hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2007 :  21:12:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Først av alt vil jeg si meg enig med Harneshaug, Guro, Hege og resten av "den gjengen der". Har etter en tid på et annet hesteforum fått følelsen av at jeg kjenner noen av disse menneskene på ett vis gjennom det de skriver, og de har fremstått på en mye mer fornuftig måte enn diverse folk her inne... osv...
Opprinnelig postet av ingvild_k

hehe festlig at du klarer å skrive et så mektig usaklig innlegg og nesten forventer usaklige tilbakemeldinger
Opprinnelig postet av matprat

Forklar meg gjerne hvorfor innlegget mitt var usaklig. Og ja, jeg forventet usaklige tilbakemeldinger. Det er jo det som har kommet fra "deres" kant stort sett hele tiden.

Kopi av melding:
til dere oppafor, ingen av "oss" her inne har i noen av innleggene skrevet ordet dyremisshandler, ter gjennom og finn frem innlegget før jeg tror på d. Feil måte å tolke innleggene på kalles det.

Se her du, og fortell meg hvordan dette innlegget er feiltolket.

Kopi av melding:
Du burde ta deg et kurs i naturlig heste hold ass... Vi er en gjeng som har vært i Usa (montana) Faktisk og sett hvordan ekte villhester lever og det sier alt, kjøp deg en bok, har en og ambeale s kanskje du får et annet syn på hestehold, og blir litt met dyrevennelig en å la hesten din stå på en stall og mishandles med all den amoniakken som er der,, ÆSJ ÆSJ!!!!
Opprinnelig postet av sandipandi

[quote]Klart mener ingen her at hege skal kasteav skoa la hesten legge pels og slutte å trene den! hvor har den rot fra? hehe morsomt å se alle omformuleringene som blir gjort. Vi bare gir utrykk for hvordan VI ville drevet hestehold, alle gjør hva de selv vil med sin hest, og jeg skriver hva jeg ville gjort med min!

Og fordi det er hva du ville gjort med din, så rakker du ned på andres måte å holde hest på? Beundringsverdig.

Opprinnelig postet av ingvild_k

www.hestehov.no

Hva i innlegget mitt skrev du linken til?

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  21:20:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
*rister på hodet*

Jeg må bare spørre dere "naturlig hestehold - folk" som er så tydelig imponert over deres egen evne til å gjøre det som er optimalt for hesten, og i tråd med dens eget urinstinkt:

* Dere rir vel ikke på hestene deres? i såfall regner jeg med at dere har satt dere grundig inn i rytters innvirkning på hestens fysikk - om så skulle være: redegjør gjerne.

* Jeg regner med at dere heller ikke gir hestene deres noe form for kraftfòr eller tilskudd av noe slag, men har et bredt tilbud av forskjellige vekster på beitene som dekker hestens naturlige behov?

* Jeg regner med at ingen av dere har vært så tankeløse at dere har hesteraser som ikke er ment for det norske klimaet?

Jeg kunne antagelig ramset opp i det uendelige, men det ser jeg ikke noe poeng i å gjøre. Mitt poeng er ikke å undergrave viktigheten ved et så realisitisk og naturlig hestehold som mulig, men å fremheve den rollen dere tar på dere i en debatt som denne.
For å spesifisere nevnte "rolle" kan jeg blant annet påpeke den holdningen som følger med i form av: nedlatenhet overfor andre hesteholdere, den grunnløse suvereniteten dere tillegger dere selv, en manglende ydmykhet overfor andres forsøk på å lære mer, og tilrettelegge for sin hest så langt det er mulig i gitte situasjoner.

Skal dere først ta på dere en slik suveren rolle må dere også åpne øynene for at deres eget hestehold mest sannsynlig ikke er 100% optimalt, noe jeg helt ærlig tror jeg kan påstå at det ikke er.

Fokuset blir i mine øyne vel snevert ( les: trangsynt) og de mulige gode poengene deres "slukes" av den nedlatende "tonen".

