hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

matprat
» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  11:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Min erfaring og deretter mening er at ALLE heser kan gå barfot uansett rase, bruk eller underlag.

matprat; hvor lenge skal hesten måtte gå å ømme seg fordi eier ønsker at den skal være barfot?
Jeg spør ikke for å kverulere, jeg spør fordi jeg lurer. Prøvde med min tidligre kaldblods som hadde svært dårlige høver. Hun ømmet når hun gikk på asfalt og grus, men også når hun sto på beite (gress). Det var barfottrimmeren selv som sa jeg skulle sette på henne sko igjen.

Håper du kan forklare på en utfyllende og forståelig måte for en som ikke har noe erfaring eller kunnskap ang barfot.

Opprinnelig postet av lucky june

det høres ut som høvene til hesten din var i en veldig dårlig fortattning, hvor lenge hadde den vært skodd? Ved å sette på skoene igjen fikk den vel ikke bedre hovkvali9tet vil jeg tro?.. I noen tilfeller har høvne tatt sås tor skade av å være skodd at det vil bli en lang helingsprosess i overgangen fra sko til barfot, jeg ville annbefalt å latt denne heste gå på gjevnt men mykt underlag og ikke brukes på grus i en periode på kanskje opp til 6 mnd, deter tiden det tar for hovkapselen å bli helt byttet ut, da ville nok mest sannsynlig hovkvaliteten blitt bedre og hovene gjevnlig sterkere. Dette kan for noen bli en litt for lang prosess og jeg forstår frustrasjonen og fristelsen blir stor til å ta på sko og da igjen få en "fungerende" hest, men "" mener jeg at hesten har jo fortsatt problemer, men de er "gjemt" bak en sko. Det er rett og slett snakk om vi er villige til å legge alt til rette og våre interesser til side for å fåen fungerende barfot hest, dette har desverre ikke alle råd eller tid til..
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  11:12:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Der jeg jobber er det 3 forfangne hester som alle går på jordet, og er på bedringens vei.

Hmm.. Interessant, hva var årsaken til at hestene ble forfangen?

Opprinnelig postet av trygvebarfot

den ene er en tinker fra sverige som gikk i rideskole. Hun er født vill, og ble fanget som 3 åring, da blpe hun skodd og har gått mange år i rideskole etter det. Pga veldig dårlig skoing og ensformig bruk ble hovene hennes så dårlige at det kunn var en hovslager i hele sverige som kunne sko henne (som ville sko henne). Hun var så dårlig at hovslageren bad eierene om for gudsskyld ikke å ta av skoene før han kom, hun kunne ikke stå oppreist uten sko. Det ble dermed til at hun gikk alt for lenger med hvert sko par. Hesten ble til slutt forfangen på alle bein.. Hun ble etterhvert gitt opp og overtatt av ei fra Norge som tar til seg syke hester med ingen framtid, hun ahdde desverre ikke mulighet til å betale for henne så hun satte henne bort hos denne strassertrimmeren. Hesten var gitt opp av alt og alle. Hun ahdde hovbeinsrrotasjon på begge framføttene og det gvar så og si et åpent hull opp til, hovbeinspissen frqa undersiden av hoven. Nå har hun vært til behandlig på denne gårtden i snart 2 år. Hun traver rundt på jordet men vil aldri bli ridbar igjen. Jeg vet ikek hvor lenge hun blir her..

det andre er en shettis som har vært forfangen føær, da belhan behandlet av en strqassertrimmer og ble helt frisk! Men eierene var dårlig med oppfølgingen og skjæring og i sommer forspiste han seg på friske skudd. Den tredje er en hingst som i manger år hadde hatt veldig dårlige høver og som rett og slett varen tikkende bombe, men han er på bedringens vei.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  11:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding

[/quote]

Jeg mente at våre tamhester ikke er akkurat det samme som villhestene. Vi har formet og avlet hestene våre til både det ene og andre. Og mange innstinkter er blitt litt "gjemt" etter alle disse åra i fangenskap.(og nå sier jeg ikke at de har blitt borte). Hestene våre blir som oftes brukt på annet underlag og annerledes enn villhestene bruker seg selv!

Jeg mener fremdeles ikke at alle hester kan gå barfot til all slags bruk! Men det er min mening!

