hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  19:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Først av alt vil jeg si meg enig med Harneshaug, Guro, Hege og resten av "den gjengen der". Har etter en tid på et annet hesteforum fått følelsen av at jeg kjenner noen av disse menneskene på ett vis gjennom det de skriver, og de har fremstått på en mye mer fornuftig måte enn diverse folk her inne... osv...
Opprinnelig postet av ingvild_k

hehe festlig at du klarer å skrive et så mektig usaklig innlegg og nesten forventer usaklige tilbakemeldinger
Opprinnelig postet av matprat

Forklar meg gjerne hvorfor innlegget mitt var usaklig. Og ja, jeg forventet usaklige tilbakemeldinger. Det er jo det som har kommet fra "deres" kant stort sett hele tiden.

Kopi av melding:
til dere oppafor, ingen av "oss" her inne har i noen av innleggene skrevet ordet dyremisshandler, ter gjennom og finn frem innlegget før jeg tror på d. Feil måte å tolke innleggene på kalles det.

Se her du, og fortell meg hvordan dette innlegget er feiltolket.

Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!
Opprinnelig postet av sandipandi

[quote]Klart mener ingen her at hege skal kasteav skoa la hesten legge pels og slutte å trene den! hvor har den rot fra? hehe morsomt å se alle omformuleringene som blir gjort. Vi bare gir utrykk for hvordan VI ville drevet hestehold, alle gjør hva de selv vil med sin hest, og jeg skriver hva jeg ville gjort med min!

Og fordi det er hva du ville gjort med din, så rakker du ned på andres måte å holde hest på? Beundringsverdig.

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 26/03/2007 :  19:26:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Først av alt vil jeg si meg enig med Harneshaug, Guro, Hege og resten av "den gjengen der". Har etter en tid på et annet hesteforum fått følelsen av at jeg kjenner noen av disse menneskene på ett vis gjennom det de skriver, og de har fremstått på en mye mer fornuftig måte enn diverse folk her inne... osv...

hehe festlig at du klarer å skrive et så mektig usaklig innlegg og nesten forventer usaklige tilbakemeldinger

Forklar meg gjerne hvorfor innlegget mitt var usaklig. Og ja, jeg forventet usaklige tilbakemeldinger. Det er jo det som har kommet fra "deres" kant stort sett hele tiden.

Kopi av melding:
til dere oppafor, ingen av "oss" her inne har i noen av innleggene skrevet ordet dyremisshandler, ter gjennom og finn frem innlegget før jeg tror på d. Feil måte å tolke innleggene på kalles det.

Se her du, og fortell meg hvordan dette innlegget er feiltolket.

Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!

[quote]Klart mener ingen her at hege skal kasteav skoa la hesten legge pels og slutte å trene den! hvor har den rot fra? hehe morsomt å se alle omformuleringene som blir gjort. Vi bare gir utrykk for hvordan VI ville drevet hestehold, alle gjør hva de selv vil med sin hest, og jeg skriver hva jeg ville gjort med min!

Og fordi det er hva du ville gjort med din, så rakker du ned på andres måte å holde hest på? Beundringsverdig.

www.hestehov.no
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 26/03/2007 :  20:46:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud).

Hesten til ei venninde har gått på utegang i 2 år og aldri hatt på dekken. Har nå nylig fått mye eksem ved regn. Hvordan forklarer du det da, han er jo en "ekte" utegangshest på alle mulig plan; barfot, aldri dekken osv.

Opprinnelig postet av rusket

dårlig blodsirkulasjon i hovene eller et generelt stoffskifte kan gi eksem.

Så i dette tilfellet skal hesten fortsattt ikke få på seg dekken i en overgangsperiode til blodsirkulasjon er bra Matprat?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 26/03/2007 :  20:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sandipandi, horsemanship dreier seg ikke om hvorvidt hesten står på utegang og går uten sko!

rusket

Skrevet - 26/03/2007 :  20:51:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Og det er ikke unaturlig at utegangshester sliter med sopp og mugg.

Opprinnelig postet av summer

Riktig, hesten min ble i høst sterkt angrepet av sopp, behandlet med krystallfiolet og lot han stå inne om natta i ca en uke. Borte ble det.
Hva ville dere gjort matprat, sløstøs og baroja, latt være og behandle og fortsatt latt han stå i gjørma hele døgnet?

Ja, for selv om han hadde vært full av sopp. Så hadde han iallefall vært lykkelig!!!

I naturlige villhesthabitat tror jeg forøvrig ikke du finner så mye gjørme. Det er jo all tråkkinga til hestene som gjør det slik. Og villhester oppholder seg ikke så lenge på samme sted. Så kom ikke her og si at gjørme er noe hester er laga for å tåle.