Mitt råd som "gammel debattant her: - begynn på nytt med ikke fullt så naiv innstilling.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

vil starte med å si takk til et saklig innlegg og jeg tror faktisk ALLE i denne debatten bør ta til seg disse ordene, ikke bare de du kaller "naturlighestehold folk" når det ersagt vil ejg svare for min kappe:

-Jobber med islandshester og fjordinger (altså raser egnet for norskklima)
-Hestene går på forskjellige beidter og beitene har veldig forskjellige vekster. Mange av beitene inneholder skogsdeler.
- Om vinteren får hestene som brukes mye llitt ahvre eller kosttilskudd (naturlige, gjerne homeopatiske midler)
- De har tilgang til friskt vann som ikke fryser om vinteren. ("innlagt vann")
- klart rir jeg hestene, men på det jeg mener er bestmulig måte, med bomløssal, taugrime og fult og helt gjennom horsemanship prinsipper. Vi rir mest tur og variere med lengde og i forskjellige områder. alene og sammen andre:) er ikke noe konkuranse menneske, så tur ridning er det som faller meg i smak.

da er min kappe lettet!

Etter det jeg har fått med meg jobber du mest med barforthester? Hvordan er forskjellen på hovkvaliteten på islandshest og fjordinger? Morro å sammenlikne:) Jobber selv på en gård med nesten 40 islandshester. Disse blir skjert av hovslager, men han skjærer godt og tilnærmet strasser. Selv bruker jeg strasser på mine egene hester hjemme på gården vår.

Opprinnelig postet av sløstøsa

jeg ahr veldig gode erfaringer med både islandshestene og fjordingene når det gjelder barfot. Disse hestene har vært abrfot lenge og skjæres etter strasserprinsipper. Fjordingen ahr jo mykere høver en islandsheste#326; så skjæringen er littt annerledes på d#281; men de blirmer og mer til#324;rmet lik pga hestene brukes og beiter på samme områd#279; Fjordingene trwengte forsåvidt litt lengre og mer tilvending på hardt underlagg slik at de tålte det like godt osm islandshestenes harde hover. Når det er sagt harr islandshestene her vlefdig forskjellig hovkvalitet og noen av de er til#324;rmet mykhova hester. Men alt i alt så kan alle hestene brukes på samme underlag. Men fjordingene klarer seg bedre i den verste gjørme periloden med ekstremt mykt underlag. men ingen merkbar forskjell>) er det mange som skjærer etter strassers prinsipper oppe i nord?
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  21:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

(...)

På den annen side vil jeg oppfordre alle til å finne ut av slike ting med sin egen hest. Hvor mye tåler pelsen til MIN hest og når er det NØDVENDIG med regndekken. Om man virkelig "forsker" litt på det med egen hest kan man ofte redusere dekken bruken mye - men sjelden kutte den helt ut.

Opprinnelig postet av frkelin

Akkurat dette syns jeg alle bør tenke på :) Det er mye dekkenbruk av typen "de andre har på tre tepper" hos folk med dekkenhest, akkurat som det sikker er mye "den tåler alt" tanker hos folk som sjelden/aldri bruker dekken.
Å kjenne sin egen hest er vel det viktigste man kan gjøre i alle situasjoner. For noen vil det ta lenger tid, og koste mer krefter, fordi man ikke har et like godt "øye" som andre, mens andre igjen raskt ser alle signaler, samme om det er overoppheting, sopp, forfrysninger eller våteksem.

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Selvfølgelig skal en gjøre det en selv mener er best. Om jeg mener en helst ikke bør bruke dekken, er dette min mening. Synes det er dumt når noen plutselig kommer inn i en diskusjon, med så bastante meninger..

Hvem er det som har bastante meninger her egentlig?

Jeg kommer først inn i debatten nå, men jeg har lfulgt med hele tiden, og lest HVERT ENESTE innlegg. Jeg synes begge sider kommer med masse fornuftig, men noen burde av og til tenke gjennom hvordan de presenterer budskapet sitt. "Skremskelpropaganda" fungerer til dels særs dårlig, det virker til og med mot sin hensikt. Ved at man ikke viser forståelse for andres hestehold gjør at jeg trekker ned rullegardinen hvertfall. Vi har alle noe å lære av hverandre, begge veier! Jeg er enig med Harneshaug i at dette faktisk ikke er særlig positiv reklame for skolen. Det er forskjell på å lære og belære. Og slik det virker på meg belærer denne skolen om "the only way", og når man driver med hest finnes det faktisk flere veier. Kan ikke få påpekt nok at hester er INDIVIDER som krever INDIVIDUELLE tilpasninger. Den eieren som kan gi dette, er i mine øyne en god eier.

