hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

matprat
» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  17:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
men da bør du også"vite at naturtrim og strasser egentlig er så og si det samme:) hadde jeg vært den personen du illustrerer vill jeg fått den dyktige hovslageren til å skjært min barfote hest:)

en trim er en trim. Men allerede tidligere i diskusjonen her er det laget store skiller mellom *naturtrim* og *strassertrim* Forsjkeller er det nå.

Jomen, det er jo nevnt mange ganger tidligere her at hovslager kan jo ikke nok om høver til å trimme en barfot hest jo. det er nevnt flere ganger. Kun en utdannet trimmer har peiling på bein og kan trimme barfote bein ....

Opprinnelig postet av summer

jaja jeg har ikke sagt det, men det er nå så:) men ser jo at det ikke er så amnge faglærte hovslagere i landet, så man har vel grunn til å være skeptisk. Men når det er sagt er det kanskje enda færre godt skolerte hovspesialister (som skjærer barfothestaltså) der ute. Strassertrim har max 4..

men tilbake til naturtrim v.s strasser. vet det er skrevet tidligere at det er store forskjeller emllom trimmene. Og det er slik det gjerne har blitt i de barfote miljøene. Men i UTGANGSPUNKTET er ikke forskjellene så store! det vet alle som ahr lest bøkene og samenlignet strassers teorier v.s jamie jacksons teorier. De studerte mye sammen på samme tid og kom fram til veldig mye likt! Men av en eller annen grun har de som kaller seg naturtrimmere her i landet vikt mye fra både strasser og naturtrims egentlige teorier. Synd men sant..

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/04/2007 :  18:33:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jaja jeg har ikke sagt det, men det er nå så:)

Jeg har heller ikke sagt at du har sagt det. Spørsmålet var til de som har sagt nettopp det.
Gå til toppen av siden

queeen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2007 :  19:49:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressequeeen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]vil bare si att de er faktisk MANGE som reiser milevis bare for å ta sånne kurs. å ikke bare hovkurs, men som foreksempel som dressurkurs NHM, sprang osv osv.. de er faktisk slik folk lærer.

asso så vil jeg si att folk bør ikke si så mye dritt om strasser/natur metoden før du har lest å lært en del om de. de er kompliserte greier..

Opprinnelig postet av queeen

[/quote

For det første queen, hva vet du om hva summer har lest og lært om både strasser og natur? Hun sier jo av egen personlige erfaring, godta at ikke alle er fan av strassermetoden.
For det andre, problemstillingen summer kommer med dreier seg også om hvis eier ikke kan trimme høver selv pga helse. Jeg f.eks kan ikke trimme og vedlikeholde høvene på hesten min pga ryggskade, så når min hest gikk barfot var jeg helt avhengig av barfottrimmer som hjalp meg.

Men som Summer poengterer, det finnes de som bor i grisgrendte strøk som ikke har tilgang på slik ekspertise, og kanskje de også er uheldige og ikke har mulighet til å trimme selv. Skal hesten fortsatt da gå uten sko, fremfor å bli skodd av en dyktig smed?

Opprinnelig postet av rusket

jeg sa ikke att alle skulle vere fan av strassertrim, selv om jeg er de, går jeg ikke å sier att DU må like strasser.

å om hun er låk i ryggen, som jeg å er så går de også ann å be en smed om å beskjere høvene til hesten, selv om ikke smeden gjør de på samme måte som strasser/natur.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  15:09:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

du kan gå et kurs og lære selv hvordan du skal kjære en barfot hest. et vanelig strasser kurs går over tre dager, da får du både lære deg å kjære og du får en god del teori. da har du lov til å kjære din egen hest!: men du kan i tillegg gå et kurs på to dager, da vill det bare bli terpet på å kjære høver.

Opprinnelig postet av baroja.

Og hva om man ikke syns noe om strassermetoden, eller ikke en gang har tenkt å ha hesten barfot. Mener du at så lenge hovslageren som er dyktig i sin jobb ikke har fagbrevet, så må hesten gå uten sko?

Jeg personlig syns 2 dager på skole er altfor lite til å kunne begynne med å utføre full hovepleie på min egen hest.

