hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hva med sopp, mener dere at ikke det heller forårsakes av gjørme? Og mener dere da at beste måten å kurere sopp på er å bare la dem stå og vasse i gjørma hele døgnet?

Opprinnelig postet av rusket

Utedrift er IKKE gjørmete områder, isåfall er området for lite og ikke tilfredstillende for å kalles utedrift. Min mening i allefall...
Så slutt med dette gjørme snakket! Usakelig...
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:22:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skal hun rive av hesten sko og dekken og ikke barbere, for så å la hesten bli svett under trening, og så skal hun bare sette den "naken" ut igjen? Hester kan bli syke av det, faktisk. Forkjølelse, hørt om det? Men det beste for alle sammen hadde vel vært om hun ikke red hesten sin i noe ridehus, nei hva er det for slags grusomheter, tvinge hesten til å hoppe hinder!
Opprinnelig postet av ingvild_k

Hvordan man definerer det å være usaklig og barnslig får være opp til hver enkelt, men det kommer litt fra begge kanter det da!
De hestene jeg har hørt om som har vært forkjøla har vært stallhester. Alle som en! Tror ikke det er kaldt vær i seg selv som gjør en hest forkjøla, men heller at de står i oppvarma stall med fuktig, dårlig luft, og dermed blir det en stor påkjenning for luftveiene å plutselig komme ut i kulda. Hvis det å bli sluppet ut "naken" og svett hadde vært så farlig, ville hvertfall mine vært dausjuke både nå og da!

Opprinnelig postet av Asbjørg

Helt enig med deg Asbjørg:)
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  11:27:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem er useriøse her, da? Jeg vil helst peke mot de som sier at ALLE hester bør stå på utegang, uansett hvor redde de er for å være ute osv. Ja, si det.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:29:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min har manglet b vitaminer, derfor har hun dårlige hover, å ja er ikke naturlig med sko, men om man bor slik til at man burde ha sko så må man bare, men er i ferd med å skrive noe skikkelig dritt her så da gir jeg meg... Orker ikke være med å diskutere med dere mer, blir for dumt, noen har kansje ikke di samme mulighetene til å ha hest på utegang!

SÅ TAKK FOR MEG!!!

Å ja kommer ikke til å rive av skoene med det første!!!

Opprinnelig postet av Asa Garsy

Du som taper på å ikke fa muligheten til barfothest... synes det er synn at du har en slik innstillning som du har... Hester kan gå uten sko!

Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange blånekter på å ta av hestene skoene sine? kan noen fortelle meg det?
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
å vi sier ikke att å ha hester inne på stallen er misshandling.. bare så du vet de!!!!!!!!!!!!!!!

greia er at , jo flere av dere sier faktisk det, at med sko, dekken og stall så ødelegger vi hestene våre ;) De lider faktisk :)

Opprinnelig postet av summer

Jeg sier ikke det er misshandling, men jeg tror virkelig på at hesten kan fungere bedre uten alle disse "hjelpemidlene"!
Er sikker på at mange av di tingene dere sliter med, kan spores tilbake på en av disse tingene. Feks, hest med vond rygg (sier ikke alle dere sliter med synelige vonder), kan skyldes feil vinkling på høvene. Om med sko itilleg, sko som gir en unaturlig vektøking på høvene, gir feilbelastninger.
Skriver ikke BARE tull gjør jeg vel?
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  11:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sløstøsa; Ikke ALLE kan.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:41:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det ble en time mindre søvn på meg,zzZZzzzZZzz.....

Jeg tror mange hester som er vant til å bli satt på stall ønsker og foretrekker å ville inn på kvelden. Dette er denne hestens rutine. (jeg drar ikke alle over en kam).

