hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dekken som ikke gnager??!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Dekken som ikke gnager??!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-Tussiii-

Skrevet - 06/07/2007 :  15:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei...er d noen som vet om et stalldekken som ikke gnager??..må være tjukt siden d skal brukes om vinteren på klipt hest..
(samme hva d koster så lenge du kan garantere at d ikke kommer til å gnage)...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2007 :  17:23:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For det første så er det noen hester du aldri kan unngå at vil få gnag, fordi pelsen (særlig etter klipping) vil få så dårlig kvalitet (særlig sent på vintern), at det skal veldig lite til. Et annet spørsmål her er vel også hvordan hest du har, og hva slags dekken du har hatt tidligere, som ikke har fungert. Noen hester har bredere skuldre enn andre, og ulike dekkenmodeller vil derfor også ligge ulikt på hesten. For noen vil en halvhøyhals være lurt, mens på andre kanskje ikke..

Ofte vet jeg at folk har god erfaring med Horseware sine dekken - Rhino, Amigo og Rambo. De finnes i ulike modeller, og derfor også ulike passformer. Kanskje du finner et som passer din hest godt? Men jeg kan ikke garantere at det ikke gnager..

Heimers softshell dekken er også fine på den måten at det er litt "strech" i materialet, i tillegg til at det er sydd inn splitt for å få ekstra bogfrihet forran. Om det er på bogene hesten din får gnag kan det kanskje være tingen. Dekkenet har også litt høyere hals, slik at det også fører til at det blir nor romsligere forran, uten at den henger og slenger. Iallfall på de hestene jeg har sett dette i bruk på..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

-Tussiii-

Skrevet - 06/07/2007 :  18:39:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
d er en fulblods hest på 165 ganske godt musklet...har brukt diverse dekken fra høøks og sånn.....har tenkt på og kjøpe et sånn horseweardekken ja..men er litt uskikker på modelen... Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  21:16:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilket dekken som gnager varierer fra hest til hest. Noen gnager det på, men nabohesten av samme rase og størrelse gnager det kanskje ikke på. Som Spoff sier kan dette komme av pels-kvalitet osv.

Selv synes jeg Pessoa-dekkenet er et utrolig godt stalldekken!

Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 07/07/2007 :  10:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo kanskje kjøpe en bogbeskytter?
Slet selv med gnag på skuldrene til den forrige hesten min. Med bogbeskytteren ble hun kvitt gnagene på skuldre, men fikk en litt stygg man akkurat der bogbeskytteren lå(manen ble nedklemt og flat i forhold til resten).

Jeg synes i alle fall at dette var en grei måte å hindre store hårløse flekker:)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/07/2007 :  11:09:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt noen billig-dekkener, og de ligger generelt dårlig alle sammen. Har god erfaring med Rhino og Softshell.

Når det gjelder bogbeskytter, fungerer de bra på mange hester. Men på min forrige hest, prøvde jeg med en slik veldig tynn, glatt bogbeskytter. Den gjorde faktisk problemet større. Tror det hadde noe med hårkvaliteten hans å gjøre, hårene stakk ut igjennom det tynne stoffet og ble slitt av mellom beskytteren og dekkenet.

Et annet triks er å spraye showshine på skuldrene. Da blir det mindre friksjon mellom hest og dekken, og pelsen slites mindre.

Nok et triks er å gi hesten olje i maten, da oljen bedrer pelskvaliteten.

Ellers har jeg en liten mistanke om at skimler ofte har dårligere pelskvalitet enn andre. De fleste skimler jeg har kjent har hatt enten problemer med gnag, eller generelt litt dårlig/matt pelskvalitet.
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 07/07/2007 :  18:03:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finn et dekken som passer, da gnager det ikke;) Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2007 :  20:51:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Horseware erf flotte dekken!
Min hest mistet pels av et horseware stalldekken, riktig nok noe utslitt, ble helt fin igjen når jeg skiftet til annen type.

Har selv Heimers softshell dekken, men det som opplyses på sidene med at dekkenet tåler mye, er bullshit! Rett etter jeg kjøpte mitt, hørte jeg rykter at kvaliteten var dritt, noe riktig nok -mitt fikk et lite hull første dagen, som sen utvidet seg til å være 1m på begge sider, og det var flere en et hul!

Men, jeg er veldig fornøyd med dekkenet, så har sydd dette og i tillegg kjøpet et nytt, som jeg veldig sjelden skal ha som det øverste dekkenet (tynt slite sterkt regndekken øverst) men det var spesielt en hest som ødela dekken, fant ut dette kan man si!
Så står hesten alene eller sammen med vennlige dekken-hester er dette er utmerket topp dekken synes jeg!

