hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

rusket

Skrevet - 19/04/2007 :  21:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bortsett fra visse fanatikere her inne, så ja, jeg har bare hørt negativt om Strasser. Jeg tror selv på naturmetoden skal en hest være barfot.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 20/04/2007 :  13:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bortsett fra visse fanatikere her inne, så ja, jeg har bare hørt negativt om Strasser. Jeg tror selv på naturmetoden skal en hest være barfot.

Opprinnelig postet av rusket

da håper jeg du har lest alt som e rå lese om Strasser og selv ahr sett med egene øyne hvordan den fungerer.. kun da kan du gjøre deg opp en mening. Skjønner ikke at noen liker naturtrimm, men ikke strasser, når de to metodene faktisk ikke er veldig ulike. Samenligner man Jamie Jacksons bok om hovtrim og strassers bok vil du se at de har samme grunnprinnsipper. I utgangspunktet var nemlig disse metodene stort sett helt like, men slik som utviklingen ahr blitt har naturtrimmen begynt å skilel seg fra strasser, noe mange mener ut i fra "vranglære" og tro. SLik som en naturtrimmer trimmer i NOrge i dag er ikke nødvendig vis slik som læremesteren Jamie eller peter ramey gjorde i sin tid. Se i boka, sammenlign bilder så ser dere at det er mye likt! strasser har fått et dårlig navn og en trim som er helt utrolig bra ahr blitt svertelistet pga useriøse aktører..
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/04/2007 :  14:49:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er ingen som snakker om at man skal selge hesten.. du kan gå et kurs og lære selv hvordan du skal kjære en barfot hest. et vanelig strasser kurs går over tre dager, da får du både lære deg å kjære og du får en god del teori. da har du lov til å kjære din egen hest!: men du kan i tillegg gå et kurs på to dager, da vill det bare bli terpet på å kjære høver.

da har vi flere problemer. (Husk at dette var et eksempel, vi har barfottrimmere her, men i jakten på en ny en slo denne problemstillingen meg )

Jeg har ingen intr av å trimme min egen hest etter å ha gått kurs ... og hva om ikke det er kurs i nærheten ? Jeg synes at et tredagers kurs er altfor liten tid til å ha fullt ansvar for min hest. For det er ikke snakk om vedlikehold Er det ingen trimmer i nærheten, så er det jo ikke det .... da må jeg i tilfelle ta alt stell selv. Og det kan man ikke med tre dagers kurs

enda et problem er at jeg ønsker at hesten skal trimmes etter naturtrim og ikke strassertrim. Personlig valg basert på personlige erfaringer ...

Og enda et stort problem : Jeg er ikke, om je hadde syntes at tre dager var god nok opplæring, noe jeg ikke synes .... je har ikke helse til å ornde med høvene selv. ryggproblemer foreksepel.

hva gjør jeg da ? jeg har ingen trimmer tilstedeværende, jeg kan ikke gjøre det selv, men jeg har en strålende hovslager som gjør en god jobb. Men er ingen barfottrimmer.... han har fagbrev selvsagt.

er det da virkelig best å la hesten gå uten sko ?

(For ordens skyld, jeg kan trimme høvene til hesten min selv, og jeg har barfottrimmere tilgjengelig. Men alle har faktisk ikke det .
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  16:48:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
vil bare si att de er faktisk MANGE som reiser milevis bare for å ta sånne kurs. å ikke bare hovkurs, men som foreksempel som dressurkurs NHM, sprang osv osv.. de er faktisk slik folk lærer.

å et kusr er ikke nok nei. man tar gjerne flere, kanskje i senere tid.

asso så vil jeg si att folk bør ikke si så mye dritt om strasser/natur metoden før du har lest å lært en del om de. de er kompliserte greier..
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  16:49:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
vil bare si att de er faktisk MANGE som reiser milevis bare for å ta sånne kurs. å ikke bare hovkurs, men som foreksempel som dressurkurs NHM, sprang osv osv.. de er faktisk slik folk lærer.

asso så vil jeg si att folk bør ikke si så mye dritt om strasser/natur metoden før du har lest å lært en del om de. de er kompliserte greier..
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  16:49:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  16:50:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
oy da.. beklager alt de der. datan klikka.:/ Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/04/2007 :  17:11:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]vil bare si att de er faktisk MANGE som reiser milevis bare for å ta sånne kurs. å ikke bare hovkurs, men som foreksempel som dressurkurs NHM, sprang osv osv.. de er faktisk slik folk lærer.