Er også interessert i hvor man blir utdannet i "true horsemanship"? Er det en spesiell filosofi bak denne tittelen? Hvilke trenere er den i så fall basert på? (Spør av nyskjerrighet altså (= )

Angående klima og villhester, så har vi i lille Norge store klimaforskjeller og. Jeg har hatt hest både i øst og vest, og det var to helt forskjellige ting. Her i Bergen regnet det 90dager i strekk i høst, noe som skapte problemer både for mennesker og dyr. I mitt tilfelle ble det umulig å holde utplassen til der hvor hesten min gikk gjørmefri, noe som faktisk medførte blodforgiftning. Fikk streng beskjed av vet om å holde hesten unna gjørmen en stund, og vet dere hva? Det funket. Han har også slitt med våteksem i ørene ved store nedbørsmengder, og det tror jeg faktisk ikke har noe med blodsirkulasjon eller høver å gjøre. Han fikk eksem fordi det regnet i ørene hans, that's it!

Synes dette er en interessant og til dels underholdende debatt!

Opprinnelig postet av inaw

hva gjorde du for å holde regnet unna ørene hans? det må være en vrien ting kan jeg se for meg.. missunner deg ikke der altså..

vet ikke hvor man kan utdanne seg som NTH, annet enn de som har gjort det i US#260; det er jo her fenomenet startet. Men i dag er det mange mestre å #314;re av, Hørt om Nevzoro i russland, vet ikke om han jobber fult og helt ut i fra truee horsemanship, men han er i hvertfall veldig fasinerendee i måten han trener sine hester på. Lurer på om han har en form for skole.. Eller har du jo legenden Leslie fra USA. pluss mange fler..som du sier er det en filosofi om gjensidig respekt mellom hest og menneskee, gjennom forståelse og respekt skal man kunne trene hesten og få den til å gjøre det du ønsker uten noen form for tvang.. grovt fortalt. når det er sagt er truee horsemanship mye mer enn det også..>)
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  21:29:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

(...)

På den annen side vil jeg oppfordre alle til å finne ut av slike ting med sin egen hest. Hvor mye tåler pelsen til MIN hest og når er det NØDVENDIG med regndekken. Om man virkelig "forsker" litt på det med egen hest kan man ofte redusere dekken bruken mye - men sjelden kutte den helt ut.

Akkurat dette syns jeg alle bør tenke på :) Det er mye dekkenbruk av typen "de andre har på tre tepper" hos folk med dekkenhest, akkurat som det sikker er mye "den tåler alt" tanker hos folk som sjelden/aldri bruker dekken.
Å kjenne sin egen hest er vel det viktigste man kan gjøre i alle situasjoner. For noen vil det ta lenger tid, og koste mer krefter, fordi man ikke har et like godt "øye" som andre, mens andre igjen raskt ser alle signaler, samme om det er overoppheting, sopp, forfrysninger eller våteksem.

Guro

Selvfølgelig skal en gjøre det en selv mener er best. Om jeg mener en helst ikke bør bruke dekken, er dette min mening. Synes det er dumt når noen plutselig kommer inn i en diskusjon, med så bastante meninger..

Hvem er det som har bastante meninger her egentlig?

Jeg kommer først inn i debatten nå, men jeg har lfulgt med hele tiden, og lest HVERT ENESTE innlegg. Jeg synes begge sider kommer med masse fornuftig, men noen burde av og til tenke gjennom hvordan de presenterer budskapet sitt. "Skremskelpropaganda" fungerer til dels særs dårlig, det virker til og med mot sin hensikt. Ved at man ikke viser forståelse for andres hestehold gjør at jeg trekker ned rullegardinen hvertfall. Vi har alle noe å lære av hverandre, begge veier! Jeg er enig med Harneshaug i at dette faktisk ikke er særlig positiv reklame for skolen. Det er forskjell på å lære og belære. Og slik det virker på meg belærer denne skolen om "the only way", og når man driver med hest finnes det faktisk flere veier. Kan ikke få påpekt nok at hester er INDIVIDER som krever INDIVIDUELLE tilpasninger. Den eieren som kan gi dette, er i mine øyne en god eier.

