hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min angriper meg!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hesten min angriper meg!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tina_Marie

Skrevet - 02/03/2007 :  12:31:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå trenger jeg virkelig hjelp her! Kaldblodshoppa mi på 10 år, traver, har klikket helt! Har hatt henne i 2 1/2 år helt uten betydelige problemer etter min mening. men nå, denne uka har hun angrepet(!!!!) meg TO ganger når vi har vært ute og ridd. hun har begynt det hele med å oppføre seg eksemplarisk, til å dra ned hode helt mot bakken, uten kjangs til å dra det opp igjen da hun løper ut, med hodet så langt ned hun klarer. det nytter heller ikke å dra til den ene siden da hun begynner å bukke å steile. etter noen meter med dette kaster hun meg av og angriper meg! på mandag tok hun en brå sving i full galopp, og kom mot meg igjen og skulle til å ta meg. da slo jeg til henne med alt det jeg hadde på mulen og hun oppførte seg greit nok på vei hjem, dro bare ned hodet noen ganger.
i dag da jeg ridde henne bestemte jeg meg for å ta det rolig å se hvordan det gikk. så vi la ut på tur som vi pleier og hun var igjen kjempegrei å ha med å gjøre. da jeg hadde tenkt å snu begynte helvete igjen, akuratt det samme, men denne gangen fikk jeg dratt hodet hennes helt mot beinet mitt og lot henne gå på en veldig kort volte. da jeg tenkte det er nok, så kastet hun meg av og da jeg reiste meg opp igjen la hun på ørene og sparket meg i magen. jeg skjønner ingenting! det har aldri vært noen problemer med henne før utenom bukking (som kom av salen som nå er skiftet ut), at hun løp ut (bruker nå 3-delt pessoa på det mildeste) og biting (som kom av mangel på respekt).
denne gangen aner jeg ikke råd! hun kan ikke ha bli skremt siden hun angriper MEG etterpå. og dette er velig rart fordi denne hesten stoler ikke på folk med det første og hun har aldri vært så trygg på noen før som hun er på meg og jeg har virkelig jobbet for å vinne respekten og tilliten hennes og så vidt jeg vet, har ingenting forandret seg fra min side som kan ha brutt tilliten og respekten. jeg har alltid behandlet henne rettferdig og hun har gjort det samme med meg virker det som. hun har heller ikke vondt noen plass da dyrlegen har sett på henne for ikke lenge siden.
vær så snill og hjelp meg!

AinaVj

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  13:35:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg ville i første omgang kuttet ut pessoabittet. Utifra hva du skriver, så blir det ganske mye å dra i når hun tar hodet ned, eller når du prøver å dra henne rundt. Mildeste hakk eller ikke......Todelt eller tredelt......Et pessoabitt er et VELDIG tøft bitt som man ABSOLUTT IKKE burde dra med. En hest er veldig følsom i munnen, og det kan være utrolig smertefullt å bli dratt i med et pessoabitt.

Når en hest er redd, vil den først prøve å flykte. Om ikke det er mulig, så går den til angrep/forsvar. Og det kan se ut som om den prøvde på det hvis den ville gå til angrep TO ganger?

Noe er i hvertfall galt med hesten, og vær åpen for å teste ut ALLE muligheter (også selv om salen er byttet ut). for saler som ikke passer kan nemlig føre til låsninger i ryggen. Og det kan fortsatt være ømheter i ryggen fra forrige sal som evt ikke vil forsvinne om ikke ryggen for hvile. Og veterinærer stoler jeg aldri på 100% da jeg har sett mange forferdelige tilfeller. og selv om det ikke var noe galt med hesten "for ikke så lenge siden", så kan det godt hende at noe galt har dukket opp nå.

