hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  03:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå lett og lett - side opp og side ned etter argumenter FOR at "naturlige hester" bør få HEL havre. Men det kan vel skyldes at alle - unntatt EN - vet at havre må knuses før det gis som fòr pga. faren for spredning av floghavre.

Ellers må man kanskje forundres litt over at 2 uker i USA gjør at man kan "alt" om hest. Rene "religiøse vekkelsesmøtet" kan det ligne på.

Selv har jeg lært mye om hest gjennom å ha gode lærere her i landet, bla en som det ble sagt om "hadde auge for hest" - han var av såkalt taterslekt - en "reisende", som kunne mer om hest enn de fleste. Hans råd har jeg tatt vel vare på, for det beste for mine hester. Så har en ungarsk flyktning, som kom hit til landet i 1956, lært meg utrolig mye - for der han kom fra hadde han vært stallmester for et araberstutteri med 1100 araberhester. Neste "lærer" var en dame, som var veldig "anglofil" - dvs. at alt av engelsk hestehold ble formidlet. Men så var hun også Norges første - og eneste? - kvinnelige nordiske mester i feltritt. Bonden på gården jeg har hatt hest på i 23 år, har drevet med hest i 85 år, så jeg har faktisk hørt på hans råd.

Jeg anser meg selv som utrolig heldig som har hatt så mange og dyktige "lærere" når det gjelder hest. Jeg har fått lære om hestehold, hestepykologi, forings-råd, innridning, innkjøring, dressur-ridning, sprangridning, terapiridning, sykdomsbehandling og mye mer gjennom over 35 år.

Men dette er jo for "ikkeno" å regne mot to uker i USA.....

For enkelte er jeg bare "ei sur gammal dame" som ikke "forstår" noe som helst. MULIG at jeg er en smule "upedagogisk" i enkelte innlegg - og beklager det, siden jeg også har utdannelse som lærer. - Burde VEL vite at "ungdommen vil være rebeller" - OG finne ut ALT selv....

"True Horsemanship" - ja, ja - bare et fiiinere ord for "å kunne hest".....

Kan vennligst neste innskriver starte en ny tråd - kanskje med navnet "Naturlig Hestehold - Fortsettelse I" - så man slipper å bla seg gjennom alle sidene siste døgn.

Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  09:51:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

(...)

På den annen side vil jeg oppfordre alle til å finne ut av slike ting med sin egen hest. Hvor mye tåler pelsen til MIN hest og når er det NØDVENDIG med regndekken. Om man virkelig "forsker" litt på det med egen hest kan man ofte redusere dekken bruken mye - men sjelden kutte den helt ut.

Opprinnelig postet av frkelin

Akkurat dette syns jeg alle bør tenke på :) Det er mye dekkenbruk av typen "de andre har på tre tepper" hos folk med dekkenhest, akkurat som det sikker er mye "den tåler alt" tanker hos folk som sjelden/aldri bruker dekken.
Å kjenne sin egen hest er vel det viktigste man kan gjøre i alle situasjoner. For noen vil det ta lenger tid, og koste mer krefter, fordi man ikke har et like godt "øye" som andre, mens andre igjen raskt ser alle signaler, samme om det er overoppheting, sopp, forfrysninger eller våteksem.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Selvfølgelig skal en gjøre det en selv mener er best. Om jeg mener en helst ikke bør bruke dekken, er dette min mening. Synes det er dumt når noen plutselig kommer inn i en diskusjon, med så bastante meninger...
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  09:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg blir j....... provosert av bedrevitere (edit; sandipandi) som har oppholdt seg et biiitteliiten stund i en villmark å sett på ville hester, som ikke har en døyt å gjøre med vårt moderne hestehold.
Klart vi lærer mye om hestens instinkt, systemet i en flokk og vi lærer også om hvordan disse hestenes anatomi, pels og høver fungerer under ville forhold. Det er facinerende, og skulle gjerne opplevd dette selv.

Men her vil vi også se at de svakeste bukker under.
"The fittest will survive".

