hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trave på asfalt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Trave på asfalt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2007 :  22:27:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
Kort og konsist. Jeg trener hestene jeg rir (varmblodige konkurransehester i feltritt) på asfalt. rir 40 min minst, og traver da 2/3 av turen. Dette styrker sener og ledd. Skal sies at det ikke er tæle eller brodder inne i bildet da. En hest jeg rir er 18, har gjort dette i hele sitt liv minst to dager i uka og har aldri vært halt. Er dette gæli sa du? Synes ikke jeg!

mariakaogcindy

Skrevet - 22/05/2007 :  10:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville ikke gjort det !! Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 22/05/2007 :  14:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde absolutt ikke gjort det! Les ekspertsvar fra dyrlegen om dette på hest.no. Det er ikke bra for beina!! Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 22/05/2007 :  19:21:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lært:

Hardt underlag er bra for sener, men ikke ben.
Mykt underlag er bra for ben, men ikke sener.

Så jeg har alltid tenkt at man må finne den "gyldne middelveg".

Forøvrig vil jeg nevne at det faktisk kan være bedre å trave på asfalt enn harde grusveger om sommeren(tror dette gjelder særlig når asfalten ikke er så gammel), for sola vil varme opp asfalten og gjøre den mye mykere(om man kan kalle asfalt myk). En frossen grusvei er ikke noe særlig å frese i veg på.
Gå til toppen av siden

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 23/05/2007 :  20:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville ikke ha gjort d, for d er ikke bra for beina og høvene kan sprekke etter vert.... Gå til toppen av siden

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2007 :  20:48:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
Er nå merkelig at "alle" sier at dette er ikke bra for bena, når samtlige britiske feltrittshester og konkurransehester generelt har dette som en del av sitt ukentlige treningsprogram. Og det er VELDIG lite halte hester her. Mye mer halthet i Norge (men nå skal det sies at her i england trenger ikke hester brodder fem mnd i året..) Asfalten er ikke beinhard som betong, det svikter litt såsant det ikke er tæle. Og friksjonen gjør at høvene sklir ca en inch (2,54 cm red.anm) hver gang de treffer underalget, noe som motvirker det harde impulske støtet man vil tro er skadelig. Veterinærer anbefaler asfalttrening for "hardening of the legs" for alle hester! Og dette er stort sett hester som er høyt i blod og mye rene fullblod
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  09:19:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Synst over 20 minutter med traving på asfalt hørtes veldig mye ut, men om disse hestene det gjelder tåler det eller ikke er det du som trener dem som merker best. Du skriver ikke noe om hvilken hastighet dere traver på. Å luffe avgårde i småtrav gir ikke på langt nær samme belastning som hurtigtrav i 40-50 km/t. Så kommer det an på hva hesten er vant med. En hest som aldri har sett annet enn myke sandbaner tror jeg ikke har særlig godt av å skulle trave så mye på hardt underlag, men med gradvis tilvenning tåler den det bedre. Litt sånn med folk også. Enkelte senete, middelaldrende menn i tights kan løpe mil etter mil på asfalten, mens jeg ville blitt 5 grader utgangshalt allerede etter en halv mil Gå til toppen av siden

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  22:21:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
Rir i vanlig arbeidstravtempo og hesten skal ta støtte til tøylen. så den er balansert og likevektig på alle ben. ingen slaraffentrav her i gården! På en tur på 40 min traves det ca. 2/3, mulig bare 1/2 av veien, og aldri i nedoverbakke pga. for harde støt på framben. Hester som skal vennes til asfalten traves mindre de første gangene. Så det tas jo hensyn!
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  01:26:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Tror absolutt at traving på asfalt er bra! Men jeg selv personlig vil ikke velge mer en enn kort økt på noen få minutter. Man bær være obs på at det kan snu seg omvendt - og deretter være skadelig i langt større grad en det det skal være godt for.
Men det høres ut som om treningen går rimelig bra hos dere

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2007 :  08:20:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
ja det er viktig å være bevisst på der man gjør. Har man gått inn for å trene hestene på den måten må man gjøre det riktig og et par ganger i uken. Det hjelper ikke å trave hestene tre ganger i uka og så etter et par mnd opphold gå rett ut på langtur. Slikt blir det skader av! Når jeg og hesten min kommer hjem til Norge igjen neste uke kommer jeg til å fortsette med det til tæla og broddsesongen setter inn, og neste vår når det forsvinner setter vi forsiktig igang igjen
Gå til toppen av siden

Sandra_og_Spinner

» VIP

Skrevet - 27/05/2007 :  11:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville absolutt ikke travet på asfalt. Prøver å unngå å ri på asfalt jeg da.

De britiske rytterne rir på andre måter enn oss. Jeg mener vi er mer forsiktige å tar mer hensyn til dyrene. Mens britene trener hvor som helst, og litt røffere. De er ikke så forsiktige som oss.

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2007 :  14:21:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hva sies det om barfothester da?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2007 :  01:27:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Barfothester! Der har du det jeg kan svare på.. Han som skjærer høvene på stallen vår(bare barfothester), sier at vi bør trave på asfalt noen 100meter et par ganger gjennom turen, 1-3 dager i uka, fordi det styrker senene, og de har godt av det. Men ikke noe mer enn det. Jeg traver ca 2-300m to dager i uken på asfalt.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 29/05/2008 :  16:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.
jeg tviler også veldig sterkt på at det er bra for hesten å trave på asfalt med sko:s
jeg har lært at hester med sko får like mye vibrasjoner i beina i skritt, som det vi får når vi holder på med motorsag eller luftborr..vi får skader av det vi og om vi holder med det for lenge. du kan jo kansje tenke deg hvor ubehagelig det er for hesten om den skal trave på asfalt i ti min:s
det er jo ikke så veldig rart at hesten ikke blir halt med en gang når den har på sko, siden hesten har minimalt med følelse i hoven når den har på sko, siden det kommer minimalt med blod ned i hoven!!!!!
desuten skriver du at det er en hest som får sånn trening som er 18 år.. men du 18 år er ikke gammelt for en hest!!! den burde ha hvertfall 13år igjen der den kan bli brukt aktift. og har du kjent den hesten i 18 år? sånn at du vet at den ikke har hatt noen prob med beina? ånei jeg er ikke frekk.. jeg bare spørr:)
Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  17:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har hørt at hvis du traver i arbeidstrav er det ikke farlig å trave på asfalt... Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 31/05/2008 :  18:38:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk også hørt at det er bra å trave på asfalt, siden det er litt variasjon. Har selv tatt et par travsteg på vei, men det har ikke akkurat vært med vilje;)

Både det at du bør og ikke bør trave på asfalt virker fornuftig, så jeg er kanskje ikke den eneste som er veldig forvirret her?

Stalljentene uti stallen bruker å ha "kappløp" på veien i full galopp, og DET er noe jeg brenner av for. Det er ikke bare en gang jeg har vært nære på å drept noen når jeg ser det=P

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.