hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sliter seg..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sliter seg..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 05/02/2007 :  12:31:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
eller hold en arm rundt nesa på han slik at du kan klemme til med hånda rundt neseryggen hans når han vil dra avgårde. For det første kommer han ingen vei på den måten, og han finner det ganske så ubehagelig.

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Bare husk på at hester ikke puster gjennom munnen.. Så om du klemmer igjen nesa får den ikke puste. Jeg vet ikke om det er rette måten å håndtere 600kg hest på... men men..

Du finner nok fort ut hvem som er sterkest..

Opprinnelig postet av Lopke

Det er riktig at den blir ubehaget i pusteveien, og vil med dette informere alle om at dette grepet ikke er ment til hesten detter om. Det er heller ikke ment som noen riktig måte å behandle hesten på eller en handling man legger inn i den daglige håndtering av hest, men er ment som en handling der og da for å stoppe en stri hest som f.eks er på vei ut i trafikken.

Det kan virke som om den aktuelle hesten her på tråden har blitt immun mot det meste, men grepet fungerer på de fleste hester i alle str. jeg har måtte stoppe på ti-øringen av sikkerhetsmessige årsaker. En forutsetning er at man tør å ta tak, og at det blir gjort "riktig". Hesten dør ikke, får ikke varige mèn og hater deg ikke i etterkant.

I noen øyeblikkssituasjoner må man bare legge alt av NH-metoder og andre vennligsinnede handlinger til side og bare gjøre det som må gjøres for å f.eks. få stoppet hesten før noe alvorlig skjer.

Feilen hos denne hesten ligger jo tydeligvis helt fra starten av hvor den til alle tider har blitt leid med kjetting over nesa, ikke likt dette, satt seg i mot, blitt røsket i, etc. Da er det klart det er mer behagelig å bite i seg all ubehagelighet og stikke.

Har du prøvd å longere han i innhegningen som et ledd i leietreningen? Hvis dere har en god kommunikasjon på longeline, og har respekterer veiledning av longepisk, så er det kanskje noe dere da etterhvert kan prøve å ta med dere ut av innhegning. Det er også lurt å ha med en medhjelper i treningen når du har anledning.

Ja, dette er nok noe som sitter godt i hodet på hesten fra følls ben av, så da er det kun tålmodighet som hjelper. Lykke til;)
Gå til toppen av siden

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2007 :  18:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
NedreKjønås: Ja,jeg har longert han i innhegningen og der gjør han allt jeg ber han om og jeg kan i tillegg leie han i grima uten problemer MEN med en gang vi går ut porten så forandrer han atferdsel og blir en helt annen hest,sliter seg,steiler,han har tilomed gått til angrep mot meg mens han var løs på gårdsplassen!
Litt her og litt der... Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 05/02/2007 :  18:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt mange unghester da- ( men var ikke så stor før jeg heller) som har stikki av med meg..Noen av de ganske så vrange. Hun ene ga seg aldri før jeg måtte slippe.. Hun stakk inn i skogen og snurret meg rundt trærne og var helt vill. Til slutt lærte jeg meg en teknikk på det. Hadde kjetting leietau og rasltet i den eller nykket og la på mer og mer press. Det funket veldig bra.. (Men skjønner jo at dette er noe helt annet) Men jeg har også nektet å slippe.. De fleste har løpt som gale og jeg har hengt etter som ei flue, men jeg har ikke gitt meg.. Så har vi prøvd å gå tilbake til der hele greia begynte å går ned igjen. Om hesten springer igjen, så gjør jeg det samme en gang til. Gir meg ikke før hesten går skikkelig- men da får den også fri med en gang.

En annen ting kan være å når den springer og du til slutt får tak i den kan du be den jobbe mer.. Enten flytte på den, longere den litt osv. Skjønner at dette kan være vanskelig.

Det eneste som hjelper er å være vragnere enn hesten. Å ikke gi seg, ikke bli sint, være tålmodig, si til hesten at greit du løper- men hver gang du gjør det må du jobbe ganske hardt etterpå.Når du går pent får du fri. Bruk mye tid på å tren på dette.. det er relevant trening for hesten, som mange bare ikke gidder å gjøre.

Det hjelper sjeldent å ta på den mer utstyr hvis den virkelig vil løpe- for da lærer den seg bare å være sterkere.. desverre ofte slik hvertfall!!

Så mitt forslag er å lage en liste over alternative ting man gjør om hesten stikker og gjør dette hver gang. Når den er snill så får den belønning. MASSE belønning for små skritt. Om den bare går pent ett skritt så ros masse med en gang for dette skrittet!
Gå til toppen av siden

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2007 :  21:54:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har holdt på med mange stae hester oppigjennom tiden og jeg har aldri gitt meg
Jeg fortsetter til jeg får ett resultat/respons fra hesten som jeg vil ha og avslutter da når vi er på topp for å si det sånn.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/02/2007 :  01:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har sett dølahingster blitt fremvist på utstilling med solid kjetting og to svære mannfolk som hang i hodelaget - og flere ganger ble begge løftet "off ground" av den svære og meget selvbevisste hingsten - et "flott og mektig" syn - men SKREMMENDE også!

Da skal det noe til å endre en slik adferd - med taugrime og "godord". Ihvertfall krever det en meget besluttsom og trenet eier, som har fått "mer enn en håndfull" å hanskes med - i laaang tid.

En slik hest har jo vokst opp med PRESS - PRESS og MERE PRESS - og verre og verre har det blitt - den tror jo at det er slik det skal være - og den har lært seg alle triks for å teste ut hvor sterk "motstanderen" er - hesten tror at alt er en evig kamp. Den har fra den var føll aldri lært noe om "belønnng av ønsket adferd" - bare "straff for uønsket adferd".

Med et 800-kilos "føll" - kan det bli litt av en utfordring å prøve å snu. Ja, det kan være svært farlig også.

Har selv ikke hatt en slik utfordring noen gang, men selv smågutter (= nl-hingsteføll) på knappe 100 kg kan - hvis de finner ut at de har muligheten - få overtaket. Men jeg har brukt ros og "la få fri" (dvs. lett på presset øyeblikkelig når de hører etter).
Og så har jeg "juksa" skikkelig, for jeg brukte deres mødre som gode eksempler, og som "dempere" på viltre smågutter.

En lliten tanke: Er det ei mærr (eller en snill vallak-venn) som kunne "brukes som oppdrager" til denne kraftkaren?? Her må vel alle positive muligheter tas i betraktning, eller hva?
Gå til toppen av siden

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  09:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den andre vallaken min er en grei kar å leie og antakelig en god mulighet til å vise kaldblodsn hvordan det skal være? En såkallt oppdrager som du skriver
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.