hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  13:00:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er vel egentlig diksutert ferdig for lenge siden...

Opprinnelig postet av LivogZara

Man skulle egentlig tro det, men det er det tydeligvis ikke
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  13:03:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg rev jo selvfølgelig ikke bare av skoene og trodde at nå hadde jeg barforhest:)
At jeg ikke kan noe ang barfot gjorde ikke hesten verre da det var barfottrimmeren som tok seg av hesten.
Grunnen til at han anbefalte å sette på skoene igjen er fordi hesten i tillegg slet med en del andre ting, bl.a ryggen, noe som ble verre da hun gikk uten skoene og ømmet.

Hvis en hest ømmer når den går på gress, skal jeg da ta den med ut på asfalt for å herde høvene?? Fikk høre av noen at jeg skulle gjøre det, noe jeg ikke gjorde.

Men queen, takk for at du tok deg tid til å forklare:)
Den hesten det var snakk om har nok ikke problemer med verken sko eller andre ting nå siden hun løper på eviggrønne beiter.
Synes det er fint å lære, har jo tross alt to andre hester, derav en på 1.5 år som ikke har hatt sko på beina enda.

En ting til jeg lurer på; Hovslagere kan, for voksne hester, ikke være barfottrimmere. Men de kan trimme høvene på en unghest fram til skoene slås på.
Så hvis jeg bruker hovslager til unghesten min nå, når må jeg gå over til barfottrimmer hvis jeg vil ha henne barfot som voksen?

Opprinnelig postet av lucky june

nå har jeg bare lært om dette ett år. men vil jo såklart prøve å fortelle ut av mine erfaringer å hjelpe:)
når de gjelder hovslagere, så er de sjeldent di kan om selve hoven. de er mange som bare vet hvordan en skal slå på skoen, om den ligger bent, å hvordan få hoven til å rulle best mulig på stevne. spesielt når de gjelder stevner for islandshesten. veldig om å gjøre å få hoven tygnst mulig, å stappe inn en MASSE silikon osv..
en hovslager vet ikke så mye om selve hoven forhold til en barfottrimmer.. jeg har hatt en del hovslagere på hest jeg har hatt på for før. må si att JEG tror ikke hva di vet hva som er konsekvensene me på slå på en sko.
men vertfall så vet en barfottrimmer hvordan hoven skal vere forhold til selve hovbenet. hovbenet skal jo ligge paralelt med bakken. de høres jo logisk ut for meg.

jeg hadde en barfottrimmer på besøk onsdagen for å beskjere hovene til hesten min.. hadde også en annen hest der som va VELDIG lang i tåen, og jeg hadde mistanke om att hesten var forfangen, for den gikk veldig sårt.. jeg viste hesten til barfottrimmeren å hun sa att hesten var kraftig forfangen. de var ikke tvil om. hun mente hovbenet hadde rotert kraftig. kanskje hovbenet hadde rotert med allerede 10grader.
hun turte ikke å beskjere hesten, da de kanskje de kunne bli verre..
vi ringte dyrlegen å kom dageb etter.. vi sa hesten var kraftig forfangen, men de kunne han ikke se, for de måtte han bruke rønken for å kunne se..
de jeg mente med dette, er att dyrlegene nesten ikke har snøring på høver. vertfall de jeg oppfattet..

så jeg er veldig glad for att de finnes barfottrimmere som vertfall har peiling på høver å hva som skjer inni..;)
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  13:48:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
en hovslager vet ikke så mye om selve hoven forhold til en barfottrimmer..

Opprinnelig postet av queeen

Hvilkne hovslagere er d du egentlig har vært borti? Høres ikke ut som noen med særlig mye kompetanse. Flinke hovslagere kan MYE mer enn bare å slå på en sko, problemet er vel heller at vi har alt for få flinke hovslagere her i landet.

