hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:39:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kjære vene.. Er det mulig?! Ja, jeg kjenner MANGE hester som har problemer med å stå ute, men jeg har søren ikke sagt alle. Fytti.. Noen her bør ta seg ei pære.

Opprinnelig postet av Flokus

slapp nå litt av kjære venn. hehe ingen vits i å fyre seg opp her. men litt arit hvordan du sier at hester er redd for å stå ute, det kan jo være like skummelt stå inne? alt handler om tilvending:)
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes jo hovslagere som skor ganske så bra, da. ;) Hløkk har ingen problem med rygg eller noe, og hun har sko.

uansett hvor bra man skor, resultatet blir uansett en hov med jern
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:45:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
QUEEN: Takk for ett saklig innlegg. Ville bare vise at "noen" sier at hestene ikke blir tatt vare på og at det er mishandling å ha dem inne.
Min islending begynner å bli gammel,og dte er nok derfor han vil ha dekken når dte er kaldt.Brukte ikke det på ham før,men nå er dte nødvendig enkelte dager.Og jeg ser at han fryser,så da mener jeg det koster lite å ha på ham ett dekken og ta hensyn til det

Han er fortsatt barfot og det fungerer helt fint for ham.Så det kommer jeg til å fortsette med.
Hestene mine har mat ute hele tiden,der har de stor god plass og tilgang på vann.De fikk kraftfor ute også,så han forbandt ikke stallen emd mat.Så dte er ikke derfor han vil inn.Ganske enkelt vil han inn for å slappe av og hvile seg inne.Det koster også veldig lite å ta hensyn til ham på det punktet.
Derfor er mine hester inne på natta,og de har det best med det.Ellers er jeg enig med deg,i at utegang i utgangspunktet er best for de fleste hester.Men det er ikke "alle" som har det best på utegang.

Så derfor har jeg tatt mitt valg,og lar dem være inne på natta.Ellers er de ute fra morgen til kveld.Og fra mai til oktober står de ute hele tiden. For da har jeg dem på beitet hjemme på gården her.
Dette fungerer best for "mine" hester,og ønsker derfor at andre skal respektere min måte å holde hest på.Akkurat som jeg respekterer andres måte å holde hest på

Opprinnelig postet av kirakira

bra innlegg:) ikke alle har like gode forutsetninger eller mulighet til å ha en velfungerende utegangshest. Når det er sagt virker det som du ahr en fantastisk plass å ha hestene dine:)
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville nå ikke sagt at en superspinkel araber burde stått på utegang. Stakkar hest, sier nå jeg. Eneste måten er jo å hive på den hundretusen dekken. Kanskje de fleste hester er sterke og robuste, men jeg mener det er opp til eieren å finne ut hva som er best for hesten, og IKKE noen debatanter på MIX!

hehe arti at du tar opp araber som eksempel,. Du vet vel at det kanskje er rasen som er mest tilpassningsdyktig av alle*+ den lever i varme ørkenområder og når sola går ned kryper gradestokken under null. ikke mye spinkel disse dyra:) araber er en hesterase som kan fungere veldig bra på utegang i norge
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  15:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*rister på hodet*

Jeg må bare spørre dere "naturlig hestehold - folk" som er så tydelig imponert over deres egen evne til å gjøre det som er optimalt for hesten, og i tråd med dens eget urinstinkt:

* Dere rir vel ikke på hestene deres? i såfall regner jeg med at dere har satt dere grundig inn i rytters innvirkning på hestens fysikk - om så skulle være: redegjør gjerne.

* Jeg regner med at dere heller ikke gir hestene deres noe form for kraftfòr eller tilskudd av noe slag, men har et bredt tilbud av forskjellige vekster på beitene som dekker hestens naturlige behov?

* Jeg regner med at ingen av dere har vært så tankeløse at dere har hesteraser som ikke er ment for det norske klimaet?

