hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har dere skader på dere selv? rir dere med det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Har dere skader på dere selv? rir dere med det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Stinem

» VIP

Skrevet - 03/03/2007 :  14:34:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Jeg har prolaps i korsryggen, noe som gradvis har gjort at jeg sitter som ei kråke..
Når jeg blir sliten så stivner jeg og avlaster med å tippe framover

Nå er det bedre ettersom jeg nå bare har unghest foreløpig bare kjører.
Men når Ylla skal innris skal jeg investere i en GOD sal og en gel-saver til setet sånn at jeg forhåpentligvis klarer å ri noenlunde presentabelt igjen.. hehe.

Jeg er også født med overbøyelige ledd, sånn at jeg ofte har fått belastningsskader.. spesielt går dette utover knær.

Itillegg til dette fikk jeg høst konstantert en tilstand som heter Benign Paroksyksmal Posisjonsvertigo som er forandringer i balanseorganet i det indre øret. Da får jeg plutselig karuselllignende svimmelhetsanfall å kan finne på å gå rett på snørra. Anfallene varer i alt fra 10 sekunder til to min.

Sier seg selv at det kan bli farlig å ri i de periodene jeg får anfall
Men nå er det mange mnd siden sist, så jeg håper jeg ikke får de igjen på maaaange år

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 03/03/2007 :  14:44:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra du har mykmul til disposisjon da, Stine;-)

Jeg har hatt et vondt kne i det siste, og da har jeg stilt ut stigbøylene et par hakk. Ellers er jeg heldigvis frisk som en fisk.
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 03/03/2007 :  15:10:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Jepp, Leopold AKA mykmul er terapi for sjel og rygg

Så lenge jeg ikke blir lurt med på flere sekstimersturer med det første, hehe

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  21:10:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Jeg har et håndledd som jeg er litt redd for, for har nesten kappet pulsåren der da jeg datt gjennom en glassdør, så redd for og skade meg akkurat der igjen.

Ellers har jeg en svak ankel, for jeg tryna når jeg bar vaffelrøre, og så ble jeg sparket av en hingst i akillesen på samme beinet, noe som igjen førte til at jeg overbelastet det andre beinet, spesielt kne.

Så har jeg tendenser til og få muskel kramper etter jeg ble trampet over av en fjording da jeg landet i en steinrøys og slo leggen, og da har jeg gjerne vondt noen dager etter det.

Har også veldig lett for og få vondt i ryggen så klarer ikke lenger gå på på sikkelig vis uten og ligne en potet sekk, så jeg står alltid på noe.

rygggreiene fikk jeg da jeg falt med hesten over et hinder og nesten traff neste hinder, ikke veldig digg.
men ellers har jeg det bare bra

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete
Redigert av - Tigull the best 4 life den 04/03/2007 13:30:25 Gå til toppen av siden

games_ruler_forever!

Norway

Skrevet - 04/03/2007 :  13:20:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressegames_ruler_forever!  Svar med kopi av melding
Har for tiden vondt i foten... Gjør ikke no å ri, men hvis jeg trener games og hopper av og på får jeg fort så vondt at jeg hinker rundt hele neste uke.

Ellers... Vel, er jo games-rytter! Blir jo noen fall og blåmerker

,,**Mounted Games makes my world a better place**,, Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  14:16:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg trodde jeg hadde en slitasjeskade i skulderen, og at det var det som gjorde at jeg red hesten min skjev. Hun, altså hesten, er behandlet opp og ned og i mente, men uansett hvor 100% hun blir så faller det alltid tilbake. Da var det på tide å ta tak i seg selv...

Siden jeg er hestemassør så fant jeg ut at menneske-massasje burde være veien og gå. Jeg har gått til både fysioterapi og kiropraktor tidligere for å få fikset på denne skulderen uten hell. Jeg blir bedre den dagen jeg har vært på behandling, og så er det tilbake til start. Uansett, menneskemassøren trykket og vridde mens jeg klynket. Det var ikke noe digg for å si det kort. Poenget er at jeg har, i likhet med hester, kompensert diagonalt, slik at min ene hofte var helt, helt låst. Muskulaturen rundt sittebeinsknokene snakker vi ikke om, det var så vondt at jeg holdt på å spy.

