hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  21:25:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Husker ikke akkurat antall, men tror det er ca 40 som har fagbrev og som er i jobb som hovslagere. Nesten alle av dem holder til på østlandet, så det sier seg selv at det ikke er enkelt å få tak i faglært hovslager alle steder i landet.

Det finnes forskjellige måter å få tatt fagbrevet på. Man kan ta teoridelen på videregående og så gå to år som lærling. Man kan ta det gjennom norsk hovslgersenter, da tar det minst 5 år å få fagbrevet. Eller man kan gå opp til fagprøven hvis man kan dokkumentere 5 års rellevant praksis.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/04/2007 :  21:42:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Summer?? Forklar det nærmere det med dyrlege er du snill, siden du veit så godt om det, jeg bor sammen med en som utdanner seg som hovslager og som jobber med professorer på veterinærhøgskolen i Oslo hvor de faktisk har sagt det samme, og siden du er så VITENDE så får du skrive det, og professorene tar sikkert bare feil siden du veit det beste;)

Hæ???

Her skjønner jeg ikke hva du egentlig mener.

Mener du at enhver veterinær er spesialist på en hest sine tenner, en hund sine tenner , en ku sine tenner, høver, poter, skjelett, osv osv ? DU vet at veterinærutdannelse er en generell utdannelse, også spesialiserer man seg innen en type dyr, osv osv ?

Det jeg skrev er hva VETERINÆRER har fortalt meg, og jeg antar de har en liten peiling på hva de har i utdannelen sin.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  01:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har vel denne diskusjonen vært innom det meste - kanskje bortsett fra naturlig hestehold...?

Hvis man skal diskutere hovslagere og veterinærer, bør det vel lages et nytt emne - eller tre.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/04/2007 :  09:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Summer?? Forklar det nærmere det med dyrlege er du snill, siden du veit så godt om det, jeg bor sammen med en som utdanner seg som hovslager og som jobber med professorer på veterinærhøgskolen i Oslo hvor de faktisk har sagt det samme, og siden du er så VITENDE så får du skrive det, og professorene tar sikkert bare feil siden du veit det beste;)

Opprinnelig postet av sandipandi

Jeg forstår godt hva Summer mener i innlegget sitt, og jeg kan godt komme med egne erfaringer her. Uansett HVA man jobber med, så må man gjerne etterutdanne seg/kurse seg for å holde seg oppdatert. Noen veterinærer spesialiserer seg på smådyr, men tar oppdrag med hester også. Noen veterinærer er spesialisert på hest, men har kanskje ikke felt som de har utdypet seg i. Så har du de som er spesialisert seg på kanskje tenner eller hovlidelser.

Jeg overså en bøyeprøve en gang som ble tatt av en veterinær som sikkert hadde jobbet med dette i 3 år. Under bøyeprøven var det bekkmørkt, ble tatt på dårlig underlag i bakke, hesten satte i gallopp etter bøying, bøying av ledd tok 15-20 sekunder, og alle ledd ble ikke bøyd opp. Hesten ble etter denne konstantert til 0 i alle ledd.
Så ble hesten bøyd opp av annen veterinær rett etterpå med dårlige resultater, og store forkalkninger ble funnet.

Poenget med historien min: Det er STOR forskjell på kompetanse hos veterinærer, noen tar utdanning og "ferdig med det", mens andre spesialiserer seg og etterutdanner seg konstant.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/04/2007 :  11:05:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg lurer sånn på de hestene som har prøvd seg lenge uten sko - og så måtte gi opp barfot og ta på sko igjen. Har de sett om strålene er sunne nok? Hvor under hoven er hesten øm? Er det sopp sjult i strålen som gir dårlig steg og en hest som ikke fungerer uten sko?

Opprinnelig postet av frkelin

Jeg dro av sko på hesten min i sommer. Han hadde særs dårlige høver, og i tillegg krevde stallsjef at hestene ikke hadde sko på bakhøvene siden de gikk i flokk. Hadde oppfølging av meget dyktig barfottrimmer som kom og trimmet regelmessig, og vi kunne sakte men sikkert se at høvene ble bedre og bedre. Måtte dog brukte boots nå og da, og når isføret kom så var vi totalt avhengige av boots for å ikke gå på trynet.