Opprinnelig postet av carambee

enkelte villhester holder til i store sump områder, så si ikke at de ikke tåler det heller.

Kan du ikke slutte å snakke om villehester, det er ingen av oss som har villhester! Og jeg har ikke sagt en eneste gang at det ikke finnes hester som tåler det, her er det snakk om hva som skal gjøres når gjørme skaper trøbbel!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  21:22:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg bor ikke langt unna og tar gjerne en tur for å se på denne skolen.
Da kunne jeg også tenkt meg å prate med lærer for å høre om hun vedkjenner seg alt dette som er sagt i denne diskusjonen. Gjør hun det vil jeg i alle fall snakke md henne og stille spørsmål ved pedagogikken i det hun lærer fra seg og måten det blir presentert på.
Jeg er selv utdannet lærer og man skal være klar over at det ligger et tungt ansvar på en når det gjelder formidling av budskap......
Jeg har vanskelig for å tro at hun ønsker hennes elever skal presentere det de har lært på denne måten, og omentrent angripe andre hesteeiere med at "denne filosofien" er den eneste rette.
Jeg kjenner fler som trimmer etter Strassermetoden og er for full utegang, men de hadde ALDRI vurdert å argumentere for sin sak på en slik ufin måte.

Jeg er godt klar over pelsens funksjon og virkemåte, det er gjort mange vitenskapelige undersøkelser på det, men å skrive at dekken er "bullshit".... sukk, man kan jo lure på alder bak innleggene her.
Bruk i det minste ord som betyr noe og som ikke får dere til å fremstå som useriøse.

Jeg synes ikke dette er en god måte å presentere hverken skolen eller filosofien på.
Det hadde slett ikke fristet å ta et år på denne folkehøgskolen, Montana tur eller ikke, det blir for ekstremt.
Men det MIN mening da...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Rart at hu vi har som lærer er en av de FÅÅ i skandinavia som driver med natural true horsemanship og som er utdannet i dette da... hmm....

Og poenget var? Og hvorfor "gliser" du så bredt over den linken du la ut? Du er jo litt festlig da sandipandi, kan ikke nekte for det Å lese enkelte svar i denne debatten gir en god latter, og det forlenger jo som kjent livet!

Hege Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  21:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg bor ikke langt unna og tar gjerne en tur for å se på denne skolen.
Da kunne jeg også tenkt meg å prate med lærer for å høre om hun vedkjenner seg alt dette som er sagt i denne diskusjonen. Gjør hun det vil jeg i alle fall snakke md henne og stille spørsmål ved pedagogikken i det hun lærer fra seg og måten det blir presentert på.
Jeg er selv utdannet lærer og man skal være klar over at det ligger et tungt ansvar på en når det gjelder formidling av budskap......
Jeg har vanskelig for å tro at hun ønsker hennes elever skal presentere det de har lært på denne måten, og omentrent angripe andre hesteeiere med at "denne filosofien" er den eneste rette.
Jeg kjenner fler som trimmer etter Strassermetoden og er for full utegang, men de hadde ALDRI vurdert å argumentere for sin sak på en slik ufin måte.

Jeg er godt klar over pelsens funksjon og virkemåte, det er gjort mange vitenskapelige undersøkelser på det, men å skrive at dekken er "bullshit".... sukk, man kan jo lure på alder bak innleggene her.
Bruk i det minste ord som betyr noe og som ikke får dere til å fremstå som useriøse.

Jeg synes ikke dette er en god måte å presentere hverken skolen eller filosofien på.
Det hadde slett ikke fristet å ta et år på denne folkehøgskolen, Montana tur eller ikke, det blir for ekstremt.
Men det MIN mening da...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Rart at hu vi har som lærer er en av de FÅÅ i skandinavia som driver med natural true horsemanship og som er utdannet i dette da... hmm....

Mye mulig hun er utdannet i true horsemanship, men det er ikke dermed sagt at hun er flink til å lære fra seg eller få elevene sine til å forstå på riktig måte. Og ut fra denne "debatten" her ser det ut som hun ikke klarte lære fra seg så mye.
Er virkelig true horsemanship det samme som hvordan villhestene lever i Montana?
Et hestehold der det ikke er rom for skadede hester med ekstra behov?
Et hestehold der man gir f*** i norske lover fordi man selv mener mattilsynet i Norge ikke har snøring fordi "sånn er det ikke for villhestene i Montana"?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

