hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  02:10:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
AMEN!!! Gå til toppen av siden

jento
» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  23:17:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm. dette tror jeg er noe man kan diskutere til evigheten tar oss.
vil bare svare på ett par ting, som foreksempel, hvorfor noen barberer hestene og har på dekken. dette er vell fordi noen ønsker å kunne trene på vintetren uten å ha en hest som er dryppende våt av svette og forkjølelse og sånn der etter
jeg har selv en ridehest som blir barbert om vinteren for han blir brukt såpass mye og en liten annen en som ikke blir barbert for han blir nesten ikke brukt og denne er også barfot, jeg syns vi må se alt etter hvordan hest det er, hva den blir brukt til, hvor den står på beitet og hvordan det er der den blir ridd..
villa bare si dette. har vært på shirehesten.no og diskutert dette i det uendelige...
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  15:04:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm. dette tror jeg er noe man kan diskutere til evigheten tar oss.
vil bare svare på ett par ting, som foreksempel, hvorfor noen barberer hestene og har på dekken. dette er vell fordi noen ønsker å kunne trene på vintetren uten å ha en hest som er dryppende våt av svette og forkjølelse og sånn der etter
jeg har selv en ridehest som blir barbert om vinteren for han blir brukt såpass mye og en liten annen en som ikke blir barbert for han blir nesten ikke brukt og denne er også barfot, jeg syns vi må se alt etter hvordan hest det er, hva den blir brukt til, hvor den står på beitet og hvordan det er der den blir ridd..
villa bare si dette. har vært på shirehesten.no og diskutert dette i det uendelige...

Opprinnelig postet av jento

hei. kanskje jeg skulle prøve å svare da. er ingen andre som skriver så.

Egentlig, så trenger vi ikke å barbere hesten etter min mening.
for i å si de sånn så er hårlaget, som skiftes 2 ganger i året og er tilpasset årstidens basistemperaturer. i tillegg kan hesten ved hjelp av små muskelfibere festet til hårrøttene,reises opp, senke eller snu hårene i forskjellige retninger i hele eller deler av hårlaget. på de viset endrer pelsen isoleringsevnen og varierer luftinnsstrømmningen på hudåverflaten. og di muskelfibrene må, som alle andre muskler, mosjoneres regelmessig for å kunne fungere som de skal.

en gjevn kropstemeratur er viktig for alle pattedyr fro att den biokjemiske reksjonsprosessen på cellenivået i organismen skal fungere. den normale vinterpelsen til hesten er lang mer isolerende enn noe dekken, men for att pelsen skal settes en slik pels må den vennes til ikke bare kulden, men også til gradvise endringer i temperatur og temperatursvingninger.
hesten kan ikke kle på seg selv, og er derfor lager for att den skal tåle vær og vind..
for hesten er de også viktig og kvitte seg med åverskuddsvarme slik att kroppstemeraturen kan holdes konstant, selv når hesten er i aktivitet eller arbeid under varme forhold.
en svatt hest vil søke luftige steder og de er resultat av att hårene får ett vender seg i alle retninger for å få mer effektiv opptørkning.
inne på boksen i en stall vil temperaturen være stabil og nærmest konstant. den stimuleringen som hesten ville ha fått hvis de levde ute mangler, og musklene i hårrøttene som snur og reiser hårene får ongen mosjon. effekten av disse fine reguleringsmekanismene vil forsvinne..
så ved å bruke dekken forhindrer vi at hesten reiser hårlaget ved temperaturforandringer, samt at de blir vanskligere for den å utvikle vinterpels. men for dem som ikke vil ha vinterpels på hesten sin bruker da dekken..

håpte jeg gidde svar og att du er fornøyd.;)

jeg regner med jeg får en hel hau med kritiseringer om de innlagget jeg skrev nå..
Gå til toppen av siden

Lauvås Lotte

Skrevet - 02/04/2007 :  21:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hesten min inne om natta og bruker dekken fordi jeg vil at hesten min skal spare energi på å holde seg varm hele tiden (hun går i hardt arbeid hver dag). Dessuten blir hun veldig tynn uansett hvordan hun fores hvis hun må bruke mye energi både til å holde seg varm og gå i hard arbeid. Og hesten min er stort sett alltid fornøyd og positiv! Men jeg er for mye av det med naturlig hestehold, men det skal brukes med vett! Hesten har faktisk blitt formet litt etter menneskene med årene. Noen syns vel sikkert det er synd, men dette er jo faktisk fakta!

