hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som IKKJE har respekt for strømmgjerde!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hest som IKKJE har respekt for strømmgjerde!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Frk. Zilja

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  20:59:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
No e eg so lei at eg faktisk sitte å vurdere å selga hesten min å kjøpa ein så virkeli har respekt for strømmgjerde!
Hesten min hadde seinast i kveld brøte seg i gjennom 2(!) strømmtråda å komt seg ut. Fant hu når eg kom i stallen å sku ta hestane inn for kvelden. Då sto hu å hadde forsynt seg av kraftforet til di andre hestane. Då hadde hu sikkert åte 3-4 liter med kraftfor!!!
Skrive på problematferd siden ditta e et skikkeli problem! Hu stikke ut fra beite fleire gonga i vekå. Har null respekt for strømmtråden.. E så lei av da no...Blir skikkeli sliten å oppgitt av å stå i time itte time for å fiksa på gjerde
Skulle virkeli ønskt at eg hadde ein hest så hadde respekt for den strømmtråden!
E da andre så har ditta probleme eller så har nåken gode råd??

Brum

Skrevet - 25/01/2007 :  21:24:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jepp min lille 2,5åring hoppa over gjerdet her om dagen, hestene står på utegang og jeg har et 2,5 meter høyt plankegjerde med 3 rader plank og strømtråd, det hindret ikke denne karen nei, han hoppet over og tok seg en tur til naboen for å hilse på hestene der. Skjønner fortsatt ikke at det kan gå an.
Så det kan bli verre hehe..

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  23:17:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt et råd.. om du tar en bit strømtråd, og binder den løslig rundt nakken på hesten, sånn at den henger ned forran brystet, vil den få strøm med en gang den lener seg på gjerdet.
Min hest gnagde i stykker strømtråden om det var dårlig kontakt, så jeg har gjerdt med aluminiumstråd jeg nå. i 1.20 høyde. hun stikker bare på sommer-brunst-tur... Håper nå at dette skal holde, ellers blir det inn på boks mesteparten av døgnet tre uker hver sommer for denne unge damen. Hun stikker nemlig ikke bare til naboen, men til nabo-bygda! om vi ikke får tak i henne før den tid da!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 25/01/2007 :  23:45:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
få på sikkelig ku strøm og lei henne rett på gjerdet, det gjorde vi med islandshesten vår og har aldri hatt problemer med gjerdet
kjempe reskept, ja vet det høres hardt ut men noen ganger må man gjøre det sånn

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  00:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, man må nok ty til sterk lut på enkelte dyr. Det er "misforstått snillhet" å ha lav styrke på strømmen når man har en utbryter-hest å gjøre med. Det er MYE farligere om den kommer seg ut og evt. blir påkjørt. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 26/01/2007 :  07:47:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Å leie hesten på gjerdet vil jeg ikke anbefale, noen hester forstår ikke sammenhengen melom tråden og strømmen og kan miste tilliten til deg.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Kil_Rappa

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  10:46:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKil_Rappa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å leie hesten på gjerdet vil jeg ikke anbefale, noen hester forstår ikke sammenhengen melom tråden og strømmen og kan miste tilliten til deg.

Opprinnelig postet av Brum

Man kan få noen helt andre til å gjøre det, noen som ikke er i kontakt med hesten ofte...

Klemmer fra Monica Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  11:28:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
det vil bryte ned tilliten til mennesker generelt. hvorfor ikke prøve med en trådbit festet løst rundt nakken???

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  12:07:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
min hest er ekstremt tilitsfull og dilter løs etter og er en engel.
og han ble leid på gjerdet
og han tok hintet

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 26/01/2007 :  13:28:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
En bit tråd rundt nakken var et smart tips, så lenge hesten ikke hekter seg på ett eller annet vis...tenk om tenk om, de får til det meste. Men prisippet er innmari smart.

Vet ikke hvilken bredde du har på tråden, men skaff deg iallefall den bredeste som er å få tak i og skikkelig ku-strøm,ja!
Gå til toppen av siden

Frk. Zilja

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  14:33:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for råd!:) Skal opp til stallen å fiksa et godt gjerde no! Trur eg komme te å bruka råde ditt, solanju, med å festa ein strømtråd rundt nakken! Ellers har eg leid hu på strømmgjerdet mange ganga. Da har ikkje brøte tilliten å da har heller ikkje gjort hu redd for strømm.. :( Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  18:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg holder på med hestene og trener påå og ta dem inn og ut.

Islandshoppa sto litt for nerme og eglet når jeg skulle ha Amigo ut.
Helt oppi gjerdet.

Da tok jeg gjerde bort til henne og hun strekte seg mot det.
Hun fikk strøm i seg, skvatt til og snudde rompa til et stykke fra. (ca. 2 meter) men akkurat passe for meg.

Hun har ikke noe problem med å være med meg gjennom der.
Eneste forskjellen er at når jeg kommer med Amigo så går hun et par skritt bort og står og venter.

Nå trener jeg litt respekt med henne også da og hun er ikke redd mennesker, så mente det var ok på henne og gjøre det slikt.

Men det er jo mye farligere at hestene stikker av, en at de får seg en god støyt av strømmen en gang!! Har hatt hester som har lent seg over gjerdet når jeg har vært med mat på andre siden. Da har jeg trekt meg litt unna slik at de akkurat har fått tak i maten og akkurat i gjerde.

Og har fått strøm i seg.

De har værken blitt redd for meg eller maten hehe

Må være et frustrerende problem.
Gla jeg ikke har det problemet, ikke foreløpig hvertfall.
For vi bor kloss oppi bilvei. Grøss og gru
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  18:17:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
trikset er å ha en trådbit som er kort nok til at den ikke sklir av hodet når hesten bøyer seg for å spise. men slak nok til at den vil gli av ved motstand. Går jo også an å binde en lettløslig knute, som gir seg ved motstand!

summer

Skrevet - 26/01/2007 :  18:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også prblemer med utbrytersk hoppe, hun er 13 år og tro meg, du må få bukt med det NÅ.

Men, hvordan er strømforholdene på stallen deres. Hvor sterk strøm er det, hvor godt leder trådene strøm (altså hvor god strøm er det i selve trådene) er det god nok jording ?

LØper hun rett igjennom trådene og river ned gjerdet ? Dette er dessverre frytkelig effektivt ,for det er bare å bite i seg strømsmerten littegrann. ... på en sånn hest er jeg redd det ikke er så enkelt med en strømtråd rundt halsen (En kjetting er forresten enda mer effektiv ...)

Hvis strømmen er skikkelig god, trådene leder veldig godt, og jordingen er bra , har jeg bare et råd til deg : Få opp plank så fort som fy. Rett og slett lær henne at hun må være innenfor. Det går fort sport i det her , og prøve å komme ut uansett, og plank stopper de fleste som løper igjennom i allfall.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  20:01:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
ikke min frøken! de bare rompegnikker hun vekk! Eller spiser opp!

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  21:23:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Plank stopper heller ikke min utbryter! Ikke strøm heller. Men et 2 meters høyt reingjerde ser ut til å holde ho innenfor. Men ho finner svakheter ved gjerdet og gnikker/åler seg ut.

Den beste løsningen er å finne årsaken til at hesten rømmer, og så godt som mulig fjerne den.

Ellen Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.