hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rideskole hester!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Rideskole hester!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Camilla & Honey <3

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  20:33:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Jeg blir litt sinna... I mange rideskoler er det mange hester som har gått i rideskole omtrent hele livet, 3 timer om dagen. Når de er 20 år er disse hestene slitene og begynner å få vondt i bein/kropp, og da går de litt til i skolen før de blir sendt til slakt. Jeg syntes dette er med lite respekt for disse snille hestene som har vært så dyktige, som har godt i rideskole i ca.15 år. De hadde fortjent å gå ute og kose seg ute i noen år syntes nå jeg... Ikke bare tenke: "Skitt. Nå kan vi ikke brukes hesten mer, slakt neste!"

Hva syntes dere?

En annen ting er at hvis en rideskole skal selge mesteparten av hestene for å slutte med rideskole, slakter de hestene. Friske, unge og vakre hester blir sendt til slakt fordi de som eier dem ikke gidder å bruke litt tid på å finne noen snille eiere til dem som kan ha stor glede av dem...
Huff!!

~Camilla~

colombus

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  17:28:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Heldigvis er det få rideskoler av alle rideskolene i landet som er slik mot hestene.
Men det er helt feil å bare slakte hesten når den har mange år igjen å leve.

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  17:47:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Husk at mange av disse hestene som har gått i rideskolen i alle disse årene faktisk er hester som TRIVES med den tilværelsen. De vil i mange tilfeller bli deprimerte av kjedsomhet om de plutselig skulle miste den jobben de er så fornøyd med.

I tillegg; om disse er utslitte, 20 år og begynner å få vondt i bein og rygg etc. så vil det etter min mening være mere humant å slakte dem enn å selge dem/la dem stå uvirksomme og deprimerte på et beite eller i en paddock.

Ei jeg snakket med som driver en rideskole fortalte at hun hadde ei fjordinghoppe som nok hun i normale tilfeller skulle byttet ut for lengst. De hadde prøvd å trappe ned bruken av henne, men da ble hun frustrert og stressa. Så lenge hun fikk gå i skolen var hun strålende blid og fornøyd, og var den beste nybegynnerhesten hennes selv om hun også var flink nok til å gå med de viderekomne. Hun hadde vist gang på gang at hun fulgte med rytteren og passet på. Kunne hun få til å unngå at rytteren f.eks falt av, så gjorde hun det. Og falt rytteren av, så stanset hun straks og ventet. Ville det være "snilt" å pensjonere denne hesten? Hva når en dag helsa hennes svikter? Ville det ikke faktisk være snillere mot henne å slakte henne da?

Tankefull hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  21:55:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Du har et poeng der, Line... Ganske vanskelig sak det egentlig...;)
~Camilla~ Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  22:20:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg blir egentlig litt irritert når folk mener at en rideskolehest nødvendigvis må ha det dårligere eller være i dårligere form/kvalitet enn en privathest. Jeg vet faktisk om rideskolehester som har det helt supert, og har det bedre eller tilsvarende bra som en privathest som har det bra. At ikke alle rideskoler er like flinke til å gi hestene den omsorgen og det stellet de burde ha er sant, men jeg vet om mange privatryttere som kanskje er ennå mer sløve på denne biten. Og rideskoler som er veldig flinke på denne biten, og som derfor ikke fortjener å bli gredd under samme kam. "Verstingene" mener jeg er en og annen lat privatrytter som har mistet interessen. En sturselig privathest er ikke så lett for en utenforstående person å legge merke til, selv om folk på stallen kjenner til problemet. Et tilsvarende problem for en hel rideskole derimot er veldig vanskelig å holde i skjul, og så og si umulig. Og en slik situasjon vil bli raskt oppdaget av f.eks. distriktsveterinær etc.

Det skal også sies at det er svært få rideskoler eller privatryttere som slakter en frisk hest.