Hesten min går også med sko. Jeg hadde henne barfot over ganske lang tid for en stund siden, og da ble stegene hennes totalt ødelagt og hun var fryktelig nedfor... Med en gang skoene kom på ble hun utrolig positiv og blid igjen! Hesten min blir brukt på et slikt underlag og så pass mye at hun sliter veldig på hovene når hun ikke er skodd og det førte til mye smerte. Men hovene var veldig sterke og friske etter at hun hadde vært barfot (det var de jo i utgangspunket før hun var barfot også, men litt sterkere ble de jo etterpå) og slik er hovene fremdeles! Så jeg mener at man kan ha barfothester, men ikke til all slags bruk!

Jeg mener også at hestene skal slippe å bare stå i små paddocker. De burde få være så sosiale med andre hester som mulig og ha stor plass å bevege seg på! Også burde de få være så mye som mulig ute, ikke bare 3 timer som man ser mange plasser.

Jeg er veldig for Natural Horsemanship men det spørs veldig hva man mener med "natural horsemanship". Jeg mener at det er naturlig komunikkasjon mellom hest og rytter. At man skal ha god forståelse og respekt for hvordan man behandler hverandre. Jeg mener ikke at natural horsemanship er barfot, utegang osv. Jeg studerer Monty Roberts og jeg digger han!

Jeg er veldig skeptisk til Strasser! Så vidt jeg har hørt mener hun at hvis at hesten får forfangenhet skal man bare sette den ut på beitet også leger den seg selv, men i slutten av boka står det at hun ikke tar ansvar for eventulle dødsfall! Hallo tenker jeg bare! For noe tull! Men jeg vet ikke om dette er fakta da, men hvis det er det vil jeg ikke ta imot noe lærdom fra henne!

Konklusjonen er vel at man burde tilpasse hesten etter det den blir brukt til, men så naturlig som mulig! Bruk iallefall natural horsemanship ;)

Dette er bare mine meninger altså! Andre mener garantert noe annet!

Et tips: Hør på flere trenere, prøv ut og finn ut hva som passer og fungerer for deg og din hest :)
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/04/2007 :  06:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg er veldig for Natural Horsemanship men det spørs veldig hva man mener med "natural horsemanship". Jeg mener at det er naturlig komunikkasjon mellom hest og rytter. At man skal ha god forståelse og respekt for hvordan man behandler hverandre. Jeg mener ikke at natural horsemanship er barfot, utegang osv.

Opprinnelig postet av Lauvås Lotte

Nettopp!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Lauvås Lotte

Skrevet - 03/04/2007 :  19:17:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg har ikke tilgang til oppvarmet ridehall, så jeg gidder ikke barbere hesten min. Men hadde jeg hatt det, ville jeg ha barbert hesten. Det er veldig ubehagelig med mye pels i et varmt ridehus! Spesielt under hard trening. Da vil hesten bli utrolig svett og klam og det vil antagelig gjøre hesten irritabel og negativ (dette gjelder sikkert ikke alle hester). Treningen vil vel ikke bli så veldig positiv for hesten da?

Men jeg har merket at hester som går i hard trening får mye mindre viterpels og dette uten å ha brukt dekken! Og det nytter ikke å sette de ut for å "herdes". Hva skal man da gjøre for at hesten ikke skal fryse hvis man ikke vil at hsten skal bruke dekken? Slutte å ri den?

Skal ALT være naturlig kan man jo heller ikke ri for det er også helt unaturlig. Det at hesten i det hele tatt skal være i kontalt med et menneske (som faktisk er et rovdyr), er helt unaturlig! Men hesten liker det fordi da føler den seg iallefall trygg! Tenk at den har et rovdyr til å passe på seg, det må jo være det aller tryggeste!

Og det blir vel litt det samme som å ha hesten inne og slikt... Man skjermer bare hesten fra harde forhold. Men man skal ikke gjøre hesten til en pyse av den grunn. På island er det en god del islandshester(som er skapt for miljøet og klimaet) som stryker med om vinteren faktisk. Fordi det blir for hardt for dem. Og dette er ikke bare fordi det er lite mat å finne, men det har vært for røft et vær.

Men når hesten min blir pensjonert skal hun få gå så mye ute som mulig hvis hun får tilbake den tykke vinterpelsen hun hadde når hun var ung og forholdene tillater det, men hun skal alltid få et sted hun kan komme inn å varme seg på. Det kan stort sett være nok med et lite skur! Men hun er jo så vant til en stor og koselig stall så hun vil nok heller foretrekke det. Det er jo selfølgelig en vanesak, men når det nå først har blitt slik ser jeg ingen grunn til å endre det heller så lenge hesten min er fornøyd!