Er også interessert i hvor man blir utdannet i "true horsemanship"? Er det en spesiell filosofi bak denne tittelen? Hvilke trenere er den i så fall basert på? (Spør av nyskjerrighet altså (= )

Angående klima og villhester, så har vi i lille Norge store klimaforskjeller og. Jeg har hatt hest både i øst og vest, og det var to helt forskjellige ting. Her i Bergen regnet det 90dager i strekk i høst, noe som skapte problemer både for mennesker og dyr. I mitt tilfelle ble det umulig å holde utplassen til der hvor hesten min gikk gjørmefri, noe som faktisk medførte blodforgiftning. Fikk streng beskjed av vet om å holde hesten unna gjørmen en stund, og vet dere hva? Det funket. Han har også slitt med våteksem i ørene ved store nedbørsmengder, og det tror jeg faktisk ikke har noe med blodsirkulasjon eller høver å gjøre. Han fikk eksem fordi det regnet i ørene hans, that's it!

Synes dette er en interessant og til dels underholdende debatt!

Opprinnelig postet av inaw

hva gjorde du for å holde regnet unna ørene hans? det må være en vrien ting kan jeg se for meg.. missunner deg ikke der altså..

vet ikke hvor man kan utdanne seg som NTH, annet enn de som har gjort det i US#260; det er jo her fenomenet startet. Men i dag er det mange mestre å #314;re av, Hørt om Nevzoro i russland, vet ikke om han jobber fult og helt ut i fra truee horsemanship, men han er i hvertfall veldig fasinerendee i måten han trener sine hester på. Lurer på om han har en form for skole.. Eller har du jo legenden Leslie fra USA. pluss mange fler..som du sier er det en filosofi om gjensidig respekt mellom hest og menneskee, gjennom forståelse og respekt skal man kunne trene hesten og få den til å gjøre det du ønsker uten noen form for tvang.. grovt fortalt. når det er sagt er truee horsemanship mye mer enn det også..>)
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  21:32:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ekesm kommer nettopp av det at du putter på hesten din deklken når den er våt og hårene ikke får puste og da danner det seg eksem (død hud).

Hesten til ei venninde har gått på utegang i 2 år og aldri hatt på dekken. Har nå nylig fått mye eksem ved regn. Hvordan forklarer du det da, han er jo en "ekte" utegangshest på alle mulig plan; barfot, aldri dekken osv.

Opprinnelig postet av rusket

dårlig blodsirkulasjon i hovene eller et generelt stoffskifte kan gi eksem.

Så i dette tilfellet skal hesten fortsattt ikke få på seg dekken i en overgangsperiode til blodsirkulasjon er bra Matprat?

hvis du mener det er det beste og eneste mulighet så gjør du i tilfelle det:) jeg brukte et salgs "myggdekken" på fôr hesten min en sommer den var mye plaget med eksem pga insektstikk(sommereksem) dette fungerte i en viss grad, men nå går jeg og venter og håper på en homeopat medisin som kan hjelep mot myggen;) når det er sagt klarer hesten seg mye bedre etter at den fikk i gang skikkelig blodsirkulasjon i høvene:) hud, hår negler hos oss mennesker hører mye sammen likt som pels, man, hun og høver hører sammen hos en hest. de har en viss sammenheng.