Hjemme hos meg er det en innhegning som stalldøra går direkte ut til.
På et tidspunkt hadde jeg tre hester på utegang og to hester på boks (hvorfor gidder jeg ikke gå inn på).
En varmblods som har vært stallhest hele livet ble "forvist" til et liv på utegang. På kvelden ble altså to hester satt inn og tre hester gikk ute i innhegninga som ligger i forbindelse med stallen (og bare for å si det med en gang, hestene hadde leskjul). Det var mye dårlig samvittighet ute å gikk den første stunda da varmblodsen sto parat ved stalldøra til samme tid hver kveld og ville inn. Han har alltid hatt for vane å skrape tenna på døra og "banke på" med hoven også, ingen tvil at det var tid for å inn. Det hendte når det passa seg slik at han fikk en natt på boks, det var hest som kosa seg da. På denne måten fikk han en mykere overgang fra inne til utehest (tror jeg ihvertfall).
Men etter en stund begynte interessen om inneliv og oppførsel å avta. Han begynte å trives mer og mer i sitt "nye liv" tydet det på. Tilslutt var han på ingen måte interessert i å gå inn i stallen, enda jeg satte opp døra og tilbudet var der. Så det var veldig interessant å følge utviklinga hans fra ihuga inne og komforthest, til barsk utehest Nå i dag er det kun utegang, og stallen har blitt utegangsstall. Fortsatt er varmblodsen en lykkelig utehest og tilfredsheten lyser

Men hester som er vant til utegang og plutselig viser interesse for å ville inn er nok en annen historie

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Ja, dette med stall blir gjerne en vanesak. Synes det er flott at du har varmblodshesten din ute! Dette tyder på at en kan ha også denne type hest ute:)
Er de ute hele året etter dette da?
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:42:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
HERREGUD!!! Hvor patetisk kan man være, helt enig med rusket, blir så provosert, jeg har sko på min hest pga dårlige hover, samt på vinteren sklir hun. Hun er mye plaget med vind rygg, men fått massør til å sjekke dette og fikk beskjed om at jeg skulle bruke dekken, noe jeg gjør, si meg når en hest skjelver og du ser tydelig at den ikke trives (har hen hest med tynn pels og ja jeg har fullgt opp med vitaminer og mineraler!!) har seff på dekken da, samt gamle hester skulle ikke ha trekk på ryggen, for da blir ryggsmertene værre, ja jeg bruker dekken vinter/vår /høst, men når varmen tilsier det så står hun uten, hesten min står ute fra 06- kansje 04 oxo til 19-20 på kvelden, da får hun fri tilgang på silo når hun er ute samt kraftfor og høy inne, men dette blir da ikke spist opp for hesten er for mett!! Flere ganger etter jeg har ridd og slipt hesten min ut at hun vil inn i gjen, i boksen, men må da tvinge henne ut... Hva sier dette dere? Vil hun stå ute? NEI man er ikke helt korka da.. Men jeg synes hun skal få stå ute hele dagen.

Gamla mi er veldig plaget med mugg, dette har blitt kronisk fra forie eier å får det ikke bort(prøvd alt) men det å være ekstra nøye når våren/høsten kommer så går dette bra, hvordan hadde det vært med henne om hun sto på utegang ? Samme hvor stort området hesten står på blir det klinette....
Så da har jeg skrevet om hvordan jeg liker å ha det til min hest, alle får ha egne meninger om ALT men ikke rakke ned på andre pga at disse ikke følger deres oppstallingsplan!!
Hilsen en argh hesteeier...

Hvorfor har hegetli hesten din vond rygg i utganspunktet? Kanskje grunnet feilskjærte høver og dålig balangsering av skoene?
Det nytter jo ikke å masere på en hest, om du ikke prøver å gå i dybden og prøver å finne årsaken til smerten... Enig? (kan jo også være dålig sal, feil sits og manglende stretching osv..)
Opprinnelig postet av sløstøsa

veldig enig med det sølstøsa skriver til deg,
men hvis hesten din har så dårlige høver, hvorfor har du på sko da? du får anntageligvis mye bedre kvalitet på hoven hvis du tar av skoene å lar hesten gå en stund uten.
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  11:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes jo hovslagere som skor ganske så bra, da. ;) Hløkk har ingen problem med rygg eller noe, og hun har sko.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:47:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
jeg har hørt att hester ser bedre/godt i mørket, menst i lyse så blir de litt blenda.. men jeg vet ikke.. kan ikke noe om synet til hester akkurat.