Jeg kunne antagelig ramset opp i det uendelige, men det ser jeg ikke noe poeng i å gjøre. Mitt poeng er ikke å undergrave viktigheten ved et så realisitisk og naturlig hestehold som mulig, men å fremheve den rollen dere tar på dere i en debatt som denne.
For å spesifisere nevnte "rolle" kan jeg blant annet påpeke den holdningen som følger med i form av: nedlatenhet overfor andre hesteholdere, den grunnløse suvereniteten dere tillegger dere selv, en manglende ydmykhet overfor andres forsøk på å lære mer, og tilrettelegge for sin hest så langt det er mulig i gitte situasjoner.

Skal dere først ta på dere en slik suveren rolle må dere også åpne øynene for at deres eget hestehold mest sannsynlig ikke er 100% optimalt, noe jeg helt ærlig tror jeg kan påstå at det ikke er.

Fokuset blir i mine øyne vel snevert ( les: trangsynt) og de mulige gode poengene deres "slukes" av den nedlatende "tonen".

Mitt råd som "gammel debattant her: - begynn på nytt med ikke fullt så naiv innstilling.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

vil starte med å si takk til et saklig innlegg og jeg tror faktisk ALLE i denne debatten bør ta til seg disse ordene, ikke bare de du kaller "naturlighestehold folk" når det ersagt vil ejg svare for min kappe:

-Jobber med islandshester og fjordinger (altså raser egnet for norskklima)
-Hestene går på forskjellige beidter og beitene har veldig forskjellige vekster. Mange av beitene inneholder skogsdeler.
- Om vinteren får hestene som brukes mye llitt ahvre eller kosttilskudd (naturlige, gjerne homeopatiske midler)
- De har tilgang til friskt vann som ikke fryser om vinteren. ("innlagt vann")
- klart rir jeg hestene, men på det jeg mener er bestmulig måte, med bomløssal, taugrime og fult og helt gjennom horsemanship prinsipper. Vi rir mest tur og variere med lengde og i forskjellige områder. alene og sammen andre:) er ikke noe konkuranse menneske, så tur ridning er det som faller meg i smak.

da er min kappe lettet!
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  16:05:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ang. det jeg skrev om svett hest ut gjaldt ikke utegangshest, men en "stallhest" som blir trent forholdsvis hardt. Mine erfaringer og kunnskapskilder har fortalt meg at en svett hest ikke skal settes ut i kulde (hvilket jeg glemte å nevne i mitt forrige innlegg - har ikke noe imot dette når det er mildt sommerlig vær), for den KAN da bli syk.
Hvilket sikkert er helt individuelt.

Opprinnelig postet av ingvild_k

En jeg kjenner driver med galopphester og etter trening spyler han de og slipper de ut på beitet. sommer som vinter. de stiller seg gjerne på den mest luftige og forblåste toppen, vender på hårene og tørker deretter.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  16:21:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Du er klar over det at en hest er ikke utstyrt med pels for morro skyld, om det høljer ned så blir ikke hesten våt innerst inne, det med dekken er bare bullshitt... Vi har vært 2 uker i montana og studert villhesten ja du leste riktig VILLHESTER, og har bodd på ranch og fått forklart mye, ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud). Og ha en hest oppstalla er ikke sundt for høvene, aøll den allmoniakken som ligger i flisa er skadelig og det er derfor hester som er oppstalla får dåelige høver, de trenger seg inn i søm hullene og råtner opp hoven, kom gjerne opp til møre og romsdalen til oss og ta en titt på naturlig hestehold på hestene våres så kanskje du får et annet syn på hest..!!

