hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har dere skader på dere selv? rir dere med det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Har dere skader på dere selv? rir dere med det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Hege+Blesi

Skrevet - 28/11/2006 :  10:49:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen av dere som har skader på dere selv, men fortsatt driver med ridning? Rir dere annerledes eller trener dere på forskjellige øvelser mens dere rir?

Jeg har selv hypermobile ledd og får ofte betennelser når jeg har ridd. I perioder er jeg så dårlig at jeg ikke klarer å ri i det hele tatt, men i de beste periodene går det relativt greit å ri barbak. Jeg rir litt i rundpaddocken og prøver å finne øvelser som både kan styrke muskelaturen samtidig som det ikke skal gjøre vondt. Det er en utfordring i seg selv.

Hadde vært gøy å høre hvordan dere andre gjør det:)

rusket

Skrevet - 28/11/2006 :  11:59:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har prolaps i ryggen, tidvis så kan jeg ikke ri mer enn 5 minutter før jeg stivner og blir liggende resten av uka. Men ridning er jo BRA for ryggen, så jeg har trent opp med å begynne veldig forsiktig, ri 3 minutt, gå av og leie en stund, ri litt igjen, leie en stund osv.

I tillegg har jeg innsett at riktig type sal er veldig viktig for meg, så jeg tok meg veldig god tid før jeg fant en sal som passet oss begge. Nå kan jeg ri lange turer, men jeg passer på å lytte til kroppen og går av hvis jeg får vondt.
At hesten har riktig steg er også viktig for meg. Jeg kunne ikke ridd en med for store/for små steg.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 28/11/2006 :  12:31:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også vært inne på det med sal, da jeg får mindre vondt av å ri med dressursal. Men jeg tviler rett og slett på at jeg noen gang kommer til å finne en sal som passer hesten, meg og lommeboka, desverre.

Jeg klarer heller ikke å ri hester med for store steg, og heldigvis har hesten min veldig små steg. Tølt og skritt er gangarter jeg kan ri i uten å få så alt for vondt.

Hvor ofte klarer du å ri du, rusket? Jeg har kjempe dårlig samvittighet for at jeg ikke får ridd så ofte, men sånn er det nå..
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 28/11/2006 :  18:16:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det varierer veldig, da jeg fikk hesten min i sommer så leide jeg stort sett masse turer (mest pga mangel på sal). Å gå er jo også veldig bra for det meste av skavanker, så vi gikk masse turer i ulent terreng.

jeg brukte som sagt lang tid på å finne sal, for meg spillte det ingen rolle om hva slags type sal det ble, så lenge den passet hesten, og ikke tok livet av ryggen. Jeg endte opp med en JC dressur, den er helt suveren. I tillegg så har jeg en gel-seat-saver på setet for å avlaste ryggen enda mer - og det funker kjempebra!

I helgen var jeg ute på to 2 timers turer på rad. Okey så var jeg litt mørkbanket, men jeg overlevde liksom! Men trav/gallopp sliter jeg med, skal jeg trave bør det være i en oppoverbakke, og jeg må stå i salen uansett. Men det er jo veldig opp og ned hva kroppen tåler og ikke tåler, jeg tror det gjelder mest å høre på hva kroppen sier. Sier den nei etter 5 minutter så hører jeg på det

Hvor lenge klarer du ri av gangen da, og hvor i kroppen har du vondt?

AinaVj

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  19:36:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Med meg så er problemet mitt den vonde salen til de hestene jeg rir.
rir 3-4 hester daglig, og er helt øm nedentil og sikkert også blå i rumpa.
Men dne salen jeg har nå til min egen hest er jeg veldig fornøyd med. bare ikke alle andre sine saler.

Får vel ønske meg en sete-pad til jul. har aldri hatt problemer sånn sett før, men det hender at sier "klikk" et sted langt nede i korsryggen. Har ellers senebetennelse i nakken, og da er det ikke godt å ri. har kjøpt meg leddet stigbøyler for å avlaste knærne og anklene mine. Er plattfot og skal egentlig ha på sko med innleggsåler. får veldig vondt i føttene av rideskoene.

Bør vel vurdere å dra til legen snart. Men å ri, det gjør jeg uansett. tar nok ikke så hensyn til meg selv.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 28/11/2006 :  20:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aina, kjøp sånn gel-seat-saver fra www.borjes-tingsryd.se, der er den mange hundre kroner billigere enn andre steder. Og den gjør underverker :)

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  00:27:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Rusket : Disse gel-seat saver greia, ligger den fint i ro på salen eller? Blir ubehagelig hvis den sklir rundt liksom Sikkert noe feste på den?
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  06:25:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skade i korsryggen og kneskade. Har ikke ridd skikkelig på snart 1 1/2 år, lengter veldig etter det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 29/11/2006 :  08:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada Alger, gelseat'ern har feste, den sklir ikke en cm den :)

Mari; hva mener du med ridd ordentlig, tenker du på skikkelige sprangtimer eller ri på lengre turer?

