hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

rusket

Skrevet - 04/04/2007 :  11:40:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei Rusket da bør ikke hesten din stå på utegang.

Takk skal du ha Queen:)

Opprinnelig postet av Brum

Men det gjør han jo, og trives særdeles godt.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2007 :  11:53:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
greit att de som vil barbere hesten sin barberer hesten sin. respekterer de, men vil få frem min mening.
de er faktisk forsket ut att di hestene som blir barbert, bruker dekken og står inne i stall blir faktisk letter syke på grunn av de mangler del av pelsen sin når di blir barbert og klarer derfor ikke å styre de KORTE hårene sine i de områdene. når hesten står i innelukket på stall blir temeraturen holdt tilnærmet konstant. å slike hester mangler i stor grad av den stimuleringen som skal sette i gang hestens egne varmeregulerende mekanismer.
siden 3 av 4 reguleringsmekanismer i hestens hud er muskekavhengige, vil derfor 3 av 4 til en viss grad ikke fungere, og dermed øke risikoen for att hesten ikke klarer å regulere kroppstemperaturen sin når den blir utsatt for forandringer i lufttemperaturen.
vil også nevne de å sette en hest som er ridd og svett rett innpå en boks, vil musklene stivne der de står på grunn av att de er ikke stor nåkk plass til å bevege seg på. vist vi har vert på fjelle, så vil vi ikke bare sette oss ned i en stol for så att musklene stivner, vi vil gjerne strekke ut litt..
sier ikke att vi må hjelpe hesten i å strekke ut, kan faktisk vere farlig vist du ikke kan de.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 04/04/2007 :  11:53:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Selvsagt går det an men om det er det beste for hesten er en helt annen sak,så det er jo noe å tenke på. Nå er jeg ferdig med denne debatten da jeg har kommet med mine erfaringer.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  15:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding

Opprinnelig postet av jento

[/quote]
hei. kanskje jeg skulle prøve å svare da. er ingen andre som skriver så.

Egentlig, så trenger vi ikke å barbere hesten etter min mening.
for i å si de sånn så er hårlaget, som skiftes 2 ganger i året og er tilpasset årstidens basistemperaturer. i tillegg kan hesten ved hjelp av små muskelfibere festet til hårrøttene,reises opp, senke eller snu hårene i forskjellige retninger i hele eller deler av hårlaget. på de viset endrer pelsen isoleringsevnen og varierer luftinnsstrømmningen på hudåverflaten. og di muskelfibrene må, som alle andre muskler, mosjoneres regelmessig for å kunne fungere som de skal.

en gjevn kropstemeratur er viktig for alle pattedyr fro att den biokjemiske reksjonsprosessen på cellenivået i organismen skal fungere. den normale vinterpelsen til hesten er lang mer isolerende enn noe dekken, men for att pelsen skal settes en slik pels må den vennes til ikke bare kulden, men også til gradvise endringer i temperatur og temperatursvingninger.
hesten kan ikke kle på seg selv, og er derfor lager for att den skal tåle vær og vind..
for hesten er de også viktig og kvitte seg med åverskuddsvarme slik att kroppstemeraturen kan holdes konstant, selv når hesten er i aktivitet eller arbeid under varme forhold.
en svatt hest vil søke luftige steder og de er resultat av att hårene får ett vender seg i alle retninger for å få mer effektiv opptørkning.
inne på boksen i en stall vil temperaturen være stabil og nærmest konstant. den stimuleringen som hesten ville ha fått hvis de levde ute mangler, og musklene i hårrøttene som snur og reiser hårene får ongen mosjon. effekten av disse fine reguleringsmekanismene vil forsvinne..
så ved å bruke dekken forhindrer vi at hesten reiser hårlaget ved temperaturforandringer, samt at de blir vanskligere for den å utvikle vinterpels. men for dem som ikke vil ha vinterpels på hesten sin bruker da dekken..

håpte jeg gidde svar og att du er fornøyd.;)

jeg regner med jeg får en hel hau med kritiseringer om de innlagget jeg skrev nå..

Opprinnelig postet av queeen

[/quote]

fantastisk innlegg queen!! Ingen kunne sagt d bedre!:D
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  15:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Noen syns vel sikkert det er synd, men dette er jo faktisk fakta!