Opprinnelig postet av rusket

det er ikke snakk om full hovpleie nei, meningen med kurset er at du skal kunne holde vedlike høvene til hesten din, men man er ikke kompetent til å prøve å få hesten frisk hvis den får noen hov sykdommer. man må også la en med hovpleie utdanning komme å se over høvene til hesten 4-5 ganger i året. man skal aller helst ta det kurset over fem dager! da er det to hele dager med teori og tre dager med bare kjæring.
da begynner man først å beskjære 4-5 kadaver høver før man får begynne å beskjære en levende hest!
Gå til toppen av siden

aasen-ca

» VIP

Skrevet - 28/04/2007 :  23:21:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

jeg ma begynne med a si at jeg er helt enig med emnestarteren, jeg tror ja at mange tror at man skal ha hesten sann som vi har det (med dekkenbruk osv..)og det er veldig synd. Mange rideskoler larerer bort masse forskjellige ting, men sier aldri hvorfor eller sa sier de at de trenger jo det( f.eks. dekken) for a ikke fryse. jeg har hesten min sa naturlig som jeg kan, fordi jeg tror pa at vi skal prove a ha hestene sann de er ute i villmarka, ikke noe dekken, stall, bommsall, bitt osv..

Det viktigste jeg synes er at alle hesteiere skal altid sporre seg HVORFOR de gjor som de gjor.

Alle hover kan vere barfot, men ikke alle hesteiere kan ha barfothester.
Gå til toppen av siden

sandipandi

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  23:14:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Døds bra skrevet aasen-ca, det der har du HEEELT rett i, kunne ikke sagt det bedre selv(tommelen opp for den) Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 30/04/2007 :  16:16:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av aasen-ca

Dette er feil...... Ikke alle kan være barfot. Det finnes nok av eksempler på heste-eiere som har prøvd å ha hesten sin barfor,men har måttet gå over til å bruke sko ogjen. Det har ingenting med eier å gjøre,men rett og slett velværet til den enkelte hest
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 30/04/2007 :  18:36:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det man mener med den uttalelsen er at om hesten får optimale leveforhold, optimal kosthold, trening tilpasset høvene til den hesten i et år eller to på riktig underlag, mye bevegelse, god trim, behandling mot sopp, osv osv så vil 99,9 % av hester uten store fysiske skader begynne å fungere godt som barfothester.
Mange ting må stemme utover det å ta av skoene, hele hesteholdet må kanskje forandres og høvene bestemmer premissene for all trening i en lengre periode. Hesten bør få mulighet til å bevege seg hele døgnet på et godt underlag og bli stimulert til å bevege seg gjennom store områder, andre hester osv.
Dette er det ikke praktisk mulig for de fleste hesteeiere å få til og det må man jo ha full respekt for.
Etter hvert vil det nok være flere steder som tilbyr oppstalling som passer bedre for barfote hester og det vil være flere barfote hester til salgs som aldri har hatt på sko og fungerer godt uten i utgangspunktet. Det vil også bli stadig bedre boots, dermed vil det være lettere for stadig flere å ha hest uten sko.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 30/04/2007 :  18:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Dette er feil...... Ikke alle kan være barfot. Det finnes nok av eksempler på heste-eiere som har prøvd å ha hesten sin barfor,men har måttet gå over til å bruke sko ogjen. Det har ingenting med eier å gjøre,men rett og slett velværet til den enkelte hest
Opprinnelig postet av kirakira

jeg er også helt enig med aasen:) alle hover kan være barfot, men ikke alle heste eiere kan ha barfot hester.
men du kirakira når du sier at ikke alle hester kan være barfot, har du tenkt på hva som kan være grunnen til at noen hester får problemer uten sko? når hesten har på sko vill ikke blodet komme ned i hoven, og dermed vill ikke hesten kjennen at det er noe galt med hoven, og dermed ikke halte, og når du tar av skoen for eks å se om hesten din funker som barfot hest, er det jo klart at hesten din vill halte for hoven har allderede fått en hovlidelse før han fikk av skoen,.,da er det mange heste eiere som tror at hestens hov ikke tåler å gå uten sko. å dermed putter på en sko igjen, og hesten vill igjen ikke kjenne at den har vondt å fungere fint en tid, men hovlidelsen vill alltid være der og anntageligvis bli verre med tid. foreksempel ved forfangenhet,.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 30/04/2007 :  19:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min var aldri halt, men spente seg ekstremt fordi han kviet seg og gå, grunnet isføre. Han fikk også gnagsår uansett hvilken boot vi prøvde (jada, det var riktig størrelse).

