hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp til foring av litt tynne hester ønskes !
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hjelp til foring av litt tynne hester ønskes !
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Northernlights

Skrevet - 11/07/2007 :  22:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar alle sammen Nå går hestene på beite, så jeg gir dem 1 liter komplett og 1 liter maispellets per hest per dag. Når de kommer hjem tror jeg at jeg gir dem 1.5 l mais blandet med komplett morgen og kveld per hest + 2 dl olje pr dag. Høres det fornuftig ut ? Er også interesert i å få vite om de andre produktene til fk er bedre, som feks gull ? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/07/2007 :  09:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men - komplett skal jo ikke kombineres med enda mer stivelsesrike kornprodukter. Komplett inneholder så mye stivelse FK regner med at en hest klarer å fordøye (og kanskje litt til). Mais er kjempetungt å fordøye og kan ødelegge for fordøyelsen av grovfor. - Og det skal gies i TILLEGG til KOMPLETT som alt inneholder MASSE stivelse!?!?!
Hvorfor tror du dette er en god kombinasjon?
I tillegg til å se på hva maten inneholder må du jo ta hensyn til hestens fordøyelse og hva den faktisk klarer å ta til seg av maten den får.
Hva med betfiber? Hva med grovfor?
Skulle jeg gitt et FK produkt ville jeg gitt Champion Ekstrem. Om du insisterer på å holde på maisen (av alle ting) så gi det iallefall sammen med Ekstrem som er beregnet på å blandes med annet stivelsesrikt for.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  23:37:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har veldig god erfaring med dette fôret, utviklet spesielt til fullblods:

http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=12084

Har brukt det er par mnd nå og folen er i bra hold.

Opprinnelig postet av Opal

Interessant. Er dette et fullfor?? Pellets eller musli?? Hvor mange kg er en sekk? Hvor mye gir du?? Har en spinkel swb på 4 år som skulle trengt litt sånt der.. Hun går for tiden på bygg/betfor/lucernepellets

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/07/2007 :  09:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er et fullfôr ja! I pelletsform. En sekk inneholder 25 kilo. Jeg har gitt to liter om dagen. Hoppen min har vært lite brukt i en periode så derfor har hun ikke fått så mye. Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 13/07/2007 :  15:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble anbefalt å bruke mais pga at det er mye fett og lite energi, har 2 litt tynne fullblods på hobbybasis og det siste de trenger er energi ! Siden merra er bedekt så trenger hun å fetes ekstra mye opp også. jeg ERSTATTER altså 1 liter av kompletten med mais pellets. Men du, Opal, hva gir DU ved siden av maisen ? Jeg vil bare at hestene skal være igodt hold , men på en relativt ukomplisert måte, siden det bare er fk her på landet, så må jeg bruke produktene deres ! Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/07/2007 :  17:09:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ble anbefalt å bruke mais pga at det er mye fett og lite energi, har 2 litt tynne fullblods på hobbybasis og det siste de trenger er energi ! Siden merra er bedekt så trenger hun å fetes ekstra mye opp også. jeg ERSTATTER altså 1 liter av kompletten med mais pellets. Men du, Opal, hva gir DU ved siden av maisen ? Jeg vil bare at hestene skal være igodt hold , men på en relativt ukomplisert måte, siden det bare er fk her på landet, så må jeg bruke produktene deres !