Hesten min går også med sko. Jeg hadde henne barfot over ganske lang tid for en stund siden, og da ble stegene hennes totalt ødelagt og hun var fryktelig nedfor... Med en gang skoene kom på ble hun utrolig positiv og blid igjen! Hesten min blir brukt på et slikt underlag og så pass mye at hun sliter veldig på hovene når hun ikke er skodd og det førte til mye smerte. Men hovene var veldig sterke og friske etter at hun hadde vært barfot (det var de jo i utgangspunket før hun var barfot også, men litt sterkere ble de jo etterpå) og slik er hovene fremdeles! Så jeg mener at man kan ha barfothester, men ikke til all slags bruk!

Jeg er veldig skeptisk til Strasser! Så vidt jeg har hørt mener hun at hvis at hesten får forfangenhet skal man bare sette den ut på beitet også leger den seg selv, men i slutten av boka står det at hun ikke tar ansvar for eventulle dødsfall! Hallo tenker jeg bare! For noe tull! Men jeg vet ikke om dette er fakta da, men hvis det er det vil jeg ikke ta imot noe lærdom fra henne!

Opprinnelig postet av Lauvås Lotte

hvordan er hesten formet av menneske? Hvordan kan villehester som har levd sine førse leveår i det fri på noen måte være formet av mennesket? Bare nygerrig på hva du mener med "formet" av menneske.

Din erfaring innen barfot er ekstremt vanlig, hesten "fungerer" ikke barot, fikk på sko og den er kjempe fornøyd!! hmm.. Høres ikke ut som alt var som det skulle når den ble barfot. Min erfaring og deretter mening er at ALLE heser kan gå barfot uansett rase, bruk eller underlag. vet at halve verden her inne vil være uenig i det men det er greit:)

Skepsisen til Strasser er hennes forbannelse. Hun ahr fått ekstreme hester friske fra forfangenhet og jeg vet selv av en hest hun nå har til oppfølging. Blir veldig provosert over din og andres meninger om strasser, særlig når nesten ingen her inne har personlige erfaringer fra trimmen. Strasser mener på ingen måte at en forfangenhest bare skal kastes ut på jorde og lege seg selv, men det er en av faktorene, har man e n hest som er forfangen er bevegelse viktigst av alt! Men denne bevegelsen må være tilrettelagt. (man må kanskje belage seg på at hesten får stå på et underlag som er gjevnt ikke et hompete jordet, belage seg på å leie hesten mange timer om dagen osv..) Der jeg jobber er det 3 forfangne hester som alle går på jordet, og er på bedringens vei. De står på beiter som er tilnærmet jevne og selv om det ble vurdert å ta dem inn på gummimatter tidlig i stadiet fikk de forstsatt stå ute fori det var snø som virket positivt på inflamasjonen. Forfangenhet behandles med rett skjæring og bevegelse!!! Hvordan ville du behandlet en forfangen hest?? vær så snill å svar på det, er så nygerrig på andres meninger ang behandlign av forfangenhet.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  16:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Identisk??? Uansett må man tydeligvis repetere da noen ikke har fått med seg alt. Og som jeg skrev over er det viktig å opplyse folk da mesteparten av de som har utegangshester også har et eller flere dekken som de bruker på hesten sin. Jeg kritiserer ikke dekkenbruk på hester som står på stall. Og jeg har full forståelse for at noen bruker dekken eller barberer fordi det er mer lettvindt. Men på utegang hører det ikke hjemme!! Det vil si at en hest som fort blir tynn eller syk på en eller annen måte uten dekken heller ikke hører hjemme på utegang og ville sannsynligvis krepert i naturen!

Opprinnelig postet av Brum

enig, en velfingerende utegangshest har ikke behov for slike hjelpemidler, men så finnes det jo hester med skader eller sykdommer osm rett ogslett trenger visse hjelpemidler, jeg ville heller hatt hest på utegang med dekken på enn ikke å ah utegang i det hele tatt:)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/04/2007 :  17:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min erfaring og deretter mening er at ALLE heser kan gå barfot uansett rase, bruk eller underlag.

matprat; hvor lenge skal hesten måtte gå å ømme seg fordi eier ønsker at den skal være barfot?
Jeg spør ikke for å kverulere, jeg spør fordi jeg lurer. Prøvde med min tidligre kaldblods som hadde svært dårlige høver. Hun ømmet når hun gikk på asfalt og grus, men også når hun sto på beite (gress). Det var barfottrimmeren selv som sa jeg skulle sette på henne sko igjen.

Håper du kan forklare på en utfyllende og forståelig måte for en som ikke har noe erfaring eller kunnskap ang barfot.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lauvås Lotte

Skrevet - 04/04/2007 :  21:22:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hvordan er hesten formet av menneske? Hvordan kan villehester som har levd sine førse leveår i det fri på noen måte være formet av mennesket? Bare nygerrig på hva du mener med "formet" av menneske.

