hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

summer

Skrevet - 25/03/2007 :  14:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå tenker jeg ikke på en sånn araber som kommer direkte fra ørkenen, men en som er avla opp her i Norge f.eks..

Den burde vel være enda mer tilpasset norske forhold :)

Nei en araber behøver du ikke bekymre deg for. Det er noe av det mer hardbarka du finner :)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  14:52:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg ville nå ikke sagt at en superspinkel araber burde stått på utegang. Stakkar hest, sier nå jeg. Eneste måten er jo å hive på den hundretusen dekken. Kanskje de fleste hester er sterke og robuste, men jeg mener det er opp til eieren å finne ut hva som er best for hesten, og IKKE noen debatanter på MIX!

Opprinnelig postet av Flokus

nå er vel araberen en av de rasene som faktsk tåler ekstreme temperatur svingninger.. i ørkenen kan det godt svinge mellom 40 varmegrader om dagen og -20 om natten..

Hos oss er araberen den som setter mest pels om vinteren og klarer seg best ute. Så den er nok ikke så spinkel og sårbar som den ser ut til..

Opprinnelig postet av Lopke

jeg er helt ening deg deg.. har også lært de med att arabere tåler mer enn vi tror.. di der spinkle ut, soe som de absolutt ikke er=)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  15:02:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
QUEEN: Takk for ett saklig innlegg. Ville bare vise at "noen" sier at hestene ikke blir tatt vare på og at det er mishandling å ha dem inne.
Min islending begynner å bli gammel,og dte er nok derfor han vil ha dekken når dte er kaldt.Brukte ikke det på ham før,men nå er dte nødvendig enkelte dager.Og jeg ser at han fryser,så da mener jeg det koster lite å ha på ham ett dekken og ta hensyn til det

Han er fortsatt barfot og det fungerer helt fint for ham.Så det kommer jeg til å fortsette med.
Hestene mine har mat ute hele tiden,der har de stor god plass og tilgang på vann.De fikk kraftfor ute også,så han forbandt ikke stallen emd mat.Så dte er ikke derfor han vil inn.Ganske enkelt vil han inn for å slappe av og hvile seg inne.Det koster også veldig lite å ta hensyn til ham på det punktet.
Derfor er mine hester inne på natta,og de har det best med det.Ellers er jeg enig med deg,i at utegang i utgangspunktet er best for de fleste hester.Men det er ikke "alle" som har det best på utegang.

Så derfor har jeg tatt mitt valg,og lar dem være inne på natta.Ellers er de ute fra morgen til kveld.Og fra mai til oktober står de ute hele tiden. For da har jeg dem på beitet hjemme på gården her.
Dette fungerer best for "mine" hester,og ønsker derfor at andre skal respektere min måte å holde hest på.Akkurat som jeg respekterer andres måte å holde hest på

Opprinnelig postet av kirakira

de er kjempe bra de du gjør. er veldig glad for att du deler med oss andre her att hestene dine står på utegang=)
men fortsatt ser jeg ingen hensikter til å sette dem inn, men nåkk om de. du gjør som du vil, akkurat som alle andre
å de er fint du sier att hestene dine får fri tilgang til mat.. synest de er veldig viktig att hester kan få spise så mye de vil. når hesten vet han har mat, så trenger den ikke å beskymre seg for att maten blir borte. når hesten får mat til 2-3(4) ganger mat for dagen, vil hesten sulte de timene di ikke får mat. hesten har ei som kallest syrepumpe eller noe i magen som gjør att maten for blir fordelt i kroppen på hesten, å den vil trenge mat så om si hele dagen=)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  15:12:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Finnes mange arabere på utegang i Norden.
Har selv vært på et stort stutteri for noen år siden, i Sverige, hvor alle avelshoppene og ungdyra gikk på utegang.
Vel og merke ordentlig tilrettelagt utegang, med store skur så alle kunne oppholde seg inne på samme tid.
Kun hingstene stod på stall på vinteren.
Og der var det tøft klima på vinteren, med lave temperaturer.
Vet om flere som har araberen sin på utegang, fungerer supert som de fleste andre hester om de får sjansen.