Opprinnelig postet av stall-skogli-

Foret jeg gir består av lucerne, bygg og mais (+++ diverse i mindre kvanta)
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/07/2007 :  21:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
FETT ER ENERGI!
I forhold til andre typer korn inneholder mais endel fett, men det inneholder også veldig masse stivelse - raske karbohydrater. - som også er energi.
Hvis du tror det er lurt å fete opp hesten med fett (det tror jeg) - bruk heller en vegetabilsk olje.
3 dl olje innholder like mye energi som en kg havre - men det er sakte energi som hesten ikke brenner opp på stress og kav.
Energi = kalorier
Energien hesten spiser kan enten brukes på hopp og sprett og stress, eller på å bygge opp litt fettllager. For at hesten skal spare opp energi som fett bør energien den får fra maten brytes ned jevn og sakte gjennom hele døgnet. Vi hører det mye i kostholdsdebatt for mennesker at lav GI og jevnt blodsukker er sunt. Dette gjelder enda mer for hesten!
Kalorier kan komme fra karbohydrater eller fett.
Så finnes det to hovedtyper karbohydrater (for å si det enkelt). Det er sakte/kompliserte karbohydrater som vi finner i grovfor, fiber. Hester kan bryte ned fiber og ta opp kalorier fra fiber i grovfor og det er hestens hovedkilde til kalorier og krever at hestens tykktarm har en god bakterieflora og ph balanse.
Den andre typen karbohydrater - stivelse og sukker er raskt og gir eksplosiv energi og store svingninger i blodsukker og insulin hos hesten. Hesten tar denne næringen raskt opp og blir hyper av den. De raske karbohydratene kan også ødelegge ph-balansen i tykktarmen og ta livet av de bakteriene som bryter ned fibrene og gir hesten jevn energi.
Når man tilsetter lucerne eller betfor i et kraftfor er det for å tilsette mer fiber som er lettere å fordøye slik at balansen i tykktarmen kanskje klarer seg litt bedre enn om man bare gir kraftfor.

Dersom du vil gi hesten jevn rolig energi som ikke gir svingninger i blodsukkeret og hyper oppførsel anbefales det å fore med fiber og fett. Fett blir også brutt ned gradvis uten å ødelegge balansen i tarmen og gir sakte energi som hesten så kan lagre som fett på kroppen.
Champion Ekstrem er et fullfor som inneholder alt hesten trenger av vitaminer osv samtidig som det er redusert mengde stivelse og raske karbohydrater.
Du trenger IKKE å gi andre korntyper ved siden av dersom du ikke ønsker å gi hesten mer stivelse for å gjøre den mer eksplosiv. Ekstrem foret er tilsatt ekstra mye fiber og fett som det er lettere for hesten å nyttiggjøre seg enn stivelse.
Kornprodukter. - ALLE typer kornprodukter inneholder MYE stivelse og raske eksplosive karbohydrater. De kornproduktene som i tillegg til karbohydratene også inneholder noe fett regnes av mange som bedre for hesten enn f.eks bygg som inneholder nesten bare stivelse.

Hvis det er fettet man ønsker å fore med - hvorfor ikke gi vegetabilsk olje og kutte ut stivelsen?

Norske bønder og FK trenger å selge store mengder av den norske kornproduksjonen som dyrefor til bl.a hest fordi den ikke har god nok kvalitet til å brukes som menneskemat. Derfor inneholder kraftforblandingene til FK veldig mye stivelse. Unntaket er Champion Ekstrem - men denne blir solgt som et for som SKAL brukes I TILLEGG til rene korn-typer.
De prøver bare å selge de varene de har. Det er dårlig landbrukspolitikk å måtte destruere norsk kornproduksjon. Da er det bedre at den forsvinner gjennom hestene og gir veldig næringsrik hestemøkk. På veien gjennom hesten gir kornet 60 - 90 % av hestene magesår og ubalanse i tykktarmen fordi de spiser noe som ikke er naturlig for dem å fordøye.

Det er flere hundre prosent straffetoll på kraftfor fra utlandet for å beskytte norsk kornproduksjon. Mange av de utenlanske fortypene har redusert innhold av stivelse og gir energi fra fett og fiber på en måte som er lettere for hesten å fordøye. I Norge gir man Champion Komplett sammen med litt ekstra korn.
Jo mer stivelse hesten får jo mindre grovfor klarer den å fordøye og ta til seg næring fra og jo tynnere blir hesten.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 13/07/2007 :  22:33:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode svar, frkelin Har lest litt, og siden merra er drektig og for at vallaken skal få samme for, så virker det som om energi er noe å satse på , eller ? Men selfølgelig står det at man skal bruke havre eller bygg ved siden av, det blir da isåfall det siste alternativet. Ok, når posen er tom , kutter jeg ut maisen og bruker 2 dl olje pr dag pr hest. Nå er det bare hvilket merke jeg skal ta ved siden av oljen for å utfylle de begges behov ? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 14/07/2007 :  09:48:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du "må" overhodet ikke gi havre eller bygg ved siden av energi.
Champion Energi inneholder litt mindre stivelse enn Komplett, så FK regner med at de fleste hester "tåler" litt ekstra korn ved siden av når du gir Energi.
Energi eller Ekstrem er helt klart bedre alternativer enn Komplett. Jeg foretrekker jo Ekstrem fremfor Energi. Champion Ekstrem inneholder ekstremt lite korn og stivelse og hetende ingridienser til å være et FK produkt. Det er det ekstreme ved det foret.
Samtidig gir det hesten alt den trenger og er et godt fete-for.