Et forslag kan være å prøve å leie henne den samme strekningen som du har ridd, og prøve å se om hun reagerer likens (men VÆR FORSIKTIG i så tilfelle da et så stort dyr som angriper ikke er til å kødde med).
Om det går fint mens du leier, burde du kanskje ha gått igjennom utstyret du bruker når du rir.
Om hun angriper deg eller prøver å stikke av, burde du kanskje jobbe med respekt, tillit og trygghet. Og evt sjekke tenner, gane, hele munnen forøvrig, virvler, sener og muskler for å ikke utelukke om det er vondt noen steder.

lykke til

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  13:40:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg ville i første omgang kuttet ut pessoabittet. Utifra hva du skriver, så blir det ganske mye å dra i når hun tar hodet ned, eller når du prøver å dra henne rundt. Mildeste hakk eller ikke......Todelt eller tredelt......Et pessoabitt er et VELDIG tøft bitt som man ABSOLUTT IKKE burde dra med. En hest er veldig følsom i munnen, og det kan være utrolig smertefullt å bli dratt i med et pessoabitt.

Når en hest er redd, vil den først prøve å flykte. Om ikke det er mulig, så går den til angrep/forsvar. Og det kan se ut som om den prøvde på det hvis den ville gå til angrep TO ganger?

Noe er i hvertfall galt med hesten, og vær åpen for å teste ut ALLE muligheter (også selv om salen er byttet ut). for saler som ikke passer kan nemlig føre til låsninger i ryggen. Og det kan fortsatt være ømheter i ryggen fra forrige sal som evt ikke vil forsvinne om ikke ryggen for hvile. Og veterinærer stoler jeg aldri på 100% da jeg har sett mange forferdelige tilfeller. og selv om det ikke var noe galt med hesten "for ikke så lenge siden", så kan det godt hende at noe galt har dukket opp nå.

Et forslag kan være å prøve å leie henne den samme strekningen som du har ridd, og prøve å se om hun reagerer likens (men VÆR FORSIKTIG i så tilfelle da et så stort dyr som angriper ikke er til å kødde med).
Om det går fint mens du leier, burde du kanskje ha gått igjennom utstyret du bruker når du rir.
Om hun angriper deg eller prøver å stikke av, burde du kanskje jobbe med respekt, tillit og trygghet. Og evt sjekke tenner, gane, hele munnen forøvrig, virvler, sener og muskler for å ikke utelukke om det er vondt noen steder.

lykke til

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  17:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heilt enig,få dyrelegen til å sjå på ho igjen!Dersom du har mulighet,kan du jo kanskje melde deg på eit horsemanshipkurs og?Forstår godt at du er fortvila,hadde hesten min begynt å oppføre seg slik,hadde ikkje eg heller forstådd noko ting..Men ikkje gi opp:)Hesta e veldi lett mottakelige dyr,å hu kan nok likaso godt snu om til sine tidlegare gode vaner igjen:) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  18:40:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min erfaring er at veterinærer generelt er for dårlige til å finne låsninger etc. Ville heller fått tak i en equiterapeut og fått h*n til å gått over hele hesten.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 02/03/2007 :  18:57:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet at det ikke er noe galt med salen, og det ville vært rart om hun hadde låsning som betydde noe nå, siden salen ble byttet ut for 2 år siden og hesten har ikke forandret seg fysisk heller. og hun er ikke redd, det kan det heller ikke være siden hun ikke skvetter, hun finner bare plutselig ut at "nå skal hodet mitt NED og BLI der".
men har vært i stallen igjen for en time siden og har ridd litt dressur og oppdragelse med henne. dette funket kjempefint og hun gikk nydelig. jeg skal prøve dette fremover og ri litt og litt på tur, lengre og lengre.
å bytte ut pessoabittet skjer ikke. det kommer bare til å lage større problemer da hun tidligere var umulig å stoppe med vanlig trinsebitt, jeg trenger den kontrollen jeg har med pessoabittet, som er det eneste bittet som funker for oss.
jeg har ringt dyrlegen og han skal komme på mandag å se på henne da jeg også har merket at hun har diarè og tror dette kan ha noe med saken å gjøre.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  20:01:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nå har jeg litt erfaring med hest med problemer, og kan si med stor sikkerhet at hesten virkelig prøver å si deg noe. Den bruker VELDIG STORE BOKSTAVER, til og med.

Hvorfor ikke bare droppe bitt totalt en stund framover?
Ihvertfall inntil du har fått en god hestetannlege til å sjekke munnen hennes?

