hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags "sveis" liker du best på hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hva slags "sveis" liker du best på hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 07/03/2007 :  10:21:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg er glad i lang og naturlig man, men før i tida fulgte jeg trenden og klipte "ridehestman".
I går fikk jeg akutt klippeinnfall fordi manen til hesten min så lite pen ut etter å ha stått borte på fòr i noen mnd. Så klipte han ned til kort ridehest igjen. Pleid å ha frittvoksende på han Men han ser jo ganske kjekk ut med kort man også Jeg liker det faktisk igjen
Venninna mi som har hest hos meg barberer manen på hesten sin helt ned fordi hans man blir tootalt uregjelig når den vokser ut. Men han kler den stilen. På alle kaldbl. og NLhester jeg har hatt har manen vokst fritt og vilt. Der er saks TABU.

Hva slags sveis liker dere best på hesten deres? Hva slags sveis er "in" i stallmiljøene for tida? Kult om noen vil legge inn bilde av sin klipp!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  10:51:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Om manen er finest klipt eller "viltvoksende" tror jeg spørs mye på både rasen og hesten. Noen hester ser bare skikkelig ustelte ut med viltvoksende man, mens andre ser fine ut. Hester som arabere, frisere, shettiser ol ser absolutt best ut med naturlig man syntes jeg, mens varmblodshester ofte kler bedre kort man. Det som er vanlig rundt om kring også tror jeg. Sportsponnien jeg hadde på for før var ganske edel i kroppen, men hadde helt sykt tjukk og uregjerlig man, så det ble barbert bort, så da så han ganske tøff ut ;) Syntes ikke man før barbere helt ned manen på kraftige hester; det ser bare rart ut.

Når det gjelder pannelugg; den er finest lang! Det er så stygt når den blir klippet rett av! Spesielt fjordinger og hester med frittvoksende man må absolutt ha fin lang pannelugg også :)

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  12:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Eva her. Jeg har en døl og en kaldblods, og det kunne ikke falt meg inn å røre man/lugg hale med saks! Begge har noen cm. hanekam bak ørene og nedover da, men det er også det eneste jeg tillater meg. En gang hadde noen drittunger klippt hoppa mi - både man og hale var plustelig adskillig mange hakk kortere. Jeg freste og bannet, og hadde nok vært lite nådig dersom jeg hadde fått tak i de skyldige! Hesten var jo skamklipt, rett før beitesesongen...

Kaldblodige raser med ridehestman synes jeg ikke noe om. Men kobbing kan være fint, dersom hesten har stusselig man fra før og ellers har kroppsfasong til det. Varmblodstraverhoppa på stallen ble kjempetøff med ståman:)
Ellers synes jeg hester med lang, fin man skal få ha den i fred,uansett rase. Kort bryggerigamp-hale er mindre pent det også, synes jeg.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  21:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man og hale er hellig Halen også bare hesten eller andre ikke trør på den pga at den soper i bakken! Eneste jeg klipper på min kaldblods er for å skille man og pannelugg(meiting) til grime og hodelag.
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 07/03/2007 :  22:54:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Polaris79: hva er kobbing? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  00:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tips til dere som har hårfagre hester: I stedet for å klippe mana kort noen cm bak øret for nakkereima, så pleier jeg bare lage en flette der. Da slipper man å klippe og klippe igjen og igjen for å holde det kort.

Se på min VIP, på bildet av "hesten min" på høyre side. Der ser dere fletten ganske godt.

Jeg ble forøvrig også lynende forbanna da noen for endel år siden klippet luggen og manen på hesten min tvert av. Hun så heeelt idiotisk ut! Derfor står det nå - med store bokstaver - i fòr-rytter-avtalen min at det ikke er lov å nærmes seg hesten min med en saks....
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  01:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nedre Kjønås: Med kobbing mener jeg at mana blir klippet helt ned:)

T. Boysen: En slik kontrakt var ikke så dumt, nei. Heldigvis gjør ikke forrytteren min slikt, men jeg tviler ikke på at det finnes dem som kan komme på å gjøre det...
Husker at det var stor baluba nede på Østlandet et sted for noen år siden. Hester som stod ute på beite var blitt skamklipt - man og lugg var borte, pluss at halen var klippet av opp til halebeinet. Da snakker vi ikke om rampestreker, men dyreplageri! Sikkert trivelig å være hest ute blant fluene da...