Flokus, hva er forsjellen på en norsk oppdrettet fjording og en norsk oppdrettet araber?
De avles jo under samme forhold, selv om de fra gammelt av har levd på helt forskjellige steder i verden.
Skjønner ikke tankegangen din når du stiller sprøsmål til om en nork oppdrettet araber kan gå på utegang, bare for at den er oppdrettet i Norge...
Jeg tror de fleste hesteraser kan fungere på utegang, forutsatt at forholdene er lagt til rette på en ordentlig måte.

Selv har jeg ikke valgt utegang, av forskjellige grunner.
Synes ikke stedet jeg bor er egnet til utegang, og jeg ser ærlig talt ikke hvordan det å ha hesten på stall i 8-10 timer i døgnet er misshandling.
Prøver å tilpasse hestens hverdag etter dens naturlige behov så langt det går, feks med fri tilgang på godt grovfor, og liten bruk av kraftfor.
Har hatt både hest med sko og hest barfot, begge deler har sine ulemper og fordeler.
Dekken brukes ved behov, og aldri 3 i slengen.

Ut av det jeg har lest her, er jeg vel med i den slemme gruppa av oss heste-eiere.
Vi som misshandler hestene våre.
Men tar ikke det så tungt, med tanke på hvem det kommer fra...

Opprinnelig postet av Sarha

jeg er helt enig i de du skriver
om en araber er norsk oppdrett, har de ingenting å si.. en araber er fortsatt en araber.
Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  15:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. det jeg skrev om svett hest ut gjaldt ikke utegangshest, men en "stallhest" som blir trent forholdsvis hardt. Mine erfaringer og kunnskapskilder har fortalt meg at en svett hest ikke skal settes ut i kulde (hvilket jeg glemte å nevne i mitt forrige innlegg - har ikke noe imot dette når det er mildt sommerlig vær), for den KAN da bli syk.
Hvilket sikkert er helt individuelt.

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  15:54:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Å hjelpes meg. Nå er det virkelig LENGE siden jeg har skrevet noe på dette forumet, men nå blir jeg virkelig provosert.. Har ikke lest gjennom alle sidene, første siden var nok til å få meg til å skrive et innlegg også, selv om det sikkert ikke har noen hensikt..

Jeg kan nok bare selge hesten min jeg, for jeg er dyreplager på HØYT plan!

Jeg bruker dekken på hesten min om vinteren, tykkere desto kaldere det er. De står inne om natta, og får høy innendørs. Da står de inne i 10 timer om vinteren, og noe mindre ettersom det blir varmere i været, og sommertida står de utendørs døgnet rundt, så lenge det er fint vær. Jeg bruker SKO, og sal og bitt! Jeg har masse flis i boksen! Og jeg har gitter mellom boksene i stallen, jeg klipper hovskjegg, og.... hestene får mat 3 ganger om dagen, iiiik. Nei, etter denne oppsummeringa ser jeg ikke på meg selv som en dyktig hesteholder lenger gitt.. *Løpe ut og gi bort hesten til førstemann som har en hage den kan stå i døgnet rundt uten dekken og sko og i all slags vær*

Nei, ærlig talt. Jeg ser ikke noe galt i hesteholdet mitt. Hesten min trives! Hun har et oppvakt blikk, er fin i pelsen, og humrer når jeg kommer for å hente henne. Hun har god kvalitet på høvene, er i godt hold, fint muskelsatt, god apetitt, og til dags dato ALDRI vært syk. Ikke vært halt en gang! Og jeg bruker beinbeskyttere både titt og ofte..

Hva er det som er så galt med mitt hestehold? Er det ikke flere måter å ha hest på som tilfredsstiller hestens behov? Joda, den har kanskje instiktet der, men en hest som alltid har stått inne om natta, og som har blitt behaqndlet på samme måte hele sitt liv, den trives med det! Og kom ikke her og si at "men da vlle hesten ha trivdes ENDA bedre på utegang!" Nei, det tror jeg igrunnen ikke. Min hest har før jeg fikk henne, stått på "såkalt utegang". Er det dårlig vær, kald trekk eller lignende, så løper hun inn i stallen når jeg kommer for å slippe dem inn. Hun legger seg ned i boksen sin om natta, og viser at hun ikke er redd for at noe/noen skal komme å ta henne. Hun føler seg trygg inne i stallen.