Kortversjonen; hesten er stiv i venstre skulder, bog og nakke. Venstre hofte, pluss at hun har litt issues i lenderyggen. Jeg er stiv i høyre skulder, nakke og arm, samt i venstre hofte, korsygg (mest på venstre side) samt i rumpa. Så kan vi lure på hva som kom først, hønen eller egget. Det er ihvertfall helt tydelig at jeg har ridd hesten min stiv.

Noen dager etter første behandling, når svimmelheten hadde lagt seg, så var jeg på hesteryggen igjen. Red bare en liten barbaktur i skritt på ca en time. Jeg fikk helt sjokk! Ikke prøvde hesten å flytte meg til venstre. Ikke hang hun på ene tøylen. Ikke svarte hun feil på forholdninger osv. Hesten er fortsatt veldig stiv, men med én gang jeg ble korrigert på mine issues, så svarte hesten helt korrekt på de beskjedene hun fikk. Dét satte en støkk i meg. Jeg ber ofte hesteeiere til hester jeg behandler om å gå og få fysikalsk behandling selv, men jeg tenkte som så at så lenge jeg var klar over mine egne skavanker så hadde det mindre å si (pluss at det er dyrt å få behandling selv, og så lenge det ikke gjør vondt noen steds så...). Jeg tok grundig feil!

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 04/03/2007 :  15:15:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Ja, skader har man vel nok av Men jeg har heldigvis ingen kroniske som går direkte utover livet med hest og ridning. Tvert imot hjelper det med å holde meg mjuk og "smurt" i ledd og kropp ved jevnlig ridning.
Hodet har vært igjennom en del hjernerystelser, så skal ikke store dunket i hodet for å få en til lenger. Litt redd for hodet etterhvert.
Skjev rygg, nerve i klem pga. virvler som ikke ligger der de skal (derav også skjev rygg), dårlig syn(pga.slag i hodet), dårlig kne, svake ankler. Familiesvakhet er dårlig rygg og hofter. Og der spiller ridningen inn i stor grad for å holde rygg og hofter gående, så slipper jeg å bytte hofte om 10 år. Osv, osv. Litt svinn må man regne med når man ikke bare tilbringer tida si på sofaen
Gå til toppen av siden

Kaizergutten
» VIP

Skrevet - 08/06/2007 :  21:39:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ett kne som leddbåndene ligger inni leddet. Egentlig skal ikke kneet kunne fungere. Og det skal ifølge legen min skli ut av seg selv. Men takket være ridning har jeg så mye muskler att kneskålen holder seg der den skal. Om jeg plutselig slutter all aktivitet og ikke gjør en dritt så kommer kneskålen til å skli ut av seg selv... Så for min del MÅ jeg ri hver dag. Uansett om jeg har 40 i feber... Interisant, gruer meg til den dagen ! Gå til toppen av siden

2run

Norway

Skrevet - 16/06/2007 :  01:13:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt største problem er nok at jeg har en hjertesykdom. I tillegg har jeg alltid vært "lealaus" med knekkende ledd, smerter overalt, låsninger og slikt noe.

Men som jeg sa, hjertesykdommen min er det værste. På onsdag besvimte jeg når jeg red men det gikk heldigvis bra. Av og til kan jeg få vondt i ryggen når jeg rir også.

EDIT: jeg var veldig overtrøttt når jeg skrev dette, så jeg kortet det ned og gjorde det mer relevant etterpå

Å ri er ikke et spørsmål om liv eller død, det er viktigere enn som så!
Redigert av - 2run den 16/06/2007 14:32:59 Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 16/06/2007 :  11:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff! Føler meg nesten litt dum da når jeg kommer med mine "skavanker". Har ikke noen helt akutte eller skikkelig hadikapede ting, men har problemer med ryggen, kan plutselig stivne helt og ikke klare å røre på meg. Ellers falt jeg av i fjord sommer, og det resulterte i en gamp som sto på leggen min noen sekunder, og man kan si at leggen min ble skeiv etter dette. Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2007 :  14:39:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Jeg rei over 1 år uten fremmre korsbånd. Var veldig vondt men det gikk.
Har fått fikset korsbåndet nå med er fremdeles ubehagelig >_>

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.