hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pusse best før eller etter rideturen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Pusse best før eller etter rideturen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

anne__
» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  09:33:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hørt mye forskjellig om det.
Skal man pusse grundikst før man skal ri, eller
etter? På rideskolen jeg rir nå, pusser vi før.

Men jeg har lest at man skal pusse grundikst etter ridetimen,
fordi da er porene åpne, og "knuter" må løses opp, osv.

Om jeg hadde hatt hest hadde jeg nokk ikke pusset så grundig før ridingen, bare børstet vekk skiten, og hovene, sånn at hesten ikke skulle klø der salen blir lagt, og pusset godt etter.
Er det riktig?

Brum

Skrevet - 02/04/2007 :  17:26:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg pusser alltid før jeg rir, og spesielt nøye der salen og annet uststyr skal ligge. Skrape høvene derimot gjør jeg både før og etter rideturen da for å få ut småstein ol. som kan ha satt seg fast i løpet av turen. Hesten pusser seg selv etter rideturen, ruller seg og koser seg.
http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 19/05/2007 08:44:25 Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  19:16:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Pusser både før og etter jeg......... Men så er nok jeg et pettimeter også da når det gjelder hestene mine! hihi
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  20:55:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Hører det samme med porene, disse ¨åpnes¨ etterhvert når hesten blir varm, så det er enklest å få børstet mer grundigere etter trening. Selv så børster jeg like bra før og etter ridning, vertfall der utstyret ligger.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 03/04/2007 :  16:29:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Børster alltid hesten grundigst før trening, da jeg går over hesten og sjekker om det er noen endringer på hesten i form av halthet, fyllinger, kuler, sår etc. Etter trening er jeg nøyke med å spyle ben, sjekke at alt er i orden, og børste vekk svetteflekker. Bruker dog desidert mest tid før trening.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/04/2007 :  16:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før trening.. Hesten kommer likevel ut på beite/fold etterpå og ser ikke så fin ut etter 5min. Poenget med å pusse grundig FØR ridning er jo for å unngå gnag og øke blod sirkulasjonen.

Stå å børste og pusse på en svett/våt hest.. ellers takk, den foretrekker nok helst å rulle seg eller finne et tre sjøl. Kan spyle bein, kommer an på føret ute.
Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 03/04/2007 :  16:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener dere med det der med at porene åpner seg? Regner med det er porene i huden dere snakker om. Hvorfor er det bedre å børste da?

Synes det er bedre å børste før trening når hesten er tørr, etter trening er hesten ofte klam og svett og da synes jeg det er dumt å drive å børste svett pels. Og som christine26 sier så er det greit å børste og pusse hesten før rideturen for da får man samtidig gått over og kjent etter uregelmessigheter (fint ord ).
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2007 :  18:10:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
pusser best før tur.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2007 :  22:11:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Børster ganske raskt over både før og etter ridning. Skal jeg ta en skikkelig puss eller vask tar jeg det heller en dag hesten har fri og jeg kan ta meg tid til å dulle litt leggetid. Når jeg skal kose med hesten klør jeg heller hesten en plass den liker godt å bli klødd en stund, ikke mye poeng i å børste hesten utstillingspen når den springer ut å ruller seg etterpå :)
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 03/04/2007 :  22:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Børster før ridning. Børster nesten ingenting etter ridning, bare litt for å få håra på plass + rense høvene. Jeg også, som Eva V, setter av en dag hvor jeg børster kjempegrundig med omtrent alle børstene. om sommeren spyler jeg hele greia når jeg har ridd. Da er det en som koser seg :). Roal elsker å bli klødd , børsta hardt og bli massert med rundbørste. og det er god trening for armene våre jenter! :) Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  00:16:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg børster alltid før, ikke minst for å kjenne etter sår, hevelser etc.
Etter ridning pleier jeg å dusje hesten og spyle benene i kaldt vann.
Så følger litt massage, stretching, evt. behandling av hudproblemer/sår, smøring av høver før det er legge-tid.
Om hesten ikke er svett, går jeg normalt bare over ben og høver etter trening.

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  21:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg børster ordentlig før, og raskt over etterpå Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  23:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg pusser grundig før ridning, og pusser ikke så mye etter, men tror jeg skal begynne med det og. Vet ikke hvorfor man skal pusse bedre når porene er åpne, men lært på rideskole xp Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  01:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg børster mest før jeg rir ut pga da får man igang blodsirkulasjonen og han får sjekket over hesten grundig før man rir ut
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  03:25:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjahh - mine fòr-ryttere har fått beskjed om å ikke børste for mye FØR ridning.
Hesten skal bare klargjøres for ridning, med rent sal-leie og børstet ren for TØRR søle.

ETTER ridetuen er som regel de sølete beina tørre, og det meste av søla har ramlet av - og resten børstes av med en myk børste. Enda VÅT søle skal IKKE røres!

At min hest IKKE har fått mugg tilskriver jeg denne "IKKE-behandling" av VÅT søle.

At hesten får sin puss og børsting ETTER ridningen, ser jeg som positivt for hestens veferd. Da får den belønnning for at den har vært snill og flink.... Og ETTER pussen følger gulrøtter og et eple...
Gå til toppen av siden

Camilla:P

» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  11:44:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pusser både før og etter jeg. Liker å stå å børste hesten min lenge jeg =) Det er så koselig ;P Men har jo ikke alltid tid til det da:P Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.