Dette er vi ikke interessert i her i vår hesteverden.
Vesla i flokken vår skal på ingen måte bukke under fordi jeg ikke passer på at alle har det bra.
Jeg sørger for at hun for det hun behøver av mat, vann og le. At høvene blir stelt slik at hun fungerer optimalt og at hun blir stelt om hun skulle skade seg. I lik linje med de andre og større hestene.
Jeg har ikke samvittighet til å UTSETTE hestene mine for en fiks idè, "villhestehold".
Ikke har jeg område til det heller. Det er jo snakk om at hestene skal få flytte seg flere mil om dagen.
Ja, på sommeren har de mulighet til å flytte seg opptil flere timer, men tilslutt kommer de tilbake til utgangspunktet. Her er det alt fra skog, myr, åpne jorder og steinrøyser, nesten opp på snaufjellet. Det er det nærmeste jeg kommer villhest. Og jeg føler med privilgert som sitter på egne 3000 mål og har uendelige muligheter. Jeg skjønner jeg er heldig.

Og dette med pelsen; hadde dere bedrevitere sittet inne med litt egen erfaring om hester (ikke villhester), så hadde dere vært klar over varierende pelskvalitet.
Det nytter ikke å fortelle oss å kaste dekken og la hesten få utvikle naturlig vinterpels. Det funker på mange, mens det ikke funker på andre! Det er forskjellig pelstyper ute å går her, tro det eller ei! Etter 17 år delt med mange forskjellige hester er det ikke lenger vanskelig å se og kjenne hvem som har en god pels og ikke, hvem som hygger seg med dekken på i drittvær og hvem hest som gir F!
Du kan ikke erfare slikt etter noen dager på en fjellknaus i Montana....

Hadde dere sittet inne med relevant erfaring så hadde dere kunne se bååde bra og dårlige sider med utegang vs. stall, dere hadde hatt erfaring med hvordan det skal se ut i en veldrevet stall og en veldrevet utegang (ikke kun deres egen). OOg dere skal ha erfaring nok til å drive noe slikt, ikke bare snakke med store ord! Og dere burde ha erfaring nok til å vite at det finnes flere gode måter å holde hest, hest som trives.

Nå er det nummeret før vi må dra på MIXstudietur rundt på utegangene deres å se hvordan dere gjør det.
Jeg forstår det slik at hestene deres lever tilnærmet livet til en villhest, og jeg er spent på hvordan man gjør dette i praksis i Norge.
Og dette er ikke bare tull, men seriøst.
Hadde vært artig å besøke dere som sverger til et så naturlig hesteliv som mulig, kanskje vi kan lære noe i praksis?
Dessuten tror jeg det ville vært en mer lærerik tur med tanke på eget hestehold enn turen til Montana.
Fantastisk å se slikt vilt liv selvfølgelig, misforstå meg rett. Akkurat som det er fantastisk å se en ulveflokk på ordentlig i Sverige.
Men jeg slipper ikke ut bikkja mi etter å ha sett vill ulv og nekter henne inn igjen, allsa

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Er enig mde deg anngående sandipandi, å ha vært 2 uker i montana gir deg ikke rett til å utale deg som om at du derfor har studert villhester... synes dette blir litt feil.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  09:59:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Slik ser vår utegang ut:

Litt skrånet, ganske selvdrenerende. Fantastisk utsikt utover bygda=) Åpen stall døgnet rundt, blir mye brukt. Her står det også oppvarmet vanndunk (en investering verdt alle penga). møkker 1-2 ganger om dagen. Fri fòring på rundball ute, og hestene får kraftfòr i bøtter ute mens vi passer på. På dagtid har vi en innhegning til for å avlaste hovedutegangen. Forholdsvis åpne innhegninger uten skog. Fungerer finfint og hestene trives;)

Edit for å si at dette gjelder vinterhalvåret.