+Kjerstin+

Skrevet - 26/03/2007 :  22:07:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ikke skrive så mye mer her. Vil bare komme med et lite spørsmål. Kan dere være så snille å tenke dere om en ekstra gang før dere skriver? Det er mange gode innlegg her, men i tillegg er det noen som skriver veldig usaklig og bastant. Det gagner ikke saken, tvert imot! Spesielt ille er det at mange nevner navn på enkeltpersoner som ikke deltar i diskusjonen. Dere risikerer ikke bare å selv bli sett på som useriøse, men kan dra med dere seriøse og flinke personer som prøver å leve av det de driver med! Mange legger merke til dette og jeg tror ikke det er ønskelig at (enkelte av) innleggene her skal assosieres med skole, sted og navn. Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  22:12:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
nå begynner jeg å bli lei av dette her.. folk begynner å banne å blir skikkelig forbanna her. de er jo ikke derfor vi har denne mix debatten. er litt synn att de var slik de skulle ende, men ser ikke ut til å ende akkurat med de samme.. men men.
jeg vil jo fortsette å skrive her, men årker ikke folk som kjefter å rakker ned på hverandre. har kanskje gjort de selv, men sorry for de..
men håper folk kan bli litt mer vennlige her inne å vise respekt på andres hestehold, og fint om folk åpner øynene sine for andre muligheter å ikke bare se svart på ting.:)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  22:16:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal ikke skrive så mye mer her. Vil bare komme med et lite spørsmål. Kan dere være så snille å tenke dere om en ekstra gang før dere skriver? Det er mange gode innlegg her, men i tillegg er det noen som skriver veldig usaklig og bastant. Det gagner ikke saken, tvert imot! Spesielt ille er det at mange nevner navn på enkeltpersoner som ikke deltar i diskusjonen. Dere risikerer ikke bare å selv bli sett på som useriøse, men kan dra med dere seriøse og flinke personer som prøver å leve av det de driver med! Mange legger merke til dette og jeg tror ikke det er ønskelig at (enkelte av) innleggene her skal assosieres med skole, sted og navn.

Opprinnelig postet av +Kjerstin+

helt enig i de du skriver. begynner å gå litt langt med å nevne skole sted og navn. er litt unødvendig, spesielt for di som blir nevnt for navn her inne som ikke vet om de..
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 26/03/2007 :  22:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Endel av forvirringen mellom ulike "fronter" i denne diskusjonen gjelder kanskje forskjellen på hva hesten TÅLER, og hva den enkelte heste-eier klarer/ønsker å gjøre med sitt eget hestehold.
De fleste hester TÅLER veldig mye. De tåler å stå og skjelve for å holde varmen, de tåler å alltid stå uten dekken, de tåler dårlig ly og litt lite vitamin-tilskudd. De tåler også å stå inne de fleste timene i døgnet, de tåler dekken og å alltid være litt for varme, og de fleste tåler også å bli skodd av dyktige smeder - og de fleste kan leve lenge under alle disse ulike forholdene jeg beskriver.
Hester med ulik oppstalling får noen ganger problemer med helse eller uvaner. Noen typer helseproblemer er mer vanlig på tradisjonelle staller, mens andre dukker opp på utegangs-staller.
I noen staller hender det gjerne et par ganger i året at noen får kollikk eller forfangenhet. Andre steder har alle hestene mugg hver høst. Andre steder er det mange hester som vever eller er krybbebitere. Noen eiere er super-fornøyd med hesten sin uten sko og kan aldri tenke seg jernsko igjen. Andre får det aldri til å fungere skikkelig og må gi opp hele barfot-prosjektet.
Når hesten får helseproblemer eller mentale problemer(uvaner) bør kanskje hesteholdet revurderes litt?? Noen typer problemer er så vanlige i enkelte kretser at de regnes ikke som problemer, men som en vanlig del av hesteholdet. F.eks sprøyting av 2-åringer, eller slakt av hester på under 15 pga dårlige ben pga overbelastning i ung alder, eller krybbebiting, eller mugg hver høst, eller dårlige høver, osv osv.

Ridning er en individuell sport - men vi må da kunne se at det finnes andre måter å gjøre det på enn vår egen. Vi har tatt våre valg av en grunn. Så lenge vi tar informerte valg basert på god kunnskap og erfaring bør vi kunne leve med det.
De fleste utvikler hesteholder sitt i løpet av et liv. Etter 20 år med hest gjør man ting på en annen måte enn da man først startet og gjorde det andre fortalte oss var lurt. Noen ganger angrer vi på måter vi tidligere har holdt hest på, men nå føler vi at vi vet bedre...
Stadig flere i Norge prøver nye ting i forbindelse med hesteholdet sitt. Det dukker opp gode utegangsstaller og noen klarer å få hestene sine til å fungere fantaskisk bra uten sko. Det gjøres av eierne fordi de tror dette er bra for hestens helse og velvære. -Og det koster ofte masse tid, penger og bekymringer.
Deler vi de erfaringene vi har om hva som fungerer og hva som IKKE fungerer (til tross for at noen har lest det i en fin bok) kan flere hester få bedre liv.
Samtidig som vi deler erfaringer må vi respektere andres valg og andres hestehold. Selv om det noen ganger er vanskelig. Kanskje vi til og med kan lære noe av dem....
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 26/03/2007 :  22:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

håper folk kan bli litt mer vennlige her inne å vise respekt på andres hestehold, og fint om folk åpner øynene sine for andre muligheter å ikke bare se svart på ting.:)

