hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 25/03/2007 :  12:03:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Sløstøsa; ja, jeg har en velfungerende utegangsdrift. Men når det er sagt, så har jeg heller ingenting imot en velfungerende stalldrift heller, hvis det er eneste alternativ. Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  12:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville nå ikke sagt at en superspinkel araber burde stått på utegang. Stakkar hest, sier nå jeg. Eneste måten er jo å hive på den hundretusen dekken. Kanskje de fleste hester er sterke og robuste, men jeg mener det er opp til eieren å finne ut hva som er best for hesten, og IKKE noen debatanter på MIX!

Opprinnelig postet av Flokus

Det er din mening, å det respekterer jeg.
Men er uenig:)
Tror alle hester kan stå ute, om de vennes til dette!
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 25/03/2007 :  12:08:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville nå ikke sagt at en superspinkel araber burde stått på utegang. Stakkar hest, sier nå jeg. Eneste måten er jo å hive på den hundretusen dekken. Kanskje de fleste hester er sterke og robuste, men jeg mener det er opp til eieren å finne ut hva som er best for hesten, og IKKE noen debatanter på MIX!

Hmmm... har ingen personlig erfaring med araber, men så vidt jeg vet er vel disse rimelig hardføre og nøysome, de tåler også ekstreme temperatursvingninger?

Men ellers er jeg enig i hva du skriver, hver sin hest.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  12:10:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
*rister på hodet*

Jeg må bare spørre dere "naturlig hestehold - folk" som er så tydelig imponert over deres egen evne til å gjøre det som er optimalt for hesten, og i tråd med dens eget urinstinkt:

* Dere rir vel ikke på hestene deres? i såfall regner jeg med at dere har satt dere grundig inn i rytters innvirkning på hestens fysikk - om så skulle være: redegjør gjerne.

* Jeg regner med at dere heller ikke gir hestene deres noe form for kraftfòr eller tilskudd av noe slag, men har et bredt tilbud av forskjellige vekster på beitene som dekker hestens naturlige behov?

* Jeg regner med at ingen av dere har vært så tankeløse at dere har hesteraser som ikke er ment for det norske klimaet?

Jeg kunne antagelig ramset opp i det uendelige, men det ser jeg ikke noe poeng i å gjøre. Mitt poeng er ikke å undergrave viktigheten ved et så realisitisk og naturlig hestehold som mulig, men å fremheve den rollen dere tar på dere i en debatt som denne.
For å spesifisere nevnte "rolle" kan jeg blant annet påpeke den holdningen som følger med i form av: nedlatenhet overfor andre hesteholdere, den grunnløse suvereniteten dere tillegger dere selv, en manglende ydmykhet overfor andres forsøk på å lære mer, og tilrettelegge for sin hest så langt det er mulig i gitte situasjoner.

Skal dere først ta på dere en slik suveren rolle må dere også åpne øynene for at deres eget hestehold mest sannsynlig ikke er 100% optimalt, noe jeg helt ærlig tror jeg kan påstå at det ikke er.

Fokuset blir i mine øyne vel snevert ( les: trangsynt) og de mulige gode poengene deres "slukes" av den nedlatende "tonen".

Mitt råd som "gammel debattant her: - begynn på nytt med ikke fullt så naiv innstilling.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  12:11:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
*tilber Renate*
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/03/2007 :  12:46:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men hva med sopp, mener dere at ikke det heller forårsakes av gjørme? Og mener dere da at beste måten å kurere sopp på er å bare la dem stå og vasse i gjørma hele døgnet?

Opprinnelig postet av rusket

Utedrift er IKKE gjørmete områder, isåfall er området for lite og ikke tilfredstillende for å kalles utedrift. Min mening i allefall...
Så slutt med dette gjørme snakket! Usakelig...

Opprinnelig postet av sløstøsa

Hvordan kan du påstå at det ikke oppstår gjørme på løsdrift kontra vanlige luftegårder? Og sleng igjen snuta om at "gjørmesnakk er usaklig", gjørme kan generellt være et stort problem for mange, forårsaket av fuktig vær.
Syns du skal la være å beskylde utedriften vår for å ikke være tilfredsstillende til å være utedrift uten en gang å ha sett den.

Når det er sagt, så fikk hesten min sopp der han stod før, hvor utegangen var enormt mye større. Og der han står nå (som er mer enn nok stor nok), så er det MYE mindre gjørme, og ingen sopp-problem. Gjørme forårsakes forøvrig av andre ting enn hvorvidt utegangen er 50 mål eller 20 mål også.