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Tror oppriktig hestene deres har det finfint:) Høres ut som en flott utegang!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/03/2007 :  10:05:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har nå lett og lett - side opp og side ned etter argumenter FOR at "naturlige hester" bør få HEL havre. Men det kan vel skyldes at alle - unntatt EN - vet at havre må knuses før det gis som fòr pga. faren for spredning av floghavre.

Jeg vet nesten ikke om je ghar lyst til å si noe, siden du så fort tar ting som personlig kritikk men ...

Jeg har alltid foret med hel havre. Hva man har hørt de siste årene ... dvs de siste ti årene snart elelr så, er at, hel havre BLIR fordøyd i tarmen, den blir ikke med helt ut. Det er bare tomme skall. Og ang floghavre, så er det etterhvert kommet fram til at hester i meget liten grad er spredere av dette. av flere årsaker. (det er fugler som er den store synderen i spredning av floghavre)

Hester spiser vanligvis hel havre kjøpt på FK, eller lignene steder. Disse garanterer at havren sin er floghavre fri ;) Bønder skal ikke levere floghavre. Hvis bøndene da leverer floghavrefri havre, så kan det ad heller ikke være noe problem med floghavre fra hest ? Eller ? Bønder har faktisk et ansvar for å fjerne floghavren når den dukker opp.

Problemet med knust havre er at man bør knuse den selv. SÅ fort den er knust, så taper den næringsverdien raskt, tror den må brukes innen to uker, , aller helst i løpet av et par dager. Sier seg selv at kjøper man knust havre i butikk da, stor sekk ... bør man ha mange hester :)

Det er overhodet ikke noe problem med å fore med hel havre. Den er såpass godt kontrollert nå. Med unntak av at den for tiden kryr av mykotoksiner. Og det er grunn nok for meg til å styre langt unna ....
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  10:10:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
*rister på hodet*

Jeg må bare spørre dere "naturlig hestehold - folk" som er så tydelig imponert over deres egen evne til å gjøre det som er optimalt for hesten, og i tråd med dens eget urinstinkt:

* Dere rir vel ikke på hestene deres? i såfall regner jeg med at dere har satt dere grundig inn i rytters innvirkning på hestens fysikk - om så skulle være: redegjør gjerne.

* Jeg regner med at dere heller ikke gir hestene deres noe form for kraftfòr eller tilskudd av noe slag, men har et bredt tilbud av forskjellige vekster på beitene som dekker hestens naturlige behov?

* Jeg regner med at ingen av dere har vært så tankeløse at dere har hesteraser som ikke er ment for det norske klimaet?

Jeg kunne antagelig ramset opp i det uendelige, men det ser jeg ikke noe poeng i å gjøre. Mitt poeng er ikke å undergrave viktigheten ved et så realisitisk og naturlig hestehold som mulig, men å fremheve den rollen dere tar på dere i en debatt som denne.
For å spesifisere nevnte "rolle" kan jeg blant annet påpeke den holdningen som følger med i form av: nedlatenhet overfor andre hesteholdere, den grunnløse suvereniteten dere tillegger dere selv, en manglende ydmykhet overfor andres forsøk på å lære mer, og tilrettelegge for sin hest så langt det er mulig i gitte situasjoner.

Skal dere først ta på dere en slik suveren rolle må dere også åpne øynene for at deres eget hestehold mest sannsynlig ikke er 100% optimalt, noe jeg helt ærlig tror jeg kan påstå at det ikke er.

Fokuset blir i mine øyne vel snevert ( les: trangsynt) og de mulige gode poengene deres "slukes" av den nedlatende "tonen".