Det var mer et spørsmål om hva du mente man skulle gjøre her. Dette var i januar, ingen fluer,aldri hatt dekken på på 5 år, barfot like lenge.

jeg ville nok sett på fore#355;, mulighet for å skift#279; vitaminer og i all hovedsak homeopatmedisiner som jeg selv ahr vledig tro på. kanskje oppsøkt en vetropat.
Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  22:19:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Til Matprat: (orket ikke quote og quote... hehe )

Det var ikke så mye annet enn å holde han inne på de verste regndagene en periode. Her i Bergen kan det regne både opp og ned, på kryss og på tvers, så å stå under skjul hjelper ikke alltid. Så da ble det kortere lufteturer på de verste dagene. I tillegg ble det behandling av veterinær, måtte klippe alt håret inne i øret slik at det fikk sjans til å tørke opp. Så etter en to uker fikk vi bukt med problemet. Har heldigvis bare hatt et lite tilbakefall, men passer veldig godt på i nedbørsperioder. (Les: hele høsten!)
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  22:20:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til dere som har eksem på hestene, anbefaler jeg og teste ut naturmedesiner som homopat medesiner.. jeg har selv en hest med sommer eksem og han får disse medesinene, og de funker så bra på han så det er noe som er anbefalt... Prøv det før dere setter på dekken...!! No more:-) Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 27/03/2007 :  22:21:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

(...)

Guro

Selvfølgelig skal en gjøre det en selv mener er best. Om jeg mener en helst ikke bør bruke dekken, er dette min mening. Synes det er dumt når noen plutselig kommer inn i en diskusjon, med så bastante meninger...

Men der sier du det igjen, du mener enn helst ikke bør bruke dekken. Har du da tatt hensyn til den enkeltes hests behov, eller bare dine behov og idealhestehold? Kun det sistnevnte virker det som. Dette er jo å holde hest etter dine prinsipper, ikke hestens.
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 27/03/2007 :  22:31:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

(...)

Guro

Selvfølgelig skal en gjøre det en selv mener er best. Om jeg mener en helst ikke bør bruke dekken, er dette min mening. Synes det er dumt når noen plutselig kommer inn i en diskusjon, med så bastante meninger...

Men der sier du det igjen, du mener enn helst ikke bør bruke dekken. Har du da tatt hensyn til den enkeltes hests behov, eller bare dine behov og idealhestehold? Kun det sistnevnte virker det som. Dette er jo å holde hest etter dine prinsipper, ikke hestens.

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Jeg valgte å prøve det som var mest naturlig for meg først før jeg så la på andre hjelpemiddler... og har sett andre hester bli friske av naturmedesiner så hvorfor ikke prøve?? hvis folk har prøvd det ute virkning så forstår jeg det at hvis dekken er den eneste løsninga så må de gjøre det, HVIS veterinæren mener det... det mener nå jeg!! men andre har sikkert et annen syn på det!! thats the real life...
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 27/03/2007 :  23:18:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
det er en god mening;) trenger hesten dekken fordi den ikke kan bli kald så er det hestens behov, og da må våre behov og idealer skyves til side. Men man vet jo ikke dette før man har prøvd, så den er jo grei. Gå til toppen av siden

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2007 :  11:19:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
Har lest gjennom denne debatten,og har ledd litt for meg selv. Oppfatter det slik at enkelte ihuga mener at hester SKAL gå ute UTEN sko og dekken..Joda,værsågod,hvis deres hester trives med dette så skal vel ingen nekte dere å gjøre det slik.
Jeg kjøpte en araber for 3 år siden. Da gikk han på utegang og uten sko. Desverre hadde de ikke vært flinke nok til å følge opp,så hesten kom til meg med masse spenninger i kroppen pga kulde og han hadde sklidd rundt på isen. Jeg bruker dekken på mine i dag,men ser ann været. Varmblodsen min f.eks har masse pels og har som regel bare et tynt regndekken på seg når det er nedbør.Uteområdene her har desverre ikke ly,så jeg er nødt til å legge på de noe når østavinden kommer og tar de.. Da blir det kaldt nemlig.

Jeg er ikke motstander av noe,men mener man bør se ann sin egen hest og hva den fungerer best på. Dette gjelder ikke bare utegang,sko/ikke sko,men hele den daglige tilværelsen for hestene.
Araberen har gått uten sko siden september,men kaller han ikke barfothest av den grunn. Han fikk av skoa pga jeg ikke skulle bruke han og så ikke hensikten med å sko han. Han har klart seg greit i vinter,men har slitt når det har vært glatt. Nå skal jeg sette sko på han igjen,av den grunn at han skal settes igang igjen. Føler ikke jeg gjør noe galt!

