hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  22:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Grunnen til at endel hester på utegang er mindre plaget med mugg er at hestene kan bevege seg mer rundt hele døgnet og holde blodsirkulasjonen i bena i gang. Høyere blodsirkulasjon = varmere ben = tørrere ben = mindre mugg.

Opprinnelig postet av frkelin

Enig i deg i dette!
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  22:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg ville nå ikke sagt at en superspinkel araber burde stått på utegang. Stakkar hest, sier nå jeg. Eneste måten er jo å hive på den hundretusen dekken. Kanskje de fleste hester er sterke og robuste, men jeg mener det er opp til eieren å finne ut hva som er best for hesten, og IKKE noen debatanter på MIX!

Opprinnelig postet av Flokus

nå er vel araberen en av de rasene som faktsk tåler ekstreme temperatur svingninger.. i ørkenen kan det godt svinge mellom 40 varmegrader om dagen og -20 om natten..

Hos oss er araberen den som setter mest pels om vinteren og klarer seg best ute. Så den er nok ikke så spinkel og sårbar som den ser ut til..

Opprinnelig postet av Lopke

Nå tenker jeg ikke på en sånn araber som kommer direkte fra ørkenen, men en som er avla opp her i Norge f.eks..

Opprinnelig postet av Flokus

ehh, du det er utrolig få arabere her i norge som kommer rett fra ørkenen.. de aller fleste araberne i norge har vært her en god stund, de aller fleste arabere i norge er avla. det er veldig få i norge som har råd til å kjøpe en araber som kommer direkte fra ørkenen..

Opprinnelig postet av baroja.

En araber som er avlet i Norge er like tilpassingsdyktig som en fra ørkenen! Når en tenker tilbake i tid, kan det jo ikke være så altfor mange år siden hesterasen kom til landet.
Uansett, det jeg vil fram til er at en hvilken som helst araber klarer seg ute i varierende temperaturer:) Dette trenger du ikke være redd for.
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  22:23:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er klar over det at en hest er ikke utstyrt med pels for morro skyld, om det høljer ned så blir ikke hesten våt innerst inne, det med dekken er bare bullshitt... Vi har vært 2 uker i montana og studert villhesten ja du leste riktig VILLHESTER, og har bodd på ranch og fått forklart mye, ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud). Og ha en hest oppstalla er ikke sundt for høvene, aøll den allmoniakken som ligger i flisa er skadelig og det er derfor hester som er oppstalla får dåelige høver, de trenger seg inn i søm hullene og råtner opp hoven, kom gjerne opp til møre og romsdalen til oss og ta en titt på naturlig hestehold på hestene våres så kanskje du får et annet syn på hest..!! Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  22:25:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lag deg en vip så vi får se... Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  22:30:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEg har faktisk egen hest og jeg konkurere på høyt nivå og hesten min lever uten hver eneste dag 24/7 sommer som vinter, har ikke stall engang jeg, og om hesten min er våt når det er et stevne gjør ingen verdens ting for det er ingen lover og regler som sier det at det ikke er tallatt me våt hest på konkurranse.... hesten er kun våtest ytterst på pelsen, mn hvis du stikker fingeren litt lenge ned i pelsen vil du kjenneog se at den er knusk tørr, hvis du ikke har sånn hest som er skamklippt da... Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 25/03/2007 :  22:41:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du er klar over det at en hest er ikke utstyrt med pels for morro skyld, om det høljer ned så blir ikke hesten våt innerst inne, det med dekken er bare bullshitt... Vi har vært 2 uker i montana og studert villhesten ja du leste riktig VILLHESTER, og har bodd på ranch og fått forklart mye, ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud). Og ha en hest oppstalla er ikke sundt for høvene, aøll den allmoniakken som ligger i flisa er skadelig og det er derfor hester som er oppstalla får dåelige høver, de trenger seg inn i søm hullene og råtner opp hoven, kom gjerne opp til møre og romsdalen til oss og ta en titt på naturlig hestehold på hestene våres så kanskje du får et annet syn på hest..!!

Syns det blir litt feil jeg,å sammenligne villhester i Montana med tamme hester i Norge.
For forhold,levevilkår og klima er villt forskjellig derfra og hit. Og jeg kjenner faktisk en hest som har vært villhest jeg,men som nå er fullt fungerende ridehest her.Og den står faktisk på stall,så vidt jeg vet.
Og det er ikke bare hester på stall som får dårlige høver.Det finnes også utegangshester som har dårlige høver.
Og det finnes hester som aldri har hatt dekken på,som får eksem og dårlig pels.
Så det gjelder å være litt nyansert i sitt syn,og godta/innrømme at det finnes flere veier til Rom enn bare en

Opprinnelig postet av sandipandi

Edit for å si at det skjedde noe rart med quote"ingen her. Håper dere skjønner det allikevel

Redigert av - kirakira den 25/03/2007 22:44:26 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/03/2007 :  22:44:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud).