Mitt råd som "gammel debattant her: - begynn på nytt med ikke fullt så naiv innstilling.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

vil starte med å si takk til et saklig innlegg og jeg tror faktisk ALLE i denne debatten bør ta til seg disse ordene, ikke bare de du kaller "naturlighestehold folk" når det ersagt vil ejg svare for min kappe:

-Jobber med islandshester og fjordinger (altså raser egnet for norskklima)
-Hestene går på forskjellige beidter og beitene har veldig forskjellige vekster. Mange av beitene inneholder skogsdeler.
- Om vinteren får hestene som brukes mye llitt ahvre eller kosttilskudd (naturlige, gjerne homeopatiske midler)
- De har tilgang til friskt vann som ikke fryser om vinteren. ("innlagt vann")
- klart rir jeg hestene, men på det jeg mener er bestmulig måte, med bomløssal, taugrime og fult og helt gjennom horsemanship prinsipper. Vi rir mest tur og variere med lengde og i forskjellige områder. alene og sammen andre:) er ikke noe konkuranse menneske, så tur ridning er det som faller meg i smak.

da er min kappe lettet!

Opprinnelig postet av matprat

Etter det jeg har fått med meg jobber du mest med barforthester? Hvordan er forskjellen på hovkvaliteten på islandshest og fjordinger? Morro å sammenlikne:) Jobber selv på en gård med nesten 40 islandshester. Disse blir skjert av hovslager, men han skjærer godt og tilnærmet strasser. Selv bruker jeg strasser på mine egene hester hjemme på gården vår.
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  10:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud).

Opprinnelig postet av sandipandi

Hesten til ei venninde har gått på utegang i 2 år og aldri hatt på dekken. Har nå nylig fått mye eksem ved regn. Hvordan forklarer du det da, han er jo en "ekte" utegangshest på alle mulig plan; barfot, aldri dekken osv.

Opprinnelig postet av rusket

dårlig blodsirkulasjon i hovene eller et generelt stoffskifte kan gi eksem.

Dette er jeg enig med deg i matprat! høver hat mye å si for resten av hesten:) tror jeg har funnet min likesinnede:p
Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  11:10:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

(...)

På den annen side vil jeg oppfordre alle til å finne ut av slike ting med sin egen hest. Hvor mye tåler pelsen til MIN hest og når er det NØDVENDIG med regndekken. Om man virkelig "forsker" litt på det med egen hest kan man ofte redusere dekken bruken mye - men sjelden kutte den helt ut.

Opprinnelig postet av frkelin

Akkurat dette syns jeg alle bør tenke på :) Det er mye dekkenbruk av typen "de andre har på tre tepper" hos folk med dekkenhest, akkurat som det sikker er mye "den tåler alt" tanker hos folk som sjelden/aldri bruker dekken.
Å kjenne sin egen hest er vel det viktigste man kan gjøre i alle situasjoner. For noen vil det ta lenger tid, og koste mer krefter, fordi man ikke har et like godt "øye" som andre, mens andre igjen raskt ser alle signaler, samme om det er overoppheting, sopp, forfrysninger eller våteksem.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Selvfølgelig skal en gjøre det en selv mener er best. Om jeg mener en helst ikke bør bruke dekken, er dette min mening. Synes det er dumt når noen plutselig kommer inn i en diskusjon, med så bastante meninger..

Hvem er det som har bastante meninger her egentlig?

Jeg kommer først inn i debatten nå, men jeg har lfulgt med hele tiden, og lest HVERT ENESTE innlegg. Jeg synes begge sider kommer med masse fornuftig, men noen burde av og til tenke gjennom hvordan de presenterer budskapet sitt. "Skremskelpropaganda" fungerer til dels særs dårlig, det virker til og med mot sin hensikt. Ved at man ikke viser forståelse for andres hestehold gjør at jeg trekker ned rullegardinen hvertfall. Vi har alle noe å lære av hverandre, begge veier! Jeg er enig med Harneshaug i at dette faktisk ikke er særlig positiv reklame for skolen. Det er forskjell på å lære og belære. Og slik det virker på meg belærer denne skolen om "the only way", og når man driver med hest finnes det faktisk flere veier. Kan ikke få påpekt nok at hester er INDIVIDER som krever INDIVIDUELLE tilpasninger. Den eieren som kan gi dette, er i mine øyne en god eier.