I tillegg skal det sies at en rideskole drives og administreres av godt hestekyndige personer. Personer som som oftest er erfarne nok til å drive godt hestehold. Om alle er like flinke til å følge dette opp vet jeg ikke, men etter min erfaring synes jeg rideskolene stortsett er flinke med å følge opp hver hest. Og dette gjøres at personer som vet hva de driver med, og kan dette. Ikke av en 12 år gammel jente som har fått hest av pappa og har all sin hesteerfaring fra en Pennybok.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2004 :  11:57:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Dette er jo noe jeg har hørt om og ble sinna på dette tilfellet. Jeg aner ikke hvordan andre rideskoler har det da... Og ikke rak ned på privatryttere heller da, Spoff...
~Camilla~ Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  20:32:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
jeg er enig, mangen rideskoler tar hensyn til hestene og det synes jeg er bra, men det er mangen rideskoler som er slik som du beskriver, og det liker jeg ikke!

SElv går jge på en rideskole der ponniene somregel ikke er der lenge, ingen av rideskolehestene er noengang blitt slaktett eller noe slikt, men alle har fått nye eiere som bryr seg om dem. på rideskolen har vi bare en hest som har vert der i.. jeg tror det er 5år, og han er en rampete, ganske ustyrlig liten tass, og han trives virkelig, han er glad og fornøgd, mne veldig rampete, slik at det er mest de erfarene rytterene som hanskes med han, fordi de mindre ofte er litt redd han!

Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  13:46:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey.... en skolehest som jeg kjenner,var det noen som ville ta seg av å rideskolen betaler for den.. dette er kjmepe kult!!!
men avåtil suns jeg hetsene bør avlives, pga f.eks skader+++ å avåtil er dte jo ingen som vil ha dem å di kan jo ikke akuratt stå på beite hele vinteren da....;)
hadå

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 18/01/2004 :  00:06:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg synes egentlig det er grusomt paa rideskoler. Jeg skulle virkelig oonske dyrebeskyttelsen var strengere. Hestene blir stortsett ridd av nybegynnere, og blir aldri ridd i riktig form. I tilegg har de en rytter som humper opp og ned paa ryggen, river den i munnen, hakker den i siden med skjenkler, og kanskje pisker hesten naar rytteren gjorde en feil. Disse hestene varer ikke lenge. Jeg kjenner til altfor mange rideskole hester som door/avlives av disse aarsakene; magesaar(stress), rygg, nakke og bein problemer, adtferds problemer, kolikk(en dag rides de fire timer, den andre staar de...). Det er helt feil at det skal vaere saann!

Hvis bare vi hadde hatt regler;

"hestene maa rides av erfarne ryttere i riktig form minst en gang annenhver dag."
"hestene skal gaa max 3 timer dagen, og aldri sammenhengende"
"hestene skal faa ha fri noen timer om dagen, og da skal ingen vaere i stallen"
"hestene skal staa ute minst 4 timer om dagen"
"ridetimene skal ha variasjon. Hestene skal IKKE gaa rundt og rundt paa volter, de skal gjoore smaa volter, serpentiner, ookninger og samlinger, og overganger(til og med en nybegynner klarer dette til en hvis grad)."
"Hestene skal bare gaa i rideskole noen aar og naar de begynner aa bli lei, blir de solgt videre"
"Hestene skal rides i mildest mulig bitt, og naa tenker jeg IKKE paa todelt trinse! Bittet kan vaere tredelt muffe/ rett muffe. Hestene kan ogsaa ha halsring, saa rytterene ikke balanserer seg i tooylen!"
"alle ryttere boor faa teori timer, der de laerer hvordan bitt, sporer, pisk og andre hjelpemiddler virker, kroppspraaket til hesten, hva hesten spiser, sykdommer, gangarter, aa ri til tooylen.... etc."
"de beste hestene boor kun rides av de mer erfarne, saa de ikke oodelegges, og saa de mer erfarne rytterne kan ogsaa laere noe paa rideskole annet enn aa myke opp hesten"
"alle hestene skal varmes opp og skrittes av ordentlig. De skal ogsaa gaa paa tur, bygges muskler paa, og mykes opp"
"om hestene faar uvaner(biting, napping, bukking....), skal aarsaken finnes og problemet looses foor noen andre faar ri hesten."
"alle hestene skal skoes, vaksineres, ha mark kur og tann rasp, og veterinaer skjekk til riktig tider. Veterinaer skjekk en gang i aaret minst."
"hestene skal ha fri tilgang til hooy(med mindre de av helsemessige grunner ikke kan), saltstein, og vann."
"paa dooren til hestene boor de staa at hestene ikke skal faa epler(om alle gir epler kan hesten bli syke), og heller ikke broo(man maa spoorre foorst, mye brood er ikke hardt nok), og at godbiter boor legges i krybben diskreet, saa de andre hestene ikke blir sjalu, og napping ikke blir en uvane"