Dekkenbruk: Ja, jeg bruker dekken på min hest. Hvorfor? Jo, det er praktisk. Hun kunne helt sikkert ha klart seg utmerket uten, men for min del er det mest praktisk MED dekken. Hun får mindre pels vinterstid, og tørker dermed fortere etter trening. Jeg påstår at det ikke er bra sette en klissvåt hest ut i kuldegrader, så her er jeg litt nysgjerrig på hvordan dere bastante utegangsfolka gjør det? Setter ut en klissvåt hest i kuldegrader, som får pelsen til å bli til is? Sikkert varmt og godt.......
Hesten min har ikke vært sur når jeg har på henne dekken, hun prøver ikke å rive det av seg, ikke biter hun i det, hun viser ikke et eneste tegn på at hun ville vært foruten, når det er regn, snø, vind og dårlig vær. Om sommeren får hun på regndekken hvis det er store mengder nedbør som kommer. Jeg trives ihvertfall ikke uten regnjakke når det regner. ( Å huff, der menneskeliggjorde jeg hesten min! Skyt meg!!).....

Sko:
Ja, hesten min har sko. Hun har god kvalitet på høvene, og hadde greid seg godt uten. Hun gikk uten sko da jeg fikk henne. Men så satte jeg på disse forferdelige greiene, som ødelegger alt som heter hov. Om et år eller to klarer hun sikkert ikke å gå.. Jeg liker å ha sko på hesten min for å slippe å tenke på underlaget. Hun får bedre grep hvis vi trener sprang på et litt kompakt underlag, og det er enkelere med brodder om vinteren når det er isføre ute. Høvene hennes har så langt ikke tatt noen skade av dette, og jeg har flere ganger fått ros for den gode hovkvaliteten hennes.

Det er så mye mer jeg ville ha skrevet, men jeg får ikke helt til å formulere det på en riktig måte.

Det jeg egentlig vil frem til, er at jeg har ikke noe imot utegang og barfot og en naturlig hyesteliv, men jeg bir så eitrandes forbanna på dere som kommer og påstår at et annet hestehold enn hva dere har er feil! For det er jo det dere sier! Dere er enige i påstander, men likevel slenger dere på et "men det er likevel beste for hesten blablabla" til slutt. ÅÅÅÅ!!!!!

Har dere sett noen som har sagt at deres hestehold er feil? Er det noen som sier at der uansett er best for hesten å gjøre det på den måten jeg gjør? Nei, det har ihvertfall ikke jeg, så forsøk å vær litt ydmyke dere også, og ikke vær så jævla bastante på at deres måte er "the only way to keep a horse alive" og at andre måter ikke er like bra.

Vi mennesker har ikke en felles levemåte vi heller, vi lever alle på forskjelig vis. Noen bor i huler, andre bor i hus. Og sånn er det bare. Vi er da samme arten vi også, men likevel foretrekker vi forskjellig levemåter..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  16:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Klappe for Wenche*
Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 25/03/2007 :  16:37:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har vært endel snakk om mugg her på inne og ute-hester.
Min mening er som sagt at gjørme IKKE er bra for høver og at tørre forhold gir best hovkvalitet og minst mugg.
Grunnen til at endel hester på utegang er mindre plaget med mugg er at hestene kan bevege seg mer rundt hele døgnet og holde blodsirkulasjonen i bena i gang. Høyere blodsirkulasjon = varmere ben = tørrere ben = mindre mugg.
Så for de hestene som får mugg fordi de står mye stille og er kalde og våte på bena KAN det være bra å stå på utegang.
Nå er det mange grunner til at hester får mugg - så det vil ikke hjelpe alle.
Grønnsåpe vasking av ben er et utdatert råd som mange tviholder på. Det er IKKE bra for mugg. Da er det bedre å vaske med en underlivssåpe f.eks lactasyd som gir lav ph.
Men, ikke vask før hesten har fått mugg, det vil bare ødelegge. Noen ganger er det de som gjør mest for å unngå mugg som får det - tenker da på masse børsting og vasking og klipping av hovskjegg.