Hvorfor absolutt holde fast til en metode? Finn nå heller en balansegang mellom flere metoder :) Jeg er veldig enig i mye av det som Irene A har skrevet!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  21:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra innlegg! Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 03/04/2007 :  21:11:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med Queen over her. Pelsen sine funksjoner blir ødelagt av dekkenbruk og det er noe man bør tenke godt over istedenfor å bastant stå på at det er det beste for hesten.
Jeg synes det er viktig å opplyse om dette da mange tror hesten har det best med dekken og gjør dermed hesten sin en stor bjørnetjeneste...

Ang. svett hest så vil en naturlig vinterpels (uten bruk av dekken) transportere svetten ut til utsiden i løpet av kort tid og hesten vil bli tørr, men det er også viktig med luftingen som en hest får ute som Queen påpeker. Våteksem kommer av tett og fuktig pels over lengre tid og er god nok grunn til å legge på dekken men kan fint forebygges ved å tilby hestene et sted å gå inn som er tørt og fint, evt sette de inn i de værste regnperiodene.

Naturlig hestehold er basert på å gjøre ting på mest mulig naturlig måte for hesten, det betyr ikke at man ikke skal ri den....

Det kreves mye for å gjøre naturlig hestehold optimalt for hesten, man må ha egnede uteområder store og med forskjellig terreng som ikke er gjørmete. Hesten bør ha kompiser og fri tilgang på mat og vann. Den bør ikke ha sko da disse hemmer funksjonene til hoven og leder også kulde om vinteren. (har man store nok områder blir det ikke glatt og skulle det likevel bli det så vil en velbalansert barfothest klare seg bra, dessuten er det ikke forbudt å strø)
Man bør ha beite med forskjellige vekster ja men kraftforbruk får være opptil hver enkelt da noen hester har mer behov for det enn andre. Man bør ikke bruke dekken da dette hindrer pelsen sine funksjoner. det er også påbudt med ly for hestene dette skal bestå av minst 3 vegger og tak samt tørt og rent underlag, det skal være så stort at det blir minst 3 ganger 3 m. pr hest.

Nå er det jo slik at ikke alle kan tilby hesten sin alt dette og da må man bare gjøre så godt man kan utifra de forutsetningene man har og det er greit, men jeg vil likevel påpeke enda en gang hvor viktig det er for hesten å ha sin naturlige vinterpels når den står på utegang, og at dekken som ødelegger funksjonene til pelsen gjør slik at hesten faktisk står mye dårligere rustet til å takle vær og vind.(også om det bare er av og til.
Barbert hest på utegang er dyreplageri har ingen andre ord for det og det skjønner de fleste om de bare bruker huet sitt litt.

Til slutt:
Hvorfor ikke bare innrømme at man barberer hesten og bruker dekken av egoistiske grunner:
Fordi det er lettere å holde den ren og tørr? Det er ikke forbudt:)

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Lauvås Lotte

Skrevet - 03/04/2007 :  22:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Til slutt:
Hvorfor ikke bare innrømme at man barberer hesten og bruker dekken av egoistiske grunner:

Opprinnelig postet av Brum

Jeg bruker dekken pga av at hesten min blir fryktelig tynn når hun både må holde varmen og gå i hard trening uansett hvordan vi forer henne. Jeg skulle gjerne ha hatt hesten min på utegang uten dekken og alt det der, men det lar seg dessverre ikke gjøre pga bruken! Men jeg klarer stort sett å forstå og kommunisere naturlig med hesten og det er vel noe av det aller viktigste! Men jeg har hesten ute hver dag i ca 10-12 timer på stort beite med masse terreng sammen med andre hester! Og hesten min har det bra og er glad. I vinter brukte jeg ikke dekken fordi hun har vært lite brukt pga at det har vært så hektisk, men jeg har ridd innimellom og jeg liker tiden jeg må bruke på å børste henne ren og tørke henne. Jeg tar meg god tid når jeg holder på med henne.

Og jeg mente ikke at man ikke kan ri hesten hvis man driver med naturlig hestehold, men jeg mente at det er noe av det mest unaturlige vi gjør med hesten.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  22:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er helt enig med Queen over her. Pelsen sine funksjoner blir ødelagt av dekkenbruk og det er noe man bør tenke godt over istedenfor å bastant stå på at det er det beste for hesten.
Jeg synes det er viktig å opplyse om dette da mange tror hesten har det best med dekken og gjør dermed hesten sin en stor bjørnetjeneste...