Din erfaring innen barfot er ekstremt vanlig, hesten "fungerer" ikke barot, fikk på sko og den er kjempe fornøyd!! hmm.. Høres ikke ut som alt var som det skulle når den ble barfot. Min erfaring og deretter mening er at ALLE heser kan gå barfot uansett rase, bruk eller underlag. vet at halve verden her inne vil være uenig i det men det er greit:)

Opprinnelig postet av matprat

Jeg mente at våre tamhester ikke er akkurat det samme som villhestene. Vi har formet og avlet hestene våre til både det ene og andre. Og mange innstinkter er blitt litt "gjemt" etter alle disse åra i fangenskap.(og nå sier jeg ikke at de har blitt borte). Hestene våre blir som oftes brukt på annet underlag og annerledes enn villhestene bruker seg selv!

Jeg mener fremdeles ikke at alle hester kan gå barfot til all slags bruk! Men det er min mening!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/04/2007 :  21:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om vi ikke blir enige i denne debatten: alle kan lære noe her!
Det ER uendelige mange varianter av hestehold og selv om vi ender opp med ulike løsninger er de ulike løsningene ofte gjennomtenkte og begrunnede. Noen løsninger er begrunnet ut ifra hesten og spesielle individuelle behov eller problemer enkelte hester har. Andre løsninger kommer av praktiske årsaker som f.eks penger, bosted, stallplasser som er tilgjengelige, klima, og målsetting med ridningen sin. Vi har hørt alle mulige ulike varianter og kombinasjoner av stall - utegang - dekken - hovpleie - foring - trening osv.
Det er viktig å ta begrunnede valg og vite om ulempene med de valgene man tar.
Man bør vite om farene ved å fore med mye kraftfor - og vurdere om det er mulig å endre foringen til å bli mer naturlig.
Det er viktig å vite om ulempene og helsefarene ved å sko hesten - og dermed også kunne vurdere sin egen hovslager og hvor ofte høvene bør trimmes og hvorfor. Dersom barfot ikke fungerer eller ikke er praktisk mulig pga trening osv kan man vurdere om hesten kan gå perioder uten sko. Jeg har full forståelse og respekt for dem som prøver å få hesten barfot men som må gi opp. Men, det er noe å lære der. Hva fungerte ikke og hvorfor? Ble hesten behandlet for sopp i strålen? Hvor myke og dårlig utviklet var hovballene og strukturene bak i hoven. Dette er ofte bakgrunnen for et dårlig steg. Kan man prøve igjen med ny kunnskap noen år senere så vil kanskje overgangen gå uproblematisk. Hva med boots? Kan fleksible plastsko slik som Hippogrip være en løsning?
Jeg tror jeg ville gitt opp mitt barfotprosjekt dersom jeg ikke hadde hatt mulighet til å tilpasse all ridning og trening og ha mye tålmodighet det året. Man kjøper en hest og bruker mye tid og penger på å bruke den til noe bestemt. Når det ikke fungerer i lang tid fordi hesten skal bli barfot - og ingen har det bra underveis - da er det ikke rart man går tilbake til det man vet at virker.

Når det gjelder dekken og utegang er det noen som har skur som blir brukt og der hestene trives og ligger nede. Hva kan andre lære av dette? Hvorfor blir noen skur ikke brukt? Hva er det beste underlaget for utegang for å unngå gjørme og hvorfor mener ennå noen at gjørme kan være positivt for hesteben???

De eneste heste-eierne jeg ikke har noen forståelse for er dem som behandler hesten som en motorsykkel og ikke har forståelse eller interesse for å ta hensyn til at hesten er et flokkdyr, som spiser grovfor det meste av døgnet og som trenger mest mulig bevegelse og frisk luft.
Jeg klarer heller ikke å svelge dem som kler på hesten hele året for å holde hesten FOR varm slik at den ikke utvikler pels. Er det mer behagelig å være for varm enn for kald? Jeg synes også det er rart at det skal være bra å være helt snaubarbert over hele kroppen i 20 minus med varm dyne over ryggen og bar mage og ben.
Men, kanskje noen klarer å forklare meg det en gang.... ?