Hesten til ei venninde har gått på utegang i 2 år og aldri hatt på dekken. Har nå nylig fått mye eksem ved regn. Hvordan forklarer du det da, han er jo en "ekte" utegangshest på alle mulig plan; barfot, aldri dekken osv.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 25/03/2007 :  22:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud).

Hesten til ei venninde har gått på utegang i 2 år og aldri hatt på dekken. Har nå nylig fått mye eksem ved regn. Hvordan forklarer du det da, han er jo en "ekte" utegangshest på alle mulig plan; barfot, aldri dekken osv.

Opprinnelig postet av rusket

Det skal jeg forklare deg fint... det kan være fordi den hesten har hår som sitter for tette og som ikke får nok pusterom!! ¨Klimaet her i *Norge og i Montana er ikke så Forskjellige skjønner du...!!! Og det er ikke noe forskjell på hesterasene el landene....
Gå til toppen av siden

anneks

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  22:53:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideanneks  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hesten er kun våtest ytterst på pelsen, mn hvis du stikker fingeren litt lenge ned i pelsen vil du kjenneog se at den er knusk tørr, hvis du ikke har sånn hest som er skamklippt da...

Men det er ikke så enkelt at det gjelder alle hester. Har hatt hest på utegang i større flokker og det er stor forskjell på hvordan de takler regn. Noen hester er bare våte ytterst, som du sier. Men andre hester (som hverken er skamklipt eller har gått med dekken) blir våte tvers igjennom ved langvarig regn. Og en hest som er gjennomvåt blir raskt kald i musklene.

Om hesten bare skal stå der og spise er det noe man velge å se gjennom fingrene på, men skal man ri dressur på en hest som har stått og vært våt og kald i mange timer så får man motstand og spenninger.

På en slik hest vil jeg foretrekke å bruke dekken i vått og kaldt vær. Den overlever fint uten dekken, men når hesten faktisk skal brukes så mener jeg at man skylder den en så behagelig tilværelse som mulig.

Det er ikke uten grunn til at noe av det man oftest får høre fra equiterapeuter er at man skal passe på at hesten ikke fryser. Det betyr ikke at alle hester trenger dekken, men at for hester som sliter med et eller annet så vil kulde gjøre problemene verre.

Naturlig hestehold er fint det, så lenge hesten har det bra! :)

Failure is not falling down, it is not getting up again Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  23:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sandipandi: Jeg velger å svare med "samme mynt": Ta deg en tur til stallen der jeg har hesten min, så vil DU få et annet syn på hestehold. Og ikke minst vil du slutte å være så bastant i dine meninger...

Jeg er sjokkert jeg- Aldri har jeg vært borti dårligere argumenter, vridning og vending av det folk sier, kun velge å svare på det man kan vri om på, arroganse, lite selvinnsikt, dårlig kunnskap og kompetanse, lite respekt for dytige hestefolk, og da tar jeg ikke i en gang!

Jeg skjønner at de aller fleste med bastante meninger her, har gått på samme skole. Merkelig gitt.. Begynner virkelig å lure på om det sitter noen her og skriver "vrøvvel" for å erge på seg folk, det har skjedd før på dette forumet..

Men, hva hjelper det egentlig å diskutere mer? Dette er jo ingen diskusjon, og man snakker jo bare for døve ører...

Hege
Redigert av - Hege J den 25/03/2007 23:17:38 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/03/2007 :  23:18:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du er klar over det at en hest er ikke utstyrt med pels for morro skyld, om det høljer ned så blir ikke hesten våt innerst inne, det med dekken er bare bullshitt... Vi har vært 2 uker i montana og studert villhesten ja du leste riktig VILLHESTER, og har bodd på ranch og fått forklart mye, ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud). Og ha en hest oppstalla er ikke sundt for høvene, aøll den allmoniakken som ligger i flisa er skadelig og det er derfor hester som er oppstalla får dåelige høver, de trenger seg inn i søm hullene og råtner opp hoven, kom gjerne opp til møre og romsdalen til oss og ta en titt på naturlig hestehold på hestene våres så kanskje du får et annet syn på hest..!!

At du har vært og sett på VILLHESTER har vi sjkønt. Det har du sagt mange ganger nå. Nå har iallfall ikke jeg noen villhest, og har ingen interesse av å ha det heller.

kan du forklare meg hvorfor mine hester aldri har hatt råtne høver selvom de står på stall ? Ikke har de hatt dårlgie høver heller. Og jo, jeg ser og vet det, om du vil argumentere med at jeg vet ikke hvordan råtne høver eller dårlige høver ser ut. Jeg har også hatt flere hester uten sko, inkludert den jeghar nå, MED sko. Hun har knalle høver, iflg både smeder og barfottrimmere og meg selv. jeg har aldri hatt mugg eller sure stråler eller sopp på hestene mine heller (dvs iallfall ikke sopp som man har kunnet oppdage, da ) Hverken når de går ute på sommerhalvåret, eller når de står på boks på vinterhalvåre. Slike påstander som du kommer med henger rett og slett ikke på greip.