Jeg forstår teorien din om at jo større uteplass, jo mindre opptråkket område - mindre gjørme. Men de fleste av oss har ikke 40 mål med uteplass til hestene, og da må vi gjøre det beste ut av det, ikke sant?
Og du svarte forsåvidt ikke på spørsmålet mitt om hva vi skal gjøre når soppangrepet først har kommet. Det er svar på det jeg er ute etter, ikke beskyldninger om at utegangen min er for dårlig, eller å bli kalt usaklig for det jeg tar opp et problem mange opplever.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  12:50:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skal hun rive av hesten sko og dekken og ikke barbere, for så å la hesten bli svett under trening, og så skal hun bare sette den "naken" ut igjen? Hester kan bli syke av det, faktisk. Forkjølelse, hørt om det? Men det beste for alle sammen hadde vel vært om hun ikke red hesten sin i noe ridehus, nei hva er det for slags grusomheter, tvinge hesten til å hoppe hinder!
Opprinnelig postet av ingvild_k

Hvordan man definerer det å være usaklig og barnslig får være opp til hver enkelt, men det kommer litt fra begge kanter det da!
De hestene jeg har hørt om som har vært forkjøla har vært stallhester. Alle som en! Tror ikke det er kaldt vær i seg selv som gjør en hest forkjøla, men heller at de står i oppvarma stall med fuktig, dårlig luft, og dermed blir det en stor påkjenning for luftveiene å plutselig komme ut i kulda. Hvis det å bli sluppet ut "naken" og svett hadde vært så farlig, ville hvertfall mine vært dausjuke både nå og da!

Opprinnelig postet av Asbjørg

helt enig med asbjørg her faktisk:) jeg har aldri opplevd selv at utegangs hester har blitt forkjøla. på gammle stallen var det en som hadde ca4 dekken på hesten sin om vinteren når den stod på utegang, men hesten hadde en lei uvane med å gå gjennom gjerdet for den kjente ikke strømmen noe særlig gjennom de dekkene, + at denne hesten er mye større enn de fleste andre hester, de som eier stallen har en barne hage rett ved stallen så det kunne rett og slett blitt veldig farlig, derfor bestemte eieren seg for å hive av hesten alle dekkene, og alle skulle vell tro at hesten ble syk av den plutselige tempratur forskjellen som apsolutt ikke er optimalt for hesten, men hesten ble ALDRI syk, holdt seg helt fin vinteren igjennom:) den vinteren var ganske kald og lang. hester tåler tydeligvis mye mer enn vi tror
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  12:57:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og det er ikke unaturlig at utegangshester sliter med sopp og mugg.

Opprinnelig postet av summer

Riktig, hesten min ble i høst sterkt angrepet av sopp, behandlet med krystallfiolet og lot han stå inne om natta i ca en uke. Borte ble det.
Hva ville dere gjort matprat, sløstøs og baroja, latt være og behandle og fortsatt latt han stå i gjørma hele døgnet?

sefølgelig ville jeg ha gjort noe, jeg ville ha spylt beina til hesten min hver dag med grønn såpe. men jeg ville ha latt hesten min stå ute fordet. men for å forebygge at hesten i det hele tatt skulle få sopp eller mugg, vill jeg sefølgelig børste beina nøye, spessielt på vår og høst parten.
men hesten min har aldri fått hverken mugg eller sopp:)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/03/2007 :  12:57:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hester tåler tydeligvis mye mer enn vi tror

Opprinnelig postet av baroja.

Det er så sant som det er sagt, og jeg skal være den første til å innrømme at min første hest sin bronkitt var selvforskyldt. På den tiden tenkte jeg med hjertet og ikke huet - nå vet jeg heldigvis bedre :)

Lopke

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  13:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

nå er vel araberen en av de rasene som faktsk tåler ekstreme temperatur svingninger.. i ørkenen kan det godt svinge mellom 40 varmegrader om dagen og -20 om natten..

Hos oss er araberen den som setter mest pels om vinteren og klarer seg best ute. Så den er nok ikke så spinkel og sårbar som den ser ut til..
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/03/2007 :  13:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og det er ikke unaturlig at utegangshester sliter med sopp og mugg.

Opprinnelig postet av summer

Riktig, hesten min ble i høst sterkt angrepet av sopp, behandlet med krystallfiolet og lot han stå inne om natta i ca en uke. Borte ble det.
Hva ville dere gjort matprat, sløstøs og baroja, latt være og behandle og fortsatt latt han stå i gjørma hele døgnet?

sefølgelig ville jeg ha gjort noe, jeg ville ha spylt beina til hesten min hver dag med grønn såpe. men jeg ville ha latt hesten min stå ute fordet. men for å forebygge at hesten i det hele tatt skulle få sopp eller mugg, vill jeg sefølgelig børste beina nøye, spessielt på vår og høst parten.
men hesten min har aldri fått hverken mugg eller sopp:)

Opprinnelig postet av baroja.