Hestehold er et stort og sammensatt emne med alle slags variasjoner og kombinasjoner.
Jeg personlig kunne aldri hatt hest på boks 16-20 timer pr døgn og brukt dekken hele året for å unngå pels, eller skodd hesten hver 8 uke, eller gitt store mengder kraftfor, eller stått på en stall med små enkelt-paddocker og uten ut og innslipp i helgene.
Det er på grunn av mine interesser, min hest, og ikke minst - min kunnskap og erfaring om hest og hestehold.
Jeg kunne like lite hatt hesten stående på et stort område med dårlig eller ingen ly, kun grovfor uten vitamintilskudd og aldri dekken - uavhengig om hesten skalv!
Mellom de to ytterpunktene jeg har beskrevet finnes uendelig mange variasjoner som dekker de fleste hesters og eieres behov.
Det som er viktig er at heste-eiere er bevisste på sine valg og på sine valgmuligheter. At de lærer seg mer om hvordan deres hest kan bli enda sunnere og lykkeligere og at de etterspør stallplasser som bedre ivaretar hestens behov. Hesten har behov for riktig foring, ly og varme, frisk luft, riktig hovstell, plass til å bevege seg, hestevenner og mosjon.
Det er tydelig at mange her inne har lyttet til hesten for å finne ut hva som er best for SIN hest.
Så er det endel som er veldig hårsåre fordi andre velger noe annet, eller peker på andre løsninger som kanskje kan være bedre for noen.
Til sist er det dem som har fasiten for alle andre - uten nødvendigvis så mye egen erfaring. -Og det provoserer de fleste her inne.
Hesten er et tilpasningsdyktig dyr. Det er derfor mennesket kan ha dem tamme og ha nytte og glede av dem. Det er flere stall-løsninger som fungerer. Ikke alle er like gode fra hestens synspunkt, men noen ganger må man velge det minste ondet og ta hensyn til eierens liv, mål og ønsker uten at det får for mye ut over hestens naturlige behov.
Det er endel seiglivede myter som f.eks fører til at endel hester går med FOR MYE dekken, eller får FOR MYE kraftfor, eller står for mye alene - og inne. Da må vi få lov å lære bort de tingene vi har funnet ut som gjør hesten mentalt og fysisk sunnere.
De fleste som er her inne virker som de er litt bedre informert og opptatt av best mulige løsninger enn de som holder hest på samme måte som en motorsykkel. (Dvs forer på høyoktanbensin og setter den i "garasjen" når den ikke er i bruk. )
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/03/2007 :  16:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som er viktig er at heste-eiere er bevisste på sine valg og på sine valgmuligheter. At de lærer seg mer om hvordan deres hest kan bli enda sunnere og lykkeligere og at de etterspør stallplasser som bedre ivaretar hestens behov. Hesten har behov for riktig foring, ly og varme, frisk luft, riktig hovstell, plass til å bevege seg, hestevenner og mosjon.

Amen!
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  19:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg ville nå ikke sagt at en superspinkel araber burde stått på utegang. Stakkar hest, sier nå jeg. Eneste måten er jo å hive på den hundretusen dekken. Kanskje de fleste hester er sterke og robuste, men jeg mener det er opp til eieren å finne ut hva som er best for hesten, og IKKE noen debatanter på MIX!

nå er vel araberen en av de rasene som faktsk tåler ekstreme temperatur svingninger.. i ørkenen kan det godt svinge mellom 40 varmegrader om dagen og -20 om natten..

Hos oss er araberen den som setter mest pels om vinteren og klarer seg best ute. Så den er nok ikke så spinkel og sårbar som den ser ut til..

