hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

frkelin

Skrevet - 26/03/2007 :  06:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, så trist at gode diskusjoner blir ødelagt av så bastante meninger basert på en fin teori, mens andre her baserer seg på erfaringer.
Om hesten blir våt av regn eller ikke har jeg jo sjekket flere ganger selv, det er ikke vanskelig. Hesten min går uten dekken 355 dager i året og har god pels. Men om høsten, før hun har fått full vinterpels blir hun gjennomvåt (og kald) dersom det regner hardt og store mengder i mer enn 12 timer. Byger er ikke noe problem, og om vinteren med full vinterpels er det sjelden noe problem, men ikke fortell meg at hun ikke kan bli gjennomvåt - det har jeg jo sett!
På den annen side vil jeg oppfordre alle til å finne ut av slike ting med sin egen hest. Hvor mye tåler pelsen til MIN hest og når er det NØDVENDIG med regndekken. Om man virkelig "forsker" litt på det med egen hest kan man ofte redusere dekken bruken mye - men sjelden kutte den helt ut.

Jeg lurer på en ting til dere som har gode uteganger: hva er gjort med bakken i forhold til drenering og grunnforhold slik at dere slipper gjørme? Hvordan er spiseplassen utformet og hvordan forer dere grovforet? Hvor mye møkker dere ( i sjulet, på spiseplasser og ellers) og hvordan ordner dere det praktisk? Fint om dere deler gode erfaringer og løsninger med oss andre!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 26/03/2007 :  07:12:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud).

Opprinnelig postet av sandipandi

Hesten til ei venninde har gått på utegang i 2 år og aldri hatt på dekken. Har nå nylig fått mye eksem ved regn. Hvordan forklarer du det da, han er jo en "ekte" utegangshest på alle mulig plan; barfot, aldri dekken osv.

Opprinnelig postet av rusket

Det skal jeg forklare deg fint... det kan være fordi den hesten har hår som sitter for tette og som ikke får nok pusterom!! ¨Klimaet her i *Norge og i Montana er ikke så Forskjellige skjønner du...!!! Og det er ikke noe forskjell på hesterasene el landene....

Opprinnelig postet av sandipandi

Du trenger ikke ta den nedlatende tonen Sandy, du sa selv i forrige innlegg at det var DEKKENbruk som forårsaket eksem.
Du støtter ikke at denne hesten skal få ha på seg dekken ved kraftig nedbør heller da skjøner jeg. La hesten få vondt pga prinsipper om "naturlig hesteholdd"

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  07:19:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg lurer på en ting til dere som har gode uteganger: hva er gjort med bakken i forhold til drenering og grunnforhold slik at dere slipper gjørme? Hvordan er spiseplassen utformet og hvordan forer dere grovforet? Hvor mye møkker dere ( i sjulet, på spiseplasser og ellers) og hvordan ordner dere det praktisk? Fint om dere deler gode erfaringer og løsninger med oss andre!

Opprinnelig postet av frkelin

Hadde vært interessant og høre hvordan andre ordner utegangen sin! Hvis du poster dette spørsmålet under Utegang, så kanskje svarene ikke drukner i all kaklingen i denne tråden
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 26/03/2007 :  09:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hadde vært interessant og høre hvordan andre ordner utegangen sin! Hvis du poster dette spørsmålet under Utegang, så kanskje svarene ikke drukner i all kaklingen i denne tråden

Opprinnelig postet av Asbjørg

Vi har et slags "platå" rett utenfor stallen som er så og si fritt for gjørme. Det er også hovedsaklig her vi setter ut grovforet. Sier seg selv at det blir mye "bommelomm" i denne delen av utegangen vår, så her flir vi grundig hver dag.

Hestene har også et jorde med skog de kan bevege seg fritt på, ser for meg at det blir litt mer gjørme her når den tid kommer. Men hestene bruker dette området veldig lite - der maten er - der er de :)
Hele uteområdet er forsåvidt relativt flatt.

Også har vi da stallen som er relativt stor. Der har de et område som er lyst og "trivelig", og et rom innenfor der som er mørkt og "utrivelig". Det innerste rommet er størst, og der inne har vi satt vannkarene. Det er også 2 vinduer i dette rommet som gir mer eller mindre full oversikt over uteområdet. Det er da det innerste rommet hestene oppholder seg mest i - og her er det faktisk ganske ofte.

vi er nøye med å holde inneområdet rent og flir her daglig (noen ganger 2 ganger om dagen).