Du innrømmer at du ikke kan noe om synet til hesten heller, da bør du la være å skrive at hesten ser bedre i mørke enn i dagslys, men det står da bra i stil til resten av det dere skriver.

Å lære uten å tenke har ingen verdi, å tenke uten å lære er farlig!

Opprinnelig postet av trygvebarfot

Hun skrev da også at hun kun har hørt om dette, men ikke visste om dette var sikkert. Det burde forsåvidt gå ann å ta opp hva man har hørt eller ikke, tror eller ikke tror, kanskje noen andre også har hørt om dette og kan bekrefte/avkrefte? Er ikke dette noe av poenget med et diskusjonsforum?

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Helt enig med både NedreKjønås og Queeen! Her synes jeg du burde roe ned blodtrykket Trygvebarfot!
Har også hørt at haster har godt nattesyn, å dette er egentlg en gammel teori, såeh dette burde jo du ha greie på.. Siden du har jobbet med hester i så mange fler år enn oss!
Eller har du egentlig greie på dette?
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:51:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sløstøsa; Ikke ALLE kan.

Opprinnelig postet av Flokus

Da må iallefall hesten det er snakk om ikke være helt frisk. Jeg har troa på at hester er sterke og robuste dyr...
Selvsakt har en ikke en hest med leddgikt i kalde og fuktige norge.. send den til Spania:)
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  11:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
HERREGUD!!! Hvor patetisk kan man være, helt enig med rusket, blir så provosert, jeg har sko på min hest pga dårlige hover, samt på vinteren sklir hun. Hun er mye plaget med vind rygg, men fått massør til å sjekke dette og fikk beskjed om at jeg skulle bruke dekken, noe jeg gjør, si meg når en hest skjelver og du ser tydelig at den ikke trives (har hen hest med tynn pels og ja jeg har fullgt opp med vitaminer og mineraler!!) har seff på dekken da, samt gamle hester skulle ikke ha trekk på ryggen, for da blir ryggsmertene værre, ja jeg bruker dekken vinter/vår /høst, men når varmen tilsier det så står hun uten, hesten min står ute fra 06- kansje 04 oxo til 19-20 på kvelden, da får hun fri tilgang på silo når hun er ute samt kraftfor og høy inne, men dette blir da ikke spist opp for hesten er for mett!! Flere ganger etter jeg har ridd og slipt hesten min ut at hun vil inn i gjen, i boksen, men må da tvinge henne ut... Hva sier dette dere? Vil hun stå ute? NEI man er ikke helt korka da.. Men jeg synes hun skal få stå ute hele dagen.

Gamla mi er veldig plaget med mugg, dette har blitt kronisk fra forie eier å får det ikke bort(prøvd alt) men det å være ekstra nøye når våren/høsten kommer så går dette bra, hvordan hadde det vært med henne om hun sto på utegang ? Samme hvor stort området hesten står på blir det klinette....
Så da har jeg skrevet om hvordan jeg liker å ha det til min hest, alle får ha egne meninger om ALT men ikke rakke ned på andre pga at disse ikke følger deres oppstallingsplan!!
Hilsen en argh hesteeier...

Hvorfor har hegetli hesten din vond rygg i utganspunktet? Kanskje grunnet feilskjærte høver og dålig balangsering av skoene?
Det nytter jo ikke å masere på en hest, om du ikke prøver å gå i dybden og prøver å finne årsaken til smerten... Enig? (kan jo også være dålig sal, feil sits og manglende stretching osv..)
Opprinnelig postet av sløstøsa

veldig enig med det sølstøsa skriver til deg,
men hvis hesten din har så dårlige høver, hvorfor har du på sko da? du får anntageligvis mye bedre kvalitet på hoven hvis du tar av skoene å lar hesten gå en stund uten.

