hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har dere skader på dere selv? rir dere med det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Har dere skader på dere selv? rir dere med det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Hege+Blesi

Skrevet - 29/11/2006 :  12:28:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mari: Ok, da skjønner jeg. Gjorde det veldig vondt for deg når du red? Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  12:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var og knekte lårbeinet i kneet i fjor høst og kneet blir nok aldri som før igjen Rir nå men bare skritteturer da trav blir helt for jævlig vondt og galopp har jeg ikke testa ut på gamle hissigpropp som kan ha laaaaange bremsespor Men heldigvis så har jeg gammel traver som er helt ok å kjøre med så har muligheten til å trene i raskere tempo enn bare skritt Gå turer er helt uaktuelt for meg så hesten er mitt transportmiddel ut i verden/skogen

Rir ikke med noen form for hjelpemiddler annet enn vanlige som sal,hodelag og hjelm!!!

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  12:34:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Nei, det er derfor jeg er så sur på at de ikke vil la meg prøve å ri litt mer.... Det var ikke behagelig, men mer sånn "go' vondt", altså smerte man kan takle - og det ble bedre rett etterpå.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 29/11/2006 :  12:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å ta kontakt med et sted de driver med terapiridning og har fysioterapeut? Kanskje de kan hjelpe til med noe? Det er ihvertfall noe jeg har lyst til å prøve. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  13:38:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Men det er så langt unna... Jeg bor midt i "ingen-steder", og min fysioterapeut har ingen erfaring med hest, dessverre.

rusket

Skrevet - 29/11/2006 :  14:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Mari, hvem er det som nekter deg å ri, er det legen eller fysioterapeuten?

Ridning er faktisk noe av det beste du kan gjøre for ryggen, det er ingen tvil om det. Men vær tålmodig, og lytt til kroppen. Jeg kunne aldri i verden ridd mens ryggen min var som værst, og man må gi seg selv tid.

Min personlige anbefaling er: hvis alle øvelser fysioterapeuten gir deg gjør mer vondt enn godt, drit i dem! Beveg deg lite og ofte, om så bare 5 minutt per gang, så beg deg så mye du kan. Gå litt turer i ulent terreng, asfaltgåing er ikke noe særlig. Men hold deg langt unna sykling! DET er et værste du kan gjøre med vond rygg.

Har du svømmebasseng i nærheten, så kom deg dit så fort du kan. Trening i vann gjør utrolig godt! Det er ikke så mye som skal til, men vær obs på at det kan ta LANG tid. Har du forresten tatt røntgen av ryggen din?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  15:27:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
rusket: Lege og foreldre som nekter, fysio har ikke greie på hest, men vil gjerne jeg skal prøve.

Takk! Syne sikke fysioterapi har hjulpet en døyt.... Men skal fortsette litt til. Svømming driver jeg med nå og da, det funker veldig bra i små mengder.

Røntgen og MR er gjort, ingenting funnet. Men jeg vet f.eks. om ei som gikk med nerver i klem uten at det syntes på noe bilde, så jeg burde kanskje vurdere ryggekspert.

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  15:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har hypermobile ledd samt mild skoliose og skeivt bekken.

Akkurat no har eg ikkje mulighet til å ri overhode, (eg har ein unghest på berre to) men eg merkte veldi mykje større forbedring på ryggen i fjor når eg rei.
For meg er det ofte verst i ledda på hendene, dei hovner opp og eg mister mesteparten av styrken å har litt vanskar med å opne og lukke hendene å halde på ein gjennstand som td tøylene.

Alt i alt så går det bra sålenge eg høyrer på kroppen og varierar mykje...
Eg MÅ ikkje trene på bane om kroppen min seier tur td.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 29/11/2006 :  18:31:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mari, fysioterapeuten trenger jo ikke ha peiling på hest, h*n trenger jo ikke bli med deg. Poenget er at fysioterapeuter flest anbefaler på det sterkeste å ri for å trene rygg.