Syns det blir litt feil jeg,å sammenligne villhester i Montana med tamme hester i Norge.
For forhold,levevilkår og klima er villt forskjellig derfra og hit. Og jeg kjenner faktisk en hest som har vært villhest jeg,men som nå er fullt fungerende ridehest her.Og den står faktisk på stall,så vidt jeg vet.
Og det er ikke bare hester på stall som får dårlige høver.Det finnes også utegangshester som har dårlige høver.
Og det finnes hester som aldri har hatt dekken på,som får eksem og dårlig pels.
Så det gjelder å være litt nyansert i sitt syn,og godta/innrømme at det finnes flere veier til Rom enn bare en

Opprinnelig postet av sandipandi

Edit for å si at det skjedde noe rart med quote"ingen her. Håper dere skjønner det allikevel

Opprinnelig postet av kirakira

når det er sagt er både underlag og klima ganske likt i store deler av montana og norge.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  16:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud).

Hesten til ei venninde har gått på utegang i 2 år og aldri hatt på dekken. Har nå nylig fått mye eksem ved regn. Hvordan forklarer du det da, han er jo en "ekte" utegangshest på alle mulig plan; barfot, aldri dekken osv.

Opprinnelig postet av rusket

dårlig blodsirkulasjon i hovene eller et generelt stoffskifte kan gi eksem.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  16:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil abre si at hestens pels/hud inneholder fett som holder vann ute, dette fettlaget blir ødelagt av dekkenbruk. man må derfor ofte fortsette med dekken etter at man ahr startet med det. Men selvfølgelig kan hesten bygge opp fett laget sitt.:) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  16:36:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Matprat: "kjære lille venn", om ikke selve ordet "dyremisshandling" har blitt nevnt, ser du ikke at det blir en smule på kanten (og ikke minst arrogant) å si at stall, dekken og sko forkorter levetiden til en hest? Si at noen tar "feil"? Og videre komme med uttalelser som at "vet du hva dekken gjør med pelsen til hesten?" osv osv?
Det er jo selvfølgelig greit at du forteller hvordan du har hesten din, men du må da kunne slutte med å rakke ned på hestehold som ikke er prikk lik ditt? Jeg ser at du prøver å være åpen innimellom- fortsett med det! Men velg også å svar på de innlegg som feks har gode argumenter, det blir for feigt å vri seg unna... Spesielt om man svarer med ubegrunnede og det jeg vil kalle merkelig svar! Jeg skjønner ikke at du (eller andre her) ser det selv! Helt ufattelig!

Jeg må bare riste på hodet jeg, her blir det gang på gang bevist at man snakker før døve ører...
Heldigvis er det så mange fornuftige hestefolk her inne, og så mange gode svar, at jeg tror nye hesteeiere og uefarne vil skjønne at hesteverden ikke er så enkel som noen her legger den fram som! De fleste jeg kjenner som holder på med hest, er såpass fornuftige og det er heldigvis få som sluker til seg rått slike bastante meninger. De fleste har evnen til å se ting fra flere sider, og utifra det legge til rette best mulig forhold for sin enkelte hest. Det er ikke først og fremst hesteegenskapene som er mindre bra fra enkelte i denne debatten, men evnen til å se ting fra flere sider, ikke være bastant og arrogant, føre en god og saklig diskusjon (og ha en god norsk).

Tilslutt vil jeg si at jeg respekterer enkelt å greit de som tar vare på hesten sin, etter hesten sitt behov og hva den skal brukes til. Jeg respekterer ikke mennesker som feks bryter loven og som på en eller annen innlysende måte mishandler og/eller har et hestehold som ikke er bra for hesten.
Og selv om jeg bruker dekken, sko, gir vanlig kraftfor, trener og konkurrer og har hesten min i stall, ser jeg ikke ned på de som ikke har et lignende hestehold! Jeg hadde jammen meg vært rimelig arrogant og kunnskapsløs om jeg hadde begynt å beskylde de som har hesten barfor for å mishandle hesten, videre påstått at å ha hesten på utegang fører til mange sykdommer, at de som bare rir på tur gir hesten et kjedelig og lite innholdsrikt liv osv osv. Ser dere hvor lite intelligent det hadde vært??