Opprinnelig postet av queeen

[/quote

For det første queen, hva vet du om hva summer har lest og lært om både strasser og natur? Hun sier jo av egen personlige erfaring, godta at ikke alle er fan av strassermetoden.
For det andre, problemstillingen summer kommer med dreier seg også om hvis eier ikke kan trimme høver selv pga helse. Jeg f.eks kan ikke trimme og vedlikeholde høvene på hesten min pga ryggskade, så når min hest gikk barfot var jeg helt avhengig av barfottrimmer som hjalp meg.

Men som Summer poengterer, det finnes de som bor i grisgrendte strøk som ikke har tilgang på slik ekspertise, og kanskje de også er uheldige og ikke har mulighet til å trimme selv. Skal hesten fortsatt da gå uten sko, fremfor å bli skodd av en dyktig smed?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  18:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Se i boka, sammenlign bilder så ser dere at det er mye likt! strasser har fått et dårlig navn og en trim som er helt utrolig bra ahr blitt svertelistet pga useriøse aktører..
Matprat

Ja og du anbefaler folk 3-dagers kurs... er det rart trimmen og utøverne får dårlig rykte?
Jeg skjønner hva du mener med vedlikehold men det har jo ingen hensikt med vedlikehold om man ikke HAR en trimmer i nærheten?
Høvene forandrer seg (forhåpenrligvis) etterhvert, hvem skal da stå for justeringer underveis..
Jeg hadde i utgangspunktet ingenting mot Strassertrimmen, men om det er slik som dette den blir ivaretatt må jeg si meg meget skeptisk.
Et MINSTE kriterium for å få ta et slik kurs burde jo være pålagt oppfølging og veiledning av kyndig trimmer.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/04/2007 :  22:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
som om jeg skulle sagt det selv rusket. Det var akkurat det jeg mente.

JEG kan ikke trimme hestene mine selv FYSISK. Jeg kan trimme de rent teknisk, jeg har trimmet hesten min selv tidligere. Men pr i dag kan jeg ikke det. Av fysiske årsaker. Så om jeg så går kurs i årevis , så kan jeg ikke det. Hvis jeg da hadde bodd et stred uten godetrimmere. Hva gjør jeg da ? Ennå ingen som har svart meg p ådet.

Hvor har jeg skrevet dritt om strasser ?

det je gskrev var at , av personlige erfaringer, foretrekker jeg og trimme hestene mine etter naturtrim, og ikke strasser. Det er ikke å snakke dritt. det er å ha satt seg inn i to typer trim, og valgt en av dem. Så ikke angrip meg med å ikke ha satt meg inn i ting, før du vet om jeg faktisk har det.

Så , hva gjør man. Man kan ikke trimme selv, hverken pga kunnskap eller helse. Man har dyktig faglært hovslager, som ikke trimmer barfottrim. Men overhodet ingen tilgang på utdannet trimmer! Lar man hesten gå med korrekte påsatt sko, eller lar man det humpe og gå uten.

Anyone?
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/04/2007 :  22:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man er realistisk og får hovslageren til å sko hesten på en korrekt måte. Min mening.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  09:46:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Se i boka, sammenlign bilder så ser dere at det er mye likt! strasser har fått et dårlig navn og en trim som er helt utrolig bra ahr blitt svertelistet pga useriøse aktører..
Matprat

Ja og du anbefaler folk 3-dagers kurs... er det rart trimmen og utøverne får dårlig rykte?
Jeg skjønner hva du mener med vedlikehold men det har jo ingen hensikt med vedlikehold om man ikke HAR en trimmer i nærheten?
Høvene forandrer seg (forhåpenrligvis) etterhvert, hvem skal da stå for justeringer underveis..
Jeg hadde i utgangspunktet ingenting mot Strassertrimmen, men om det er slik som dette den blir ivaretatt må jeg si meg meget skeptisk.
Et MINSTE kriterium for å få ta et slik kurs burde jo være pålagt oppfølging og veiledning av kyndig trimmer.