Men Baroja, soppen blir jo gjerne sittende under hoven, på hesten min lå det i sidefura. Fukt/bakterier er jo årsaken til soppangrep, blir det ikke dumt å sett den rett ut i "bakteriehølet" igjen? Bør ikke hoven få stå å tørke et visst antall timer hver dag mens den får behandlende middel syns du?

summer

Skrevet - 25/03/2007 :  13:12:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er sikker på at mange av di tingene dere sliter med, kan spores tilbake på en av disse tingene. Feks, hest med vond rygg (sier ikke alle dere sliter med synelige vonder), kan skyldes feil vinkling på høvene. Om med sko itilleg, sko som gir en unaturlig vektøking på høvene, gir feilbelastninger.
Skriver ikke BARE tull gjør jeg vel?

Det har jeg vel heller ikke sagt at du gjør. Men flere av dere slakter mitt hestehold pga dekken om vinter og stall og sko. slevom jeg utførlig har forklart at jeg har prøvd henne i flere år uten sko, og at pga skade må hun ha dekken. Jeg setter faktisk ikke på dekken før ryggen stivner heller. Så det er ikke snakk om at ryggen er vant til dekken og derfor blir stiv. Hun får på dekken når været tilsier at det gjør vondt. Men dette går i følge flere av dere ikke an. Man kan ikke få vondt i ryggen av dårlig vær, og da har jeg ikke giddet å utrede hvorfor. I det hele tatt masse ting dere ikke vet noe som helst om. Dere er overhodet ikke inr i å være åpne for noen ting. Jeg sier gang på gang at jeg er enig i at utegang og skoløst og dekkenløst er flott ! Når det fungerer. Men dere nekter for at noen ganger fungerer det IKKE. Og det vet dre jo strengt tatt ikke noe om, når ikke dere kjenner den aktuelle hesten.

jeg skjønner ikke hvorfor araber hele tiden trekkes fram som en hest som ikke bør gå ute ??? er det noen hest som tåler *alt* må det da virkelig være araberen ???

Er det om den er spinkel eller kraftig det avgjørende for om en hest slippes ut eller ikke ?

Ang argumenter mot utegang at hestene ikke kan slippes svette ut uten dekken og at de da blir forkjølet : Hester som blir forkjølet er faktisk hester som står med for mye klær og som står inne i tung luft og varme staller. Hester tåler godt å slippes svette ut i snøen, faktisk tørker de fortest da. Det er sjelden hester som går ute blir forkjølet .
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  13:30:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

arabere er ikke så spinkle som du tror, de er fra ørkenen, og der er de vandt med store tempratur forskjeller, det er stekende sol på dagen og nermest minus grader på natta. så araberen kan godt stå på utegang i norge uten noen som helst problemer:)
tex på gammle stallen står med et dekken på vinteren og han er araber. så bare glem hvertfall tre av de dekkene dine du:)
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  13:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

nå er vel araberen en av de rasene som faktsk tåler ekstreme temperatur svingninger.. i ørkenen kan det godt svinge mellom 40 varmegrader om dagen og -20 om natten..

Hos oss er araberen den som setter mest pels om vinteren og klarer seg best ute. Så den er nok ikke så spinkel og sårbar som den ser ut til..

Opprinnelig postet av Lopke

Nå tenker jeg ikke på en sånn araber som kommer direkte fra ørkenen, men en som er avla opp her i Norge f.eks..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 25/03/2007 :  14:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes mange arabere på utegang i Norden.
Har selv vært på et stort stutteri for noen år siden, i Sverige, hvor alle avelshoppene og ungdyra gikk på utegang.
Vel og merke ordentlig tilrettelagt utegang, med store skur så alle kunne oppholde seg inne på samme tid.
Kun hingstene stod på stall på vinteren.
Og der var det tøft klima på vinteren, med lave temperaturer.
Vet om flere som har araberen sin på utegang, fungerer supert som de fleste andre hester om de får sjansen.

Flokus, hva er forsjellen på en norsk oppdrettet fjording og en norsk oppdrettet araber?
De avles jo under samme forhold, selv om de fra gammelt av har levd på helt forskjellige steder i verden.
Skjønner ikke tankegangen din når du stiller sprøsmål til om en nork oppdrettet araber kan gå på utegang, bare for at den er oppdrettet i Norge...
Jeg tror de fleste hesteraser kan fungere på utegang, forutsatt at forholdene er lagt til rette på en ordentlig måte.

Selv har jeg ikke valgt utegang, av forskjellige grunner.
Synes ikke stedet jeg bor er egnet til utegang, og jeg ser ærlig talt ikke hvordan det å ha hesten på stall i 8-10 timer i døgnet er misshandling.
Prøver å tilpasse hestens hverdag etter dens naturlige behov så langt det går, feks med fri tilgang på godt grovfor, og liten bruk av kraftfor.
Har hatt både hest med sko og hest barfot, begge deler har sine ulemper og fordeler.
Dekken brukes ved behov, og aldri 3 i slengen.

Ut av det jeg har lest her, er jeg vel med i den slemme gruppa av oss heste-eiere.
Vi som misshandler hestene våre.
Men tar ikke det så tungt, med tanke på hvem det kommer fra...

Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.