Ang. svett hest så vil en naturlig vinterpels (uten bruk av dekken) transportere svetten ut til utsiden i løpet av kort tid og hesten vil bli tørr, men det er også viktig med luftingen som en hest får ute som Queen påpeker. Våteksem kommer av tett og fuktig pels over lengre tid og er god nok grunn til å legge på dekken men kan fint forebygges ved å tilby hestene et sted å gå inn som er tørt og fint, evt sette de inn i de værste regnperiodene.

Naturlig hestehold er basert på å gjøre ting på mest mulig naturlig måte for hesten, det betyr ikke at man ikke skal ri den....

Det kreves mye for å gjøre naturlig hestehold optimalt for hesten, man må ha egnede uteområder store og med forskjellig terreng som ikke er gjørmete. Hesten bør ha kompiser og fri tilgang på mat og vann. Den bør ikke ha sko da disse hemmer funksjonene til hoven og leder også kulde om vinteren. (har man store nok områder blir det ikke glatt og skulle det likevel bli det så vil en velbalansert barfothest klare seg bra, dessuten er det ikke forbudt å strø)
Man bør ha beite med forskjellige vekster ja men kraftforbruk får være opptil hver enkelt da noen hester har mer behov for det enn andre. Man bør ikke bruke dekken da dette hindrer pelsen sine funksjoner. det er også påbudt med ly for hestene dette skal bestå av minst 3 vegger og tak samt tørt og rent underlag, det skal være så stort at det blir minst 3 ganger 3 m. pr hest.

Nå er det jo slik at ikke alle kan tilby hesten sin alt dette og da må man bare gjøre så godt man kan utifra de forutsetningene man har og det er greit, men jeg vil likevel påpeke enda en gang hvor viktig det er for hesten å ha sin naturlige vinterpels når den står på utegang, og at dekken som ødelegger funksjonene til pelsen gjør slik at hesten faktisk står mye dårligere rustet til å takle vær og vind.(også om det bare er av og til.
Barbert hest på utegang er dyreplageri har ingen andre ord for det og det skjønner de fleste om de bare bruker huet sitt litt.

Til slutt:

Iiiiiik! les 39 foregående sider hvor sikkert 500 mennesker svarer på et innlegg som er identisk ditt. Ha en god natt
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 04/04/2007 :  08:07:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Identisk??? Uansett må man tydeligvis repetere da noen ikke har fått med seg alt. Og som jeg skrev over er det viktig å opplyse folk da mesteparten av de som har utegangshester også har et eller flere dekken som de bruker på hesten sin. Jeg kritiserer ikke dekkenbruk på hester som står på stall. Og jeg har full forståelse for at noen bruker dekken eller barberer fordi det er mer lettvindt. Men på utegang hører det ikke hjemme!! Det vil si at en hest som fort blir tynn eller syk på en eller annen måte uten dekken heller ikke hører hjemme på utegang og ville sannsynligvis krepert i naturen!
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 04/04/2007 :  10:06:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men på utegang hører det ikke hjemme!! Det vil si at en hest som fort blir tynn eller syk på en eller annen måte uten dekken heller ikke hører hjemme på utegang og ville sannsynligvis krepert i naturen!

Så fordi hesten min må bruke dekken i vinterhalvåret fordi han blir ekstremt stiv pga kulde/nedbør/vind, så kan han ikke stå på utegang?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2007 :  11:32:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Til slutt:

Jeg bruker dekken pga av at hesten min blir fryktelig tynn når hun både må holde varmen og gå i hard trening uansett hvordan vi forer henne. Jeg skulle gjerne ha hatt hesten min på utegang uten dekken og alt det der, men det lar seg dessverre ikke gjøre pga bruken! Men jeg klarer stort sett å forstå og kommunisere naturlig med hesten og det er vel noe av det aller viktigste! Men jeg har hesten ute hver dag i ca 10-12 timer på stort beite med masse terreng sammen med andre hester! Og hesten min har det bra og er glad. I vinter brukte jeg ikke dekken fordi hun har vært lite brukt pga at det har vært så hektisk, men jeg har ridd innimellom og jeg liker tiden jeg må bruke på å børste henne ren og tørke henne. Jeg tar meg god tid når jeg holder på med henne.

Og jeg mente ikke at man ikke kan ri hesten hvis man driver med naturlig hestehold, men jeg mente at det er noe av det mest unaturlige vi gjør med hesten.

Opprinnelig postet av Lauvås Lotte

takk for støtte.. dirt bra de du skrev;)
AMEN!!!!
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 04/04/2007 :  11:34:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Nei Rusket da bør ikke hesten din stå på utegang.

Takk skal du ha Queen:)

http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 04/04/2007 11:38:26 Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2007 :  11:35:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Mente innlegget til BRUM................ Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.