hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min angriper meg!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hesten min angriper meg!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tina_Marie

Skrevet - 09/03/2007 :  13:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
denne hesten har aldri noen gang stolt på et menneske slik den gjør med meg. jeg kan få den hesten til å gjøre ALT. salen passer, hodelaget passer, utstyret mitt blir jevnlig sjekket for å se om det passer av folk som har peiling. Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 09/03/2007 :  13:53:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er jo selvsagt klar over at noe plager henne. skal i dag prøve å ri henne en annen plass å se om det har noe med plassen å gjøre. hvis det samme skjer igjen skal jeg få alle slags folk til å se på henne Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/03/2007 :  14:41:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
FÅ tak i en tannpleier, kan være det er noe alvorlig galt i munnen hennes, så at når du drar så får hesten vondt!

Men for all del skaff en tannpleier og ikke en dyrlege for en tannpleier går mye grundigere til verks og tar bilder inne i munnen, så er det noe galt ser dem det.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  01:15:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nevnt det tidligere, og støtter Tigull og andre som har foreslått en GRUNDIG sjekk av hestens munn.

Du sier at hun har hatt en tannoperasjon tidligere - få tatt rtg.bilde av kjevene hennes. Kanskje det ligger en gammel tannbyll, en gammmel rot eller noe annet "grums" inni kjeften et sted.

En hest som angriper er LIVSFARLIG!!!! - OG - den angriper ikke uten grunn! Søk hjelp FORT!
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 10/03/2007 :  11:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
har nå snakket med en i kr.sand som jeg kjenner som skal komme å se på henne. så får vi se.. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  16:44:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
tannpleier?

Tina_Marie

Skrevet - 10/03/2007 :  18:10:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
og hovslager. skal også få sjekket hovene skikkelig. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  21:32:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Bra, men må få pressisere at det må være tannpleier en gang til, det er viktig, etter kurs om heste tenner, og time hos tannpleier for 6 av 11 hest på stallen kommer jeg aldri til og gå over til tradisjonell tannrasp igjen.

Tina_Marie

Skrevet - 11/03/2007 :  15:27:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i dag vært ute på ridetur igjen, og bevegd meg utenfor banen. Det gikk kjempebra! Hun tullet ikke i det hele tatt og var skikkelig oppvakt og konsentrert og det virket som om hun virkelig var glad for å komme ut igjen! vi red i dag en helt annen vei enn den der hun har angrepet meg. hun gikk så strålende at jeg ble rent stolt! Gå til toppen av siden

Alice87

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  20:00:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merkelig det der som har skjedd med hesten din. Tror ikke jeg har opplevd at en hest har oppført seg slik. Som mange nevner her, er det viktig å få sjekket det fysiske, men jeg ville ikke ha utelatt det psykiske. Nå skal jeg ikke anklage noen,men dersom noen har ridd hesten for deg, og de har opplevd en ubehagelig situasjon på denne plassen, er det mer enn nok for hesten, så du taper i hvertfall ikke noe på å spørre dersom det har forekomt.

Det som kanskje også kunne vært en løsning, dersom du tror på det, er å snakke med en som har evnen til å snakke med dyr. En venninne av meg benyttet denne metoden med godt resultat. Hun hadde en hest som var liveredd for fotokamera, bare synet av det, men etter en "dyretolk" eller hva det enn heter, snakket med hesten, har det aldri vært et problem siden. Noe på tenke på..?

Uansett må du ha lykke til, håper dere finner ut av det.
Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  20:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du ikke kan ri hesten uten pessoabittet viser jo dette at du har et lederskapsproblem.

Jeg trodde også det skulle hjelpe å ri med pessoabitt på min ekstraver, det funka motsatt. Stressa hest som gikk rundt å trippa hele turen. Red med det 3 ganger, så kutta jeg det ut.

Nå rir jeg på et rett mykt gummibitt. Noe som fungerer aldeles utmerket.

Når hester forandrer oppførsel sånn er det alltid noe den prøver å fortelle deg. Hester lyver ikke.