Så litt OT: Sløstøsa: Hvor jobber du? Så du var fra Nordland,så ble litt nysgjerrig:)

Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 28/03/2007 :  15:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
*rister på hodet*

Jeg må bare spørre dere "naturlig hestehold - folk" som er så tydelig imponert over deres egen evne til å gjøre det som er optimalt for hesten, og i tråd med dens eget urinstinkt:

* Dere rir vel ikke på hestene deres? i såfall regner jeg med at dere har satt dere grundig inn i rytters innvirkning på hestens fysikk - om så skulle være: redegjør gjerne.

* Jeg regner med at dere heller ikke gir hestene deres noe form for kraftfòr eller tilskudd av noe slag, men har et bredt tilbud av forskjellige vekster på beitene som dekker hestens naturlige behov?

* Jeg regner med at ingen av dere har vært så tankeløse at dere har hesteraser som ikke er ment for det norske klimaet?

Jeg kunne antagelig ramset opp i det uendelige, men det ser jeg ikke noe poeng i å gjøre. Mitt poeng er ikke å undergrave viktigheten ved et så realisitisk og naturlig hestehold som mulig, men å fremheve den rollen dere tar på dere i en debatt som denne.
For å spesifisere nevnte "rolle" kan jeg blant annet påpeke den holdningen som følger med i form av: nedlatenhet overfor andre hesteholdere, den grunnløse suvereniteten dere tillegger dere selv, en manglende ydmykhet overfor andres forsøk på å lære mer, og tilrettelegge for sin hest så langt det er mulig i gitte situasjoner.

Skal dere først ta på dere en slik suveren rolle må dere også åpne øynene for at deres eget hestehold mest sannsynlig ikke er 100% optimalt, noe jeg helt ærlig tror jeg kan påstå at det ikke er.

Fokuset blir i mine øyne vel snevert ( les: trangsynt) og de mulige gode poengene deres "slukes" av den nedlatende "tonen".

Mitt råd som "gammel debattant her: - begynn på nytt med ikke fullt så naiv innstilling.

Opprinnelig postet av Horton & Renate

vil starte med å si takk til et saklig innlegg og jeg tror faktisk ALLE i denne debatten bør ta til seg disse ordene, ikke bare de du kaller "naturlighestehold folk" når det ersagt vil ejg svare for min kappe:

-Jobber med islandshester og fjordinger (altså raser egnet for norskklima)
-Hestene går på forskjellige beidter og beitene har veldig forskjellige vekster. Mange av beitene inneholder skogsdeler.
- Om vinteren får hestene som brukes mye llitt ahvre eller kosttilskudd (naturlige, gjerne homeopatiske midler)
- De har tilgang til friskt vann som ikke fryser om vinteren. ("innlagt vann")
- klart rir jeg hestene, men på det jeg mener er bestmulig måte, med bomløssal, taugrime og fult og helt gjennom horsemanship prinsipper. Vi rir mest tur og variere med lengde og i forskjellige områder. alene og sammen andre:) er ikke noe konkuranse menneske, så tur ridning er det som faller meg i smak.

da er min kappe lettet!

Etter det jeg har fått med meg jobber du mest med barforthester? Hvordan er forskjellen på hovkvaliteten på islandshest og fjordinger? Morro å sammenlikne:) Jobber selv på en gård med nesten 40 islandshester. Disse blir skjert av hovslager, men han skjærer godt og tilnærmet strasser. Selv bruker jeg strasser på mine egene hester hjemme på gården vår.

jeg ahr veldig gode erfaringer med både islandshestene og fjordingene når det gjelder barfot. Disse hestene har vært abrfot lenge og skjæres etter strasserprinsipper. Fjordingen ahr jo mykere høver en islandsheste#326; så skjæringen er littt annerledes på d#281; men de blirmer og mer til#324;rmet lik pga hestene brukes og beiter på samme områd#279; Fjordingene trwengte forsåvidt litt lengre og mer tilvending på hardt underlagg slik at de tålte det like godt osm islandshestenes harde hover. Når det er sagt harr islandshestene her vlefdig forskjellig hovkvalitet og noen av de er til#324;rmet mykhova hester. Men alt i alt så kan alle hestene brukes på samme underlag. Men fjordingene klarer seg bedre i den verste gjørme periloden med ekstremt mykt underlag. men ingen merkbar forskjell>) er det mange som skjærer etter strassers prinsipper oppe i nord?