Er også interessert i hvor man blir utdannet i "true horsemanship"? Er det en spesiell filosofi bak denne tittelen? Hvilke trenere er den i så fall basert på? (Spør av nyskjerrighet altså (= )

Angående klima og villhester, så har vi i lille Norge store klimaforskjeller og. Jeg har hatt hest både i øst og vest, og det var to helt forskjellige ting. Her i Bergen regnet det 90dager i strekk i høst, noe som skapte problemer både for mennesker og dyr. I mitt tilfelle ble det umulig å holde utplassen til der hvor hesten min gikk gjørmefri, noe som faktisk medførte blodforgiftning. Fikk streng beskjed av vet om å holde hesten unna gjørmen en stund, og vet dere hva? Det funket. Han har også slitt med våteksem i ørene ved store nedbørsmengder, og det tror jeg faktisk ikke har noe med blodsirkulasjon eller høver å gjøre. Han fikk eksem fordi det regnet i ørene hans, that's it!

Synes dette er en interessant og til dels underholdende debatt!
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 27/03/2007 :  11:40:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Av ren nyskjerrighet og uvitenhet:

Når det gjelder foring med hel havre....det har jeg da virkelig fått innprentet at hester ikke skal ha. På noen av de større stallene her rundt knuser de havren sin selv. Og de sier at man IKKE skal gi hel havre.Hel havre kan bare gis til hester som ikke forlater stallområdet,og som ikke er i nærheten av jorder med korn.
Men jeg vet ikke om dette er riktig,så derfor kommer det som ett spørsmål og ikke som en påstand

Så vil jeg også si at om man har vært på kurs/Montana i to uker er man absolutt ikke utlært på hest. Det er mange ting man lærer seg i gjennom ett langt liv.Sånn som å "lese" sin egen hest or å se hvordan den har det.Det er ikke noe man kan lese seg til,det må læres. Man lærer og feiler underveis,men de aller fleste lærer av sine feil også.

Så til dere som er unge: lytt til de som er litt eldre,og har massevis av erfaring.Jeg sier ikke at dere skal godta alt eller leve etter deres filosofi,men lytt til hva de har å si. Man kan plukke opp mange gode råd og tips underveis,om man bare er litt åpen for alternativer
Gå til toppen av siden

+Kjerstin+

Skrevet - 27/03/2007 :  11:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[
Er også interessert i hvor man blir utdannet i "true horsemanship"? Er det en spesiell filosofi bak denne tittelen? Hvilke trenere er den i så fall basert på? (Spør av nyskjerrighet altså (= )
Opprinnelig postet av inaw

"True horsemanship through feel" er det kanskje som menes? I så fall er dette det som blant annet Leslie Desmond praktiserer. Jeg har i hvert fall veldig sansen for det men dette er altså en holdning til hester og en måte å kommunisere med dem på. Har i utgangspunktet ingen ting å gjøre med naturlig hestehold. (selv om mange praktiserer begge deler.)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/03/2007 :  11:53:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når det gjelder foring med hel havre....det har jeg da virkelig fått innprentet at hester ikke skal ha. På noen av de større stallene her rundt knuser de havren sin selv. Og de sier at man IKKE skal gi hel havre.Hel havre kan bare gis til hester som ikke forlater stallområdet,og som ikke er i nærheten av jorder med korn.
Men jeg vet ikke om dette er riktig,så derfor kommer det som ett spørsmål og ikke som en påstand

Det var det det het tidligere. Men havre man kjøper skal være floghavre fri, og man har kommet fram til også, at hester igrunn ikke sprer noe særlig floghavre. Det er det fuglene som gjør. Det er iallfall det det har *hett* her de siste iallfall ti årene.

Det het seg også før at hester ikke kunne nyttiggjøre seg av hel havre, men det er også gått bort fra. For det man trodde var hel havre som kom ut, var bare hele tomme skall.

Det er vanlig og fore med hel havre rundtomkring nå. Blandt annet fordi små staller sjelden har valser til å knuse med. Og forid kontrollen på floghavre har blitt så mye bedre, og det igjen viser seg at hester ikke sprer floghavre i den forstand :)

Før fikk man jo ikke ri på jorder om man brukte havre i det hele tatt. Det er ikke så vanlig lenger nå.