www.soyset.com

Redigert av - *Varg* den 06/04/2007 13:51:02 Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 06/04/2007 :  13:51:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir for snevert å si at hovslagere sjelden kan noe om selve hoven, Queen! Det er i hvert fall ikke mitt inntrykk, og jeg har brukt mange i løpet av de 15 åra jeg har hatt hest. To av dem fortalte at de hadde vært på seminar med Pete Ramey, men at det var lite nytt å hente der. De brukte samme beskjæringsmetode selv, den eneste forskjellen var at de gjerne satte på sko i tillegg. Jeg skal være den første til å vedgå at det finnes en del vranglærte hovslagere rundt omkring i det ganske land, men sett for guds skyld ikke alle i samme bås! Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/04/2007 :  19:30:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig stor forskjell på hovslagere - slik det er på barfottrimmere. De fleste hovslagere bør ha nok kunnskap til å trimme barfothøver, men det er nok en fordel om de har satt seg litt inn i emnet også. Med den bakgrunn de har fra sin utdannelse er det veldig lett for dem å forstå prinsippene til f.eks Pete Ramey. Og så har de den praktiske ferdigheten de fleste av oss mangler mht å bruke verktøy til å raspe og skjære ned høver.

Jeg lurer på en ting i forbindelse med islandshester: de blir ofte trimmet litt annerledes for å få spesielle steg og hjelpe gangartsridningen. Det er ofte viktig med vekter og hovkapselen skal helst være nokså lang såvidt jeg har forstått.
Er dette virkelig nødvendig for å konkurrere med islandshest? Det kan da ikke være så sunt for høvene? Er det mange islandshester som etterhvert får belastningsskader pga dette, eller er de så hardføre at de tåler bedre enn andre hester lange hæler som vokser fremover og altfor lang hovvegg med tunge sko på. Er det noen som har barfote islandshester som er barfottrimmet og allikevel fungerer i gangartskonkurranser?
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2007 :  23:15:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
de jeg mener er att de er alt for få flinke hovslagere her i landet. som *varg* sier..

frklin, jeg har islandshest som er barfot, men rir henne ikke i konkuranse, men forgje eiger mente hun kom til å bli en bra hest om noen gangsatte henne. men de gidder jeg ikke.
er ikke helt sikker på hva hovslagere gjør når de skal skjere en konkuranse hest.
men har ei veninne som rir konkuranse, og hovslageren lager kortere tå og høgere drakter for å rulle bedre i gangarten. så for di som rir konkuranse er de vel nødvenig tydligvis. (synest ikke helt om de)
så jeg mener att de absoultt ikke er sunt for hovene ette min mening.
men jeg tror att en islandshest hadde fungert bra som barfothest, men da vil den ikke løfte så mye som den gjør med sko på. jeg synst att de er jo egentli joks å putte på hoven alt de tunge for å få hesten til å løfte. hva med å vise hva egentli hesten er god på som barfothest?! går jo også ann og ha på vektklokker da..:)
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 07/04/2007 :  22:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hovslagere som har utdanning har også en ganske så omfattendes teoretisk bakgrunn i hovens oppbygning.At det er mange som ikke har utdanning er en annen sak.

Hvor mange barfot trimmere har en utdanning som er relevant?
At vetrinæren også har null snøring.Synd du kommer borti så mange lite kompetente folk da"Queeen"
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/04/2007 :  11:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
en god hovslager har god utdannelse i nhøver, og hestebein generelt, og vet MYE om høver .... kan den ikke det, er det heller ingen god hovslager. em god hovslager trimmer en hest etter barfotmønster, o setter sko på. Enkelt og greit. Det finnes gode smeder, og gode barfot trimmere, og det finnes elendige smeder og elendige barfot trimmere. En hovslager går lang tid i lære blandt annet ... det gjør vel de færreste trimmere ? Jeg har iallfall vært borti begge deler fra begge sider.

Kopi av melding:
grunn til att folk ikke vil att skoen skal taes av er att hesten er litt sårbent med de samme. folk tror ikke hesten klarer å gå uten sko, og derfor setter dem på igjenn. hesten er gjerne litt sårbent med de samme, på grunn av att blodsirkulasjonen settes igang. dette skjenner ikke hesten når skoen er på, fordi skoen hemmer hovens sirkulasjon osv. og da når skoen er blitt tatt av vil hesten plutselig da kjenne dette.

Det je gikke skjønner , er hvorfor dette hele tiden blir brukt som argument. Det blir tilogmed brukt som argument når man sier at hesten har gått to år med tilrettelagt barfot og god trimmer , men fungerer ikke, og jeg får som svar at det er for lettvint og sette på sko. Hesten skal ikke være sårbeint når du tar av skoene. faktisk. da blir den trimmet for mye .