Der vi stod før hadde de større utegang og mindre "stall". Stallen lå nede i "dumpa", og maten var øverst i "bakken". Her var det et mye mer ulent terreng, og ekstremt gjørmete. Håpløst å ta seg frem med trillebår for å forsøke å fli rundt matstasjonen.

Det ble gruset opp og drenert et område nederst ved stallen som vi betalte dyre dommer for, men lite vits å gruse opp et området som hestene ikke er i nærheten av å bevege seg på. Hesten min brukte stallen veldig lite her. Hadde "stallen"vært på toppen av bakken med utsikt vendt nedover i stedet for oppover, så hadde han helt sikkert stått der mye mer.

Vann på utegang har vært et problem når det har vært - 20, da har vi flydd i skyttel og knust opp isen. Neste vinter håper jeg vi investerer i oppvarmet kar :)

Ellers så syns jeg noen folk har en oppfattning av at hest på utegang er mye mindre arbeid. DET er ihvertfall ikke sant, jeg har aldri flidd så mye i mitt liv

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  10:10:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

(...)

På den annen side vil jeg oppfordre alle til å finne ut av slike ting med sin egen hest. Hvor mye tåler pelsen til MIN hest og når er det NØDVENDIG med regndekken. Om man virkelig "forsker" litt på det med egen hest kan man ofte redusere dekken bruken mye - men sjelden kutte den helt ut.

Akkurat dette syns jeg alle bør tenke på :) Det er mye dekkenbruk av typen "de andre har på tre tepper" hos folk med dekkenhest, akkurat som det sikker er mye "den tåler alt" tanker hos folk som sjelden/aldri bruker dekken.
Å kjenne sin egen hest er vel det viktigste man kan gjøre i alle situasjoner. For noen vil det ta lenger tid, og koste mer krefter, fordi man ikke har et like godt "øye" som andre, mens andre igjen raskt ser alle signaler, samme om det er overoppheting, sopp, forfrysninger eller våteksem.

Guro
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 26/03/2007 :  11:02:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg blir j....... provosert av bedrevitere (edit; sandipandi) som har oppholdt seg et biiitteliiten stund i en villmark å sett på ville hester, som ikke har en døyt å gjøre med vårt moderne hestehold.
Klart vi lærer mye om hestens instinkt, systemet i en flokk og vi lærer også om hvordan disse hestenes anatomi, pels og høver fungerer under ville forhold. Det er facinerende, og skulle gjerne opplevd dette selv.

Men her vil vi også se at de svakeste bukker under.
"The fittest will survive".

Dette er vi ikke interessert i her i vår hesteverden.
Vesla i flokken vår skal på ingen måte bukke under fordi jeg ikke passer på at alle har det bra.
Jeg sørger for at hun for det hun behøver av mat, vann og le. At høvene blir stelt slik at hun fungerer optimalt og at hun blir stelt om hun skulle skade seg. I lik linje med de andre og større hestene.
Jeg har ikke samvittighet til å UTSETTE hestene mine for en fiks idè, "villhestehold".
Ikke har jeg område til det heller. Det er jo snakk om at hestene skal få flytte seg flere mil om dagen.
Ja, på sommeren har de mulighet til å flytte seg opptil flere timer, men tilslutt kommer de tilbake til utgangspunktet. Her er det alt fra skog, myr, åpne jorder og steinrøyser, nesten opp på snaufjellet. Det er det nærmeste jeg kommer villhest. Og jeg føler med privilgert som sitter på egne 3000 mål og har uendelige muligheter. Jeg skjønner jeg er heldig.

Og dette med pelsen; hadde dere bedrevitere sittet inne med litt egen erfaring om hester (ikke villhester), så hadde dere vært klar over varierende pelskvalitet.
Det nytter ikke å fortelle oss å kaste dekken og la hesten få utvikle naturlig vinterpels. Det funker på mange, mens det ikke funker på andre! Det er forskjellig pelstyper ute å går her, tro det eller ei! Etter 17 år delt med mange forskjellige hester er det ikke lenger vanskelig å se og kjenne hvem som har en god pels og ikke, hvem som hygger seg med dekken på i drittvær og hvem hest som gir F!
Du kan ikke erfare slikt etter noen dager på en fjellknaus i Montana....

Hadde dere sittet inne med relevant erfaring så hadde dere kunne se bååde bra og dårlige sider med utegang vs. stall, dere hadde hatt erfaring med hvordan det skal se ut i en veldrevet stall og en veldrevet utegang (ikke kun deres egen). OOg dere skal ha erfaring nok til å drive noe slikt, ikke bare snakke med store ord! Og dere burde ha erfaring nok til å vite at det finnes flere gode måter å holde hest, hest som trives.