Olje er mye bedre for å gi ekstra kalorier enn div. korntyper.
Alle oljer inneholder ca det samme og gir like mye kalorier. Det som er viktig er å velge en som er nøytral i smaken så hesten spiser opp. Det er også fint med oljer som inneholder e-vitamin og lite mettet fettsyrer.
Rapsolje, Solsikkeolje eller Soyaolje fungerer alle fint. Start med 0,5 dl og øk med 0,5 dl pr dag til du er opp i den mengden de skal ha. Maks 3 dl tror jeg anbefales.

Siden merra er drektig trenger hun tilskudd med protein. Voksne hester trenger veldig lite protein, og om du gir proteinrikt for til den hesten som ikke er drektig også vil det blir en belastning på nyre og lever for å bryte proteinet ned og bruke det som energi.
Du kan gi den drektige hoppa Alfalfa oppbløtt i vann. Det inneholder mye protein. Ellers bør du jo gi oppdrett når fødselen nærmer seg, men da bare til hoppa.
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 16/07/2007 :  15:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i dag bestilt ekstrem på fk + olje fra champion. Er det noe annet jeg kan gi den drektige merra enn alfaalfa ? Vil bygg pellets gjøre samme nytta ? Hvor mye bør disse 2 hobbyhestene ha pr dag av ekstrem nå i beite sesongen ? Og ellers ? Hvor nærme fødsel er det på tide å bytte til oppdrett på merra ? Mange spm, men håper du svarer frkelin, virker du har litt peil Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 16/07/2007 :  18:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, jeg vet ikke mest om drektige hopper da. Bare at de trenger ekstra protein mot slutten av svangerskapet, fra 8 måned og mens føllet dier. Voksne hester trenger ellers ikke så mye protein så det er lite protein i det meste av annet hestefor, som f.eks bygg.
Fk har denne linken til forplan for drektige hopper og unghester.
http://www.fk.no/article/articleview/5626/1/462/publish

Men, jeg synes jo at FK gjerne anbefaler litt mye kraftfor i døgnet, så om du har en hest under 500 kg blir det for mye. Det er greit å huske på at FK prøver å selge mest mulig kornprodukter til hestefor og ofte vil det være bedre å gi litt mindre kraftfor å heller supplere med at vitamin/mineraltilskudd. Den viktigste næringskilden til hest er grovfor og fokus bør være på grovfor av god kvalitet og vitamin/mineraltilskudd.
Det FK anbefaler å gi av havre er helt unødvendig og kan heller sees på som maksimum av hva som kan gies uten sannsynlige helseskader og overhodet ikke noe de fleste hester har godt av.
Jeg håper du blir fornøyd med Ekstrem-foret. Det skal være bra til heite hester som trenger å legge på seg.
:-)
Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Skrevet - 24/07/2007 :  13:09:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk for gode svar, frkelin Har lest litt, og siden merra er drektig og for at vallaken skal få samme for, så virker det som om energi er noe å satse på , eller ? Men selfølgelig står det at man skal bruke havre eller bygg ved siden av, det blir da isåfall det siste alternativet. Ok, når posen er tom , kutter jeg ut maisen og bruker 2 dl olje pr dag pr hest. Nå er det bare hvilket merke jeg skal ta ved siden av oljen for å utfylle de begges behov ?

Opprinnelig postet av stall-skogli-

Du skriver veldig mye interessant her! Jeg har også en fullblods som er tynn. Forer henne foreløpig med komplett, betfor og olje. Nå har hun stått på beite, og skal tilbake til stallen snart og da skal hun opp i normal foringsmengde igjen. Skal få henne opp på ca 4 dl olje. Vet du hvilken olje som er best å bruke? Har brukt soyaolje, finnes det noe bedre?
Og hva anbefaler du å bruke av champions forblandinger på en tynn hest? Tidligere ga jeg champion energi og bygg i tillegg. Er det bra, eller bør jeg vurdere Champion ekstrem?
Håper på svar :)
Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Skrevet - 24/07/2007 :  13:16:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ops, dette ble litt feil. Fikk til å quote feil innlegg. Var ment til frkelin.
Og jeg så nå at du har svart på mye av det jeg spurte om allerede.
Men ang anbefalt oljemengde så er jeg ganske sikker på at til en stor voksen hest kan man gi opptil 5 dl om dagen. (har fått råd av en foringsekspert)