Finnes den perfekte stall?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  15:34:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hei. har vert borti fæle ting på ein rideskole. der va d ein hest så dei hadde meldt til slakt på grunn av alder og kraftig forfangenhet. mens han sto der og venta så va d noen så tok seg av han. men d e itje detta så e gale, denne ponnien var veldig snill og var av den typen son likte sg i skolen. alle ville ri han.så kom d ein dag då flere avskole hestene var syke eller halte. da var d mangel på hest ein dag. i stede for å spørr om å få låne ein privathest så tok dei den stakar lille ponnien ut og prukte han. stakkars, han kunne knapt gå. det kalle eg dyremisshandling. alle som såg på gikk sin vei i protest og d var mange som sluttet å gå på kurs der og flyttet hstene sine til en annen plass. forteller litt om hun som styrte og også hadde kurset den dagen. vet eg går inom noe som ikke har med saken. samme plassen slaktet dei en fult frisk hest på grunn av at dei itje hadde plass te den:( eller så e eg enige med spoff og Cowgirlchris
Redigert av - Golden Jaffa Omega den 19/01/2004 10:24:52 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  21:17:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvis bare vi hadde hatt regler;

"hestene maa rides av erfarne ryttere i riktig form minst en gang annenhver dag."
"hestene skal gaa max 3 timer dagen, og aldri sammenhengende"
"hestene skal faa ha fri noen timer om dagen, og da skal ingen vaere i stallen"
"hestene skal staa ute minst 4 timer om dagen"
"ridetimene skal ha variasjon. Hestene skal IKKE gaa rundt og rundt paa volter, de skal gjoore smaa volter, serpentiner, ookninger og samlinger, og overganger(til og med en nybegynner klarer dette til en hvis grad)."
"Hestene skal bare gaa i rideskole noen aar og naar de begynner aa bli lei, blir de solgt videre"
"Hestene skal rides i mildest mulig bitt, og naa tenker jeg IKKE paa todelt trinse! Bittet kan vaere tredelt muffe/ rett muffe. Hestene kan ogsaa ha halsring, saa rytterene ikke balanserer seg i tooylen!"
"alle ryttere boor faa teori timer, der de laerer hvordan bitt, sporer, pisk og andre hjelpemiddler virker, kroppspraaket til hesten, hva hesten spiser, sykdommer, gangarter, aa ri til tooylen.... etc."
"de beste hestene boor kun rides av de mer erfarne, saa de ikke oodelegges, og saa de mer erfarne rytterne kan ogsaa laere noe paa rideskole annet enn aa myke opp hesten"
"alle hestene skal varmes opp og skrittes av ordentlig. De skal ogsaa gaa paa tur, bygges muskler paa, og mykes opp"
"om hestene faar uvaner(biting, napping, bukking....), skal aarsaken finnes og problemet looses foor noen andre faar ri hesten."
"alle hestene skal skoes, vaksineres, ha mark kur og tann rasp, og veterinaer skjekk til riktig tider. Veterinaer skjekk en gang i aaret minst."
"hestene skal ha fri tilgang til hooy(med mindre de av helsemessige grunner ikke kan), saltstein, og vann."
"paa dooren til hestene boor de staa at hestene ikke skal faa epler(om alle gir epler kan hesten bli syke), og heller ikke broo(man maa spoorre foorst, mye brood er ikke hardt nok), og at godbiter boor legges i krybben diskreet, saa de andre hestene ikke blir sjalu, og napping ikke blir en uvane"

Finnes den perfekte stall?