Opprinnelig postet av queeen

Det er nettopp det vi har "gnåla" om i over 30 sider nå :)

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  22:21:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Endel av forvirringen mellom ulike "fronter" i denne diskusjonen gjelder kanskje forskjellen på hva hesten TÅLER, og hva den enkelte heste-eier klarer/ønsker å gjøre med sitt eget hestehold.
De fleste hester TÅLER veldig mye. De tåler å stå og skjelve for å holde varmen, de tåler å alltid stå uten dekken, de tåler dårlig ly og litt lite vitamin-tilskudd. De tåler også å stå inne de fleste timene i døgnet, de tåler dekken og å alltid være litt for varme, og de fleste tåler også å bli skodd av dyktige smeder - og de fleste kan leve lenge under alle disse ulike forholdene jeg beskriver.
Hester med ulik oppstalling får noen ganger problemer med helse eller uvaner. Noen typer helseproblemer er mer vanlig på tradisjonelle staller, mens andre dukker opp på utegangs-staller.
I noen staller hender det gjerne et par ganger i året at noen får kollikk eller forfangenhet. Andre steder har alle hestene mugg hver høst. Andre steder er det mange hester som vever eller er krybbebitere. Noen eiere er super-fornøyd med hesten sin uten sko og kan aldri tenke seg jernsko igjen. Andre får det aldri til å fungere skikkelig og må gi opp hele barfot-prosjektet.
Når hesten får helseproblemer eller mentale problemer(uvaner) bør kanskje hesteholdet revurderes litt?? Noen typer problemer er så vanlige i enkelte kretser at de regnes ikke som problemer, men som en vanlig del av hesteholdet. F.eks sprøyting av 2-åringer, eller slakt av hester på under 15 pga dårlige ben pga overbelastning i ung alder, eller krybbebiting, eller mugg hver høst, eller dårlige høver, osv osv.

Ridning er en individuell sport - men vi må da kunne se at det finnes andre måter å gjøre det på enn vår egen. Vi har tatt våre valg av en grunn. Så lenge vi tar informerte valg basert på god kunnskap og erfaring bør vi kunne leve med det.
De fleste utvikler hesteholder sitt i løpet av et liv. Etter 20 år med hest gjør man ting på en annen måte enn da man først startet og gjorde det andre fortalte oss var lurt. Noen ganger angrer vi på måter vi tidligere har holdt hest på, men nå føler vi at vi vet bedre...
Stadig flere i Norge prøver nye ting i forbindelse med hesteholdet sitt. Det dukker opp gode utegangsstaller og noen klarer å få hestene sine til å fungere fantaskisk bra uten sko. Det gjøres av eierne fordi de tror dette er bra for hestens helse og velvære. -Og det koster ofte masse tid, penger og bekymringer.
Deler vi de erfaringene vi har om hva som fungerer og hva som IKKE fungerer (til tross for at noen har lest det i en fin bok) kan flere hester få bedre liv.
Samtidig som vi deler erfaringer må vi respektere andres valg og andres hestehold. Selv om det noen ganger er vanskelig. Kanskje vi til og med kan lære noe av dem....

Opprinnelig postet av frkelin

dette var ett kjempe fint innlegg.. likte de du skrev å du fikk frem de du mente er ganski enig
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2007 :  22:33:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

håper folk kan bli litt mer vennlige her inne å vise respekt på andres hestehold, og fint om folk åpner øynene sine for andre muligheter å ikke bare se svart på ting.:)

Opprinnelig postet av queeen

Det er nettopp det vi har "gnåla" om i over 30 sider nå :)

jeg ville bare si de en siste gang=) har ikke lest så grundig gjennom de siste sidene. blir så mye å lese.
men håper folk retter seg opp litt, å de skal jeg å
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 26/03/2007 :  22:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvor og av hvem er hun utdannet.

Du quotet noe annet jeg skrev, men det sto ikke noe under der.

Ja det var mine ord. OG ja, jeg går ut fra at dere lærer veldig mye på to uker i montana. Men jeg betviler at man blir ekspert på hele hesten, etter to ukers opphold uansett hvor. Og det er ikks snakk om jeg tror på det eller ikke. Det greier dere helt tydelig og bevise selv, med enkelte av uttalelsene deres :)
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.