Opprinnelig postet av Lopke

Nå tenker jeg ikke på en sånn araber som kommer direkte fra ørkenen, men en som er avla opp her i Norge f.eks..

ehh, du det er utrolig få arabere her i norge som kommer rett fra ørkenen.. de aller fleste araberne i norge har vært her en god stund, de aller fleste arabere i norge er avla. det er veldig få i norge som har råd til å kjøpe en araber som kommer direkte fra ørkenen..
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  20:43:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hmmm... har ingen personlig erfaring med araber, men så vidt jeg vet er vel disse rimelig hardføre og nøysome, de tåler også ekstreme temperatursvingninger?

Men ellers er jeg enig i hva du skriver, hver sin hest.

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Har også hørt at arabere er svært tilpassingsdyktige. Min tidliger skoer har sine arabere ute hele døgnet. Fungerer bra for ham:)
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  21:11:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*rister på hodet*

Jeg må bare spørre dere "naturlig hestehold - folk" som er så tydelig imponert over deres egen evne til å gjøre det som er optimalt for hesten, og i tråd med dens eget urinstinkt:

* Dere rir vel ikke på hestene deres? i såfall regner jeg med at dere har satt dere grundig inn i rytters innvirkning på hestens fysikk - om så skulle være: redegjør gjerne.

* Jeg regner med at dere heller ikke gir hestene deres noe form for kraftfòr eller tilskudd av noe slag, men har et bredt tilbud av forskjellige vekster på beitene som dekker hestens naturlige behov?

* Jeg regner med at ingen av dere har vært så tankeløse at dere har hesteraser som ikke er ment for det norske klimaet?

Jeg kunne antagelig ramset opp i det uendelige, men det ser jeg ikke noe poeng i å gjøre. Mitt poeng er ikke å undergrave viktigheten ved et så realisitisk og naturlig hestehold som mulig, men å fremheve den rollen dere tar på dere i en debatt som denne.
For å spesifisere nevnte "rolle" kan jeg blant annet påpeke den holdningen som følger med i form av: nedlatenhet overfor andre hesteholdere, den grunnløse suvereniteten dere tillegger dere selv, en manglende ydmykhet overfor andres forsøk på å lære mer, og tilrettelegge for sin hest så langt det er mulig i gitte situasjoner.

Skal dere først ta på dere en slik suveren rolle må dere også åpne øynene for at deres eget hestehold mest sannsynlig ikke er 100% optimalt, noe jeg helt ærlig tror jeg kan påstå at det ikke er.

Fokuset blir i mine øyne vel snevert ( les: trangsynt) og de mulige gode poengene deres "slukes" av den nedlatende "tonen".

Mitt råd som "gammel debattant her: - begynn på nytt med ikke fullt så naiv innstilling.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Nå svarer jeg selvfølgelig bare for meg selv:) (blir litt oppgitt av "dere")
- Om du har lest tidligere i denne debatten har jeg skrevet anngående ridning av hesten, om balansepunktet osv. Selvfølgelig er ikke dette naturlig for hesten. Men nå er det nå sånn at vi har temmet dette dyret. Er for ridning av den, selvfølgelig av egoistisk årsak, men det er jo nettop pga dette med ridning at vi alle her har blitt så glade i nettop dette dyert!

- Gir hestene min helhavre, noe som er det mest naturlige en kan gi og som den da liksågodt kunne gått rundt i det fri å funnet. Det er også bra for hesten, å hester som får helhavre har mye mindre tannspisser enn hester som får vanlig kraftfor. Dette er fordi de fakrtisk må tygge maten en god stund, pga sin grove konsistens. Lurt å ta med seg:)

- Har Islandshester, men dette har lite med saken å gjøre. En vær hest som får nok tid på seg til klimatilpassing kan klare mye av det samme som en slik "hardfør" rase som Islandshesten er! Kjenner mange hesteeiere, som har gått over til utegang. Disse har ikke alle "hardføre" hesteraser.

Jeg mener bestemt at jeg ikke har gått inn for å legge en nedlatende tone i forhold til andre hesteeiere. Nedlatende toner har kommet, men det fra begge sider! Synes du skal prøve å se dette fra flere sider du også:) Starta hele diskusjonssida med en sakelig og "historisk" innledning.