Så flott da!
Er nesten ingen som har hørt om metoden her oppe. Skal selv gå kurs nå om ikke så lenge, så da blir vel jeg en av få som kan dette:) Gleder meg:)
Gå til toppen av siden

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 28/03/2007 :  15:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

(...)

Guro

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Her sier jeg jo bare hva jeg mener er best! Tvinger ikke andre til noe. Men jeg må jo få påpeke hva som er min menig! :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/03/2007 :  16:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
en liten bønn: Kan dere ikke quote det som dere skal svare på og ikke en hel haug med poster ? Blir jo side opp og side ned med unødvendig quoting ? Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2007 :  00:20:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg lest gjennom så og si alt som er skrevet her, og jeg må hvertfall få si at det virker som det flere her som har "lempet litt på kravene" etterhvert. De siste sidene her har vært mye mindre preget av bastante holdninger og usaklige innlegg, og det tyder jo på at flere har fått innblikk i mer enn en side av denne saken.

Jeg syns videre at det har vært flere gode innlegg fra "begge sider" her, og jeg ser fordelene med begge typer hestehold, eller evt. en kombinasjon. Ikke alt funker for alle, men de fleste gjør jo som best de kan for at deres hest skal få det best mulig.

Hesten "min" er barfot, og har heller aldri hatt sko på beina. Dette fungerer kjempefint, hvertfall foreløpig; han er under innridning, og har med andre ord ikke vært brukt så mye før, så det vil jo vise seg når han begynner å komme ut på tur på hardere grusveier og asfalt om han tåler det. Jeg tror ganske sikkert at dette ikke vil bli noe problem, men man vet jo aldri.

Videre står han på stall om natten vinterstid (nå i vinter har han dessverre også stått inne en del på dagtid, da uteområdene til tider var knedyp gjørme...absolutt ikke noen drømmesituasjon, men slik var det nå en gang), og får maten sin inne. Han står for det meste uten dekken, men om det regner i for lange perioder er han avhengig av dekken grunnet våteksem, og til dere som mener at slikt kommer av dekkenbruk: det gjør det ikke i denne situasjonen. Hesten er født og oppvokst på utegang, og hadde aldri hatt dekken på da nåværende eier kjøpte ham, likevel var han på det tidspunktet full av verkende sår etter våteksem. Om sommeren går hestene ute døgnet rundt på utmarksbeite, da kan Heike også fint stå uten dekken selv om det regner, fordi han da tørker igjen etter å ha blitt våt (islending med masse tjukk vinterpels, som "aldri" tørker vinterstid om han ikke kommer inn i tørr stall).

Stallen "vår" er av typen med boksdører rett ut i friluft, så støv- og gassproblemer har vi minimalt av. Jeg trives veldig godt med denne typen oppstalling, og det virker det også som hestene gjør. Det har hendt at det har regnet/snødd inn, til tross for godt takutstikk over boksdørene, men det skjer såpass sjeldent at det er verdt å leve med for å unngå faren for dårlig inneklima. Dette oppstallingsalternativet fungere veldig fint for oss som har forholsvis hardføre hesteraser, og forholdsvis mildt klima året rundt (sør-vestlandet), men det er ikke sikkert at det hadde fungert like bra for andre.

Til slutt vil jeg bare si at jeg tror at nettopp det er det viktigste både i denne saken, og alle andre situasjoner man møter på i forbindelse med hestehold; man må være ydmyk nok til å se at selv om man kanskje skulle ønske at man kunne gjort alt på "sin" måte, så er det ikke alle hester dette funker for. Tilpass hesteholdet til den enkelte hest, og ikke omvendt.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.