Opprinnelig postet av Lauvås Lotte

[/quote]

men så har vi jo også villhester som fanges og blir taqmhester, island, montana, Irland osvosv
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/04/2007 :  11:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Min erfaring og deretter mening er at ALLE heser kan gå barfot uansett rase, bruk eller underlag.

matprat; hvor lenge skal hesten måtte gå å ømme seg fordi eier ønsker at den skal være barfot?
Jeg spør ikke for å kverulere, jeg spør fordi jeg lurer. Prøvde med min tidligre kaldblods som hadde svært dårlige høver. Hun ømmet når hun gikk på asfalt og grus, men også når hun sto på beite (gress). Det var barfottrimmeren selv som sa jeg skulle sette på henne sko igjen.

Håper du kan forklare på en utfyllende og forståelig måte for en som ikke har noe erfaring eller kunnskap ang barfot.

Opprinnelig postet av lucky june

det høres ut som høvene til hesten din var i en veldig dårlig fortattning, hvor lenge hadde den vært skodd? Ved å sette på skoene igjen fikk den vel ikke bedre hovkvali9tet vil jeg tro?.. I noen tilfeller har høvne tatt sås tor skade av å være skodd at det vil bli en lang helingsprosess i overgangen fra sko til barfot, jeg ville annbefalt å latt denne heste gå på gjevnt men mykt underlag og ikke brukes på grus i en periode på kanskje opp til 6 mnd, deter tiden det tar for hovkapselen å bli helt byttet ut, da ville nok mest sannsynlig hovkvaliteten blitt bedre og hovene gjevnlig sterkere. Dette kan for noen bli en litt for lang prosess og jeg forstår frustrasjonen og fristelsen blir stor til å ta på sko og da igjen få en "fungerende" hest, men "" mener jeg at hesten har jo fortsatt problemer, men de er "gjemt" bak en sko. Det er rett og slett snakk om vi er villige til å legge alt til rette og våre interesser til side for å fåen fungerende barfot hest, dette har desverre ikke alle råd eller tid til..

Opprinnelig postet av matprat

Hele hesten var egentlig i dårlig fatning...
Da hun kom hadde hun ikke vært mye skodd, men heller ikke vært barfothest. Hun hadde bare gått uten sko fordi det var penger å spare.

Problemet her var at hesten ømmet når hun gikk på gress.
Jeg satte ikke på igjen skoene fordi jeg ikke ville bruke penger på henne eller ikke klarte la vær å ri henne, hun skulle uansett stå en lang periode pga ryggen og beina.
Var det feil av barfottrimmeren å anbefale meg å sette på skoene igjen da både han, equiterapeut og veterinær merket tydelig forverring i ryggen hennes uten sko?

Skulle hun heller stått med boots ute på dagen og stått mer inne i boksen (for å slippe boots 24 timer i døgnet over en lenger periode)?

Fikk høre (ikke her inne) at noe av grunnen til at hun ikke ble bedre var fordi jeg bare lot henne stå på gress/mykt underlag. Da ble ikke høvene herdet og hun ville aldri få noe framgang.
For meg hørtes dette helt vilt ut.

Barfottrimmeren har sagt sitt, han står for det han gjorde. Men det er sikkert andre som mener noe annet og det hadde vært fint å høre det og sammen med en begrunnelse.
Men viktig er det å vite at hestens helse generelt var dårlig, hun hadde problemer med ryggen, beina og høvene.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  16:09:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å si det sånn polaris så er det kun rundt 10 stk i norge som har FAGBREV på at de er ferdig utdannet HOVSALGER; å da kan du begynne å tenkte om de som f.eks har skodd din(e) hest eller bekjente av deg sine hest(er) er virkelig utdannet helt i dette yrket, be de vise deg fagbrev så snk vi noe helt annet.. og dette veit jeg fordi samboeren min utdanner seg som hovslager gjennom veterinærhøgskolen i Oslo hvor han jobber med professorer osv.. Og han sier det selv at de LÆREER IKKE mye om hovens funksjon og det indre, mest bare hvordan den skal skjæres og skoen skal settes på.. og hans lære mester har utdannet seg i Danmark hvor utdanninga er faktisk 3år lengre enn i NOrge hvor den bare er på 2 år!! Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  16:15:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Marcello der veit du ikke hva du snk om helt...

Jeg var på veterinærhøgskolen i Oslo den 27Mars og snk med studenter som går siste året sitt der og som skal bli veterinærer... I løpet av de årene de utdanner seg så er det MAX 30 sider de leser om hoven og dens funksjon + at de har knappe nok 2-5 dager med praksis hvor de får innblikk i hoven.. syns du dette er bra til og utdanne seg i dette yrket??