Hvor iallverden har du det fra at vi putter på hestene dekken når den er våt .... jeg gjør iallfall ikke det ?

Vangliste formen for eksem (med unntak av sommereksem) er våteksem. Og det kommer av at pelsen er konstant våt og ikke tørker opp. behandling her: sørge for at området holdes tørt: Ergo, på utegang i regnevær, må den ha dekken.

Dekken er overhodet ikke bullshit. Dekken er et meget nyttig hjelpemiddel for de som trenger det.

Ikke alle hester har så god isolerende pels at de ikke blir våte igjennom. Faktisk. Noen hester blir, når det regner konstant i ukesvis, så gjennomvåte at pelsen er våt tvers igjennom. Og det er også hester som aldri har hatt dekken på. Disse hestene fryser, og har IKKE godt av å bli trent.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/03/2007 :  23:21:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
- Gir hestene min helhavre, noe som er det mest naturlige en kan gi og som den da liksågodt kunne gått rundt i det fri å funnet. Det er også bra for hesten, å hester som får helhavre har mye mindre tannspisser enn hester som får vanlig kraftfor

Korn er faktisk ikke naturlig for hesten å spise i det hele tatt, og har flere sider ved seg som ikke er bra for hestens helse (Ja, jeg har foret med havre hele tiden selv, men dropper det nå som det er så mye uhummskheter i dem) HEster som har tendenser til forfangenhet foreksempel har på ingen måte godt av korn. Heller ikke hester med insulinresistens . Som er ganske mange etterhvert. Og tannspisser avhenger av hestens bitt og tyggemåte, ikke hva slags kraftfor de får :)

Hva for kilde har du til det ? At hester som får hel havre har mindre tannspisser enn hester som spiser pellets
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2007 :  23:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bor ikke langt unna og tar gjerne en tur for å se på denne skolen.
Da kunne jeg også tenkt meg å prate med lærer for å høre om hun vedkjenner seg alt dette som er sagt i denne diskusjonen. Gjør hun det vil jeg i alle fall snakke md henne og stille spørsmål ved pedagogikken i det hun lærer fra seg og måten det blir presentert på.
Jeg er selv utdannet lærer og man skal være klar over at det ligger et tungt ansvar på en når det gjelder formidling av budskap......
Jeg har vanskelig for å tro at hun ønsker hennes elever skal presentere det de har lært på denne måten, og omentrent angripe andre hesteeiere med at "denne filosofien" er den eneste rette.
Jeg kjenner fler som trimmer etter Strassermetoden og er for full utegang, men de hadde ALDRI vurdert å argumentere for sin sak på en slik ufin måte.

Jeg er godt klar over pelsens funksjon og virkemåte, det er gjort mange vitenskapelige undersøkelser på det, men å skrive at dekken er "bullshit".... sukk, man kan jo lure på alder bak innleggene her.
Bruk i det minste ord som betyr noe og som ikke får dere til å fremstå som useriøse.

Jeg synes ikke dette er en god måte å presentere hverken skolen eller filosofien på.
Det hadde slett ikke fristet å ta et år på denne folkehøgskolen, Montana tur eller ikke, det blir for ekstremt.
Men det MIN mening da...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 25/03/2007 23:30:33 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/03/2007 :  23:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg synes er mest imponerende er at man blir ferdig utlært hesteekspert etter to uker på en ranch i Montana ..... man kan alt om alt da ! Alt om hestens fysikk og anatomi, og høver og det meste ? Utrolig kjekt ! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  00:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke giddet å "bry meg" på noen sider - får jo bare nedlatende kjeft allikevel - og får det vel nå også.

Men - etter å ha hatt hester i et jordbruksområde i 23 år, har jeg fått forklart hvorfor hestene får knust - og ikke hel havre. Det er fordi det finnes et ugress som heter floghavre, som alle bønder er livredde for. Hvis hester får hel havre, går mye av den direkte gjennom fordøyelsessystemet, og hvis hesten går langs et jorde og gjør fra seg, så er det fare for spredning - HVIS det uheldigvis skulle være floghavre i foret (noe man ikke kan se).

Det er derfor påbudt å knuse havren før den gis til dyra, da spiringsevnen i kornet ødelegges, og faren for spredning av floghavre avverges.

Meeen, de hestene som får hel havre er vel aldri i nærheten av en åker - i hvertfall ikke så bonden ser det....

Ellers har man tydeligvis ikke så mye man skulle ha sagt overfor "ekspertene" - har jo bare holdt på med hester siden 1970, og hatt egne siden 1983 - og huff så mye "vranglære" jeg må ha undervist i i årenes løp....

Se så - nå blir det vel en 5 - 6 sider til med videre "debatt".
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.