Hege Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  16:38:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uff, så trist at gode diskusjoner blir ødelagt av så bastante meninger basert på en fin teori, mens andre her baserer seg på erfaringer.
Om hesten blir våt av regn eller ikke har jeg jo sjekket flere ganger selv, det er ikke vanskelig. Hesten min går uten dekken 355 dager i året og har god pels. Men om høsten, før hun har fått full vinterpels blir hun gjennomvåt (og kald) dersom det regner hardt og store mengder i mer enn 12 timer. Byger er ikke noe problem, og om vinteren med full vinterpels er det sjelden noe problem, men ikke fortell meg at hun ikke kan bli gjennomvåt - det har jeg jo sett!
På den annen side vil jeg oppfordre alle til å finne ut av slike ting med sin egen hest. Hvor mye tåler pelsen til MIN hest og når er det NØDVENDIG med regndekken. Om man virkelig "forsker" litt på det med egen hest kan man ofte redusere dekken bruken mye - men sjelden kutte den helt ut.

Jeg lurer på en ting til dere som har gode uteganger: hva er gjort med bakken i forhold til drenering og grunnforhold slik at dere slipper gjørme? Hvordan er spiseplassen utformet og hvordan forer dere grovforet? Hvor mye møkker dere ( i sjulet, på spiseplasser og ellers) og hvordan ordner dere det praktisk? Fint om dere deler gode erfaringer og løsninger med oss andre!

Opprinnelig postet av frkelin

bra innlegg.
der jeg jobber får hestene halm fra et "fat"(vet ikke hva det kallses) men d er veldig vanlig og ligner en rund "sprinkelseng", herfra får de mat som ikke er i kontakt med skitten på abkken, de får for hver dag slik at foret hele tiden er så og si oppspist og det ikke blir igjen noe som råtner. Vet ikke helt hvordan ting er gjort med drenering, vet abre at jordet ikke er plant, det er mange små hauger så det er vel på en måte en drenering i seg selv. Ang gjørme har vi lagt ut en del stein og sad for å "mette" gjørma. Dette ahr hjulpet godt slik at gjørma ikke ahr blitt alt for våt og djup. Le skjluet blir møkket et par ganger i uka. På jorde vinterstid blir det skjelden møkket, urin siger ned i snøen og møkka legger seg på bakken og"fryser", innimellom fungerer den rett og slett som "strø" på glatt is, sikkert ingen optamal løsning og jeg hører gjerne på andre løsninger.:) men oråde er såpass stort at hestene ikke blir gående å tråkke i møkka si. (alt dett er snakk om vinterstid)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  17:02:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
matprat skriver
Kopi av melding:
til dere oppafor, ingen av "oss" her inne har i noen av innleggene skrevet ordet dyremisshandler, ter gjennom og finn frem innlegget før jeg tror på d. Feil måte å tolke innleggene på kalles det.

her er et eksempel
Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!

dette tolker jeg dithen at de som velger å ha hesten sin på stall mishandler hestene sine.
Men siden det er feil tolking av innlegget, hva betyr det da?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  18:54:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Du er klar over det at en hest er ikke utstyrt med pels for morro skyld, om det høljer ned så blir ikke hesten våt innerst inne, det med dekken er bare bullshitt... Vi har vært 2 uker i montana og studert villhesten ja du leste riktig VILLHESTER, og har bodd på ranch og fått forklart mye, ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud). Og ha en hest oppstalla er ikke sundt for høvene, aøll den allmoniakken som ligger i flisa er skadelig og det er derfor hester som er oppstalla får dåelige høver, de trenger seg inn i søm hullene og råtner opp hoven, kom gjerne opp til møre og romsdalen til oss og ta en titt på naturlig hestehold på hestene våres så kanskje du får et annet syn på hest..!!

Rart at hesten min har hatt våteksem da og har fortsatt og stå ute fordet og er blitt kvitt det nå... hmm... forklar meg det?? jeg ha verken brukt dekken el noe anet hjelpemiddel som du kaller det!

