hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken vs. Vanlig pels....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Dekken vs. Vanlig pels....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 08/10/2007 :  20:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen

Jeg bor i det kalde nord, og har to hester, fjording og kaldblods-xtraver.
Jeg har nå for tiden alt av dekken , og har veldig lyst til å bruke det på hestene.
Veit ikke hvordan jeg skal forklare det men mamma vil overhode ikke at jeg skal bruke dekken på hestene men jeg vil.

Hva synes dere? Ulemper, og fordeler?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  02:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt seriøse råd: Kutt ut dekkener!
En Fjording og en kaldblodstraver klarer seg uutmerket uten dekken.
De setter naturlig pels, som til enhver tid kan regulere varme, kulde og evt. fuktighet.

Hvis ikke Fjording og Kaldblods klarer seg "i det kalde Nord" - så kan jeg love at landsdelens hesterase, nl-hesten, vil klare seg aldeles utmerket, da det er den hesten som er avlet til å mestre klimaet.

Men jeg vil tro at både Fjordinger og Kaldblods er såpass vel tilpasset norsk klima, at de vil klare seg utmerket uten "påkledning".

Ehh - vil gjerne høre litt mer hva din mamma mener, og hennes argumenter. Kanskje HUN har vokst opp med "naturlige hester" som ikke trenger allverden av "klær" til en hest.

Hehh - skulle hørt hva det ble for leven hvis samene pklutselig fant ut at alle reinsdyr trengte dekken........
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2007 :  16:37:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis hestene fryser, eller trenger dekken når det er kaldt for å ikke bli for tynne, så kle gjerne på dem når det er surt og kaldt. Men en normal fjording eller kaldblods som setter vinterpels klarer seg stort sett utmerket uten dekken Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  16:52:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Tihi, helt enig med T.Boysen!
Flirte godt av den sammenligningen med rein...

Ellen Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 09/10/2007 :  18:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Ehh...
er heller enig med Asbjørg!

Kaldblodsen er det noe helt annet med... Hun er veldig tynn, uten muskler og fett, og har veldig dårlig pels. Ser heller ikke ut som at hun får kraftig pels, og fryser veldig lett...;)

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2007 :  22:42:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting er vel "det å klare seg", en annen ting er å tilpasse hesteholdet den bruken du ønsker og gjøre hesteholdet mest mulig praktisk for begge parter. Fordeler med dekken er at hestene setter mindre vinterpels (antagelig burde du startet gradvis tidligere, da hestene alt har begynt å forberede seg til vintern) og holder seg renere. Om du trener hesten din slik at den blir veldig svett, er det et must at den kan tørke fort etterpå.

Fordelen med å gå uten dekken er at dette er mer naturlig for hesten. Om hesten går mye ute, kan det være en fordel at hesten kan regulere temperaturen selv. Selv om det finnes mange fine dekken på markedet i dag, er det ingen dekken som er 100% optimale i forhold til å fungere i all slags vær. Dette fører til at man ofte må se ann været i forhold til dekkenvalger dag for dag. Og også manuelt regulere typen dekken til ulike årstider. Likevel er det slik at på de virkelig kalde dagene, kan det være OK å slenge på et dekken, selv om de hestene som stort sett går uten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 10/10/2007 :  00:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Amen, Spoff!

Hvis denne kaldblodshoppa di er tynn, har dårlig pels og du ser at hun står og fryser, så hiv på henne dekken på de sureste dagene. Hva som er unødvendig dekkenbruk får være opp til den enkelte å vurdere, men jeg ser ingen grunn til å bruke det bare fordi det er pent eller stilig, for å si det slik.

Mine hester går gjerne nakne ved ti speik, sol og vindstille. Ved nedbør og vind får de på seg dekken.

Merete
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/10/2007 :  02:04:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å "overfòre" den tynne mærra - dvs. MASSE godt høy, med tilgang døgnet rundt, og prøv å holde henne dekkenfri.

Men - hvis hun tydelig viser at hun fryser, og bruker energien på å holde seg varm, så kan et par gode, gammeldagse ulltepper, festet med en strikkgjort, være noe å bruke.

Vil anbefale deg å ihvertfall prøve å holde hestene "naturlig".
Gå til toppen av siden

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 10/10/2007 :  13:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vis hesten er blaut etter en ride tur, går det an og slenge på et dekken da og sette den ut???? Eller skal den helst stå inne til denn er tørket selv???? Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 10/10/2007 :  17:31:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Takk, T.Boysen :)

Idag hadde vi 0-1 grader og shitvær, hadde jeg henne uten dekken. Hun frøs ikke i det hele tatt :)
Så, nå skal jeg ikke bruke dekken i det hele tatt, så bygger hun opp pels/fettlag.

Belinda_Katja: Jeg bruker å sette hestene inn i stallen, og tørke på den måten :)

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 22/10/2007 :  10:06:04  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Belinda_Katja: Hesten bør helst få tørke før man setter den ut. Dekkenet varmer litt, men faren for forkjølelse øker hvis hesten er våt under.

Enig med T. Boysen. Oppasserhesten min går på utegang, og har aldri på dekken. Hu er en kaldblodstraver og blir ikke barbert. Pelsen hennes blir kjempefin da:) Hun får vinterpels om høsten-vinteren og da er det ikke nødvendig med dekken. Pelsen og fettlaget beskytter mot regn og kulde.

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/10/2007 :  10:22:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bruker aldri dekken, hesten stortrives uten.. Ingen vits i å sette på dekken bare for å bruke det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/10/2007 :  21:21:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
det blir alltid sånne svart hvitt fremstillinger når man diskuterer dekken eller ikke dekken. gjør akuratt som dere vil - men ikke overdriv i noen av retningene. mange bruker dekken for å tilfredstille sin egen dårlige samvittighet, og det er vel egentlig helt ok. hestene lider ikke om de går med dekken - så lenge det holder seg tørt og ikke blir en sånn våt fille som kjøler ned hesten. det blir helt opp til den enkelte hesteeier å bestemme hva man vil gå for - og det kommer også veldig an på hesten man har og dens pelskvalitet, samt klimaet der hesten skal stå. Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 24/10/2007 :  16:38:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Du, Royal-X er den som har kommet med det beste svaret, tror jeg ^^

_Marte_

Skrevet - 03/11/2007 :  19:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Smag og behag sier nå jeg. Men av egen erfaring så ser jeg helst at hesten går med dekken når det begynner å bli kaldt ute. Dette er pga hester som er i trening, f.eks travhestene våre, svetter mye og trenger kort pels for å få svetten og slik ut og vekk fra kroppen. Med lang pels blir svetten liggende igjen i pelsen og på huden under trening. Topp idrettsutøvere trener jo ikke med kjeledress, gjør de vel? :)

Men som sagt, for hobbyhester, og hester som kan tilpasse seg det kalde nord er det ikke nødvendig å kle til like stor grad.
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 23/11/2007 :  22:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se an om hesten din fryser du....synes det høres mest lurt ut.
MEN en ting jeg reagerer på er at det anbefales at du setter på ulldekken med bare strikkgjordt rundt. Jeg ville AlDRI bare satt på en strikkgjordt når hesten skal gå ute uten tilsyn. Strikkgjordten kan skli bakover når hesten går, "vandre" helt bak til svangen og skape et bukkemonster av hesten din som prøver å kvitte seg med denne gjordten. Og de spennene sitter som regel meget godt. Strikkgjordt kan også skape trykkskader. Nei spander heller på deg et ulldekken med vanlige spenner, mye mer sikkert.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.