Redigert av - summer den 27/03/2007 11:55:24 Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  14:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
matprat skriver
Kopi av melding:
til dere oppafor, ingen av "oss" her inne har i noen av innleggene skrevet ordet dyremisshandler, ter gjennom og finn frem innlegget før jeg tror på d. Feil måte å tolke innleggene på kalles det.

her er et eksempel
Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!

dette tolker jeg dithen at de som velger å ha hesten sin på stall mishandler hestene sine.
Men siden det er feil tolking av innlegget, hva betyr det da?

Opprinnelig postet av lucky june

jeg skjønner godt at folk blir fornærmet av dette innlegget og jeg personlig forsvarer/forsvarte ikke på noen måte denne personens innlegg. Mener sandipandi bør ta slekritikk for måten hun skriver på, vi er alle her inne enige i at det er en uakseptabel formulering
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  14:21:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud).

Hesten til ei venninde har gått på utegang i 2 år og aldri hatt på dekken. Har nå nylig fått mye eksem ved regn. Hvordan forklarer du det da, han er jo en "ekte" utegangshest på alle mulig plan; barfot, aldri dekken osv.

Så i dette tilfellet skal hesten fortsattt ikke få på seg dekken i en overgangsperiode til blodsirkulasjon er bra Matprat?

hvis du mener det er det beste og eneste mulighet så gjør du i tilfelle det:) jeg brukte et salgs "myggdekken" på fôr hesten min en sommer den var mye plaget med eksem pga insektstikk(sommereksem) dette fungerte i en viss grad, men nå går jeg og venter og håper på en homeopat medisin som kan hjelep mot myggen;) når det er sagt klarer hesten seg mye bedre etter at den fikk i gang skikkelig blodsirkulasjon i høvene:) hud, hår negler hos oss mennesker hører mye sammen likt som pels, man, hun og høver hører sammen hos en hest. de har en viss sammenheng.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  14:24:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal ikke skrive så mye mer her. Vil bare komme med et lite spørsmål. Kan dere være så snille å tenke dere om en ekstra gang før dere skriver? Det er mange gode innlegg her, men i tillegg er det noen som skriver veldig usaklig og bastant. Det gagner ikke saken, tvert imot! Spesielt ille er det at mange nevner navn på enkeltpersoner som ikke deltar i diskusjonen. Dere risikerer ikke bare å selv bli sett på som useriøse, men kan dra med dere seriøse og flinke personer som prøver å leve av det de driver med! Mange legger merke til dette og jeg tror ikke det er ønskelig at (enkelte av) innleggene her skal assosieres med skole, sted og navn.

Opprinnelig postet av +Kjerstin+

veldig veldig enig. la oss holde denne debatten innenfor dataens fire vegger og la oss heller prøve å generelt prøve å ha en hyggeligere tone her inne for alles skyld:) Man må også uhske at eleverofte kan missoppfatte/bruke kunnskap..
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 27/03/2007 :  14:28:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Så i dette tilfellet skal hesten fortsattt ikke få på seg dekken i en overgangsperiode til blodsirkulasjon er bra Matprat?

hvis du mener det er det beste og eneste mulighet så gjør du i tilfelle det:) jeg brukte et salgs "myggdekken" på fôr hesten min en sommer den var mye plaget med eksem pga insektstikk(sommereksem) dette fungerte i en viss grad, men nå går jeg og venter og håper på en homeopat medisin som kan hjelep mot myggen;) når det er sagt klarer hesten seg mye bedre etter at den fikk i gang skikkelig blodsirkulasjon i høvene:) hud, hår negler hos oss mennesker hører mye sammen likt som pels, man, hun og høver hører sammen hos en hest. de har en viss sammenheng.

Det var mer et spørsmål om hva du mente man skulle gjøre her. Dette var i januar, ingen fluer,aldri hatt dekken på på 5 år, barfot like lenge.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.