Merete
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 08/03/2007 :  12:19:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Huff ja, fikk skamklipt en nordlandshest på beite mitt her en sommer... fikk aldri greie på hvem som gjorde det, og det kan vedkommende være glad for

Hadde også en søt liten welsh mountain stående på ridestallen til tanta mi en periode, og gjett om de dritunga på den stallen fant fram saksa fortere enn jeg fikk snudd meg. Snaua nedpå hele ponniraggen, og den som var så kul med laang man! Jeg ble rett og slett så trist... hvorfor kan ikke enkelte folk ha respekt for andre sine hester

Men fortsatt interessert i å høre/se hva slags klipp mange av dere bruker på ridehestene deres! Da regner jeg med at alle med kaldbl.og tyngre hester/ponnier har lang og tjukk man, men dere med varmblodser har kanskje "frisyre". Få se!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  22:40:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå har jo ikke jeg min egen hest, men jeg syns de fleste hester som går under definisjonen "ridehest-type" oftest kler en litt rufsete ridehest-look, med ikke -altfor- lang man best. Gjerne nappet litt så den får litt luft, ikke bare er avklipt og flat (æh, jeg er god til å forklare).
Ofte har de såpass pistrete man at det bare blir pistrete om den får bli får lang (iallfall syns jeg det, iom at jeg er godt vant med kaldblodsragg ;-))

Litt OT så syns jeg fjordinger skal ha kort man *punktum*

Guro
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  23:57:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding

Ylla har fått piggsveis Merete (polaris79) er frisør, da jeg og saksa ikke er venner.. Denne på bildet er etter førstegangsklipp da, skal friseres litt mer etterhvert. Måtte klippe helt ned først for at den skulle stå. ser ikke hele mana på bildet da, men jeg synes ihvertfall hun ble knalltøff;)

Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 09/03/2007 :  22:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stinem: Jeg har samme hodelag som deg!

Jeg klippte mana til Terna heelt ned for noen mndr siden fordi hu hadde klødd vekk en del av mana, å har IKKE tenkt å gjøre det om igjen..! Så nå sparer vi for harde livet til lang man(som forsåvidt blir klippet ned til ridehest man)

Dette var før jeg klippte hu^^ (ikke så godt å se, men den delen som står rett opp er da der hu hadde klødd vekk mana:P

Å dette er rett etter^^,

Hu fikk beholde mana si i ca ett år etter at jeg kjøpte hu, så ble den "borte"

Hu har egentli hatt en del lengder på manen, men halen har for guds skyld alltid vært den samme!

Redigert av - SuuperTerna den 09/03/2007 22:14:17 Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  00:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
min har vel ridehest-man han;)
og tykk fin bølgete ponni hale<3

hesten min med kort man og hans blonde pappa;)
litt av mana til Polo hopper alltid over til "feil" side, men da blir det jo litt mere rufsete ponni-preg over han, som er stooor ponni, på 156cm:P

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  00:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Polo Sunshine er broren til Marcello.De har samme far. Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  19:42:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
Marcello er NYDELIG<3<3
Polo vil også ha sånn farge har jeg bestemt!!
*siklesikle etter Marcello*
Ps, Polo er misunnelig på Marcello fordi han er en ekte mannete hest:P Polo vil gjerne være mann han også:) (men Polo er femi han da:P )

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 13/03/2007 :  20:19:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har kort man. Både fordi jeg synes det er finest på en sånn edel hest (fullblods) og fordi det er praktisk da ikke tøylene henger seg fast i manen.
Kommer du med løpshest på Øvrevoll og den har lang man, ja da blir jockeyen lite fornøyd. Man daskende i ansiktet uder finishen og tøyler som henger seg fast er ikke særlig populært.
Jeg røsker manen og synes det blir mye penere enn om manen klippes "pinnerett".

Men klart på slike raser som døl, islandshest og nordlandshest er lang "buste" man det aller aller fineste! Disse synes jegs er rare ut med ridehestman!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  23:05:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom over denne på Finn.no: og fikk helt vondt når jeg så den manen på en kaldblods... Det blir bare helt feil for meg... Åsså DEN nydelige hesten!!!

Jeg har en Dansk Varmblod, med kort man - men IKKE og ALDRI ståman... Det er bare så utrolig tidlig 90 talls :)

Nå lurer jeg på om jeg skal la lokkene vokse på han bare, men vil ikke det bli veldig rart etterhvert som den blir lang? jeg må kanskje tynne den endel mens den vokser da?
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.