At du har vært og sett på VILLHESTER har vi sjkønt. Det har du sagt mange ganger nå. Nå har iallfall ikke jeg noen villhest, og har ingen interesse av å ha det heller.

kan du forklare meg hvorfor mine hester aldri har hatt råtne høver selvom de står på stall ? Ikke har de hatt dårlgie høver heller. Og jo, jeg ser og vet det, om du vil argumentere med at jeg vet ikke hvordan råtne høver eller dårlige høver ser ut. Jeg har også hatt flere hester uten sko, inkludert den jeghar nå, MED sko. Hun har knalle høver, iflg både smeder og barfottrimmere og meg selv. jeg har aldri hatt mugg eller sure stråler eller sopp på hestene mine heller (dvs iallfall ikke sopp som man har kunnet oppdage, da ) Hverken når de går ute på sommerhalvåret, eller når de står på boks på vinterhalvåre. Slike påstander som du kommer med henger rett og slett ikke på greip.

Hvor iallverden har du det fra at vi putter på hestene dekken når den er våt .... jeg gjør iallfall ikke det ?

Vangliste formen for eksem (med unntak av sommereksem) er våteksem. Og det kommer av at pelsen er konstant våt og ikke tørker opp. behandling her: sørge for at området holdes tørt: Ergo, på utegang i regnevær, må den ha dekken.

Dekken er overhodet ikke bullshit. Dekken er et meget nyttig hjelpemiddel for de som trenger det.

Ikke alle hester har så god isolerende pels at de ikke blir våte igjennom. Faktisk. Noen hester blir, når det regner konstant i ukesvis, så gjennomvåte at pelsen er våt tvers igjennom. Og det er også hester som aldri har hatt dekken på. Disse hestene fryser, og har IKKE godt av å bli trent.

Opprinnelig postet av summer

Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  18:58:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bor ikke langt unna og tar gjerne en tur for å se på denne skolen.
Da kunne jeg også tenkt meg å prate med lærer for å høre om hun vedkjenner seg alt dette som er sagt i denne diskusjonen. Gjør hun det vil jeg i alle fall snakke md henne og stille spørsmål ved pedagogikken i det hun lærer fra seg og måten det blir presentert på.
Jeg er selv utdannet lærer og man skal være klar over at det ligger et tungt ansvar på en når det gjelder formidling av budskap......
Jeg har vanskelig for å tro at hun ønsker hennes elever skal presentere det de har lært på denne måten, og omentrent angripe andre hesteeiere med at "denne filosofien" er den eneste rette.
Jeg kjenner fler som trimmer etter Strassermetoden og er for full utegang, men de hadde ALDRI vurdert å argumentere for sin sak på en slik ufin måte.

Jeg er godt klar over pelsens funksjon og virkemåte, det er gjort mange vitenskapelige undersøkelser på det, men å skrive at dekken er "bullshit".... sukk, man kan jo lure på alder bak innleggene her.
Bruk i det minste ord som betyr noe og som ikke får dere til å fremstå som useriøse.

Jeg synes ikke dette er en god måte å presentere hverken skolen eller filosofien på.
Det hadde slett ikke fristet å ta et år på denne folkehøgskolen, Montana tur eller ikke, det blir for ekstremt.
Men det MIN mening da...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Rart at hu vi har som lærer er en av de FÅÅ i skandinavia som driver med natural true horsemanship og som er utdannet i dette da... hmm....
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  19:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg synes er mest imponerende er at man blir ferdig utlært hesteekspert etter to uker på en ranch i Montana ..... man kan alt om alt da ! Alt om hestens fysikk og anatomi, og høver og det meste ? Utrolig kjekt !

Opprinnelig postet av summer

Det er dine ord, ingen andres, men ja faktisk man lærer gangsk mye på de 2 ukene... men horsemanship stammer jo fra de statene i Usa som f.eks montana, wyoming, seattle osv.... så de har en del peilig på hest.. men ditt valg og tro på det el ei:-)
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.