Og det er derfor så mange hester blir slaktet i dag, fordi veterinærer ikke kan finne de riktifge årskaer til sykdom i HOVEN, p.g.a at de NETTOPP ikke har lært så mye om den..

takk for at du leste:)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/04/2007 :  16:35:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange mener at veterinærer skal kunne alt. en veternær er en almenpraktiserende lege, om man skal overføre det til mennesker.

veterinæer har lite om tenner, hver og skjelett og slike ting. Sykdom og skader i bein osv derimot, det kan de mye om. Som med oss mennesker. Er det noe galt med høver, snakker man med en erfaren smed/hovslager/barfottrimmer. Er det snakk om tenner, drar man til tannpleier. er det noe galt i muskulatur og skjelett, som dyrlegen ikke kan fiske med betennelsesdempende og muskelavslappende, da drar man til en form for terapeut.
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  17:47:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Summer?? Forklar det nærmere det med dyrlege er du snill, siden du veit så godt om det, jeg bor sammen med en som utdanner seg som hovslager og som jobber med professorer på veterinærhøgskolen i Oslo hvor de faktisk har sagt det samme, og siden du er så VITENDE så får du skrive det, og professorene tar sikkert bare feil siden du veit det beste;) Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  18:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sludder og pølsevev, Sandipandi. Det finnes langt fler enn ti hovslagere med fagbrev her i landet. Fremdeles er det alt for få, men vi er på riktig vei. De to jeg nevnte som var på kurs med Ramey har begge fagbrev fra Starum, og har hatt det i flere år. Den ene av dem har jeg brukt på hestene mine i ti år. Jeg aner ikke hvor du henter denne statistikken din fra - ikke visste jeg at de utdannet hovslagere på veterinærhøyskolen heller. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  18:44:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å si det sånn polaris så er det kun rundt 10 stk i norge som har FAGBREV på at de er ferdig utdannet HOVSLAGER

Opprinnelig postet av sandipandi

Ta en titt her, så ser du at det er godt over 20 hovslagere MED fagbrev her i landet. De som er listet opp og har en "N" under fagbrev har bestått teorieksamen. Og det er mange som har bestått eksamen som ikke er medlem her.
http://www.hovslagerforeningen.com/script/site/page.asp?artid=4&Cat_ID=5
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  18:59:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sludder og pølsevev, Sandipandi. Det finnes langt fler enn ti hovslagere med fagbrev her i landet. Fremdeles er det alt for få, men vi er på riktig vei. De to jeg nevnte som var på kurs med Ramey har begge fagbrev fra Starum, og har hatt det i flere år. Den ene av dem har jeg brukt på hestene mine i ti år. Jeg aner ikke hvor du henter denne statistikken din fra - ikke visste jeg at de utdannet hovslagere på veterinærhøyskolen heller.

Opprinnelig postet av Polaris79

Hovslager lælinger er på veterinærhøgskolen og lærer seg og smi og plukker av sko på hester som skal opereres og skor hester som trenger spesial sko.... 3ganger i uka er de der, så er de ute og skor de 2 andre dagene... De lærer og skjære der osv...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  19:05:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Eneste stedet de utdanner hovslagere er på hovslagersenteret nå som utdanningen på Starum er lagt ned. Men praksisen etter den teoretiske eksamenen kan vel tas "hvor som helst". Sikkert topp å få praksis på veterinærhøyskolen da
Redigert av - Asbjørg den 11/04/2007 19:06:09 Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  19:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eneste stedet de utdanner hovslagere er på hovslagersenteret nå som utdanningen på Starum er lagt ned. Men praksisen etter den teoretiske eksamenen kan vel tas "hvor som helst". Sikkert topp å få praksis på veterinærhøyskolen da

Opprinnelig postet av Asbjørg

Tro hva du vil men samboeren min utdanner seg gjennom kulturringen og de samarbeider med veternærhøgskolen i Oslo osv... og der er det FLERE lælinger!!!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  19:12:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Med utdanningen så mener jeg den teoretiske delen FØR man blir lærling. Mulig de kan ha teorien på vet.høyskolen, men da er det nytt for meg hvertfall Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  19:19:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Med utdanningen så mener jeg den teoretiske delen FØR man blir lærling. Mulig de kan ha teorien på vet.høyskolen, men da er det nytt for meg hvertfall

Opprinnelig postet av Asbjørg

Han har ikke teori fordi han har en læremester og det er det kulturringen holder på med, de har lælinger som har læremestere, så de sitter liks ikke på skolebenken
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.