Opprinnelig postet av Beauty

Jeg vil bare påpeke at jeg vet rideskoler som følger opp disse reglene med sine hester. At ikke alle rideskoler kanskje er like flinke får være så, men det er faktisk ikke alle hesteeiere heller. Nå skal det sies at de fleste privathesteiere jeg vet om er flinke, men ikke alle.. Dessuten vet jeg om rideskoler som holder en slik høy standard på hestematerialet og hestehold at faktisk samtlige av disse punktene følges (jeg vil faktisk påstå at disse hestene har det bedre, eller like bra som alle privathester jeg vet om!)! Om disse punktene skulle være retningslinjene for rett hestehold.. Jeg er ikke helt enig, men la si det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  11:08:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Jeg må bare si meg enid med Spoff.
I de tilfeller en rideskole drives av grådige og skruppelløse personer er det klart at det kan gå utover hestene. Og det finnes sikkert et utall eksempler på rideskolehester som kunne og burde vært bedre behandlet. I en ideell verden hadde nok rideskolehestene satt pris på bla litt mer følsomme ryttere og turer i skogen...

MEN poenget er faktisk at de fleste rideskoler blir drevet av folk med hest som hovedinteresse og levebrød. Og selvom man kanskje må gjøre noen kompromisser i hesteholdet i forhold til hvordan man allerhelst ville gjort det så behandler man hestene som best man kan, og livet som rideskolehest i er stort sett hyggelig selvom det kan være slitsomt til tider.

Reell misshandling er det ihvertfall svært sjelden at man ser! Og den situasjonen som var beskrevet hvor en syk hest ble brukt i time fordi det ikke var nok hester er tross alt unntaket! Ditto slakt av friske hester...

Og jeg må dessverre også si meg enig i at mange privathester kan ha det minst like ille eller værre. Ikke fordi de nødvendigvis blir misshandlet "aktivt", men fordi de blir brukt/foret/stelt feil...

Riktignok tror jeg at livet som privathest hos en dyktig og samvittighetsfull eier - med mye utegang, variert bruk, optimalt kosthold og firbente venner - nok er bedre enn livet som rideskolehest selv i den beste rideskole.
Men det er nå engang slik at et "perfekt" liv ikke er mange hester forunt, hverken privat- eller i skole.

Mange rideskolehester går kanskje med ustyr som ikke er tilpasset skikkelig, de går rundt og rundt i hall eller på ridebane mange timer og kanskje også med "lite sympatiske" ryttere. De blir lett skaltet og valtet med og må finne seg i at folk med ulike grader av kompetanse både steller og rider.

Men jeg trenger ikke se meg så mye rundt før jeg ser privathester som nesten aldri kommer på tur men bare går - kanskje snurpet sammen med strikk eller hjelpetøyler - rundt og rundt på banen. Hester som blir ridd hardt en dag for så å stå i to. Eiere som lar hvemsomhelst ride hesten fordi de ikke selv har tid. Hester som har unødvendig sterke bitt eller sal som ligger feil. Hester som blir foret feil. Hester med småsår som ikke blir stelt ordentlig. Hester som ikke får gå i paddock fordi de kan skade seg... Listen er uendelig lang!
(Og heldigvis ikke et eksempel på hvordan det er på stallen jeg selv står!)