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 02/03/2007 :  20:33:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm.. det har jeg faktisk ikke tenkt så mye på! skal definitivt prøve forslaget ditt. er bare at jeg føler meg "maktesløs" for å bruke det ordet når det kommer til å ri henne uten bitt. men skal få tak i et bittløst hodelag å se. har jo ridd henne med grime på "banen" og det har funket greit egentlig. men hun er så mye annerledes på tur enn på "banen"... og jeg er vil ikke bli angrepet mer... selv om dette bare har skjedd to ganger er det en farlig ting hun holder på med. men som sagt skal jeg gjøre som du sier! tusen takk for at du tente ett lys i hodet mitt! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/03/2007 :  21:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå trenger jeg virkelig hjelp her! Kaldblodshoppa mi på 10 år, traver, har klikket helt! Har hatt henne i 2 1/2 år helt uten betydelige problemer etter min mening. men nå, denne uka har hun angrepet(!!!!) meg TO ganger når vi har vært ute og ridd.

Jge får litt sånn ... når hesten forandrer adferd så til disse grader ... så ville ikke i min villeste fantasi satt meg opp på den før den var sjekket i alle ender .... noe er veldig galt, og den sier fra mer enn tydelig ...

Kopi av melding:
jeg vet at det ikke er noe galt med salen, og det ville vært rart om hun hadde låsning som betydde noe nå, siden salen ble byttet ut for 2 år siden og hesten har ikke forandret seg fysisk heller

En låsning kommer på sekunder. Det kan være nok at hun ruller seg litt galt, reiser seg litt galt, tar et litt feil bukk eller lignende. En låsning kan hun få i havna, den behøver ikke komme av salen.

Personlig ville jeg ikke satt meg opp på denne hesten før hele kroppen og munnen er sjekket av folk som kan det ... men det er meg da ... for det første fordi hesten så tydelig sier at noe er galt, for det andre for din egen sikkerhet skyld ...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  22:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, så sant det ikke er at akutt tilfelle av mental forstyrrelse, ville jeg kansje grundig sjekket munnen på den hesten.
Et gnagsår, bitt seg i tungen eller kinnet, en vond tann, vondt i ganen, sår hals - ja, det er mye som kan være veldig lite og veeeldig vondt inni en munn....
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 03/03/2007 :  12:03:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun har hatt store problemer med munnen før. som 3-åring ble hun operert for noe, tror det var skjev tann eller noe sånt. men jeg skjønner bare ikke hvorfor hun angriper meg. jeg har sett at folk har vært stygge med henne og hun har ikke angrepet dem, bare rømt. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  15:17:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Hjernesvulst?
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 03/03/2007 :  17:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe er galt. det er grunnen . Og da må man rett og slett finne ut hva som er så galt at hesten velger og angripe deg. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  17:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har ikke en sammenheng med steilinga hennes da? Tenkte kanskje at hun prøvde si fra på en mildere måte ved å steile først, men føler nå hun har måtte gå så langt som til angrep.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  20:52:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Når en hest angriper er den farlig, jeg hadde latt en rytter med mer kunnskap enn deg ri den og evt sammen med deg på tur, og så kunne du hørt hva den personene tror, og så evt byttet hest så personen kunne se om det er rytter feil.

Og om det samme skjer, få tak i en tannpleier, som Ellen eller Åse og få sjekket munnen hennes.

Evt et horsemanship kurs.

Om du prøver alt dette og ingenting løser seg hadde jeg iallefall vurdert om jeg hadde beholdt hesten, for du kan jo faktisk bli drept av denne hesten.

Lykke til og hold oss opptatert

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

siliussa

Skrevet - 09/03/2007 :  12:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er ihvertfall ikke noe vitsi å slå slike hester, det er som regel alltid eieren sin feil. kanskje salen er et problem-passer den? du må få hesten til å føle seg trygg på deg, ikke slå den, da vil den bare se deg som en fare. jeg har vært borti sånne hester, og det er alltid et eller annet som plager den som får den til å gjøre sånt,ingen hester angriper mennesker uten noe grunn. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.