Opprinnelig postet av Harneshaug

etter et tredagers kurs kan du IKKE kalle deg strassert trimmer, og det ahr jeg heller aldri påstått! Men etter et kurs har man større innsikt i høver og skjæring og man kan ta et advance kurs på to dager der det kun dreier seg om skjæring og man har da fått enda mer kunnskap. Jeg sier ikke at man er strassertrimmer for det er man ikke men man LÆRER! Man bestemmer selv etter kurset om man ser på seg selv som dyktig nok til å skjære sin egen hest, men man skal for guds skyld ikke gå rundt åkalle seg strassertrimmer. Føler du vred og vendte sånn på dette kun for å ha noe negativt å si om strasser, kan du ikke heller se på resten av innlegget jeg skrev der jeg prøver å avkrimminalisere metoden og gi folk en forståelse av at det faktisk ikke er så store forskjeller mellom naturtrim og strasser.
Jeg skal selv ta det første kurstet i dag faktisk. gleder meg som en unge:) Jeg har ikke ehst og ingen plan om å skaffe meg det med en gang heller, men sysn emne er så utrolig interessant og vil lære mer om strassertrim:)
En ting til, skjærer ikke du høvene på hesten din selv? syns å huske du krev det en gang.. rett meg hvis jeg tar feil:)
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  09:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
som om jeg skulle sagt det selv rusket. Det var akkurat det jeg mente.

JEG kan ikke trimme hestene mine selv FYSISK. Jeg kan trimme de rent teknisk, jeg har trimmet hesten min selv tidligere. Men pr i dag kan jeg ikke det. Av fysiske årsaker. Så om jeg så går kurs i årevis , så kan jeg ikke det. Hvis jeg da hadde bodd et stred uten godetrimmere. Hva gjør jeg da ? Ennå ingen som har svart meg p ådet.

Hvor har jeg skrevet dritt om strasser ?

det je gskrev var at , av personlige erfaringer, foretrekker jeg og trimme hestene mine etter naturtrim, og ikke strasser. Det er ikke å snakke dritt. det er å ha satt seg inn i to typer trim, og valgt en av dem. Så ikke angrip meg med å ikke ha satt meg inn i ting, før du vet om jeg faktisk har det.

Så , hva gjør man. Man kan ikke trimme selv, hverken pga kunnskap eller helse. Man har dyktig faglært hovslager, som ikke trimmer barfottrim. Men overhodet ingen tilgang på utdannet trimmer! Lar man hesten gå med korrekte påsatt sko, eller lar man det humpe og gå uten.

Anyone?

Opprinnelig postet av summer

men da bør du også"vite at naturtrim og strasser egentlig er så og si det samme:) hadde jeg vært den personen du illustrerer vill jeg fått den dyktige hovslageren til å skjært min barfote hest:)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/04/2007 :  16:22:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men da bør du også"vite at naturtrim og strasser egentlig er så og si det samme:) hadde jeg vært den personen du illustrerer vill jeg fått den dyktige hovslageren til å skjært min barfote hest:)

en trim er en trim. Men allerede tidligere i diskusjonen her er det laget store skiller mellom *naturtrim* og *strassertrim* Forsjkeller er det nå.

Jomen, det er jo nevnt mange ganger tidligere her at hovslager kan jo ikke nok om høver til å trimme en barfot hest jo. det er nevnt flere ganger. Kun en utdannet trimmer har peiling på bein og kan trimme barfote bein ....
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/04/2007 :  09:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er sagt om hovslagere er at det er stor forskjell på dem. Mange hovslagere er flinke og har satt seg litt inn i barfot. De har verktøy og teknikk til å kunne trimme høver og trenger bare litt kjennskap til barfottrim. Noen hovslagere som har lest seg til barfottrim sier at dette er nesten helt som den trimmen de pleier å gjøre, mens andre bruker en trim som er veldig forskjellig og klarer ikke å gjøre en hest komfortabel uten sko.
Man må bare snakke med hovslageren sin og prøve å finne ut hvor han/hun står i forhold til barfot og om han/hun er villig til å lese litt for å sette seg inn i likhetene og forskjellene.
Smarte hovslagere bør jo lære seg nok til å kunne hjelpe dem som ønsker å ha hesten barfot, enten hele eller deler av året. De skal jo kunne masse om høver og hovpleie og her er en stor ressurs med kunnskap og erfaring som de kan dra nytte av i sitt yrke. Det finnes også noen hovlidelser hvor hesten har bedre mulighet til å bli frisk ved noen måneder uten sko, enn ved tradisjonelle metoder med spesielle sko osv.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.