En arbeidshest i skolen er det ihvertfall såpass mye investert i seg at det gavner eiere/instruktører å holde den frisk og ridbar og MANGE følger med på og bryr seg om hvordan hesten har det .
En privathest er prisgitt eier/rytter - og som Spoff sier - det er ikke mange andre som blander seg medmindre de ser at hesten blir grovt vanskjøtt!

Moralen er vel igrunn at man må gi beskjed hvis man mener en hest (privat eller skole) blir brukt eller behandlet feil. Men at man også må ha et nogenlunde realistisk forhold til hvordan hester kan brukes og behandles uten at de tar fysisk eller psykisk skade av det.
At en hest ikke har det riktig like bra som din egen (eller som du ville behandlet en hest hvis du hadde en) behøver ikke bety at den ikke har det bra.

Og hvor ville vi egentlig alle sammen vært uten rideskolehestene som drasser rundt på mer eller mindre talentfulle nybegynnere?
Jeg er nå ihvertfall evig takknemmelig for ponniene og hestene som lærte meg massevis da jeg var liten rideskoleelev og helt sikkert en irriterende liten mygg uten noen ide om hva jeg drev med!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/01/2004 :  12:14:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror mye av kritikken som rettes mot rideskoler og deres hestehold kommer av at det er lettere å se om disse hestene behandles dårlig enn om en privathest blir behandlet dårlig. Mye av kritikken kommer nok også fra mennesker som syns at det er det optimale å ha på tusen dekken, tepper etc og helst ha minst mulig utegang om ikke været er optimalt!!!

Jeg er veldig enig med elx, mange privathester har det heller ikke optimalt, og her syns jeg kanskje synden er verre, med tanke på at dette vanligvis er hester holdt kun for "forlystelsen" og man gjerne bare har en, på en rideskole gjør man ofte "så godt man kan", dvs man prøver å spare hestene når man kan og man prøver så godt man kan å på samme tid gjøre kundene fornøyde!!!

Et "syndrom" vi som "rideskoleryttere" kanskje bør tenke på er alle gangene vi selv har tigget ridelæreren om å få favoritten vår, som ofte også er favoritten til ørten andre mennesker. Hvorpå ridelærer tilslutt har gått med på dette, gjerne for å holde kunden fornøyd. Er det da vi eller rideskolen som er vrange!? (om dette er en hest som går mye!!)
Skjønner dere problemstillingen!? Noen ganger går ansatte og hester litt på akkord med det som burde skje, fordi vi som kunder skal være fornøyde. (jeg skal hilse og si at det er ikke alltid 11 åringer og deres foreldre skjønner at en hest som har gått mye bør få fri (den må da tåle _en_ time til). )

Guro (som har sett mye bra ved enkelte rideskoler og mye mindre bra ved enkelte..men felles for de fleste er at de som de fleste av oss handler i "god tro")
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 19/01/2004 :  12:53:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg tror dere har rett i at paa rideskoler gjoor man saa godt man kan. Det gjoor de absolutt! Men kunne ikke kanskje komunen eller NOEN ihvertfall hjulpet til litt med penger? Jeg tror det er mange lure smaaveier aa spare penger. Her er det for eksempel en rideskole som er sponsorert av galoppbanen, og de har det kjempe fint! Andre smaamaater er aa ha mindre stallhjelper ved aa laere nybegynnerne aa sale opp hesten selv, og kanskje la de mer erfarne hjelpe til, imot en gratis ridetime(som jeg IKKE mener er barneslaveri!). Man kan lage sine egne hinder og slikt! Mange maater aa spare penger;)

Og ja, de som er elever er ikke akkurat de minst masete i verden... Selv maste jeg aldri, men fikk stortsett ri den jeg ville uansett... Det er ikke saa lett aa drive rideskole, men det boor ikke gaa ut over hestene i form av sure ridelaerere som tar det ut paa hesten ihvertfall!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  18:35:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke rideskolehester har det så ille. Rideskoler tjener penger ved å lære folk å ri. Da trenger de hester. Så hestene er på en måte "arbeidsredskapene" eller "varen" til rideskolen, og må derfor taes godt vare på. Og de som jobber på rideskoler, er folk som liker hester, og de vil selvsagt ikke gjøre noe vondt mot hestene sine. Så jeg tror nok svært få rideskoler behandler hestene sine dårlig...