Nå er det nummeret før vi må dra på MIXstudietur rundt på utegangene deres å se hvordan dere gjør det.
Jeg forstår det slik at hestene deres lever tilnærmet livet til en villhest, og jeg er spent på hvordan man gjør dette i praksis i Norge.
Og dette er ikke bare tull, men seriøst.
Hadde vært artig å besøke dere som sverger til et så naturlig hesteliv som mulig, kanskje vi kan lære noe i praksis?
Dessuten tror jeg det ville vært en mer lærerik tur med tanke på eget hestehold enn turen til Montana.
Fantastisk å se slikt vilt liv selvfølgelig, misforstå meg rett. Akkurat som det er fantastisk å se en ulveflokk på ordentlig i Sverige.
Men jeg slipper ikke ut bikkja mi etter å ha sett vill ulv og nekter henne inn igjen, allsa

Redigert av - Nedre_Kjønås_Gård den 26/03/2007 14:51:30 Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 26/03/2007 :  11:12:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Slik ser vår utegang ut:

Litt skrånet, ganske selvdrenerende. Fantastisk utsikt utover bygda=) Åpen stall døgnet rundt, blir mye brukt. Her står det også oppvarmet vanndunk (en investering verdt alle penga). møkker 1-2 ganger om dagen. Fri fòring på rundball ute, og hestene får kraftfòr i bøtter ute mens vi passer på. På dagtid har vi en innhegning til for å avlaste hovedutegangen. Forholdsvis åpne innhegninger uten skog. Fungerer finfint og hestene trives;)

Edit for å si at dette gjelder vinterhalvåret.

Redigert av - Nedre_Kjønås_Gård den 26/03/2007 11:13:56 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  11:44:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Nå går det ikke hest her pr. dags dato, men slik er det:

Föringshekken er satt opp på en liten "bakketopp", og der er det svært sjelden gjørme. Her har hestene utsikt og samtidig er det tørt og fint. Grovfôret blir lagt i fôrhekk (den er ny av året, selvlaget - med tak! :D) og kraftfôret i små krybber som er festet i fôrhekken. Vi binder opp hestene når det er fôring med kraftfôr - slik at alle hestene får det de skal ha.

Gjørme blir det jo selvfølgelig her og der, men min pappa har ordnet det slik at vannet renner vekk de fleste stedene, og der det er vått legger vi på bark. Det funker!

Skuret vi hadde før er tatt ned, og det skal bygges nytt (evt. innredes i en låve). Vi møkket etter behov i skuret - ikke alltid like lett å møkke når bæsjen er frosset fast. Fikk da tisp om å bare legge over halm, og heller ta det ut når det blir mildere.

Rundt fôringsplassen og under trærne (der hestene oppholder seg mye), så møkket vi ofte - hver dag.

Åhh, jeg savner å ha utegangshester her *sukk*

www.hestene.no Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  15:01:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
*rister på hodet og ler*
Noe mer eller mindre usaklig enn denne debatten skal man lete lenge etter.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og det er ikke unaturlig at utegangshester sliter med sopp og mugg.

Opprinnelig postet av summer

Riktig, hesten min ble i høst sterkt angrepet av sopp, behandlet med krystallfiolet og lot han stå inne om natta i ca en uke. Borte ble det.
Hva ville dere gjort matprat, sløstøs og baroja, latt være og behandle og fortsatt latt han stå i gjørma hele døgnet?

Opprinnelig postet av rusket

Ja, for selv om han hadde vært full av sopp. Så hadde han iallefall vært lykkelig!!!

I naturlige villhesthabitat tror jeg forøvrig ikke du finner så mye gjørme. Det er jo all tråkkinga til hestene som gjør det slik. Og villhester oppholder seg ikke så lenge på samme sted. Så kom ikke her og si at gjørme er noe hester er laga for å tåle.

Opprinnelig postet av carambee

enkelte villhester holder til i store sump områder, så si ikke at de ikke tåler det heller.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:22:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bor ikke langt unna og tar gjerne en tur for å se på denne skolen.
Da kunne jeg også tenkt meg å prate med lærer for å høre om hun vedkjenner seg alt dette som er sagt i denne diskusjonen. Gjør hun det vil jeg i alle fall snakke md henne og stille spørsmål ved pedagogikken i det hun lærer fra seg og måten det blir presentert på.
Jeg er selv utdannet lærer og man skal være klar over at det ligger et tungt ansvar på en når det gjelder formidling av budskap......
Jeg har vanskelig for å tro at hun ønsker hennes elever skal presentere det de har lært på denne måten, og omentrent angripe andre hesteeiere med at "denne filosofien" er den eneste rette.
Jeg kjenner fler som trimmer etter Strassermetoden og er for full utegang, men de hadde ALDRI vurdert å argumentere for sin sak på en slik ufin måte.