Håper jeg har fått svart på noe av det du lurte på!
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  21:22:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Men hva med sopp, mener dere at ikke det heller forårsakes av gjørme? Og mener dere da at beste måten å kurere sopp på er å bare la dem stå og vasse i gjørma hele døgnet?

Opprinnelig postet av rusket

Utedrift er IKKE gjørmete områder, isåfall er området for lite og ikke tilfredstillende for å kalles utedrift. Min mening i allefall...
Så slutt med dette gjørme snakket! Usakelig...

Opprinnelig postet av sløstøsa

Hvordan kan du påstå at det ikke oppstår gjørme på løsdrift kontra vanlige luftegårder? Og sleng igjen snuta om at "gjørmesnakk er usaklig", gjørme kan generellt være et stort problem for mange, forårsaket av fuktig vær.
Syns du skal la være å beskylde utedriften vår for å ikke være tilfredsstillende til å være utedrift uten en gang å ha sett den.

Når det er sagt, så fikk hesten min sopp der han stod før, hvor utegangen var enormt mye større. Og der han står nå (som er mer enn nok stor nok), så er det MYE mindre gjørme, og ingen sopp-problem. Gjørme forårsakes forøvrig av andre ting enn hvorvidt utegangen er 50 mål eller 20 mål også.

Jeg forstår teorien din om at jo større uteplass, jo mindre opptråkket område - mindre gjørme. Men de fleste av oss har ikke 40 mål med uteplass til hestene, og da må vi gjøre det beste ut av det, ikke sant?
Og du svarte forsåvidt ikke på spørsmålet mitt om hva vi skal gjøre når soppangrepet først har kommet. Det er svar på det jeg er ute etter, ikke beskyldninger om at utegangen min er for dårlig, eller å bli kalt usaklig for det jeg tar opp et problem mange opplever.

Unnskyld for usakelig innlegg.
Jeg beskylder ikke deg som person for noe, det var i allefall ikke meningen. Har selvsakt ikke sett utemarken din. Men mener bare, slik som du sa, at jo større plass, jo bedre:) Å har man mange hester må selvsakt området øke i omfang med antall hester.
Er selvfølgelig vanskelig om en ikke har tilgang til dette, så en må jo selfølgelig gjøre det beste ut av det!

Har du fått sopp anbefaller jeg å bruke epleeddik. 1 del eddik til 6 del vann. Dette skal da de syke høvene dynkes i. En kan gjerne sette på boots og fylle disse med blandingen. La hesten gå slik gjevnlig, har selv prøvd, og dette fungerte for meg:)
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  21:25:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og det er ikke unaturlig at utegangshester sliter med sopp og mugg.

Opprinnelig postet av summer

Riktig, hesten min ble i høst sterkt angrepet av sopp, behandlet med krystallfiolet og lot han stå inne om natta i ca en uke. Borte ble det.
Hva ville dere gjort matprat, sløstøs og baroja, latt være og behandle og fortsatt latt han stå i gjørma hele døgnet?

sefølgelig ville jeg ha gjort noe, jeg ville ha spylt beina til hesten min hver dag med grønn såpe. men jeg ville ha latt hesten min stå ute fordet. men for å forebygge at hesten i det hele tatt skulle få sopp eller mugg, vill jeg sefølgelig børste beina nøye, spessielt på vår og høst parten.
men hesten min har aldri fått hverken mugg eller sopp:)

Opprinnelig postet av baroja.

Men Baroja, soppen blir jo gjerne sittende under hoven, på hesten min lå det i sidefura. Fukt/bakterier er jo årsaken til soppangrep, blir det ikke dumt å sett den rett ut i "bakteriehølet" igjen? Bør ikke hoven få stå å tørke et visst antall timer hver dag mens den får behandlende middel syns du?

Tror nok at en boks er et større bakterie hull enn et ordentlig utegangs jorde:)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/03/2007 :  21:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda sløstøsa, jeg fant en kur som fungerte: krystallfiolet og stå inne om natta i 1 en uke så han fikk tørke (barfottrimmer sin instruks). Soppen ble borte og vi har ikke slitt med det i ettertid.
Skal begynne å gi eplecidereddik i foret nå, det tror jeg er bra for absolutt alt :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.