Opprinnelig postet av baroja.

Gå en stind uten... Resten av livet uten, sier nå jeg! :)
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 25/03/2007 :  11:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
QUEEN: Takk for ett saklig innlegg. Ville bare vise at "noen" sier at hestene ikke blir tatt vare på og at det er mishandling å ha dem inne.
Min islending begynner å bli gammel,og dte er nok derfor han vil ha dekken når dte er kaldt.Brukte ikke det på ham før,men nå er dte nødvendig enkelte dager.Og jeg ser at han fryser,så da mener jeg det koster lite å ha på ham ett dekken og ta hensyn til det

Han er fortsatt barfot og det fungerer helt fint for ham.Så det kommer jeg til å fortsette med.
Hestene mine har mat ute hele tiden,der har de stor god plass og tilgang på vann.De fikk kraftfor ute også,så han forbandt ikke stallen emd mat.Så dte er ikke derfor han vil inn.Ganske enkelt vil han inn for å slappe av og hvile seg inne.Det koster også veldig lite å ta hensyn til ham på det punktet.
Derfor er mine hester inne på natta,og de har det best med det.Ellers er jeg enig med deg,i at utegang i utgangspunktet er best for de fleste hester.Men det er ikke "alle" som har det best på utegang.

Så derfor har jeg tatt mitt valg,og lar dem være inne på natta.Ellers er de ute fra morgen til kveld.Og fra mai til oktober står de ute hele tiden. For da har jeg dem på beitet hjemme på gården her.
Dette fungerer best for "mine" hester,og ønsker derfor at andre skal respektere min måte å holde hest på.Akkurat som jeg respekterer andres måte å holde hest på
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  11:55:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nå ikke sagt at en superspinkel araber burde stått på utegang. Stakkar hest, sier nå jeg. Eneste måten er jo å hive på den hundretusen dekken. Kanskje de fleste hester er sterke og robuste, men jeg mener det er opp til eieren å finne ut hva som er best for hesten, og IKKE noen debatanter på MIX!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  12:01:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
QUEEN: Takk for ett saklig innlegg. Ville bare vise at "noen" sier at hestene ikke blir tatt vare på og at det er mishandling å ha dem inne.
Min islending begynner å bli gammel,og dte er nok derfor han vil ha dekken når dte er kaldt.Brukte ikke det på ham før,men nå er dte nødvendig enkelte dager.Og jeg ser at han fryser,så da mener jeg det koster lite å ha på ham ett dekken og ta hensyn til det

Han er fortsatt barfot og det fungerer helt fint for ham.Så det kommer jeg til å fortsette med.
Hestene mine har mat ute hele tiden,der har de stor god plass og tilgang på vann.De fikk kraftfor ute også,så han forbandt ikke stallen emd mat.Så dte er ikke derfor han vil inn.Ganske enkelt vil han inn for å slappe av og hvile seg inne.Det koster også veldig lite å ta hensyn til ham på det punktet.
Derfor er mine hester inne på natta,og de har det best med det.Ellers er jeg enig med deg,i at utegang i utgangspunktet er best for de fleste hester.Men det er ikke "alle" som har det best på utegang.

Så derfor har jeg tatt mitt valg,og lar dem være inne på natta.Ellers er de ute fra morgen til kveld.Og fra mai til oktober står de ute hele tiden. For da har jeg dem på beitet hjemme på gården her.
Dette fungerer best for "mine" hester,og ønsker derfor at andre skal respektere min måte å holde hest på.Akkurat som jeg respekterer andres måte å holde hest på

Opprinnelig postet av kirakira

Jeg synes dette høres ut som et fint hesteliv, jeg:) Som du vet er jeg uenig anngående dekkenbruk, men blir glad av å lese innlegget ditt. Sakelig og tydelg preget av at du vil det beste for hesten/ hestene dine!
Flott:)
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.