Hvor mener du at jeg har feilet i denne prosessen her Baroja, når til og med min hovlsager som er mer for barfot enn sko, mener det var riktig å sette på sko i dette tilfellet?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 30/04/2007 :  21:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor tror dere det kun er halthet som fører til at vi som har prøvd barfot setter på skoene igjen?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/05/2007 :  00:25:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når hesten har på sko vill ikke blodet komme ned i hoven, og dermed vil ikke hesten kjennen at det er noe galt med hoven, og dermed ikke halte.

Det er fremdeles blodsirkulasjon i hoven selv om hesten har sko på, men den er redusert i større eller mindre grad. Det er heller ikke slik at skodde hester har null følelse i høvene. Men at de kjenner mindre enn skoløse den er jeg med på, og derfor er det lettere å oppdage tilløp til f.eks. forfangenhet når hesten går uten sko
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 01/05/2007 :  01:12:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Når hesten har på sko vill ikke blodet komme ned i hoven, og dermed vil ikke hesten kjennen at det er noe galt med hoven, og dermed ikke halte.

Det er fremdeles blodsirkulasjon i hoven selv om hesten har sko på, men den er redusert i større eller mindre grad. Det er heller ikke slik at skodde hester har null følelse i høvene. Men at de kjenner mindre enn skoløse den er jeg med på, og derfor er det lettere å oppdage tilløp til f.eks. forfangenhet når hesten går uten sko

Opprinnelig postet av Asbjørg

Jepp!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 03/05/2007 :  16:30:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av kirakira

det er vel som sagt over her ikke eier sin skyld at hesten ikke kan være barfot men rett og slett at eier ikke har mulighet for å gi sin barfote ehst den rehabliteringen som er nødvendig. Jeg er enige i at alle hester kan være barfot, men ikke til en hver pris, man må ha mulighet til reiktig beskjæring, oppfølging og ikkeminst underlag og områder som er med på å gi en velfungerende barfothest. i noen tilfeller kan overgangen til abrfot være et etisk spørsmål mer enn et teoretisk, alle hester kan gå uten sko, emn noen ganger kan veien over tilbarfot være så lang og smertefull for enkelte hester (hester osm har vært skodd hele livet og har deformerte høver, seperasjonen eller rotert hovbein ++) men da må amn stille seg spm, er det riktig å la en så syk ehst i det hele tatt leve?
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 04/05/2007 :  16:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en hoppe som vi prøvde å ha barfot.Av hensyn til hennes velvære og trivsel måtte vi sette på sko igjen.Det å ikke sko henne ville vært dyreplageri.
Hesten hadde så vondt at hun la seg ned,og nektet å stå/gå til slutt. I begynnelsen var hun sårbeint,og gikk veldig forsiktig. Etter hvert som tiden gikk,ble hun verre og verre. Til slutt la hun seg ned,og ville ikke belaste beina sine.Fikk veterinær og hovslager til å se på henne,og begge to sa; sett på sko. Nok er nok!!
Det er klart,hadde vi fortsatt å la henne ha vondt kan det hende at hun etterhvert kunne blitt barforhest.Men de smertene som hun hadde underveis,kan ikke JEG forsvare å la henne gå igjennom i allefall.
Vi måtte sko henne på beitet,fordi det ikke var mulig å få henne til å gå til stallen.
Og hesten var IKKE fofangen,og ikke hadde hun sopp/mugg som var årsak heller.
Hun hadde rett og slett veldig dårlige høver,og det var for henne en sann plage å gå uten sko. Høvene fliset opp,og det datt av store flak av hoven hennes.
Jeg har en annen hest som har gått barfot i alle år,så det er ikke det at jeg bare "dro av skoa,og kaldte det barfor" heller.

Så for denne hoppen fungerte det ikke.
Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.