Du trenger jo ikke ut på lange turer, jeg tenkte mer på å ri rolig skritt 5 minutter av gangen (f.eks), også bygge seg forsiktig opp. Jeg syns det er rart at legen din nekter deg å ri, det beste som finnes for dårlig rygger er jo nettopp bevegelse.

Carpe Nox, hypermobile ledd, er det noe som er medfødt? Jeg kan ikke noe om sånt

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  19:29:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
rusket: Jada, men jeg blir kritisert for å ikke "gidde" å trene på andre måter, problemet mitt er at det meste annet gjør VONDT. Og - den nærmeste stallen som er intr. i å hjelpe meg ligger over 3 timer med bil fra hjemme....

En løsning er å ha hest på hel-/halvfòr, men det vil ikke mine foreldre.

rusket

Skrevet - 29/11/2006 :  21:22:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er noe som heter "ondt skal ondt fordrive". Jeg vet hvor frusterende det er når man må gjøre ting som gjør vondt, særlig når man har lyst til å gjøre det man syns er GØY i stedet (som faktisk også hjelper)

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har hatt vondt i ryggen, hvor vondt det er, eller hvordan det hemmer deg i hverdagen. Det jeg vet er at det gjør nesten mer med psyken når man er i en sånn situasjon, man har vondt, føler seg hjelpesløs og blir deprimert fordi livskvaliteten kanskje synker.

Jeg tror kanskje de hjemme er redde for at noe kan skje mens du er ute og rir med dårlig rygg, at hesten kanskje kaster deg avog skader deg enda mer. Dette kan så være "usaklig", men det er en mors jobb og bekymre seg

Hvis jeg var deg så ville jeg som sagt holdt meg selv i aktivitet i form av basseng og små turer, sitt bare når du må. Ha massevis av tålmodighet, du vil jo få ri igjen

Og vet du hva? Sengen du sover i er utrolig viktig i forhold til ryggplager. Jeg byttet ut sengen min etter siste prolaps, og det var som å skru på en bryter. Okey så kosta den skjorta, men det er den beste investeringen jeg noensinne har gjort!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  21:31:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt dette i snart 6 mnd., så fysioterapien hjelper ikke kan man si. Har ikke tenkt å suse avsted i galopp, bare skritte med leier på tur.

Kanskje ny seng hjelper, hmm.

Er nok litt psykisk også, muskelspenninger, særlig fordi jeg har hatt det så lenge, prøvd så hardt å bli kvitt det, men ingenting hjelper.

rusket

Skrevet - 30/11/2006 :  06:29:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Første gangen jeg fikk prolaps så var jeg lenket til sengen i 1 år, så du skjønner sikkert at dette kan ta tid :(

Hvis du føler at det overhodet ikke finnes noen bedring, og at fysioterapeuten ikke hjelper deg, så bytt. Dra til en nevrolog på sykehuset, dra til en annen fysioterapeut osv. Du vil sikkert oppleve å få masse forskjellige råd og meninger fra alle ekspertene som kan være forvirrende , men second opinions er alltid bra

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  08:11:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for råd, vi får satse på en tur til noen som kan det bedre :-)

Hege+Blesi

Skrevet - 30/11/2006 :  08:40:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rusket:
Hypermobilitet er arvelig og jeg har fått det fra moren min som også har det. Jeg har hatt det fra jeg var født, og tror det er vanlig at det er medfødt.

Mari:
Det hadde helt sikkert vært lurt å komme seg til en ryggspesialist, kanskje de kan finne ut noe mer? Du må ihvertfall stå på selv for å få noe gjort:) Det har ihvertfall jeg måtte gjøre.

CarpeNox:
Hva er skoliose? Blir bare litt nysgjerrig jeg..
Jeg har også hypermobile ledd og kjenner meg godt igjen det du forteller om leddene på henda. Går du til fysioterapeut eller gjør noe annet for det? Har du det i flere ledd?
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.