Jeg er enig i det mange skriver om at rideskolehestene blir utsatt for litt "ymse" behandling under ridning - humping på ryggen, draging i munnen osv. Når man lærer å ri, så rir man ofte sånn. Og det går utover hestene! Synes man bør fokusere mye mer på sits og behandling av hesten helt fra man begynner å ri. Veldig unge ryttere klarer selvsagt ikke å skjønne og koordinere alle bevegelsene sånn at det blir en "fin" ridning, men jeg synes ofte det blir for mye den andre veien. "Dra i tøylene for å stoppe. Spark for å gå. Sving til høyre - trekk i den høyre tøylen." osv... På den måten blir hesten til en slags maskin som man bare kan trykke på knapper, og svarer den ikke, så trykker man bare enda hardere.

Flere her har nevnt det med at rideskolehesten går for lenge og for mye om dagen. Utrolig mange privathester blir trent altfor lite! Fra naturens side er jo hesten et dyr som beveget seg mye, og dagens hestehold hindrer den ofte i det. Men det kommer jo selvsagt an på hvordan bruk av rideskolehesten det er snakk om! Å tuffle rundt i ridehuset med humpende småunger i tre timer er jo ikke bra! Å jobbe i form så lenge, er heller ikke bra... Så lenge hesten blir brukt til forskjellige oppgaver, så kan den etter min mening gå ca 3 timer daglig. F.eks en time med nybegynnere, en tur og en lett sprangøkt kanskje?! (bare et eksempel...)

Rideskolehestene er kanskje de hestene som blir satt mest pris på. Hver hest har lært så mange ryttere å ri og utviklet dem til å bli flinkere. En som red for lenge siden har nå kanskje barn som lærer å ri på samme hest som var på rideskolen for tyve år siden...! Alle vil hilse på "sin" hest, så det blir mye kos og klapp på hver hest i løpet av en dag. Derfor er det viktig at rideskolen passer på at hesten får nok fred og ro. De bør også få gå mye ute, og ha en fridag i uken. På sommeren bør de ha noen uker helt fri på beite uten sko... Men ikke alle hester passer som rideskolehester, og de bør slippe det!

Til slutt vil jeg fortelle om en hest vi har hos oss nå. Det er en connemara-vallak som er over tyve år. Han gikk i rideskole i mange, mange år, og så ble han kjøpt av en rideskolerytter som likte han kjempegodt. Etter det startet han faktisk endel NM Dressur, og nådde vel opp på en fjerde plass en gang. Han er en frisk og fin hest, og jeg tror han aldri har vært syk eller skadet. Så han er et godt eksempel på at rideskolehester kan ha et godt liv...
Gå til toppen av siden

miko

» VIP

Skrevet - 13/02/2004 :  23:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
mange som skriver mye fornuftig her.. jeg rir selv på rideskole litt og der har jeg ridd en stund... vi har flinke hester som er en utfordring selv for oss som har ridd lenge.. der jeg rir trives alle hestene godt, de blir behandlet bra.. i helgene går ponniene 1 av og til 2 timer og så står de i paddok eller blir ridd/leid på tur.. de koser seg! og viss en hest har vondt i ryggen, beina eller andre ting får de fri til de er frisk igen. hvis d trengs kommer selvsagt dyrlegen og ser på de. om sommeren er d litt rideleir oxo står de på beite resten! d er bare 2 tilfeller hester er blitt avlivet og då har d vært for at de har vært syk og aldri kom til å bli bra igen så då ble d d beste for hesten! hestene koser seg og sånn skal d være! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.