicen så var det meget dyktige ryttere. En øvelse som kanskje (les: kanskje) kan være riktig for svært dyktigte ryttere, kan være en katastrofe for mindre rutinerte ryttere.

Ellers er jeg helt enig i at "saueflokk-syndromet" er ille.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  12:57:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
orket ikke å lese alt dette..

men hvis jeg har fortått det rett er / betyr barring at et oxer er laget til sånn at hesten SKAL rive, og få vont får å løfte / hoppe bedre neste gang(ene) ?

jeg har også hørt om noen som setter om en jernbom på det første hinderet i oxeret. dette for at hesten skal slå koden i bommen å få vont.

stakkar..

jeg synes det er for mange som tenker konkurranse, og at de skal vinne, og bare driter i hvordan hesten har det/får det.

Jeg hadde ALDRI klart dette !!!!!!

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  01:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
irene: ja, hadde nok misforstått bittelitt sånnsett.
men synes du at man skal gjøre som ridelæreren sier uansett, om h*n har et kjent navn? fordi "de må jo vite hva de driver med siden de er kjente"? selv om det virker feil, det de gjør? det virker jo logisk egentlig, at de MÅ kunne faget siden de har skapt seg et navn tross alt, men da vil jeg heller være ulogisk og være kritisk uansett navn

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  11:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

men hvis jeg har fortått det rett er / betyr barring at et oxer er laget til sånn at hesten SKAL rive, og få vont får å løfte / hoppe bedre neste gang(ene) ?

Opprinnelig postet av KarenOgHerkula

Til Pessoa hadde de frambommen høyere, ikke bare i den mening at hesten skulle rive, men for at den skulle skjerpe seg.

Men barring er så mangt; løfte bommen når hesten kommer over, legge vonde gjennstander inne i bandasjer, jernbommer eller vonde gjenstander på bommene.

Pessoa sin metode var ganske så harmløs i forhold til andre barremetoder.

Hege Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 26/11/2006 :  18:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å komme med et eksempel:

Geir Gulliksen legger en av hestene sine "feil" på hinder to ganger i trekk på oppvarmingen før den skal inn å gå en stor klasse.

Dette vil da i like stor grad være barring, som å skjule en bom, da formålet i begge tilfeller er å få hesten til å rive, og dermed passe beina bedre neste gang.

Birgitte
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  19:07:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
huff.. dyreplageri!!!
Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  08:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
irene: ja, hadde nok misforstått bittelitt sånnsett.
men synes du at man skal gjøre som ridelæreren sier uansett, om h*n har et kjent navn? fordi "de må jo vite hva de driver med siden de er kjente"? selv om det virker feil, det de gjør? det virker jo logisk egentlig, at de MÅ kunne faget siden de har skapt seg et navn tross alt, men da vil jeg heller være ulogisk og være kritisk uansett navn

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Både og. Jeg mener de fleste ryttere ville hatt større utbytte hvis de hører mer på treneren når det gjelder kommentarer om sits og teknikker. Overalt ser du instruktører som gang på gang må mase på rytterne om f eks å rette seg opp, holde hendene riktig, plassering/bruk av bein osv. Selv på høyere nivåer. Det ER vanskelig å bli kvitt uvaner men det er absolutt mulig å rette på seg selv og sitsen, med den konsekvens at man innvirker mer korrekt på hesten og at hesten da får mulighet til å reagere riktig, og arbeide bedre. Det handler egentlig bare om selvdisiplin.
Men når det kommer til andre ting, som går mer på hesten og behandling av den, skal man være bevisst selv og tørre å si nei hvis man mener det er urettferdig ovenfor hesten. Og er en trener for hard mot hesten, bør man la vær å ri videre for denne og heller finne en annen instruktør.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  19:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
sånnsett er jeg enig med deg ja men det blir feil, synes jeg, om man sier "siden det er pessoa, må det jo være ok siden han er kjent" (sier ikke at du sa det, men er mange som mener det)..
men er enig i at man skal høre på læreren, om det gjelder ting som sits o.l., hvis man tenker gjennom det og finner ut at "ja, jeg burde ha bedre hender". da er det bare å stå på og ha, som du sier, selvdisiplin! ;)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 05/12/2006 :  13:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har heldigvis aldri verken trengt eller vurdert å barre hesten min for å få den til å løfte på lankene.

men barring er jo så mangt: på en oppvarming med dyktige ryttere er det ikke sjelden man ser at rytteren besvisst legger hesten for langt i bunn slik at hesten river og dermed er mer forsiktig inne på banen.

dette gjøres jo også ved uhell av mindre dyktige ryttere :P

det er selvsagt fryktelig at det er slik, men tror nok mange ville ha problemer med å motsi en av verdens beste trenere :S selv forsøker jeg å styre unna trenere som jeg VET bruker ufine metoder mot hestene...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.