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 07/07/2007 20:54:34 Gå til toppen av siden

-Tussiii-

Skrevet - 07/07/2007 :  21:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
har brukt forskjellige bogskydd som ikke har hjulpet noe særlig...derfor vil jeg finne et bra dekken før vintern kommer...men skal jeg ta ett horsewear dekken elr softshell, hvem er best? ellr skal jeg bare kjøpe begge deler Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/07/2007 :  23:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min beste erfaring på alle plan er Horsewhare sine dekken med den spesielle lukkemekanismen. Har både rambo og rhino (begge med wug) og kommer aldri til å kjøpe noe annet. Aldri gnag, ligger like godt etter rulling og slåssing, svært slitesterkt. Koster en del, men det er det definitivt verdt.

Styr unna softshell, de tåler ingenting (etter min mening). se på www.netthest.no, de har noen stalldekken fra Horseware, både rhino og rambo :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/07/2007 :  23:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min beste erfaring på alle plan er Horsewhare sine dekken med den spesielle lukkemekanismen. Har både rambo og rhino (begge med wug) og kommer aldri til å kjøpe noe annet. Aldri gnag, ligger like godt etter rulling og slåssing, svært slitesterkt. Koster en del, men det er det definitivt verdt.

Styr unna softshell, de tåler ingenting (etter min mening). se på www.netthest.no, de har noen stalldekken fra Horseware, både rhino og rambo :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

-Tussiii-

Skrevet - 08/07/2007 :  20:30:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
da blir d nok horsewear dekken hvis dere mener de er best... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  03:29:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke for å ærte - eller irritere, eller være "sjølgod" - men jeg er i den lykkelige situasjon at jeg har en hest som ikke trenger dekken - DET er en velsignesle.

Hvor mange av dere kan forsøke å bruke LITT mindre dekkener?

Mye jobb spart - og ikke minst PENGER spart....
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2007 :  06:46:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ikke for å starte en dekkendebatt igjen,men helt enig med Trine.
Husk dette før du legger på dekken:
For det første forstyrrer du hele "systemet" til hesten,det vil si at hesten må jobbe med å holde en temperatur der du har dekken og en annen temperatur der den ikke har dekken.
Langvarig dekkenbruk,kan gjøre slik at hesten blir avhengi av dekken og fryser lett.Altså for eksempel om du bestemmer deg for å ikke ha dekken på hesten din en vinter,er det ikke sikkert hesten din får den gode vinterpelsen fordi du har ødelagt systemet dens.
Alle hester kan gå uten dekken om forholdene er tilrettelagt for det.

Eneste grunnen jeg kan se for bruk av dekken er hester som blir trent HARDT,da hesten også bruker mye energi på å holde varmen om den er svett.Å pelsen har lang tørketid om hesten har lang pels..

Om hesten din fryser mye kan det faktisk ha en annen årsak enn at den er kald,men dette går mer på det psykiske plan.

bare min mening:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 09/07/2007 06:48:17 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  14:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også god erfaring med HW Rambo. Har ikke fått brukt det det over så lange perioder for det er ufattelig tykt og det er kun de nettene hvor det har vært -20 ute at det har vært aktuelt. Dette var da i en "kaldstall" hvor de stort sett alltid har litt gløtt på dørene og innetemperaturen på de kaldeste dagene ligger på et par plussgrader. Hesten min (en relativt tynnpelset, men ikke barbert, fullblods) svettet som en gris da jeg brukte dette dekkenet i en "vanlig" stall hvor innetemperaturen ligger på rundt 10-15 grader.

Ellers har jeg god erfaring med dette dekkenet fra HorseSaver:
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/15/hestog/605469.jpg

Koster "bare" rundt 750-800,-
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 09/07/2007 :  20:01:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har veldig god erfaring med weatherbeate sine dekken. På min fullblods sitter de veldig bra, men som andre sier, dette kan ligge bra på en og ikke på nabohesten. Om du står på en større stall, hva med å prøve noen av de andre sine dekken? Hvis de da har riktig størrelse. På denne måten kan du jo danne deg en viss mening om hva som gnager/ikke gnager.

Og til alle dere som bestandig bare MÅ legge inn innlegg på debatter om hvilke type dekken, der dere spør oss om ikke vi skal droppe dekken istedet.....vær så snill......har lest kommentarene deres mange nok ganger før til å vite hva dere mener. Kan ikke vi som faktisk har hester som trenger dekken/ liker å ha på dekken få bruke det? Jeg vil heller ha en tørr hest med myk muskulatur, enn en hest som er stiv som en stokk og fryser bare fordi han skal stå uten dekken.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.