I endel staller er det klare "standarer" og moter over hva som er akseptert eller ikke av hestehold. Det blir fort en misforstått holdning om at alle MÅ bandasjere alle ben hele tiden. (med kule farger på bandasjene så klart). Alle hester MÅ ha mye kraftfor, fordi alle ser opp til den som trener mest og kanskje trenger endel kraftfor for å holde hesten ved like. Mengden kraftfor og kosemat og antall dekken og bandasjer blir et mål på kjærligheten og omtanken man har for hesten. Dette er kjempetrist - ikke minst for hesten som ofte får helseproblemer og problemadferd. Ikke alle heste-eiere ser noen problemer hos sin hest så klart, eller man ser ikke sammenhengene mellom ulike problemer.
Jeg har stått på slike staller og følt meg som en mishandler som red hesten dryppene svett i lang pels og slapp henne våt og naken ut for å rulle seg etter tur.
Uansett hvilke valg man tar må man ta utgangspunkt i :
1. Sunn fornuft (sett gjerne spørsmålstegn ved vedtatte sannheter)
2. Sin egen hest
3. Forskning og erfaring fra ulike kilder.

Tradisjon er veldig mye mindre viktig. Selv om tradisjonen sier vask hesten med grønnsåpe har jeg lest så mye troverdig saklig informasjon om hvorfor dette IKKE er heldig til at jeg lar grønnsåpen bli hjemme. Selv om tradisjonen sier "alle hester må ha kraftfor" eller sko, eller dekken, så vil jeg vite hvorfor, hva er fordelen og hva er ulempen. Det er så utrolig mye informasjon som sirkulerer i hestemiljøer som er helt på viddene så man må lære seg fakta, og kontrollere at sine fakta virkelig stemmer med jevne mellomrom.
:-)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  13:10:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Min erfaring og deretter mening er at ALLE heser kan gå barfot uansett rase, bruk eller underlag.

matprat; hvor lenge skal hesten måtte gå å ømme seg fordi eier ønsker at den skal være barfot?
Jeg spør ikke for å kverulere, jeg spør fordi jeg lurer. Prøvde med min tidligre kaldblods som hadde svært dårlige høver. Hun ømmet når hun gikk på asfalt og grus, men også når hun sto på beite (gress). Det var barfottrimmeren selv som sa jeg skulle sette på henne sko igjen.

Håper du kan forklare på en utfyllende og forståelig måte for en som ikke har noe erfaring eller kunnskap ang barfot.

Opprinnelig postet av lucky june

bare ved å rive av skoen er ikke nåkk til å skape en sunn hov.
overgang til barfot skal iverksettes må hesten tilbys og sikres naturlge leveforhold. videre er de nødvendig å forstå hva som kan vente seg,hva som fåregår inne i hestens hov, og hva som må gjøres og på hvilket tidspunkt for å sikre suksessen. i tillegg til naturlig leveforhold er fysolågisk riktig trimming nødvendig.
for de første må du huske på att hesten har hatt nedsatt blodsirkulasjon i de forskjellige deler av lærhuden så lenge den har vært utsatt for for skoing. nedsatt sirkulasjon er ensbetydende med nedsatt kvalitet på de hornet på de hornet som blir produsert. i tillegg kommer eventuelle negative effekter av uheldig oppstalling og ukorrekt trimming av hovene. derfor vil heller ikke hovens hornkvalitet være god nåkk til å motstå normal slitasje ved bakkekontankt. men i de øyeblikket skoen taes av og hoven blir trimmet som den skal, vil bedre sirkulasjon settes igang, skader i lærhuden vil leges etter noen månder, og bedre hornkvalitet vil bli produsert i en hatighet av ca. 1 cm. per. måned.
de kan ta nesten ett år før en NY hovvegg blir til.
grunn til att folk ikke vil att skoen skal taes av er att hesten er litt sårbent med de samme. folk tror ikke hesten klarer å gå uten sko, og derfor setter dem på igjenn. hesten er gjerne litt sårbent med de samme, på grunn av att blodsirkulasjonen settes igang. dette skjenner ikke hesten når skoen er på, fordi skoen hemmer hovens sirkulasjon osv. og da når skoen er blitt tatt av vil hesten plutselig da kjenne dette.

(skoen stjeler også varme fra hoven. og tenk deg på vinterstid hva skoen gjør da?)

noen hesten kan til og med få hovbyll. grunn til att hesten får hovbyll når skoen er blitt tatt av, er fordi hoven vil kvitte seg med all gørra skoen har gjort skade av.