Kopi av melding:

men lurer på hvilken barforttrimmer du brukte som anbefalte deg å ha på skoen igjenn?
en utdannet hovspesialist ville ikke annbefale dette. de er jo skoen som ødlegge hovkvaliteten da men

Igjen ... en DYKTIG utdannet hovtrimmer, vil ikke ha noen problemer med å be en person sette på sko, når hele hesten blir negativt berørt av å gå uten sko, når dette er prøvd over lang periode. Jeg også opplevde mye av det samme, jeg forlenget skadeforløpet på hesten min (rygg ) i TO ÅR ved å la henne fortsette å gå uten sko. Ryggenm hennes ble bra omtrent over natten når jeg skodde .... Man kan ikke alltid bare se på høvene, det hjelper lite at hesten har sunne høver om resten av kroppen går i stykker.

Kopi av melding:
vil også komme med en anbefaling. Biotin skal være utmerket bra for hesten. de vil hjelpe til på hovens kvalitet og vil også gi finere man/hale og pels:) skjenne mange som bruker de, og er veldig fornøyde. vil ta ett par månder før de merkes.

Biotin er veldig bra... hvis hesten i utgangsounktet mangler dette. Biotin er Bvitamin. Hvis hesten blir bedre i hår og høver ved bruk av dette, så mangler den i utgangspunktet biotin. (Og man bør kanksje ta en titt på forplanen sin ) men har hesten dekket opp med biotin via for, så vil man ikke merke noen forskjell
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/04/2007 :  16:26:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer sånn på de hestene som har prøvd seg lenge uten sko - og så måtte gi opp barfot og ta på sko igjen. Har de sett om strålene er sunne nok? Hvor under hoven er hesten øm? Er det sopp sjult i strålen som gir dårlig steg og en hest som ikke fungerer uten sko?
Jeg hadde hesten min uten sko i ett år og kom ikke helt i mål. Det gikk greit, men ikke bra nok til normalt bruk og steget var dårligere enn jeg ønsket. Jeg holdt på å gi opp når jeg leste om sopp i strålen (www.trollspeilet.no) og begynte å behandle dette med klor vann og eddikk vann og etter hvert med Optima ph. Jeg tror det var den siste brikke som falt på plass og gjorde hesten min komfortabel barfot og med flott steg.
Jeg er enig i å noen ganger gi opp og ta på sko igjen, men hadde det ikke vært ergelig om det var noe slikt som manglet i hovstellet som kunne vært fikset? Sopp i strålen synes ikke og er ikke lett å oppdage om man ikke vet hva man leter etter.
Hesten min har ikke hatt vondt i to år, men hun var øm på noen underlag i perioder i nesten to år og kunne ikke alltid brukes slik jeg ønsket meg. Det tar tid, men nå er jeg super-fornøyd og steget er bedre enn det noen gang var med sko.
Jeg er redd noen hester som bare ikke fungerer uten sko har et element i hovpleien som er oversett. Enten et underutviklet hælparti som gjør boots med såler nødvendig i ett års tid, eller sopp i strålen, eller problemer med diett og fordøyelse, osv.
Når alle brikkene faller på plass, fungerer hesten barfot. Så lenge noe mangler fungerer det ikke og da er det bedre med sko om man ikke finner "brikken som mangler".
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/04/2007 :  17:24:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder min hest hadde jeg veldig dyktige hjelpere, og alt slikt ble utelukket. Jeg tror at på min hest satt det mye i hodet også. Det største problemet med min hest, var vinteren. Jeg kunne fortstt og prøvd hadde det ikke vært for at her er det livsfarlig uten sko om vinteren. Toåringen min ramla så det sang i vinter, hun er selvsagt uten sko, men jeg lot henne stå på pynt når det var glatt. det kan jeg ikke med den andre. Hun må trenes for å holde kroppen i gang. Hun spant seg så til de grader, fordi hun hadde lært seg at det kunne være is under snøen, og hun visste ikke hvor. Is lærte hun seg at det går vi ikke på med mindre det er strødd , og da går vi ordentlig anspent.