Men hva mener du om bygg? Og hvis du forer med ekstrem, skal du gi noe utenom da? Hva da isåfall? Og kan man gi betfor i tillegg? Hvilket betfor er best? Jeg har gitt det fra felleskjøpet, grønn sekk ser ut som tørkede små "stilker" som skal bløtlegges. Tror det er melasse i det, er det en ulempe?
Takknemlig for svar :)
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 24/07/2007 :  14:32:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Svarer deg litt jeg, selv om denne sikkert var ment til frkelin. Nå har jeg begynt med ekstrem på mine 2 fullblods, + en halv liter oppdrett ekstra til merra som er gravid. Gir de nå 1 liter hver med ekstrem foret så lenge de går på beite, som anbefalt på fk sine nett sider. Der står det også at hvis man vil tillegsfore så anbefaler de havre. Gir de også ca 100 gram med champion multitilskudd. Når de kommer hjem, så skal jeg kjøpe champion sin vegetabilske olje til hest, som inneholder e vitamin. Dosering står sikkert på kanna. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 25/07/2007 :  08:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt maks 5 dl olje til store hester, mens andre sier 3 dl. (pr døgn)
Det er viktig å begynne med 0,5 dl og øke med 0,5 dl pr dag til man er oppe i ønsket mengde. Dersom hesten blir løs i magen får den for mye. Noen hester vil ikke spise dersom det smaker for mye olje så olje er det jeg reduserer først om hesten min ikke spiser opp maten sin.
Når det gjelder olje typer har jeg ingen preferanser, Champion sin er sikkert bra. Alle oljene inneholder kun fett og litt vitaminer. Man ønsker å gi en som smaker minst mulig så hesten liker den. Når man gir mye fett er det viktig at hesten også får nok vitamin e og endel oljer (og den fra champion) inneholder naturlig vitamin e.
Det finnes to typer betfor som ikke inneholder mer enn 4-5% sukker og det er disse typene som er bra. Speedy-Beet eller Betfiber. Speedy-Bet trenger kortere tid bløtlegging i vann, den sveller på 5 minutter, mens Betfiber må ligge noen timer før det fores ut til hesten.
Betfiber er for som hesten vanligvis liker godt, og det er veldig bra for fordøyelsen og gir mye sakte jevn energi. Det er et grovfor på linje med høy men med veldig høy fordøyelighet og masse næring fra fiber hesten kan bryte ned i tykktarmen.
Jeg har veldig tro på Betfiber/Speedy Beet. :-)
Grovforet er veldig viktig for at hesten skal holde vekten, og et godt miljø i tykktarmen er helt avgjørende. Kraftfor med mye stivelse og andre korntyper kan ødelegge det gode mikromiljøet i tykktarmen og dermed svekke næringsopptaket her. Jevn tilgang på godt grovfor og tilskudd av olje og vitaminer sammen med Betfiber/Speedy-Beet og kraftfor med redusert stivelsesinnhold vil ta vare på miljøet i tykktarmen og sikre optimal næringsopptak i tarmen.
Det finnes jo også tilskudd man kan gi for å styrke bakteriefloraen i tykktarmen, bl.a Yee-sac.

Det hjelper ikke å dytte i hesten masse rart om det meste forsvinner rett igjennom og bare gir hesten magesår. 60 - 90 % av hester i endel disipliner har magesår!

Skriv gjerne om hvordan det går om noen måneder. Det tar jo endel tid for hester å omstille seg ny diett. Mange har blitt overrasket over hvor bra hesten fungerer på en diett med mye fiber/grovfor og fett og lite stivelse og korn. For at det skal fungere må hesten ha mulighet til å spise tilnærmet så mye den klarer av høy og ha tilgang på det så godt som hele døgnet.
1,5 - 2 kg høy pr 100 kg kroppsvekt - minst!
For å unngå svinn kan man lage en enkel forhekk i paddocken så hesten ikke kan tråkke i det. Bare en lav ramme /kasse med åpen bunn av solide planker skrudd skikkelig sammen hjelper masse.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.