Min erfaring med boots har sikkert mange lest seg til på vip'en min. dog bestemte jeg meg tidlig for at så lenge det fungerte for hesten, så skulle jeg få det til å fungere for meg selv også. Men hesten gikk med konstante gnagsår etter bootsene (la det være klart at forskjellige typer og hjelpemiddler ble prøvd, og størrelse var riktig). Mulig jeg ga opp altfor tidlig, men jeg hadde en hest som hadde muskelplager og var full av låsninger fra da jeg fikk han. Så stiv at faktisk equiterapeut var bekymret. Han var en skeptisk hest som tydeligvis hadde tillitsproblemer, kunne bruke flere timer hver dag på å bare få tak i han på beite. Ingen problem med å forstå hvorfor han var sånn, men det å få han til å forstå at "everything is gonna be allright" har vært vanskelig.

Så det å peise på med barfot og litt "au au" for en hest som allerede var så full av "au" som jeg forsøkte å skape et godt forhold til, det ble for meg som å sparke seg selv i leggen.

marcello

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  00:04:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sandipandi.Jeg mente ikke teorien til vetrinærer. Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  16:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hæ???

Her skjønner jeg ikke hva du egentlig mener.

Mener du at enhver veterinær er spesialist på en hest sine tenner, en hund sine tenner , en ku sine tenner, høver, poter, skjelett, osv osv ? DU vet at veterinærutdannelse er en generell utdannelse, også spesialiserer man seg innen en type dyr, osv osv ?

Det jeg skrev er hva VETERINÆRER har fortalt meg, og jeg antar de har en liten peiling på hva de har i utdannelen sin.

Opprinnelig postet av summer

det er derfor jeg setter min lit til Strassertrimmerene, fordi de ahr gått 2 år på skole der de lærer kun om høver og plager ordninger relatert til det..
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 16/04/2007 :  16:52:24  Vis profil  Svar med kopi av melding

Opprinnelig postet av matprat

[/quote]
Hele hesten var egentlig i dårlig fatning...
Da hun kom hadde hun ikke vært mye skodd, men heller ikke vært barfothest. Hun hadde bare gått uten sko fordi det var penger å spare.

Problemet her var at hesten ømmet når hun gikk på gress.
Jeg satte ikke på igjen skoene fordi jeg ikke ville bruke penger på henne eller ikke klarte la vær å ri henne, hun skulle uansett stå en lang periode pga ryggen og beina.
Var det feil av barfottrimmeren å anbefale meg å sette på skoene igjen da både han, equiterapeut og veterinær merket tydelig forverring i ryggen hennes uten sko?

Skulle hun heller stått med boots ute på dagen og stått mer inne i boksen (for å slippe boots 24 timer i døgnet over en lenger periode)?

Fikk høre (ikke her inne) at noe av grunnen til at hun ikke ble bedre var fordi jeg bare lot henne stå på gress/mykt underlag. Da ble ikke høvene herdet og hun ville aldri få noe framgang.
For meg hørtes dette helt vilt ut.

Barfottrimmeren har sagt sitt, han står for det han gjorde. Men det er sikkert andre som mener noe annet og det hadde vært fint å høre det og sammen med en begrunnelse.
Men viktig er det å vite at hestens helse generelt var dårlig, hun hadde problemer med ryggen, beina og høvene.

Opprinnelig postet av lucky june

[/quote]

Hva var galt med ryggen hennes? Var det en gammel skade? Jeg lurer på hva som fikk ryggen hennes til å bli bedre med sko, var det fordi hun bevegde seg bedre?

Jeg missunner ikke din situasjon.. man vil jo alltid det beste for hesten, å ha en hest som går rundt og har det vondt er det alle vil unngå. Men hvis jeg har skjønt deg rett så ømmet hun seg selv på det mykeste underlaget? Det som ofte er like viktig for en hest i overgangen fra sko "eller dårlige høver" til fungerende barfot er at hesten få ståpå gjevnt underlag. Gummimatter er fdet mest idielle, da får den fordelt vekta godt og det er i tillegg mykt. Men du er sikker på at det ikke var noe alvorlig galt i hestens hov, som en inflamasjon, betennelse eller lignende? Hvilken slags trimmer trimmet hovene?