Vinter to brodder jeg bootsene, og får først en hest som overstrålende : JEG KAN GÅ!!!!... for deretter å skli også på disse ,og fullstendig klappe sammen. Jeg mener regelrett klappe sammen. Hun mistet helt all gnist og fortsatt med sin anspente gange, uansett snø eller is. Det var først når jeg fikk en annen skodd hest med brodder på for jeg så hvor ekstremt dårlig hun fungerte og hvor dårlig bootsbroddene var. Jeg bestemte med for at innen neste vinter skal hesten skos.

Skodde, og fikk som sagt ny hest. Dette er en hest som elsker snø, og det er tragisk og se henne helt miste lyst på å ture, og nesten ikke viol prøve og gå. Jeg har også hatt ponnier uten sko her, og må bare la de stå i lange perioder på vinteren.

Hadde jeg derimot stått i et kaldere område med SNØ hele vinteren, og ikke is, eller enda værre, is med snø på ... hadde situasjonen ant vært en helt annen.

Når det gjelder sommerhalvåret : OVERALT her hos oss er det skarpe steiner og gå på. Selv på jordene.

Naboen min hadde en hest på prøve som har vært uskodd hele sitt liv. Den også reagerte noe på forholdene her . Det samme gjør min to års hoppe. Henne må jeg ant kjøpe boots til når heg begynner å kjøre henne :(
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/04/2007 :  21:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, så kjedelig. Veldig interessant å høre så det er fint du deler historien din.
Det er lov å prøve å finne ut at det ikke går.
Om man har hatt hesten barfot i to år og fått hjelp av folk med erfaring og trimme-kunnskap, er det ingen annen løsning enn å ta på sko igjen. Det får være grenser for hvor tålmodig man skal være på hestens vegne og klima, treningsmengde og treningsunderlag må få spille inn på avgjørelsen.
Jeg tenkte lenge at jeg kanskje skulle gi opp og sko igjen, men her er det ikke is om vinteren og snøføre uten sko er det beste hesten min vet om så vi hadde det iallefall supert i vinterhalvåret!
Jeg fikk noen slike aha opplevelser når hesten fant et underlag som den var skikkelig komfortabel og trygg på etter å ha gått forsiktig lenge. Særlig etter en periode med barfrost når myk snø kom like etter. Det er ikke en god følelse å gjenoppdage hestens potensiale. Jeg har trent hesten lite og heller leid turer i de periodene det fungerte dårlig, og det var aldri virkelig ille, heldigvis, men uff, for en fæl følelse når man bare ønsker en lykkelig sunn hest.
Men, så er det desto bedre når hesten igjen flyter gjennom luften og tar lange svevende steg....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/04/2007 :  00:56:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men, så er det desto bedre når hesten igjen flyter gjennom luften og tar lange svevende steg....

Ja ... min begynte med det igjen når hun fikk sko på.

Jeg har mistet helt lysten på å dele mine opplevelser, da jeg hver eneste gang får beskjed om at jeg ikke har prøvd ordentlig og at jeg mmå da for gudds skyld få sjekket henne når hun har vondt i ryggen, ikke bare ty til den enkle utveien og sette på sko. ??????? Etter at jeg ettertrykkelig flere ganger nøye har fortalt hele historien. Jeg er også komplett idiot som ikke skjønner at hesten min ffint kan gå uten dekken, når jeg nøye forklarer at hun ikke lenger, etter denne historien, tåler vinter, nedbør og is på ryggen sin , og skal hun gå uten dekken, må hun enten leve med store smerter, eller slaktes. Jeg er i grunn temmelig lei av å bli kalt dyreplager i denne settingen, med tanke på hvor mye penger, tid, søken etter kunnskap osv osv , som jeg bruker nettopp på helsen til hesten min.