Må også få frem att en i sverige(sveriges beste HVSLAGER faktisk) skulle ha undervisning for di som skulle lære å sko. de første han sa var att "de værste du kan gjør er å sko en hest". dette er fakta..

vil også komme med en anbefaling. Biotin skal være utmerket bra for hesten. de vil hjelpe til på hovens kvalitet og vil også gi finere man/hale og pels:) skjenne mange som bruker de, og er veldig fornøyde. vil ta ett par månder før de merkes.

men lurer på hvilken barforttrimmer du brukte som anbefalte deg å ha på skoen igjenn?
en utdannet hovspesialist ville ikke annbefale dette. de er jo skoen som ødlegge hovkvaliteten da men

lykke til videre med hesten din;)
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  13:16:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
glemte og si att de er litt viktig for att hesten skal kunne gå på hardt undelag. de er for å tilpasse seg den å venne seg til underlaget. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  13:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra frklin! Det ver dette som er naturlig hestehold folkens. Jeg barberer ikke min hest fordi den ikke blir brukt i konkurranse og jeg har tid til å få den tørr de få gangene den blir svett. Han står med dekken pga han er stiv. han får jevnlig massasje og equiterapi + magnetbehandling... huff det er vel ikke naturlig? Men jeg putter ikke på han bandasje just for the hell of it - det må hele tiden være et mål med det jeg gjør. Nå har jeg et prosjekt for å se om magneter kan fungere på blodsirkulasjonen på min hest. Han står ute fra 7 om morgenen til 19 om kvelden, men han står mest i ro ute også - så han må ries hver dag.

Det er lov å bruke hodet (som frklin antyder) og ikke bare gjøre det som alle andre gjør. man skal være litt kritisk til det man hører og metoder andre bruker. Det er nettopp derfor det har blitt en debatt på 40 sider her inne. folk er kritiske til hverandres metoder, men det er viktig å høre på SAKLIGE for og motargumenter - positive og negative sider. Mye av denne debatten har vært litt for halleluja - min metode er best og drit i dine meninger... det er litt dumt, for det vil ALLTID være fordeler og ulemper hvis man leter godt nok. Lytt til hestene deres og velg metode ut i fra deres behov.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  18:30:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Dette er vel egentlig diksutert ferdig for lenge siden...
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  19:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rev jo selvfølgelig ikke bare av skoene og trodde at nå hadde jeg barforhest:)
At jeg ikke kan noe ang barfot gjorde ikke hesten verre da det var barfottrimmeren som tok seg av hesten.
Grunnen til at han anbefalte å sette på skoene igjen er fordi hesten i tillegg slet med en del andre ting, bl.a ryggen, noe som ble verre da hun gikk uten skoene og ømmet.

Hvis en hest ømmer når den går på gress, skal jeg da ta den med ut på asfalt for å herde høvene?? Fikk høre av noen at jeg skulle gjøre det, noe jeg ikke gjorde.

Men queen, takk for at du tok deg tid til å forklare:)
Den hesten det var snakk om har nok ikke problemer med verken sko eller andre ting nå siden hun løper på eviggrønne beiter.
Synes det er fint å lære, har jo tross alt to andre hester, derav en på 1.5 år som ikke har hatt sko på beina enda.

En ting til jeg lurer på; Hovslagere kan, for voksne hester, ikke være barfottrimmere. Men de kan trimme høvene på en unghest fram til skoene slås på.
Så hvis jeg bruker hovslager til unghesten min nå, når må jeg gå over til barfottrimmer hvis jeg vil ha henne barfot som voksen?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  12:59:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En ting til jeg lurer på; Hovslagere kan, for voksne hester, ikke være barfottrimmere. Men de kan trimme høvene på en unghest fram til skoene slås på.
Så hvis jeg bruker hovslager til unghesten min nå, når må jeg gå over til barfottrimmer hvis jeg vil ha henne barfot som voksen?

Opprinnelig postet av lucky june

Det varierer mye tror jeg! ingen hovslager sier nok at de ikke kan å trimme barfothester. Men det finnes mange varianter av "barfottrim". De som utdanner seg nå lærer å trimme en normal hov på omtrent samme måten som ved naturtrim, bare at man lar være å runde av hovveggen til slutt når de skal slå på sko. Noen mener at det skal være igjen mest mulig hovvegg slik at hesten har noe å slite på, mens enkelte bare hogge av en del av hovveggen før de synst hoven ser ferdig-verket ut.
Hvis unghesten din har fine, rette høver som fungerer greit på underlaget den går på, og den ikke ser ut til å være mer sårbeint etter verking enn den var rett før, så kan det hende at hovslageren din er fullt i stand til å gjøre en god jobb med barfothøver (nå er det mye mer enn verkinga av høvene som spiller inn da, men skal jeg skrive om det blir jeg her sittende i dag)
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.