Jeg er godt klar over pelsens funksjon og virkemåte, det er gjort mange vitenskapelige undersøkelser på det, men å skrive at dekken er "bullshit".... sukk, man kan jo lure på alder bak innleggene her.
Bruk i det minste ord som betyr noe og som ikke får dere til å fremstå som useriøse.

Jeg synes ikke dette er en god måte å presentere hverken skolen eller filosofien på.
Det hadde slett ikke fristet å ta et år på denne folkehøgskolen, Montana tur eller ikke, det blir for ekstremt.
Men det MIN mening da...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Først må jeg bare si til sandipandi at det kanskje er litt lurt å ligge lavere i diskusjoner, uten å angripe andre på siden. Synes rett og slett du har en litt usakelig og frekk tone her inne. Synes vi hadde fått en mildere og bedre tone her inne på sia, oh er skuffet over at det begynner å spisse seg til igjen! Men støtter alikavel mange av dine synspunkter, men i mildere form.

Harneshaug
Synes det blir feil å angripe en spesiell person, i denne sak en tilfeldig lærer, som ikke har noe med saken å gjøre. En hver elev kan tolke ting på sin egen måte, kanskje det er missforståelse ute å går her? Kan jo ikke dømme en lærer ut i fra en elevs utsagn! Dette synes jeg blir for dumt.

Sandipandi hvor i Montana var det dere var på tur?

Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:24:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først av alt vil jeg si meg enig med Harneshaug, Guro, Hege og resten av "den gjengen der". Har etter en tid på et annet hesteforum fått følelsen av at jeg kjenner noen av disse menneskene på ett vis gjennom det de skriver, og de har fremstått på en mye mer fornuftig måte enn diverse folk her inne.

Og for det andre: Kan noen være så snill og gi meg en eske fyrstikker? Hadde vært greit å ha, så jeg får satt noen fyrstikker mellom øyelokkene til de utrolig fanatiske menneskene her inne så de forhåpentligvis holder øynene oppe lenge nok til å se flere sider av en sak enn sin egen. Det er en egenskap jeg verdsetter høyt hos meddebattanter, som jeg dessverre ikke har sett så mye av hos Sløstøsa, Matprat og Baroja.

Og så "til saken": Det er opp til hver enkelt hesteeier å finne ut av hva som fungerer best for deres hest(er). La meg bruke Heges spranghest (som hun konkurrerer aktivt med, om jeg ikke tar helt feil?) som et eksempel: Skal hun rive av hesten sko og dekken og ikke barbere, for så å la hesten bli svett under trening, og så skal hun bare sette den "naken" ut igjen? Hester kan bli syke av det, faktisk. Forkjølelse, hørt om det? Men det beste for alle sammen hadde vel vært om hun ikke red hesten sin i noe ridehus, nei hva er det for slags grusomheter, tvinge hesten til å hoppe hinder! I tillegg må den bære rytter!

Jeg avslutter dette innlegget her mens jeg ennå har holdt meg nogenlunde i skinnet. Gleder meg rett og slett, til å se hvilke usaklige og barnslige tilbakemeldinger jeg får på dette innlegget, hvilket er basert på mine erfaringer, "synsinger" og lærdom fra andre fornuftige hestefolk!

Opprinnelig postet av ingvild_k

hehe festlig at du klarer å skrive et så mektig usaklig innlegg og nesten forventer usaklige tilbakemeldinger

til dere oppafor, ingen av "oss" her inne har i noen av innleggene skrevet ordet dyremisshandler, ter gjennom og finn frem innlegget før jeg tror på d. Feil måte å tolke innleggene på kalles det.

Klart mener ingen her at hege skal kasteav skoa la hesten legge pels og slutte å trene den! hvor har den rot fra? hehe morsomt å se alle omformuleringene som blir gjort. Vi bare gir utrykk for hvordan VI ville drevet hestehold, alle gjør hva de selv vil med sin hest, og jeg skriver hva jeg ville gjort med min!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:27:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skal hun rive av hesten sko og dekken og ikke barbere, for så å la hesten bli svett under trening, og så skal hun bare sette den "naken" ut igjen? Hester kan bli syke av det, faktisk. Forkjølelse, hørt om det? Men det beste for alle sammen hadde vel vært om hun ikke red hesten sin i noe ridehus, nei hva er det for slags grusomheter, tvinge hesten til å hoppe hinder!
Opprinnelig postet av ingvild_k