Så utover denne tråden kommer jeg neppe til å dele den historien noe mer, når alt folk er intr i er å angripe uten å gidde å lese hva som faktisk står. (sikter ikke til deg nå, men andre)

Som deg mener jeg at vi kan lære av andres erfaringer, men folk lærer ikke når de nekter å se at alt kanksje ikke passer for alle. Vi kan godt kjøre den harde linje og *den sterkestes rett* men jeg har nå ikke noen store planer om å slakte et dyr som fungerer utmerket med litt tilrettelegging, bare fordi hun ikke passer til å leve så naturlig som hun tydeligvis burde. For hvis ALLE skal leve sånn og slik, så må faktisk noen individer bukke under. Og det er nå kankjse den fordelen dyr i fangenskap har... de lever og har det bra selv om de ikke er de sterkeste individene. Mitt individ var så uheldig og skade seg ordentlig. Jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal ha et godt og verdig liv resten av livet sitt for det.
Gå til toppen av siden

indi

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  09:28:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Summer.Synes man skal som deg legge til rette for det individet man har og ikke hvilken livstil man synes hesten skal ha.Har en hingst som er nattblind,han må inn før det er mørkt om han ikke har en lampe i luftegården.Inne har han også en lampe.Det hadde jo vært galskap å la denne hesten "venne" seg til dette på løsdrift.Stå på videre for hesten din. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  11:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ja ... min begynte med det igjen når hun fikk sko på.

Jeg har mistet helt lysten på å dele mine opplevelser, da jeg hver eneste gang får beskjed om at jeg ikke har prøvd ordentlig og at jeg mmå da for gudds skyld få sjekket henne når hun har vondt i ryggen, ikke bare ty til den enkle utveien og sette på sko. ??????? Etter at jeg ettertrykkelig flere ganger nøye har fortalt hele historien. Jeg er også komplett idiot som ikke skjønner at hesten min ffint kan gå uten dekken, når jeg nøye forklarer at hun ikke lenger, etter denne historien, tåler vinter, nedbør og is på ryggen sin , og skal hun gå uten dekken, må hun enten leve med store smerter, eller slaktes. Jeg er i grunn temmelig lei av å bli kalt dyreplager i denne settingen, med tanke på hvor mye penger, tid, søken etter kunnskap osv osv , som jeg bruker nettopp på helsen til hesten min.

Så utover denne tråden kommer jeg neppe til å dele den historien noe mer, når alt folk er intr i er å angripe uten å gidde å lese hva som faktisk står. (sikter ikke til deg nå, men andre)

Som deg mener jeg at vi kan lære av andres erfaringer, men folk lærer ikke når de nekter å se at alt kanksje ikke passer for alle. Vi kan godt kjøre den harde linje og *den sterkestes rett* men jeg har nå ikke noen store planer om å slakte et dyr som fungerer utmerket med litt tilrettelegging, bare fordi hun ikke passer til å leve så naturlig som hun tydeligvis burde. For hvis ALLE skal leve sånn og slik, så må faktisk noen individer bukke under. Og det er nå kankjse den fordelen dyr i fangenskap har... de lever og har det bra selv om de ikke er de sterkeste individene. Mitt individ var så uheldig og skade seg ordentlig. Jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal ha et godt og verdig liv resten av livet sitt for det.

Opprinnelig postet av summer

Støtter deg på alle måter, summer.
Selv prøvde jeg hesten min som barfot, men ikke så lenge som du gjorde. Hadde jeg gjort det hadde hesten min hatt så store smerter og da kunne man snakket om dyreplageri.
Jeg synes det er flott at du faktisk tilrettelegger forholdene på best mulig måte for DIN hest og at du gir henne et godt liv til tross for skadene.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

anneks

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  19:53:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideanneks  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg lurer sånn på de hestene som har prøvd seg lenge uten sko - og så måtte gi opp barfot og ta på sko igjen. Har de sett om strålene er sunne nok? Hvor under hoven er hesten øm? Er det sopp sjult i strålen som gir dårlig steg og en hest som ikke fungerer uten sko?

Det var ikke strålene som var problemet for min hest, ihvertfall. De var brede, harde og overhodet ikke ømme. Høvene var trimmet riktig, han var ikke forfangen, fôring og miljø var det ingenting å utsette på, men hesten ble allikevel sårbeint og halt etter 3,5 år som barfothest.

Hadde jeg hatt mulighet til å kun ri på skogsveier og sand ville det kanskje ikke skjedd, men når alle rideveier er skarpe grusveier er det ikke sikkert at det at man har lagt til rette så godt man kan er nok.

Failure is not falling down, it is not getting up again Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.