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 04/04/2007 :  12:05:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg kan vel bare slutte meg til rekken av andre kloke hoder som har gitt deg aldeles utmerkede råd. etter det kan jeg med hånda på hjertet fortelle deg at å ri en hest som er redd for munnen sin med et bittløst alternativ, DET er deilig det. jeg har en kaldblods på 8 år som ALDRI har vært ridbar, som daglig angrep alle som stilte krav til han da jeg kjøpte han for tre år siden. Nå rir jeg han barbak med sidepull, og vettu: han er en søt snill hest som virkleig prøver å skjønne hva jeg ber han om. Han blir fortsatt frustrert, fortsatt heit, fortsatt stressa, men med sidepull har han en bekymring mindre. Uansett hvor tullete han er, så kommer det ikke til å gjøre vondt i munnen hans. dermed så er han bare halvparten så mye å ri som han var. Om du kan ri hesten din med grime på bane, ja da kan jeg nesten garantere at du kommer til å føle det samme som meg når det gjelder en sidepull!!
jeg tenkte akkurat som du, at jeg ikke kunne ri hesten min med noe mindre enn et skarpt bit, nesreimer i hytt og pine, for når Bajas får panikk, ja da løper han blindt!! men nå får han ikke såå panikk som før, og om ikke lenge skal han og jeg prøve oss ute i trafikken med sidepull! Så prøv det, kanskje det er tingen for deg og.
Et annet råd jeg har til deg er å løslongere hesten din. Når du gjør det, vil du tydelig se hvordan hun beveger seg, og om hun feks er litt urein. OG hesten din får bevege seg fritt, sånn at den ikke får vondt. Man lærer veldig mye av å longere en hest på den måten, og man bygger tillit og respekt. Om du tenker at du ikke har et egnet sted for dette, du har sikkert hjørnet av en paddock, eller en annen plass som du kan trekke et par tråder. trenger ikke være rette vinkler, helt jevnt underlag eller egentlig noe spesielt. hester foter seg mye bedre når de er helt frie. jeg ville ikke ridd denne hesten før alle undersøkelser var gjort, men heller konsentrert meg max om å løse flokene som har oppstått.
Når en hest snakker med SÅ store bokstaver, vil jeg påstå at du, som er den personen hun stoler mest på, på en måte svikter henne ved ikke å stoppe opp å lytte til hva hun sier til deg. Fordi du kjenner henne så godt så tror jeg at dersom du virkelig setter deg ned sammen med henne, bruker all den kunnskapen du har, alle følelsene dine og alle de "ekspertene" du har rundt deg, så vil problemene plutselig komme klart fram i dagen. vedder på at du kommer til å si "såklart DET burde jeg tenkt på. Husk at det aller viktigste for dere nå er ikke den fysiske helsen på den måten at dere MÅ trene, det er den psykiske helsen som går på båndet melom dere som MÅ få komme først akkurat nå!
Du virker så dedikert, jeg er sikker på at du får til dette! lykke til!!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 05/04/2007 :  09:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for råd alle sammen! Hadde nå rett før påsken en hovslager med kunnskaper om tenner til å se på henne. Det var ikke noe spesielt galt i munnen hennes annet enn at hun hadde en litt spiss tann som kunne bli et problem senere.
Hun fikk også høvene beskjært ordentlig og ble skikkelig skodd. Jeg har bytta ut pessoabittet med et vanlig litt tynt trinsebitt. Hun er fortsatt veldig sterk, men det virker som om hun har mer respekt for bittet nå.
Senest i går var jeg på "problemplassen" og da VILLE hun opp dit. Hun gikk som en engel, men ville ikke trave. Så tror rett og slett at hovedproblemet hennes er at det blir for kjedelig å gå den samme veien 100 ganger liksom, så har begynt å legge om rideveiene og varierer mye. Rir også den lille dressuren jeg kan med henne for å prøve å få henne til å roe seg ned, tenke over ting, lære sjenkelvikninger, tøylevikninger, fatninger osv.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/04/2007 :  10:54:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tusen takk for råd alle sammen! Hadde nå rett før påsken en hovslager med kunnskaper om tenner til å se på henne. Det var ikke noe spesielt galt i munnen hennes annet enn at hun hadde en litt spiss tann som kunne bli et problem senere.

....................................

neineineinei

jeg kan nesten garantere deg at ikke denne hovslageren kan nok om tenner til å kunne svare deg på om det er bra eller ikke i munnen.

ÅPnet han munnen med et munnjern så han så hele munnen ?

Brukte han lys og lyste i munnen ?

Hvis ikke, så ser han ikke hele munnen.

vet han hvordan karies ser ut på hesten ?

vet han hvordan forinnplakninger ser ut på hesten ?

ser han om det er haker foran eller bak, om bittet er korrekt, og med er noen betennelser eller lignende noe sted ?

gnakse sikker på at svarene på alt er nei.

Hvem som helst kan se om hesten har spisser ... om man har skikkelig munnjern og får åpnet munnen ordentlig. Men du ser INGENTING bakerst i munnen uten, og spisser er mest sannsynlig ikke denne hestens problem heller ,med mindre det sitter noen skikkelige noen bakerst ...

Det er altfor mange smeder som rasper tenner på hester og innbilder folk at de kan det (Trodde faktisk det var slutt p ådet jeg men ) men det kan de strengt tatt ikke .....

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 05/04/2007 :  19:33:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ham personlig og vet at han vet og har kunnskaper om det han holder på med. og ja han brukte munnern og lyste i munnen hennes.
ting går som sagt mye bedre nå og er fortsatt veldig sikker på at det er det at hun går lei av den samme plassen hele tiden, hadde jeg gjort også.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.