Hvordan man definerer det å være usaklig og barnslig får være opp til hver enkelt, men det kommer litt fra begge kanter det da!
De hestene jeg har hørt om som har vært forkjøla har vært stallhester. Alle som en! Tror ikke det er kaldt vær i seg selv som gjør en hest forkjøla, men heller at de står i oppvarma stall med fuktig, dårlig luft, og dermed blir det en stor påkjenning for luftveiene å plutselig komme ut i kulda. Hvis det å bli sluppet ut "naken" og svett hadde vært så farlig, ville hvertfall mine vært dausjuke både nå og da!

så enig så enig. det er basilusker siom gir forkjølelse, på nord-polen finnes det ikke baktereier ergo ingen mulighet forkjølelse med mindre andre faktorer spiller inn.Det er ikke nødvendigvis den kalde lufta
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  15:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har beiter på á40mål. vi gruser langs gjerdene, portene og på foringsplassene.
(Hovedforingsplassen har jeg gjerde rundt slik at jeg bare kan stenge av når de har mumset nok.
Om ikke blir de bare stående ved forballen hele tiden og minste "ponniballen" min får et overstadig midjemål om det skjer he he...)
Dette fordi det er mye der hestene går/oppholder seg og grusen er fin stimulans for høvene.
I tillegg er det jo å holde grøfter åpne, lage avsig fra dumper hvor vann samler seg osv.
Beitet de går på nå er det helling på slik at jeg forer på toppen.
Vi har akkurat kjøpt gården så vi må ta det litt pø om pø, ettersom det koster en god del for all denne grusen (som har en merkelig tendens til å forsvinne ned i bakken ? (-;

De elsker også å rulle seg på de grusede områdene. Ellers har jeg av den håpløst gammeldagse typen vanningsautomat, nemlig bøttebæring... sukk, til 4 hester blir det EN DEL bøtter og lange armer.
En fordel er at jeg får en viss kontroll med hvor mye/lite de drikker.
I tillegg er der en del skog/trær på beitet men de blir stort sett bare brukt til å klø seg på eller til litt gnaging.
Jeg hadde ønsket med et mye mer kupert terreng men bakker og knauser, men har bare et slikt og det sparer jeg på til "ferien".
Der er det i tillegg mye utmark med bærlyng og digre hauger med røtter og tett skog og egen vannkilde.
Jeg eier ikke dette beitet men håper jeg får fortsette å bruke det.
Det ligger dessverre litt langt unna gården så derfor blir det brukt som en "treat" når de skal ha "ferie" (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det ble en time mindre søvn på meg,zzZZzzzZZzz.....

Jeg tror mange hester som er vant til å bli satt på stall ønsker og foretrekker å ville inn på kvelden. Dette er denne hestens rutine. (jeg drar ikke alle over en kam).

Hjemme hos meg er det en innhegning som stalldøra går direkte ut til.
På et tidspunkt hadde jeg tre hester på utegang og to hester på boks (hvorfor gidder jeg ikke gå inn på).
En varmblods som har vært stallhest hele livet ble "forvist" til et liv på utegang. På kvelden ble altså to hester satt inn og tre hester gikk ute i innhegninga som ligger i forbindelse med stallen (og bare for å si det med en gang, hestene hadde leskjul). Det var mye dårlig samvittighet ute å gikk den første stunda da varmblodsen sto parat ved stalldøra til samme tid hver kveld og ville inn. Han har alltid hatt for vane å skrape tenna på døra og "banke på" med hoven også, ingen tvil at det var tid for å inn. Det hendte når det passa seg slik at han fikk en natt på boks, det var hest som kosa seg da. På denne måten fikk han en mykere overgang fra inne til utehest (tror jeg ihvertfall).
Men etter en stund begynte interessen om inneliv og oppførsel å avta. Han begynte å trives mer og mer i sitt "nye liv" tydet det på. Tilslutt var han på ingen måte interessert i å gå inn i stallen, enda jeg satte opp døra og tilbudet var der. Så det var veldig interessant å følge utviklinga hans fra ihuga inne og komforthest, til barsk utehest Nå i dag er det kun utegang, og stallen har blitt utegangsstall. Fortsatt er varmblodsen en lykkelig utehest og tilfredsheten lyser

Men hester som er vant til utegang og plutselig viser interesse for å ville inn er nok en annen historie

Opprinnelig postet av NedreKjønås

med det "eksperimentet" viser du alle mine tanker ange hestger som gjerne "vil" inn.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.