hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sliter seg..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Sliter seg..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2007 :  23:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp fått en bestemt kaldblodskar til gårds og han har virkelig egne meninger.
Med en gang vi kommer oss ut av porten til gjerdet så sliter han seg løs og springer avgårde. selv om jeg bruker hodelag på så gjør han det! Men inne igjerdet er han snill som ett lam,kan leie han i både hodelag og grime uten problem.
Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å kunne klare å leie han utafor gjerdet?
Vi bor rett atmed e6`n så det er ikke bare ekkelt at han gjør det men og skummelt

Litt her og litt der...

dragoline

» VIP

Skrevet - 02/02/2007 :  11:06:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff dette var da kjedelig.
Bor selv rett med en vei og synes det er drit skummelt.

Vet ikke helt hva du kan gjøre ,hvis den sliter seg med hodelag også.

Enda verre er det jo at den finner utav at det er noe han kan gjøre.
Siden dere bor helt ved veien, så er det egentlig ikke spille rom for at slikt kan skje.

Hvordan er han og fange inn igjen etterpå da?

Går ikke an og sette opp midlertidlig stengsel litt lengre ifra utegarden og til boksen?
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 02/02/2007 :  11:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv eventuelt med et lengre leietau, slik at du har mer å gå på.

Hvis du har en stolpe eller noe med utegarden, kan du snurre det rundt der når du går ut, så du slipper å slite deg ut:-)
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 02/02/2007 :  14:31:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Har du prøvd med taugrime? Den gir mer trykk på hesten enn en vanlig grime.
Ellen Gå til toppen av siden

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  19:18:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hittil har han snudd med nesten en gang og fulgt etter andre vallaken min inn i stalln heldigvis. Har verken stolpe til å snurre tauet rundt eller noe stengsel fra port til boks Og jeg har forsøkt å leid han med langt longjeringstau,men når han setter hodet ned og løper avgårde må mer en bare lille meg til for å klare å holde igjen.

Taugrime har ingen funksjon på sterke hester som sliter seg,har prøvd det før og kunne like gjerne ha leid han i panneluggen for så lite hjelper taugrime på denne karn! Men takk skal dere ha for gode svar uansett Og ja,siden vi bor atmed veien er det skjit skummelt

Litt her og litt der...
Redigert av - iris22 den 02/02/2007 19:20:52 Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  20:48:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
hva om du bakketrener han på å vike for press av pisk som forlenget arm? Hver gang du peker eller berører bakparten hans på den ene siden, skal han flytte den vekk fra deg. Kanskje du da kan klare å avlede planen hans, evt lede han rundt i en halvsirkel til han står med hodet vendt mot inngangen til beitet igjen. da blir det mer jobb å prøve å stikke av, enn å gå pent inn i stallen.
Tydelig at denne karen her bare VEIT at han kan, og benytter seg av den saken. Litt vanskelige de der.. Men bajas var sånn, og det som måtte til med han, var at det måtte være mer slitsomt å stikke av enn å gå som folk!
Heldigvis stakk han bare av for å komme fortest mulig inn i stallen, ikke ut på veien.
Lykke til med røver`n!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 02/02/2007 :  21:16:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Det er ikke taugrima i seg selv som er så effektiv, men hvordan du bruker den. Dersom hesten prøver å slite seg må du kunne forutse dette og i samme øyeblikk den gjør det sett beina godt plantet i bakken, vent til hesten nærmer seg enden av tauet og i det den gjør det dra/rykk /vri (samtidig) hodet mot deg og resten av hesten vil være nødt til å følge etter. Ikke stå bak hesten men litt til siden. Dette handler om timing!!! Man kan fint snu en løpsk hest på 700kg på femøringen med taugrime og langt tau. Du trenger en taugrime av god kvalitet, et langt sterkt leietau på ca 4m (et langt tau gjør deg sterkere) og selvsagt plass nok til å kunne snu hesten.
Feil bruk av taugrima gjør bare vondt verre (klamre seg fast nær hodet til hesten osv..)

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  22:07:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har trent mye på å det å vike for press inne igjerdet og der er han kjempe snill og gjør allt jeg ber om,men med det samme jeg lukker opp porten slår han seg vrang og steiler da jeg begynner å leie han rundt i halvsirkler,ber han vike ++ Men jeg skal da prøve videre med dine ideer Solanju :)
Litt her og litt der... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/02/2007 :  22:25:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vent til hesten nærmer seg enden av tauet og i det den gjør det dra/rykk /vri (samtidig) hodet mot deg og resten av hesten vil være nødt til å følge etter.

