hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min angriper meg!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hesten min angriper meg!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/04/2007 :  02:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at du skiftet fra Pessoa- til tynt trinse-bitt - og det ser ut til å ha gått bra. Tror ikke du bør bytte til et såkalt "snilt" og meget tykt bitt - da mange hester synes det er ubehagelig å ha noe tjukt og vemmelig mellom kjevene - det er "misforstått snillhet" å ha så tykt bitt som mulig. Tenk deg forskjellen mellom å ha en tykk tusjpenn mellom tenna og en tynn blyant.

At du også har tatt "psykologien" til hjelp, og at dette har gitt resultater, ved at du viser hesten at du "bryr deg om den" - og gir den velkommen variasjon - ja, jeg tror du er på rett vei, jeg.

Har selv en hest som jeg kan ri med bare grime, som lyder neckreining og MIN verbale kommando - men det er BARE jeg som kan gjøre dette, da jeg ikke tar sjansen på at uerfarne ryttere skal gjøre noe galt med dette, og at hesten - som er "litt for smart" skal ta kommandoen fra litt mer uerfarne ryttere. Så, når jeg begår den "utilgivelige synd" å kravle meg opp på ryggen hennes, med bare grime, så sørger jeg som oftest for at ingen andre ser meg....

Og du som jobber med "angriper-hesten" - sørg for at din STEMME er meget tydelig: Som "smør" når hun er snill og grei, ja, selv synger og traller jeg når jeg rir en snill hest, men ved den minste ulydighet, så skal du "brøle, ja kanskje heller "glefse" til med en MEGET skarp stemme - i det tiendels sekund korreksen må gjøres. Ikke laange tirader med kjeft, men en øyeblikkelig "piskesnert av en stemme" - ja, selv ordet "neeei" er for langt, det må være et kort og meget skarpt "ÆHH".

Prøv å se på hvordan hester kommuniserer seg imellom: Det er ikke laaange ordvekslinger dem i mellom. Det er korte "beskjeder" de gir hverandre - noen flate ører, og en underdanig hest trekker seg - og hvis den ikke gjør det øyeblikkelig, så er det et kort og hardt "glefs" - og med hester som konkurrerer om rang, så kan det, i uavklarte situasjoner fort fly en hov - før roen igjen senker seg.

Når DU skal være "over" en hest i rang, så må du bruke de samme signaler. "Flate ører" kan jo ikke DU vise din hest, og DET er det mange hester som da ikke "forstår" i samkvemet med mennesker. Derfor er det mange mennesker som må ty til "neste skritt" i kommunikasjonen - et HØYT og MYNDIG, dypt rungende skrik eller "brøl" - "ÆHH" eller "NÆHH" eller noe sånt.

FOR - hvis det går til NESTE skritt i "kommunikasjonen" - som er bitt eller spark, så har vi mennesker INGENTING å stille opp med - kanskje bortsett fra en lang pisk (helst kjøre-/longerings-pisk), som da kan fungere som en sparkende eller truende hestehov.

Ja, hvis du er ute på et hestebeite og skal hente inn ditt "englebarn" av en hest, og den eller en annen hest snur rompa til deg og viser at den tenker å sparke - da nytter det ikke å si med "søt stemme": "Nei, du må ikke sparke meg..." Da må du kunne "brøle" OG ha en laaang pisk tilgjengelig. For med en lang pisk kan du smelle i lufta, eller i nødsfall kunne smekke til en truende hest - din egen eller andres.

Ja, det "verste" du kan gjøre, er å ha med "godbiter" ut på beitet for å få tak i din egen hest. Da kan det bli skikkelig rabalder! - Og FARLIG - for DEG!

Da kan du bli angrepet av "sjefshoppa" og få mange hester MOT deg, og du har satt deg i en farlig situasjon.

Ehh - dette var litt "heste-psykologi" - etter egne erfaringer gjennom mange år.....

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  22:01:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
veldig, veldig enig med deg her Trine!
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.