For å svare på spørsmålet ditt, jeg ville for all del ikke satt henne inn på boks, for å få en velfungerende barfothest må den ha så mye bevegelse som mulig. Stusser litt på de ryggproblemene om du kunne utdypet de litt:) Jeg skal ikke komme ehr å si hav du skulle gjort annerledes i og med at jeg vet så lite om din hest og deres situasjon, men jeg vet at hoven er en komplisert del av hesten og at den påvirker og påvirkes av så utrolig mye. Mange mener hesten må få herdes på hardt underlag, og det er jo riktig, men ikke før dene r klar for det. En hest skal ikke gå å ømme seg. Dette ble litt rot, men hvis du forklarer litt mer om situasjonen med ryggen er jeg veldig interresert i å høre:)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 17/04/2007 :  19:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
matprat; har sendt deg en pm.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/04/2007 :  11:55:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja fant da hovslageren "min" på lista over hovslagere MED fagbrev Så da er jeg enda mer fornøyd med h*n....
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/04/2007 :  12:11:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jaja fant da hovslageren "min" på lista over hovslagere MED fagbrev Så da er jeg enda mer fornøyd med h*n....

Opprinnelig postet av Molly

Det gjorde jeg også!!!

Det var godt og vite at man bruke sikkelig fagfolk og ikke selvlærte mennesker som har vært heldig med og sko sin egen hest.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/04/2007 :  14:59:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
en annen ting, litt sånn på siden her .... tenker på påstander fram og tilbake om hvor skadelig sko er osv, og hvis man ikke får hesten til å fungere barfot er trimmeren uutdannet og blabla.

Hva om man bor steder hvor utdannede trimmere ikke eksisterer , men man har en god hovslager som gjør en utmerket trimmejobb under skoen. Men som ikke er utdannet barfot trimmer ..

altså: kvalifisert trimmehjelp er ikke å oppdrive .

selger hesten ?
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  17:03:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]en annen ting, litt sånn på siden her .... tenker på påstander fram og tilbake om hvor skadelig sko er osv, og hvis man ikke får hesten til å fungere barfot er trimmeren uutdannet og blabla.

Hva om man bor steder hvor utdannede trimmere ikke eksisterer , men man har en god hovslager som gjør en utmerket trimmejobb under skoen. Men som ikke er utdannet barfot trimmer ..

altså: kvalifisert trimmehjelp er ikke å oppdrive .

selger hesten ? av summer.

baroja:
det er ingen som snakker om at man skal selge hesten.. du kan gå et kurs og lære selv hvordan du skal kjære en barfot hest. et vanelig strasser kurs går over tre dager, da får du både lære deg å kjære og du får en god del teori. da har du lov til å kjære din egen hest!: men du kan i tillegg gå et kurs på to dager, da vill det bare bli terpet på å kjære høver.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/04/2007 :  17:12:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

du kan gå et kurs og lære selv hvordan du skal kjære en barfot hest. et vanelig strasser kurs går over tre dager, da får du både lære deg å kjære og du får en god del teori. da har du lov til å kjære din egen hest!: men du kan i tillegg gå et kurs på to dager, da vill det bare bli terpet på å kjære høver.

Opprinnelig postet av baroja.

Og hva om man ikke syns noe om strassermetoden, eller ikke en gang har tenkt å ha hesten barfot. Mener du at så lenge hovslageren som er dyktig i sin jobb ikke har fagbrevet, så må hesten gå uten sko?

Jeg personlig syns 2 dager på skole er altfor lite til å kunne begynne med å utføre full hovepleie på min egen hest.

sandipandi

» VIP

Skrevet - 19/04/2007 :  19:57:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

du kan gå et kurs og lære selv hvordan du skal kjære en barfot hest. et vanelig strasser kurs går over tre dager, da får du både lære deg å kjære og du får en god del teori. da har du lov til å kjære din egen hest!: men du kan i tillegg gå et kurs på to dager, da vill det bare bli terpet på å kjære høver.

Opprinnelig postet av baroja.

Og hva om man ikke syns noe om strassermetoden, eller ikke en gang har tenkt å ha hesten barfot. Mener du at så lenge hovslageren som er dyktig i sin jobb ikke har fagbrevet, så må hesten gå uten sko?

Jeg personlig syns 2 dager på skole er altfor lite til å kunne begynne med å utføre full hovepleie på min egen hest.

Opprinnelig postet av rusket

HU mener ikke full hovpleie men holde høvene ved like!!! MEn å skjære sin egen hest er ikke noe miss liks, du har ikke lov å kalle deg strasser hovpleie spesialist:) hehe... men hva får deg tiil å tenke tanken '' Og hva om man ikke syns noe om strassermetoden, eller ikke en gang har tenkt å ha hesten barfot. Mener du at så lenge hovslageren som er dyktig i sin jobb ikke har fagbrevet, så må hesten gå uten sko?
'' hørt noe negativt om strasser siden du skriver dette?? har du vært bort det og sett hvordan hesten fungerer som barfot med STRASSER??
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.