Dette har jeg lest flere ganger her på hestemarked, og lurer på hvor iallverden dere har det fra ... en svær gamp som stiver av i nakken blir ikke tvunget rundt av en taugrime. Hesten MÅ ikke bøye hodet fordi om man bruker taugrimen ... samme hvordan knuter og punkter er, så er tauet festet under haka, og VIL 700 kilo gå rett fram, så gjør den det .....

Ellers har jeg bare to ting og si . leietrening leietrening leietrening (gradvis også utenfor havna, gi den oppgaver hele tiden, og gjerne BELØNN DEN med noe godt !!! Ikke la den få sjansen til å tenke på å stikke av. Ikke begynn å jobbe NÅR den tuller, men hele tiden. Og belønn all positivitet.

Bøye nakken!!! Jobb med å bøye nakken for trykk, slik at den mer eller mindre automatisk gjør det. Mange kaldblodser er som om de har en stålbjelke gjennom kroppen Og denne er det kjekt å prøve å bøye litt :) Lær han at det er meningen at han ikke skal stive av nakken for trykk, men bøye den.

Tror neppe det hjelper å sette på den noe form for utstyr, teknikk er så mye bedre, hold på konsentrasjonen hans :)
Gå til toppen av siden

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  22:41:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp,summer da blir det leietrening og nakkebøying Og endelig flere enn bare meg som skjønner at taugrime er ubrukelig når dem finner ut at de skal løpe.

Brum

Skrevet - 04/02/2007 :  12:06:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Har du prøvd summer? For det har jeg flere ganger med flere forskjellige hester og det funker veldig bra men bare om man har rett timing og kan lese hesten. Taugrima har ikke har så stor effekt om man ikke vet hvordan man skal bruke den
Kan jo ta noen eksempel: Har stoppet en tinker på 600kg++ som ble skremt av en trailer og fløy ut i full galopp på hovedveien på denne måten. Har også hatt en stor dølehest på 700kg som tidligere hadde lært at det bare var å gå eller løpe vekk med stiv nakke så var han løs, han gikk også rett over folk om de sto i veien for han. Forrige eier hadde brukt taugrime på han men på helt feil måte så han hadde ikke noen respekt for denne grima heller, kan love at det ble en stund med mye krangling men uten taugrima og rett timing hadde det aldri gått, han sluttet helt med dette og jeg kunne til slutt leie han i vanlig grime igjen. Tidligere hang jeg bare på slep om jeg brukte vanlig grime på han og jeg hadde aldri klart det uten taugrima. Har også hatt flere unghester og samtlige av de hestene jeg har hatt har i løpet av kort tid lært seg å gå fint i slakt tau i mitt tempo. Dette har selvsagt ikke bare med taugrima å gjøre men den er et fint verktøy.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 04/02/2007 :  14:07:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Får sikkert mange på nakken nå. Men for at han i mellomtiden ikke skal kunne skade seg selv eller andre, legg enten leietauet over nesa på han (ikke kjetting selvfølgelig), eller hold en arm rundt nesa på han slik at du kan klemme til med hånda rundt neseryggen hans når han vil dra avgårde. For det første kommer han ingen vei på den måten, og han finner det ganske så ubehagelig. Har fått stagga noen hester på den måten hvis sikkerheten var i fare, og noen har også funnet ut at det er bedre å følge på pent bakfra enn å buse på. Ellers er jo selvfølgelig trening, trening det eneste rette. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 04/02/2007 :  17:14:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
je sier bare at taugrima ikke tvinger hesten til å snu nakken og bøye hodet. Ikke at den ikke er et godt hjelpemiddel. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/02/2007 :  17:51:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
eller hold en arm rundt nesa på han slik at du kan klemme til med hånda rundt neseryggen hans når han vil dra avgårde. For det første kommer han ingen vei på den måten, og han finner det ganske så ubehagelig.

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Bare husk på at hester ikke puster gjennom munnen.. Så om du klemmer igjen nesa får den ikke puste. Jeg vet ikke om det er rette måten å håndtere 600kg hest på... men men..

Du finner nok fort ut hvem som er sterkest..
Gå til toppen av siden

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2007 :  18:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er faktisk blitt leid med kjetting over nesa helt siden han var liten,og flere andre eiere har gjordt dette.Så han springer uansett og bryr seg ikke om de eventuelle smerter/pustevansker han har der og da så det er egentlig nytteløst og plage han mere med det! Sånn som jeg forstår det har han bestandig vært litt vanskelig å leie,men ingen har gjordt noe særlig stort ut av det så nå vet han inderlig godt at han er sterkest

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 05/02/2007 :  09:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Jeg ville prøvd Mony Roberts dually grime jeg, lær deg teknikene som vises på dvd'en som følger med og gjør deg kjent med hesten på den måten, han vil også bli kjent med deg og vite hvor han har deg! Er vel verdt et forsøk, kjetting er ikke så god løsning synes jeg.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.