Jeg har innsett at det vil kreve mye av meg hvis jeg vil ri "vanlig" igjen, mest vil det vel kreve tålmodighet og vilje. Jeg tror man og må kjenne sin egen begrensning og godta fysiske begrensninger. Jeg var veldig pessimist til å begynne med da jeg kjente at jeg ville skrike av smerte etter 5 minutter på hesteryggen, og hadde mest lyst til å bare gi opp. Hva var vitsen med egen hest når man ikke kunne ri den likevel liksom?

Men etter gode råd og oppmuntring fra fysioterapeut så innså jeg at ting kunne gjøres.

Så slik jeg har trent meg opp har da vært å ri hesten i skogen, rir vi for mye asfalt så får jeg fortere vondt. Med en eneste gang jeg kjenner at det stikker i ryggen så går jeg av og leier i minst 5 minutter, litt avhenging.
I tillegg så har jeg som sagt tidligere vært nøye med salen, jeg brukte hele 3 mnd på å finne sal som passet oss begge, og det var for all del en tålmodighetstest

Jeg har også hørt veldig mye positivt om sentrert ridning, så dette er noe jeg har lyst til å prøve, men det må bli når lommeboka mi kan åpnes igjen

Jeg tror som sagt det er viktig å innfinne seg med situasjonen sin og gjøre det beste ut av det. Ta tiden til hjelp og sett små realistiske mål.

Hvordan rir du nå Mari, og bruker du noen hjelpemiddler (korsryggsstøtte, støttebandasje for kne osv)?

Hege+Blesi

Skrevet - 29/11/2006 :  08:36:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hypermobile ledd, noe som gjør at jeg overbøyer mye og har lite stabilitet. Jeg er litt plattfot og bena mine har blitt vridd, noe som har gjort til at jeg går feil. De leddene som er mest plaget er ankler, knær, albuer og håndledd, men har også problemer med hofta. Etter en ridetur i en halvtimes tid kan jeg fort få betennelser i flere ledd.

Jeg kan fint ri en stund, men trav og galopp får jeg vondt av. Jeg rir som regel uten stigbøyler og da går det bedre, selv om det gjør relativt vondt.

Det som egentlig er det vondeste er å få strammet gjorden. Det gjør alltid veldig vondt og ikke klarer jeg å få strammet den så mye som jeg burde. Møkke f.eks klarer jeg ikke lenger.

Jeg tror ridning er veldig sunt og bra, så jeg håper å komme frem til flere måter som jeg kan styrke leddene på uten at det gjør vondt ved ridning.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  09:29:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Med ridd ordentlig mener jeg å ha ridd hesten selv, ikke bare sittet på. Er ganske fortvila, fordi jeg faktisk kjenner at ridning hjelper de få gangene jeg har blitt leid i skritt rundt i en paddock, likevel nekter foreldre og lege meg å ri.

rusket

Skrevet - 29/11/2006 :  09:29:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Auch, det hørtes ikke mye godt ut Hege :(

Det finnes jo terapiridning i samarbeid med fysioterapeut som man kan delta på, vet du om det arrangeres sånt i nærheten av det du bor? Jeg tror selv det er viktig med oppfølging, at man kan få skreddersydd et "opplegg". T.Boysen (vip)på hestemarked er jo fysioterapeut, hun kan sikkert gi deg mange gode råd! De kommer forhåpentligvis i tråden her uansett etterhvert

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  10:09:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er det bevist at ridning hjelper mot musklespenninger og ryggsmerter?

Ingen har satt noen diagnose på meg, men de tror jeg har fått en virvel ut av stilling for ca. 6 mnd. siden, og dermed har jeg fått veldig store spenninger nederst i ryggen som følge av det. Har så vondt at jeg ikke klarer å slappe av, men jeg innbiller meg at ridning faktisk få meg til å gjøre det. Synspunkter?

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  10:11:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvordan rir du nå Mari, og bruker du noen hjelpemiddler (korsryggsstøtte, støttebandasje for kne osv)?

Opprinnelig postet av rusket

Jeg red med knestøtte innimellom før, særlig rett etter kneoperasjonen. Nå er jeg som sagt nektet å ri, men jeg vil prøve uten noe støtte for å se hvordan det går.

Hege+Blesi

Skrevet - 29/11/2006 :  12:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rusket:
Ja, det er nettopp det jeg sitter og funderer litt på. Det må da finnes noe slikt i nærheten eller mulighet til å få litt hjelp med øvelser og slike ting man kan gjøre på hesteryggen.

Mari: Hva slags skader er det du har? Mulig du har sagt det, men jeg har ihvertfall ikke fått det med meg.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  12:09:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hege: Som jeg skrev, ingen har satt noen diagnose, men de mener nesten sikkert at jeg har fått en virvel i korsryggen ut av stilling, noe som har ført til store muskelspenninger, noe som gjør at jeg har konstant vondt. Så selve skaden er vel ikke der lenger, men ettervirkningene er.
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.